AnonymBruker Skrevet 15. august 2014 #1 Skrevet 15. august 2014 ...og hvorfor? Er det i det hele tatt noe poeng å snakke om sosiale klasser i Norge? Eller er vi alle like og har like muligheter? Anonymous poster hash: c0364...eb6
Gjest Gunfreak Skrevet 15. august 2014 #2 Skrevet 15. august 2014 Foreldrene mine ee begge arbeiderklasse, selv om de bor i en stor lelighet på Majorstua. Selv er jeg vel ikke i noe klasse enda, med mindre naver nå er en egen klasse...
AnonymBruker Skrevet 15. august 2014 #3 Skrevet 15. august 2014 Klart vi kan snakke om klasser, men ikke rene økonomiske klasser. Det er nok mer komplisert enn det, utdanningsnivå og kulturell kapital er viktige faktorer. Rikdom i seg selv er ikke høyt ansett blant alle samfunnslag. Kunstnere og intellektuelle har ofte lite penger, men høy status sosialt. Mens en del folk som har mye penger blir sett på som harry. Tilfeldig eksempel - John Arne Riise har sikkert mer penger i banken enn Dag Solstad. Men allikevel ville de færreste mene at Dag Solstad står noe lavere enn Riise av den grunn, eller at Riise er noen større "vinner" i livet enn Solstad. Anonymous poster hash: f7847...60f 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2014 #4 Skrevet 15. august 2014 Begge mine foreldre er arbeidere. Begge mannens foreldre er lærere. Jeg og mannen min har begge mastergrader, og tjener langt bedre enn våre foreldre. Men klasse? Jeg vet ikke. Vi drar like gjerne på chartertur som mer spennende/eksklusive steder. Drikker øl like godt som vin. Går på kino fremfor opera eller teater. Vi er veldig.. vanlige. Typisk "middelklasse" egentlig, selv om jeg ikke tror det er så mye "klasser" i Norge egentlig. Anonymous poster hash: 5b527...149
Meridian Skrevet 15. august 2014 #5 Skrevet 15. august 2014 Er vel mindre klasseskiller i Norge idag enn før. De som ser rike ut er ikke nødvendigvis det, og de som ser fattige ut er ikke nødvendigvis det. Men om man spør om bakgrunnen til folk, så kan du kanskje skjønne hvordan de vokste opp. Likevel har alle en lik mulighet idag, bortsett fra de økonomiske. Noen har jo bedre råd enn andre, så derfor kan noen gjøre mer enn andre, og å ta seg mer friheter. 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2014 #6 Skrevet 15. august 2014 Vil vel si øvre middelklasse. Null lån, har hus, båt, et par eiendommer, rundt 12 mill på bok. Anonymous poster hash: 185d8...818
Alina X Skrevet 16. august 2014 #7 Skrevet 16. august 2014 Arbeiderklassen tilhører jeg. Bosatt i oslo øst,kler meg i "vanlige"klær og misliker materialisme. 4
Duckie Skrevet 16. august 2014 #8 Skrevet 16. august 2014 Hva er "kriteriene" for de forskjellige klassene? 4
AnonymBruker Skrevet 16. august 2014 #10 Skrevet 16. august 2014 Ingen. Anonymous poster hash: c4fd0...1b0
AnonymBruker Skrevet 16. august 2014 #11 Skrevet 16. august 2014 Hva er "kriteriene" for de forskjellige klassene? Ja det var vel egentlig det jeg spurte om. Ser mange argumenterer med penger, noen med foreldre, noen med ektefelle, noen med utdannelse, noen med bosted, Hva med klassereise?hva skal til? TsAnonymous poster hash: c0364...eb6
Kjempeliten Skrevet 16. august 2014 #12 Skrevet 16. august 2014 Hm. Vet ikke. Er ikke fattig hvertfall.
Tabris Skrevet 16. august 2014 #13 Skrevet 16. august 2014 Jeg har arbeiderklassebakgrunn, dvs at mine foreldre var fra arbeiderklassen. Nå vil jeg vel si at jeg hører til middelklassen, både sosialt, kulturelt og økonomisk.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2014 #14 Skrevet 16. august 2014 Klart vi kan snakke om klasser, men ikke rene økonomiske klasser. Det er nok mer komplisert enn det, utdanningsnivå og kulturell kapital er viktige faktorer. Rikdom i seg selv er ikke høyt ansett blant alle samfunnslag. Kunstnere og intellektuelle har ofte lite penger, men høy status sosialt. Mens en del folk som har mye penger blir sett på som harry. Tilfeldig eksempel - John Arne Riise har sikkert mer penger i banken enn Dag Solstad. Men allikevel ville de færreste mene at Dag Solstad står noe lavere enn Riise av den grunn, eller at Riise er noen større "vinner" i livet enn Solstad. Anonymous poster hash: f7847...60f Jeg mener at å være harry ikke har noe med klasse å gjøre. Det har noe med status å gjøre. Man kan ha høy og lav status innen alle klasser. Men klasse har vel mest med ønokomi og utdannelse/yrke og slike ting å gjøre. Jeg kommer fra arbeiderklassen, men er nok nå i middelklassen. Anonymous poster hash: ead07...634
AnonymBruker Skrevet 16. august 2014 #15 Skrevet 16. august 2014 Lang høyere utdannelse (6 år + 1 videre) Økonomi: godt over middels Kulturell kapital: ganske høy Eier (og ikke leier) Skulle tro det kvalifiserer til såkalt middelklasse (minst!) :-) Anonymous poster hash: 320fe...d96
AnonymBruker Skrevet 16. august 2014 #16 Skrevet 16. august 2014 Kommer fra arbeiderfamilie. Ligger vel i mellom arbeiderklassen og middelklassen, føler ikke jeg er helt i middelklassen enda selv om vi har god inntekt, har en del lån. Men vi er unge og får mer og mer å rutte med for hvert år. Anonymous poster hash: d3463...8ce
AnonymBruker Skrevet 16. august 2014 #17 Skrevet 16. august 2014 Jeg mener at å være harry ikke har noe med klasse å gjøre. Det har noe med status å gjøre. Man kan ha høy og lav status innen alle klasser. Men klasse har vel mest med ønokomi og utdannelse/yrke og slike ting å gjøre. Jeg kommer fra arbeiderklassen, men er nok nå i middelklassen. Anonymous poster hash: ead07...634 Tja, men det har ikke nødvendigvis mest med økonomi og utdannelse å gjøre heller. Det har vel så mye med hvilken status man har i samfunnet. Er f.eks. ganske mange forfattere som ikke har veldig lang utdanning, gjerne bare noen fag fra humanistisk fakultet, og få tjener så veldig godt heller. Men det er vel få som mener at de tilhører arbeiderklassen. På samme måte som en del unge menn som tjener fett i industrien. De har jo penger, men synes absolutt de kan assosieres med arbeiderklassen. Anonymous poster hash: f7847...60f
Gjest Badabing Skrevet 16. august 2014 #18 Skrevet 16. august 2014 Er vel mindre klasseskiller i Norge idag enn før. De som ser rike ut er ikke nødvendigvis det, og de som ser fattige ut er ikke nødvendigvis det. Men om man spør om bakgrunnen til folk, så kan du kanskje skjønne hvordan de vokste opp. Likevel har alle en lik mulighet idag, bortsett fra de økonomiske. Noen har jo bedre råd enn andre, så derfor kan noen gjøre mer enn andre, og å ta seg mer friheter. Samtidig har en ny rapport om sosial ulikhet i helse vist at det er tydelige skiller i Norge. Forskjellen i levealder for menn på Oslo øst og vest er nesten ti år tror jeg. Vi er bare ikke så glade i å snakle om at det fortsatt finnes klasseskiller. Pappa var fra arbeiderklassen, mamma fra øvre middelklasse. Jeg er vel omtrent midt på.
Gjest Badabing Skrevet 16. august 2014 #19 Skrevet 16. august 2014 Hva er "kriteriene" for de forskjellige klassene? Det finnes forskjellige perspektiv, men fra mitt fagfelt inndeles de ut fra yrker. Ofte hvor mye ansvar/valgfrihet man har, eller om man har statisk arbeid.
Gjest avocadoen Skrevet 16. august 2014 #20 Skrevet 16. august 2014 Jeg er klasseløs. Altså de som har bedre å gjøre enn å tenke på slike ting 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå