Gå til innhold

stoffskifte blodprøve

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har blodprøve som taes for høyt/lavt stoffskifte alltid rett? Har symptomer på både lavt og høyt stoffskifte - og får svar på blodprøver i morgen. Altså - dersom prøvene er negative, kan jeg da være sikker på det ikke er noe galt med stoffskiftet?

Anonymous poster hash: 8af94...26d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurer jeg også på. Har også alle symptomer, tok en prøve for 2 år siden-Negativ. Tok en prøve i forrige uke-Negativ. Faren min har påvist lavt stoffskifte og går på medisiner. Kan være arvelig. Er det vits å gå privat? Kan det påvises på en annen måte?

Anonymous poster hash: ca27c...850
Skrevet

Man kan ha symptomer, men prøvene ligger i grenseland. Noen leger vil da gi behandling, mens andre mener man må vente til man blir dårligere.

Få svarene og sjekk selv. Om man er i grenseland og legen ikke vil behandle, så finn en annen lege. Det kan være store forskjeller på livskvaliteten og få behandling selv også om man ligger i grenseland, snakker av erfariring. Vi er jo forskjellige.

Anonymous poster hash: b5d1d...134
Skrevet

Det er kun blodprøver som med sikkerhet kan påvise stoffskifteproblemer. Som nevnt over behandler noen verdier i grenseland, men de fleste vil helst ta nye prøver etter f.eks tre mnd for å se om verdiene har endret seg. Symptomer på stoffskiftesykdom kan også være symptomer på mye annet, så selv om du er sikker på at det er stoffskifte trenger det ikke være det. Er alle prøver godt innenfor referanseområdet er du ikke stoffskiftesyk. Da må man lete i andre deler av kroppen for å finne ut hva som ikke stemmer.

Anonymous poster hash: 668fb...593
Skrevet

Lurer jeg også på. Har også alle symptomer, tok en prøve for 2 år siden-Negativ. Tok en prøve i forrige uke-Negativ. Faren min har påvist lavt stoffskifte og går på medisiner. Kan være arvelig. Er det vits å gå privat? Kan det påvises på en annen måte?

Hvordan er symptomene?

Anonymous poster hash: c3f65...b39

Skrevet

Hvordan er symptomene?

Anonymous poster hash: c3f65...b39

Jeg er ekstremt sliten, hodepin, stive ledd, skjelvende hender, øresus, lett deprimert, stresset, problemer med å slappe av selv om jeg er dødssliten, klumsete, glemsk, hes stemme, treig, stiv kjeve, lett kvalm, svimmel, er sulten, men har ikke lyst på noe, hovne hender osv. Fant ut at de eneste symptomene jeg IKKE har er dårlig immunforsvar eller fedme. Testen for to år siden sa at jeg lå midt på treet på verdiene. Prøven fra forrige uke vet jeg ikke verdiene på, bare at det var ok.

Skrevet (endret)

Du kan - såvidt jeg vet, arrester meg gjerne og vis til nettside - ikke være både høy og lav samtidig. Dette er en skala og du kan gå fra den ene til den andre siden, men altså ikke begge deler samtidig. Jeg var f.eks. lav i mange år, men før jul i fjor ble jeg plutselig høy og har vært det siden, men går nå sakte mot en eller annen form for "midten". Som regel bikker det over igjen i lavt, har jeg hørt og det medisineres igjen på sitt vis (individuelt for hver).

Endret av sofie777
Skrevet

Du kan - såvidt jeg vet, arrester meg gjerne og vis til nettside - ikke være både høy og lav samtidig. Dette er en skala og du kan gå fra den ene til den andre siden, men altså ikke begge deler samtidig. Jeg var f.eks. lav i mange år, men før jul i fjor ble jeg plutselig høy og har vært det siden, men går nå sakte mot en eller annen form for "midten". Som regel bikker det over igjen i lavt, har jeg hørt og det medisineres igjen på sitt vis (individuelt for hver).

Dersom det var meg du refererte til - skjønner hva du mener. Enten har man høyt eller lavt. Mine symptomer er tungpustet, hes, trett og sliten, generell sykdomsfølelse, fryser lett, kraftløshet/skjelvne bein og stort hårtap. Dette kan gjerne være noe helt annet enn høyt eller lavt stoffskifte. Men dette var en av hundre tester som legen tok igår. Er derfor jeg lurer: kan jeg 'slå meg til ro' med at det ikke er stoffskifte om ikke prøvene viser det?

Når det skal sies: legen tar meg alltid på alvor og er grundig til verks. TS

Skrevet

Man kan ha en tilstand som heter blokkerende tras. Da har man i utgangspunktet høyt stoffskifte, men antistoffene blokkerer for TSH, og man får lavt stoffskifte. Dermed er man både høy og lav samtidig.

Skrevet

Ikke lett dette. Er den noen her som har fått forskjellige svar på stoffskiftet hos fastlege og privatlege?

Skrevet

Man kan ha en tilstand som heter blokkerende tras. Da har man i utgangspunktet høyt stoffskifte, men antistoffene blokkerer for TSH, og man får lavt stoffskifte. Dermed er man både høy og lav samtidig.

Det er sjelden, TRAS er i hovedsak stimulerende og gir høyt stoffskifte (Graves). Alle stoffskfiteprøver må ses i relasjon til hverandre. Når ts sier fastlege er grunding har han nok tatt både TRAS og Anit-TPO i utredning og kan sjekke for dette. Og du har ikke høy og lav samtidig, du har en av delene. Dersom TRAS mot normalt er blokkerende har du lavt stoffskifte.

Ikke lett dette. Er den noen her som har fått forskjellige svar på stoffskiftet hos fastlege og privatlege?

Nå må folk på kg slutte å tro at privatleger er så himla mye bedre enn fastlegen! Skal du ta stoffskifteprøver må de sendes inn til laboratorium, og *tada* fastlege og privatlege på samme sted bruker samme lab, ergo samme svar. Som sagt, de symptomene du har kan være flere andre ting, men siden folk spekulerer sånn her inne så gidder jeg ikke starte oppramsingen. Er du ikke i form og stoffskifteprøvene er fine så må det letes etter svar andre steder. Det er ingen vits i å insistere på stoffskiftesykdom når det ikke er det du trenger behandling for.

Anonymous poster hash: 668fb...593

• Liker 1
Skrevet

Satser på at de finner noe (enten stoffskifte eller noe annet) som lett kan behandles. Men er det noen som vet hvorfor enkelte leger ikke tenker på/vil sjekke stoffskifte?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...