Gå til innhold

Designe eget barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ler litt av at du vil ha et over gjennomsnittet pent barn, men bare gjennomsnittlig smart :-D

Haha, dette stusset jeg også på. Snakk om prioriteringer. 😛

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes bare det høres så innmari fælt ut å tenke at et ønskebarn skal være over gjennomsnittet pent, med blondt hår og blå øyne. Jeg forstår at det bare er ment å være teoretisk og usannsynlig, men at noen tenker sånn er for meg litt ekkelt å lese.

Klart en kan ønske at ens barn ikke skal få samme kjipe følelser rundt sin egen personlighet og utseende som vi selv har hatt, men den lista ga meg bare en ekkel smak i kjeften. Den var så ... detaljert. Og enkel.

Så, nei, jeg kunne absolutt ikke ønsket meg et designbarn.

Som jeg skulle skrevet det selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Dette er noe som vil bli virkelighet om ikke for mange tiår. Derfor burde vi starte den etiske og filosofiske debatten allerede nå.

Ting vi vet i dag men som vi ikke praktiserer/har full kontroll over:

Antatt levetid på nyfødte

Flere titalls arvelige sykdommer

Hvordan reversere aldring via stamceller

Hvordan gro ut en amputert finger

Hvordan dyrke reservedeler til menneskekroppen i laboratorier

Vi er bare få tiår fra å ha så god kontroll på DNA og genteknologi, kombinert med kunskap om stamceller at vi vil begynne å designe barn.

Det første vi vil gjøre er å sikre oss mot arvelige sykdommer. Hvem her kan med hånden på hjerte si at de ville takket nei til en garanti for at deres barn ikke ville få noen arvelige sykdommer?

Det neste er fysisk styrke og mental kapasitet.

etter hvert vil jeg tro at vi vil bli mer strømlinjeformet, og med kunstige livmorer så vil nok de re-produktive elementene i menneskekroppen velges bort.

Så ja, jeg ville glatt designet mine egne barn. Jeg er faktisk skuffet over at jeg er født så tidlig at jeg ikke har fått muligheten. Verden går fremover i et vanvittig tempo, og jeg gleder meg stort ved hvert eneste fremskritt. Bare tenk å få muligheten til å velge at ens barn aldri vil få kreft!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker dere om å designe egne barn? Nå tenker jeg både på sykdommer, men også utseende.

Hvis vi går ut ifra at det var mulig ville jeg designet mitt barn slik:

- Ingen handicap eller psykiske sykdommer

- Ingen farlige fysiske sykdommer

- Blondt hår og blå øyne

- Litt over gjennomsnittet pen

- Gjennomsnittlig smart

- Sosialt intelligent

- Ikke disponert for fedme

Er det uetisk? Hvis du svarer nei på å deigne ditt eget barn, hva legger du i det svaret?

Anonymous poster hash: 807b5...214

Naturen er mer kreativ enn meg. Så det overlater jeg dit. Eneste ville vært å kanskje kunne påvirket kjønn, når man har to av ett kan tredje barnet bli motsatt.

Men man kan ikke designe seg bort fra all sykdom og ulykke, dessverre. Det er livet som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både ja och nej.

Jag har fått friska barn utan handikapp och diagnoser men hade älskat dem lika mycket även om de hade det.

Hade vi däremot haft allvarliga genetiska sjukdomar i släkten hade jag övervägt att plocka bort de generna för att kunna ge barnet som föds ett bättre och längre liv.

Givet genetik är det stora chanser att våra barn blir långa, jag hoppas vår livsstil ger dem ett sunt liv och att intelligens och studievanor även kan komma från oss.

Gällande utseende hade jag inte velat designa det. Min man har mörka färger; svart hår och svart skägg, klart bruna ögon. Jag är blond och har blåa ögon. Min man har runt ansikte och jag smalt avlångt. En härlig den av väntan på första barnet var att tänka på hur barnet skulle se ut. Mannen ville ha ett barn, gärna en tjej som såg ut som jag, och jag en kille som såg ut som honom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intelligens og sosial intelligens er noe vi "designer" for hver dag, det er jo oppdragelsen og hverdagen. Forebygge for sykdom også. Når det gjelder blå øyne, har jeg valgt en mann med brune, så der er det mitt eget valg at det ene barnet har brune, det andre har blå, og jeg kunne ikke designet det bedre selv.

Vakker er i øynene som ser, og alle foreldre syns nok at barna er litt over gjennomsnittet vakre (og langt over gjennomsnittet glupe, jeg skjønner ikke hvorfor jeg skulle ønsket noe annet)?

Tenk om 'designbarnet' ditt farger håret, bryter kontakten med deg (er så sosial intelligent at det er noe med å være designet barnet reagerer på). Bruker linser. Velger en livstil som gjør h*n utsatt for sykdom (røyker, ruser seg, utviser risikoadferd, blir feit pga livstil). Tenk om barnet og foreldrene mener dere ikke trenger å anstrenge dere noe, for barnet har så godt utgangspunkt? Da kan resultatet bli veldig galt, selvom genene er riktige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva tenker dere om å designe egne barn? Nå tenker jeg både på sykdommer, men også utseende.

Hvis vi går ut ifra at det var mulig ville jeg designet mitt barn slik:

- Ingen handicap eller psykiske sykdommer

- Ingen farlige fysiske sykdommer

- Blondt hår og blå øyne

- Litt over gjennomsnittet pen

- Gjennomsnittlig smart

- Sosialt intelligent

- Ikke disponert for fedme

Er det uetisk? Hvis du svarer nei på å deigne ditt eget barn, hva legger du i det svaret?

Anonymous poster hash: 807b5...214

Vi foreldre skal ikke ha rett til å designe våre unger. Barna våre er egne mennesker, ingen eiendom.

Burde det heller ikke vært omvendt; at barna som ble tvunget til verden hadde rett til å designe sine egne foreldre?

Anonymous poster hash: 49f70...739

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker dere om å designe egne barn? Nå tenker jeg både på sykdommer, men også utseende.

Hvis vi går ut ifra at det var mulig ville jeg designet mitt barn slik:

- Ingen handicap eller psykiske sykdommer

- Ingen farlige fysiske sykdommer

- Blondt hår og blå øyne

- Litt over gjennomsnittet pen

- Gjennomsnittlig smart

- Sosialt intelligent

- Ikke disponert for fedme

Er det uetisk? Hvis du svarer nei på å deigne ditt eget barn, hva legger du i det svaret?

Så det du sier er at du eller din mann er i utgangspunktet "stygge" siden du vil ha et barn som er over gjennomsnittet pen?

Problemet med design av barn er at det ikke er 100% sikkert ennå. Mange foreldre er fryktelig overfladiske og velger å designe et barn med bedre utseende enn andre- som igjen kan skape enda mer klasseforskjeller enn det det allerede er i verden. Vil vi ha mer av dette? Man vet ikke langtidsutsiktene en "designing" har på en baby. Det kan oppstå problemer videre i slektstreet. Gener har ofte mer enn bare én type bruk; For eksempel kan et gen som kontrollerer intelligens også kontrollere sinne. Du kan i realiteten ende opp med et ekstremt intelligent barn men som i samme slengen er ute av kontroll til å kunne beherske sinne. Fordi at mange foreldre vil gjerne ha de samme trekkene på barna- blå øyne og blondt hår med mer, kan man risikere å miste individualiteten. Muligheten for å "forandre" seg som menneske faller bort- så hvis du blir forelsket i en mann som er fantastisk pen men som har et innmari sinne og slår deg fordervet og ikke liker sjokolade- så kan du ikke forandre mennesket til å ikke slå eller like sjokolade.

Et sånn samfunn vil ikke jeg ha- men du ts kan kanskje tenke deg det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...