Gå til innhold

Har nordmenn glemt hva trafikkfly er?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kjørte akkurat på en av Europaveiene på Vestlandet. Her var mye bobiler som holdt 50-60 km/t i 70- og 80-soner. Bak dem var det køer av varierende lengde, opptil 2 km.

Vanligvis kjører ikke jeg mye forbi folk. Men dette var for kjedelig, og ytterst få bobiler stoppet for å slippe trafikken forbi.

Ergo: Jeg passerte køene. Det var en del rette strekninger. Jeg kjører en middels motorisert kjedelig familiebil. Var tilbake i køen eller forbi ved enden av disse rette strekningene eller i god tid før det kom moytrafikk.

Men...hva skjedde så? Folk tuta på meg hele tiden! Jeg må ærlig si at jeg ble like overrasket hver gang. Hvorfor i alle dager...!?

Få andre kjørte forbi og køene ble ofte ekstra lange av at gamlisene i sine Suzuki og Mercedes korka seg rett bak bobilene. De turde ikke kjøre forbi sjøl og gjorde køen dermed vanskeligere å passere i et jafs.

De som var i køen var tydelig misfornøyd med farta: Det var mye bremsing! Hver gang hørte jeg kjørelæreren min i hodet: "Du skal ikkje bremse på lande- eller motorveg, det er berre eit tegn på at du ikkke køyrar forutsjåande nok!"

Dette er jeg fortsatt helt enig i. Så hvorfor godtar folk idiotisk trekkspillkjøring, men tuter og fløyter som gærn når andre kjører forbi? Det er ikke ulovlig med forbikjøringer. Noen viste tom. middelfingeren...

Anonymous poster hash: b8373...84e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pokker

*trafikkflyt

*mottrafikk

• Liker 2
Skrevet

Kjørte akkurat på en av Europaveiene på Vestlandet. Her var mye bobiler som holdt 50-60 km/t i 70- og 80-soner. Bak dem var det køer av varierende lengde, opptil 2 km.

Vanligvis kjører ikke jeg mye forbi folk. Men dette var for kjedelig, og ytterst få bobiler stoppet for å slippe trafikken forbi.

Ergo: Jeg passerte køene. Det var en del rette strekninger. Jeg kjører en middels motorisert kjedelig familiebil. Var tilbake i køen eller forbi ved enden av disse rette strekningene eller i god tid før det kom moytrafikk.

Men...hva skjedde så? Folk tuta på meg hele tiden! Jeg må ærlig si at jeg ble like overrasket hver gang. Hvorfor i alle dager...!?

Få andre kjørte forbi og køene ble ofte ekstra lange av at gamlisene i sine Suzuki og Mercedes korka seg rett bak bobilene. De turde ikke kjøre forbi sjøl og gjorde køen dermed vanskeligere å passere i et jafs.

De som var i køen var tydelig misfornøyd med farta: Det var mye bremsing! Hver gang hørte jeg kjørelæreren min i hodet: "Du skal ikkje bremse på lande- eller motorveg, det er berre eit tegn på at du ikkke køyrar forutsjåande nok!"

Dette er jeg fortsatt helt enig i. Så hvorfor godtar folk idiotisk trekkspillkjøring, men tuter og fløyter som gærn når andre kjører forbi? Det er ikke ulovlig med forbikjøringer. Noen viste tom. middelfingeren...

Drittsekker.

Jeg kjører også forbi.

Så lenge man ikke foretar hasardiøse forbikjøringer, har folk ingen rett til å begynne med road-rage.

• Liker 1
Skrevet

Så lenge forbikjøringen er forsvarlig og du ikke setter noen i fare, så driter du i de og kommer deg forbi.

Anonymous poster hash: 04c86...026
  • Liker 4
Skrevet

Nei, så lenge du foretok trygge forbikjøringer så aner jeg ikke hva de tenkte på. Særinger.

Derimot skulle jeg ønske jeg hadde dashcam da jeg kjørte e8 nylig og idiotene foran meg krysset dobbel, heltrukket sperrelinje med forbikjøringsfelt i motsatt retning, for å kjøre forbi et vogntog de ikke hadde evnet å kjøre forbi da vi faktisk hadde forbikjøringsfelt i vår kjøreretning.

Anonymous poster hash: a9eea...133

Gjest Herr Heftig
Skrevet

Kanskje de mente det var en alminnelig kø og at du snek i køen ved å bruke de selv som gissel (hvis dere ikke slipper meg inn så kræsjer jeg med motgående trafikk.

Skrevet

Trodde dette skulle være en tråd om Boeing 737-serien og Airbus 320-serien...

Skuffet.

Jeg har kjørt en del på vestlandet og jeg merker at det går tregere med bobiler/etc om det er smalt, svingete eller mye oppoverbakker. Heldigvis går det rimelig greit der bredden er god nok. Slapp av. Du kommer frem til slutt. Og det er bedre å komme frem i live litt senere, enn aldri.

• Liker 7
Skrevet

Jeg har vært i samme situasjon, ingen tutet på meg og jeg gjorde sikkert de samme forbikjøringene som du gjorde. Jeg ville nå bare ha ignorert tuttingen deres.

Skrevet

Tuter de fordi du presser deg inn i køen lenger framme, eller tuter de fordi du kjører forbi hele køen, inkludert bobilene?

Jeg bor på Vestlandet, og har de siste tre månendene kjørt i kø langs smale vestlandsfjorder. Her er det små strekker hvor det er mulig å kjøre forbi, men som regel må man ligge i kø dersom bobilsjåførene eller andre turister ikke vil slippe forbi.

Det som irriterer meg som ligger i kø, er folk som kjører forbi ved å presse oss som ligger i kø til å slippe en inn, fordi man på død og liv skal kjøre forbi på små strekker og ved møtende trafikk. Da blir det bremsing på hele køen.

Anonymous poster hash: 5395e...833
  • Liker 1
Skrevet

Er det Bergen <~> Voss du har kjørt?

Anonymous poster hash: 65d4d...af7

Skrevet

Ja, Bergen > Voss. Mange her kjører som om det var en smal fjellvei. Det er det ikke. Fullgod norsk Europavei.

• Liker 1
Skrevet

Du skal ikke kjøre forbi når det er kø, siden du kan skape farlige situasjoner når du ikke får lagt deg inn i igjen.

Anonymous poster hash: a2438...859
  • Liker 1
Skrevet

Ja, Bergen > Voss. Mange her kjører som om det var en smal fjellvei. Det er det ikke. Fullgod norsk Europavei.Anonymous poster hash: b8373...84e

Vet du hvor mange dødsulykker som har vært på den strekningen i løpet av de siste 10 til 15 årene pga. Sjåfører med slik adferd i trafikken som du beskriver ar du bedriver?

Hvordan ville det vært for dine nærmeste om du møtte en av mange trailere når du drev og kjørte forbi og aldri kom hjem i kiste? Hvor mye tid tror du at du sparte totalt på å drive villmannskjøring og på den måten utsette mange mennesker for fare?

Du skulle blitt fratatt førerkortet!

• Liker 1
Skrevet

Seriøst? Det var, som sagt, i sin helhet uproblematiske forbikjøringer. "Du skal ikke kjøre forbi køer" er akkurat det jeg mener med innlegget: Hva skal man kjøre forbi da?

Det er sant at det har skjedd mye ulykker her. Det betyr likevel ikke at det skal bli ulovlig å foreta alldeles uspektakulære forbikjøringer. At man skal tute på andre trafikanter og vise middelfingeren til de, som et lite sint meningstroll i et kommentarfelt. Dette forstår jeg meg ikke på.

• Liker 2
Skrevet

Seriøst? Det var, som sagt, i sin helhet uproblematiske forbikjøringer. "Du skal ikke kjøre forbi køer" er akkurat det jeg mener med innlegget: Hva skal man kjøre forbi da?

Det er sant at det har skjedd mye ulykker her. Det betyr likevel ikke at det skal bli ulovlig å foreta alldeles uspektakulære forbikjøringer. At man skal tute på andre trafikanter og vise middelfingeren til de, som et lite sint meningstroll i et kommentarfelt. Dette forstår jeg meg ikke på.Anonymous poster hash: b8373...84e

Hvor gammel er du, egentlig?

• Liker 2
Skrevet

Det er de som kjører under fartsgrensen, lager kø og ikke har vett til å slippe forbi som lager trafikkfarlige situasjoner!

Anonymous poster hash: ecb6a...466
  • Liker 1
Skrevet

Hvor gammel er du, egentlig?

42.

• Liker 1
Skrevet

Hvor mange biler kjører du forbi om gangen?

Anonymous poster hash: 455fe...c47
Skrevet

Er det noe som er irriterende så er det at noen lengst bak i køen hiver seg ut ved første anledning og hindrer de som er lenger frem i å kjøre forbi. Da forstår jeg at folk tuter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...