AnonymBruker Skrevet 15. august 2014 #1 Skrevet 15. august 2014 Mange dager i uken? Hvor lenge varer hver økt?Anonymous poster hash: d5f26...0ea
flinkeceline Skrevet 15. august 2014 #2 Skrevet 15. august 2014 Trener ca to ganger i uken, noen tre. Øktene varer alt fra halvtime til halvannen og vel så det. Spørs helt på intensitetsnivå. Om det er haiketur eller sprint alt ettersom.
Alina X Skrevet 15. august 2014 #3 Skrevet 15. august 2014 3-5 dager,varierer mellom styrke,tredemølle/spinng,kampsport og tøying/fleksibilitetsøvelser. Trener i ca 1-1,5t pr gang. Kan feks trene slik: Mandag: tredemølle og styrke med uttøying Tirsdag: spinnning og fleksibilitetsøvelser Onsdag:tredemølle,kampsport med uttøying. Osv Dvs at annenhver dag (3x) så trener jeg litt hardere,og tir/tor trener jeg bare yoga/pilateslignende øvelser med oppvarming. Noen uker blir det bare 3 dager med trening av div grunner. Trener på treningssenteret i nørheten av jobben før jeg skal på jobb.
Gjest Runforit Skrevet 15. august 2014 #4 Skrevet 15. august 2014 6-7 dager i uka. Jogger 3-5 mil i uka.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2014 #5 Skrevet 15. august 2014 Runforit, jeg har lest med interesse flere av innleggene dine om din vei til å bli en aktiv jogger/løper. Jeg er i ferd med å begynne å jogge selv nå, og jogget for et par dager siden mine første sammenhengende 5 km. Det gikk overraskende greit på tross av at det bare var årets tredje joggetur (og livets tjuende eller deromkring), men jeg brukte så klart lang tid (39 minutter). Egentlig lurer jeg bare på om du fortsatt blir sliten og tar deg ut når du er på ditt nivå? Løper du stadig fortere, med mer stigning etc.? Eller er jogging/løping for deg omtrent som gåing for oss vanlig dødelige? Det er kanskje dumme spørsmål, men grunnen til at jeg lurer, er fordi jeg føler meg utålmodig på egne vegne og gjerne skulle vært i form nå, samtidig som det føles som om jeg aldri kan klare å bli virkelig sprek. Anonymous poster hash: 16d14...372 1
HelleH Skrevet 15. august 2014 #6 Skrevet 15. august 2014 5 ganger i uken. Øktene varierer fra 70min-130min. Jogger 5-6mil i uken og 2 styrkeøkter.
Lila Skrevet 15. august 2014 #7 Skrevet 15. august 2014 2-5 dager i uken, vanligvis 3. Hver økt varer mellom 60 og 90 minutter.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2014 #8 Skrevet 15. august 2014 Snitt på tre ganger i uka, noen ganger bare to, andre ganger 4. For tiden hovedsakelig styrke, men også noe kondisjon/uttøying. Anonymous poster hash: 6e97a...667
Gjest Runforit Skrevet 15. august 2014 #9 Skrevet 15. august 2014 Runforit, jeg har lest med interesse flere av innleggene dine om din vei til å bli en aktiv jogger/løper. Jeg er i ferd med å begynne å jogge selv nå, og jogget for et par dager siden mine første sammenhengende 5 km. Det gikk overraskende greit på tross av at det bare var årets tredje joggetur (og livets tjuende eller deromkring), men jeg brukte så klart lang tid (39 minutter). Egentlig lurer jeg bare på om du fortsatt blir sliten og tar deg ut når du er på ditt nivå? Løper du stadig fortere, med mer stigning etc.? Eller er jogging/løping for deg omtrent som gåing for oss vanlig dødelige? Det er kanskje dumme spørsmål, men grunnen til at jeg lurer, er fordi jeg føler meg utålmodig på egne vegne og gjerne skulle vært i form nå, samtidig som det føles som om jeg aldri kan klare å bli virkelig sprek. Anonymous poster hash: 16d14...372 Det kommer til et punkt der en finner et sted man trives. I starten var det teknikken som gjaldt, så distansen, så farten og så kom jeg til der jeg er i dag der jeg bare koser meg med joggingen med musikk på øret. Før jogget jeg heller ikke hver dag. Da jogget jeg gjerne 4 ganger i uka og det var i perioden jeg konkurrerte med meg selv og ville se hvor hardt og fort jeg klarte å løpe of det var i den perioden jeg tok mila på 43 min. I dag varierer jeg litt, men det er faktisk sjeldent i dag at jeg virkelig tar meg ut. Holder meg på en fart mellom 10-11 med helling opp mot 10(starter alltid på 4) ellers noe raskere med fart på 12-13 km/t, men da holder jeg meg som oftest på 4 i helling. Ellers løper jeg ute i helgene når jeg har bedre tid og da aner jeg ikke hvor fort jeg løper, men koser meg i frisk luft med musikk på øret og jogger mellom 6-14 km alt ettersom hva kroppen vil Etter så mange år med prøving av hva joggeplan som passer meg så har jeg funnet noe som funker for meg. For meg er det optimale med en joggetur om dagen der jeg bare får ut trøtthet, rastløshet og bare får i gang kroppen uten at jeg må løpe til jeg kollapser. Det aller viktigste er at du ikke "skynder deg" i å komme i form. Det tar tid å bygge opp kroppen, og ikke minst er det viktig at kroppen får den tiden så den blir vant med joggingen, spesielt mht til belastningsskader. Utrolig mange nybegynner joggere feiler der og så smeller det og de kan ikke jogge på 3-6 mnd. Husk at jeg startet i ræva form for nesten 6 år siden. Klarte knapt å jogge 500 meter uten å hvese som en blåhval på land. Kos deg med joggingen. Sett små delmål underveis så du føler mestring. Prøv å skrelle av et halvt minutt av de 39 minuttene. Det tar ikke lang tid før de halve minuttene blir til mange minutter Men igjen: Jogg med sunn fornuft så du holder motivasjon og gleden på plass og slik at du ikke utsetter deg for unødvendige belastningsskader. 4
AnonymBruker Skrevet 15. august 2014 #10 Skrevet 15. august 2014 Tusen takk for svaret! Anonymous poster hash: 16d14...372
FitnessIna Skrevet 16. august 2014 #11 Skrevet 16. august 2014 Trener kettlebell og eventuelle støtteøvelser 4 ganger i uken, og løping/core 1-2 - så totalt 5-6 økter hver uke. (:
AnonymBruker Skrevet 16. august 2014 #12 Skrevet 16. august 2014 Løper 4 mil i uken (både langkjøring og intervall)+ 1-2 spinninstimer og 1-3 timer yoga/pilates/styrketrening + en økt med roing (ca en time der jeg ror 12 km)I tillegg går jeg mye i hverdagen. Anonymous poster hash: d7a1e...be0
Lilletrille87 Skrevet 16. august 2014 #13 Skrevet 16. august 2014 3-4 styrkeøkter 1-2 intervalløkter 1-7 langturer (pga hund)
Rainbow Skrevet 16. august 2014 #14 Skrevet 16. august 2014 Hver dag. De fleste øktene varer en halvtime, trener intense videoer, som. T25, Insanity og P90X3. Prøver å passe på at det er riktig fordeling av styrke og Cardio. Innimellom er det tøying eller yoga bare. Insanity-øktene varer lengre, 45-60 min. Noen videoer er med manualer, noe med pullupbar og det meste med bare egen kroppsvekt, som planke, ulike former for pushups, burpees, knebøy, utfall etc. Liker veldig godt videoer, er litt som å ha personlig trener i stua!
Lizliz Skrevet 16. august 2014 #15 Skrevet 16. august 2014 4 ganger i uken, hver økt ca 2-2.5 time med vektløfting
AnonymBruker Skrevet 16. august 2014 #16 Skrevet 16. august 2014 Det blir sikkert i overkant pretensiøst å kalle det jeg driver med trening, men jeg "trener"/mosjonerer 5 dager i uka. Da svømmer jeg i en time. Jeg eier verken teknikk eller fart på grunn av en sykdom som hemmer meg, så det riktige blir sikkert å kalle det mosjon. Men det gir meg stor glede, og jeg er superfornøyd med å kjenne at jeg bruker kroppen og at jeg har funnet en aktivitet som fungerer for meg. I vann er jeg liksom fri, hvis det gir mening. Siden jeg begynte for et halvt år siden, så har jeg faktisk hatt litt progresjon, og kjenner at den muskulaturen som ikke er syk blir sterkere. Anonymous poster hash: d9c6c...07e 2
Apocalypse Skrevet 16. august 2014 #17 Skrevet 16. august 2014 Husk at jeg startet i ræva form for nesten 6 år siden. Klarte knapt å jogge 500 meter uten å hvese som en blåhval på land. Der er jeg nå. Har du noen andre gode tips (evt tråder/innlegg her inne du kan vise til) for å komme i gang? Hva slags distanser og intensitet er det lurt å starte med, for eksempel?
Julie:) Skrevet 16. august 2014 #18 Skrevet 16. august 2014 Blir mindre om sommeren men til vanlig prøver jeg å få til 3 ganger i uken. Noen ganger blir det 2 pga turnus og familiekabal. Jeg trener litt kondis på mølla og styrketrening fra 60-90 min når jeg trener. I tillegg prøver jeg å få til 1-2 gåturer/ski/sykkel men da er det ikke treningstempo
Gjest Runforit Skrevet 16. august 2014 #19 Skrevet 16. august 2014 Der er jeg nå. Har du noen andre gode tips (evt tråder/innlegg her inne du kan vise til) for å komme i gang? Hva slags distanser og intensitet er det lurt å starte med, for eksempel? Start rolig For min del så lønnet det seg å starte med en fart som var litt raskere enn powerwalking ala 8 km/t. Distanse var ikke så nøye for meg i starten; fokuset var å jogge så rolig så mulig så lenge jeg orket. Fra der så presset jeg med lengre og lengre joggedistanser uten å øke farten. Farten kommer av seg selv når formen blir sterkere. 2
Apocalypse Skrevet 16. august 2014 #20 Skrevet 16. august 2014 Start rolig For min del så lønnet det seg å starte med en fart som var litt raskere enn powerwalking ala 8 km/t. Distanse var ikke så nøye for meg i starten; fokuset var å jogge så rolig så mulig så lenge jeg orket. Fra der så presset jeg med lengre og lengre joggedistanser uten å øke farten. Farten kommer av seg selv når formen blir sterkere. Takk for tips
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå