Gå til innhold

Hjeeelp... Tenner!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei dere!

Jeg trenger svar fra noen som har operert ut visdomstann nede. Jeg opererte forrige mandag, torsdagen etter skulle jeg egentlig ta stingene og ta ut veken med antibiotika, men det ble ikke gjort før tirsdag. Stingene ble tatt, men fikk en ny veke. Fordi jeg har tannlegeskrekk spurte jeg om jeg kunne ta den ut selv idag, men nå angrer jeg som en hund! Har så mange spørsmål!

Tannlegen sa at det er vanlig å ha vondt en stund, og jeg ble virkelig herjet med (tok en time å få den ut), men er redd for at jeg har unormalt vondt. 12årsjekselen ved siden av er skikkelig øm.. Jeg har ikke kjempevondt i munnen nå, men er redd jeg skal få dritvondt når jeg tar ut veka. Jeg ringte tannlegevakta som sa at veka skal ut - idag!

Er det vondt å få mat i hullet? Er det "farlig"? Er det greit å spyle med en engangssprøyte, eller skal jeg drive minst mulig der?

Hadde satt pris på info om hvor lenge dere hadde vondt osv. Hva som helst!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Opererte ut en visdomstann nede i fjor. Hadde vel veldig vondt 5-7 dager, så avtok det litt før det ble borte etter 2-3 uker. Det eneste jeg gjorde var å skylle munnen godt med Corsodyl morgen og kveld. Ingen infeksjon eller matrester i hullet, men jeg tygde på motsatt side.

Anonymous poster hash: 2fa08...812
Skrevet

Hei dere!

Jeg trenger svar fra noen som har operert ut visdomstann nede. Jeg opererte forrige mandag, torsdagen etter skulle jeg egentlig ta stingene og ta ut veken med antibiotika, men det ble ikke gjort før tirsdag. Stingene ble tatt, men fikk en ny veke. Fordi jeg har tannlegeskrekk spurte jeg om jeg kunne ta den ut selv idag, men nå angrer jeg som en hund! Har så mange spørsmål!

Tannlegen sa at det er vanlig å ha vondt en stund, og jeg ble virkelig herjet med (tok en time å få den ut), men er redd for at jeg har unormalt vondt. 12årsjekselen ved siden av er skikkelig øm.. Jeg har ikke kjempevondt i munnen nå, men er redd jeg skal få dritvondt når jeg tar ut veka. Jeg ringte tannlegevakta som sa at veka skal ut - idag!

Er det vondt å få mat i hullet? Er det "farlig"? Er det greit å spyle med en engangssprøyte, eller skal jeg drive minst mulig der?

Hadde satt pris på info om hvor lenge dere hadde vondt osv. Hva som helst!

Veka skal ut! Og da tar du den ut, om ikke risikerer du infeksjon. Det vil du ikke ha. Du kan komme til å blø litt og synes at det er litt ubehagelig å ta den ut. Det er ikke farlig å få noe i hullet og det beste du gjør er å la det være i fred. Da gror det fint av seg selv.

Anonymous poster hash: 4316f...cc3

Skrevet

Det gjør jævla vondt å operere ut visdomstann nede så det er helt normalt at du har endel vondt. Er vel best å ikke pirke for mye borti der, bare skyll med vann etter du har spist så kommer matrestene seg bort fra "hullet". Syntes det var greit å tygge på den andre siden.

Er bare å få den dotten vekk, du vil vel ikke få infeksjon? Det vil nok føles litt ømt men det går seg til. Du må bare gjøre deg hard og få det gjort.

Skrevet

Tusen takk, dere beroliger meg veldig. Hadde infeksjon i en annen tann for et par år siden, bortsett fra forrige mandag tror jeg det er den verste smerten jeg har kjent. Er så dødelig redd for å få infeksjon i en helg igjen... Da satser jeg på at smertene jeg opplever er normale.

Er det noen av dere som hadde vondt i andre tenner?

Skrevet

Jeg tok ut visdomstann nede, og jeg hadde vondt i hele rekka med tenner på samme siden. Jeg googlet det og fant ut at det er vanlig, fordi tannen som har presset på ikke presser lenger. Helt normalt, jeg var øm i hele siden av kjeden, og ved fortennene av alle ting.. :)

Spyl litt i hullet, hold det rent. Men det kan lukte død og fordervelse der pga. dødt vev osv, det er helt normalt. Så lenge du ikke får MER smerter så går det som regel bra. Det skal avta sagte men sikkert :) For min del var ånden forferdelig i to uker etterpå..

Anonymous poster hash: f9fcd...294
Skrevet

Hallo, nå har jeg tatt den ut, og jeg har helt angst :(

Det er jo det kjempehølet.. Hadde forventet at det var fint og rosa nedi der, men det er jo helt gult og motbydelig.. Gjør ikke noe vondt, men er liiiivredd for at det skal gjøre det, tør ikke engang drikke vann!

• 1 måned senere...
Skrevet

Fikk helt vondt og ble nesten svimmel bare av å lese her. Jøye meg....

Hvordan gikk det, Thalassos?

Anonymous poster hash: 53efe...681
Skrevet

Hallo, nå har jeg tatt den ut, og jeg har helt angst :(

Det er jo det kjempehølet.. Hadde forventet at det var fint og rosa nedi der, men det er jo helt gult og motbydelig.. Gjør ikke noe vondt, men er liiiivredd for at det skal gjøre det, tør ikke engang drikke vann!

Jeg har operert ut begge nede, og hos meg var det også sånn gult/hvitt og rart en ganske lang stund. Kjøpe en sånn tannbørste som bare har en liten bust, så får du pusset litt nedi der også. Og bruk Corsodyl.

Kan legge seg mat oppi der, så bare pass på i starten. Det gror sammen til slutt, men tar litt tid. Jeg var mye plaget med infeksjon før jeg tok tennene, og det var betent der da de opererte - dro med seg en hel "bylle" med verk sammen med tannen. Jeg fikk antibiotika flere ganger i forbindelse med betennelse der før tennene ble operert ut, så hvis du mistenker at det fremdeles kan være infeksjon eller noe, så ville jeg spurt tannlegen om resept. Jeg fikk det over telefon i hvert fall. Så sendte han bare i posten. :)

Skrevet

Ryddet for spam.

Irrlys, mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...