Gå til innhold

Betennelse i gammelt arrvev?

Fremhevede innlegg

Gjest supernova_87
Skrevet

Jeg har fått et sår. Det ligger ca. 1/2 cm fra et gammelt arr, og ca. 3 cm fra et annet gammelt arr. Jeg tror det har blitt betent. Problemet er at det er ikke i det nye såret det virker betent, det er i det gamle arrvevet. På denne måten kan jeg jo ikke vaske/rense det, og legge på legende salve for at det skal leges bedre.

Hele området er liksom litt hovnet opp, og på en måte stramt, som når du får hovne ankler o.l. Det er også varmere enn området rundt. Bare litt rødt.

Er det noe jeg kan gjøre for å behandle dette selv? Problemet er jo at det er betent en annen plass enn jeg har såret, og derfor ikke helt vet. Hjelper det å ta på ibux krem eller noe sånt?

(Hvis det ikke går over, må jeg jo nesten til legen for å få antibiotika-kur, men vil helst ikke måtte det. Dessuten er det helg, og jeg kan vel ikke troppe opp på legevakte med et betent sår!?)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så visst kan og bør du dra på legevakta!

Anonymous poster hash: d0163...d3a

• Liker 1
Gjest supernova_87
Skrevet

Så visst kan og bør du dra på legevakta!

Anonymous poster hash: d0163...d3a

Ånei! Bør jeg? Jeg trodde ikke det var så alvorlig enda jeg? :vetikke::sjokkert:

Skrevet

Du har et ferskt sår, som ser helt friskt ut, men et gammelt arr som er rødt/hovent? Hadde ikke løpt på legevakten med det første dagen nei, hvis det ikke er snakk om et veldig stort arr da.

Har et keloid arr, som ble betent engang i tiden, pga ytre påvirkning, da det ikke roet seg i løpet av en uke gikk jeg til legen og fikk medisin.

Så slapp av og ro ned, men hvis området blir verre, hurtig, så ringer du legevakt asap.

• Liker 1
Skrevet

Hvis det ikke gjør veldig vondt og ikke blir værre kan du vente å se om det går over i løpet av dagen. Hvis det er like ille eller værre på mandag bør du ringe fastlegen din og be om time. Hvis de på legekontoret (som har mer kunnskap enn tilfeldige personer på KG) mener det er alvorlig vil du helt sikkert få en time raskt eller bli sent til legevakten.

Dersom det blir veldig vondt eller du får feber bør du ringe til legevakten å høre om du skal dra dit eller vente til etter helga.

Gjest supernova_87
Skrevet

Du har et ferskt sår, som ser helt friskt ut, men et gammelt arr som er rødt/hovent? Hadde ikke løpt på legevakten med det første dagen nei, hvis det ikke er snakk om et veldig stort arr da.

Har et keloid arr, som ble betent engang i tiden, pga ytre påvirkning, da det ikke roet seg i løpet av en uke gikk jeg til legen og fikk medisin.

Så slapp av og ro ned, men hvis området blir verre, hurtig, så ringer du legevakt asap.

Okei, tusen takk for svar!

Hvis det ikke gjør veldig vondt og ikke blir værre kan du vente å se om det går over i løpet av dagen. Hvis det er like ille eller værre på mandag bør du ringe fastlegen din og be om time. Hvis de på legekontoret (som har mer kunnskap enn tilfeldige personer på KG) mener det er alvorlig vil du helt sikkert få en time raskt eller bli sent til legevakten.

Dersom det blir veldig vondt eller du får feber bør du ringe til legevakten å høre om du skal dra dit eller vente til etter helga.

Tusen takk for svar du også! Ringer nok på legekontoret på mandag, ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...