Gå til innhold

Tapas

Gjest Trappetroll

Fremhevede innlegg

Gjest Trappetroll
Skrevet

Hvor mange retter trenger man til 3 personer?

Tenkte bacondadler, scampi i hvitløk, tortilla med laks, baguett med tzatsiki og soltørkede tomater og fetaost, samt tomat og mozarellasalat.

Er det for lite? Noen forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det høres veldig bra ut, jeg. :) Det eneste er at jeg personlig synes aioli er obligatorisk tilbehør til tapas, men siden du har tzatsiki er det ikke noe problem.

Anonymous poster hash: 08aa4...2b6
Skrevet

Jeg ville byttet tzatzikien ut med hjemmelaget aïoli, og så ville jeg hatt kyllingvinger i en eller annen variant. Hadde også byttet baguetten ut med hjemmelaget olivenbrød eller focaccia.

Ellers hørtes det godt ut slik du har planlagt det.

:heks:

Gjest Trappetroll
Skrevet

Skal servere en som ikke liker aioli. Så da ble det tzatsiki isteden😉

Tenkte å lage bruschetta 😊

Skrevet

Ingen tapas uten oliven ;)

Anonymous poster hash: 6999c...6cb
  • Liker 1
Skrevet

Høres veldig godt ut :) Signerer AB over som foreslår oliven. I ferskvaredisken pleier de ha store og fine grønne og sorte oliven :) Ellers kan du jo også slenge med manchego og serranoskinke.

• Liker 2
Skrevet

Nå er jo både tzatsiki og aioli raskt og enkelt å lage og holder seg fint i kjøleskap noen ganger, så jeg ville laget begge deler, samt en tomatsalsa (hakket tomat med hvitløk og litt olje). Sistnevnte passer både til brød og som ekstra saus til det andre.

Anonymous poster hash: abc0e...88f
  • Liker 1
Skrevet

Kan også slenge med noe "plukkefrukt" feks druer,cantaloupe melon i biter el. Melon passer forøvrig godt til skinke.kjøp en billig serranoskinke hvis du vil spare penger isåfall,ingen vits i å kjøpe iberico/pata negra hvis dette skal bare være noe enkelt:)

Skrevet

Synes det var veldig lite mat. Jeg ville laget kjøttboller i tomatsaus, droppet scampi og lavet ceviche, mye ost, spekeskinke, oliven, nøtter, grillet paprika.

Anonymous poster hash: 3958d...d8e

• Liker 1
Skrevet

Har bodd 4 år i Spania og spist mye Tapas :)

Superenkle kjøttboller av kyllingkjøttdeig: 2 pakker k.kjøttdeig, ett lite egg, litt potetmel, 2 fedd hvitløk, litt fersk paprika/chili, 1 ss soyasaus, krydder og ca 2. never raspet Jarlsberg eller annen ost. Blandes, brunes i pannen og etterstekes i ovnen.

Og en form med stekte poteter med olivenolje og flaksalt passer til alt av Tapas.

Du kan jo lake en "jukseaioli" i tillegg til Tsatzikien, ha hakket hvitløk i ekte majones, tilsatt litt salt og litt sukker.

Tortilla de patatas er min favoritt på tapasbordet: Stek potetterninger i olje, stek løk blankt, poteter og løk haes i en bolle og moses til en grøt tilsett egg og bland litt til, tilsett salt. Klappes i stekepannen og stekes sakte på begge sider. Kan serveres kald/lunken.

Krydrede kyllingklubber går også til Tapas, superenkelt.

Anonymous poster hash: cf9db...25e
  • Liker 1
Skrevet

Har bodd 4 år i Spania og spist mye Tapas :)

Superenkle kjøttboller av kyllingkjøttdeig: 2 pakker k.kjøttdeig, ett lite egg, litt potetmel, 2 fedd hvitløk, litt fersk paprika/chili, 1 ss soyasaus, krydder og ca 2. never raspet Jarlsberg eller annen ost. Blandes, brunes i pannen og etterstekes i ovnen.

Og en form med stekte poteter med olivenolje og flaksalt passer til alt av Tapas.

Du kan jo lake en "jukseaioli" i tillegg til Tsatzikien, ha hakket hvitløk i ekte majones, tilsatt litt salt og litt sukker.

Tortilla de patatas er min favoritt på tapasbordet: Stek potetterninger i olje, stek løk blankt, poteter og løk haes i en bolle og moses til en grøt tilsett egg og bland litt til, tilsett salt. Klappes i stekepannen og stekes sakte på begge sider. Kan serveres kald/lunken.

Krydrede kyllingklubber går også til Tapas, superenkelt.

Kom på noen andre poteter som også passer godt til Tapas: Kok Amadinepoteter med skallet på, avkjøl, skjær de i terninger, haes i en skål, tilsett hakket rå hvitløk, olivenolje, fersk basilikum og flaksalt. Serveres lunken.

Skrevet

Jeg synes det ser bra ut. Men jeg ville gjerne satt pris på en kjøttrett også/eller istedenfor en av de andre rettene. F.eks. satay kylling, kylling med sweet-chilisaus e.l. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...