Gå til innhold

Avrusning, hvordan foregår det?


tingeling~

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det kommer an på hva du er avhengig av. På tabletter forsøker men ofte å trappe gradvis ned, ved alkohol avsluttes det brått, men da får man medisiner for å dempe abstinenser som ustøhet, skjelving, uro i kroppen, kvalme og hallusinasjoner. Akkurat hvordan det gjøres med narko vet jeg ikke, men det er nok en relativt brå stopp for de fleste der og vil jeg tro.



Anonymous poster hash: d386b...0ed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvorfan det fungerer for rusmidler? Er det "åpent" så man kan gå fritt ut og inn? Vanlig å være der i noen uker, eller flere mnd? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvorfan det fungerer for rusmidler? Er det "åpent" så man kan gå fritt ut og inn? Vanlig å være der i noen uker, eller flere mnd? :)

Ikke sikker, men så lenge man er frivillig innlagt, tror jeg man kan gå ut og inn? Lurer på det samme selv...

Anonymous poster hash: f7fd8...595

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen er innesperret, men hele poenget forsvinner jo hvis man kan komme og gå som man vil, det blir ingen avrusning av det. Dessuten er abstinenser ganske heftig, det kreves hjelp for å takle, og rusler du en tur rundt er det fort gjort å ta noe man burde holdt seg unna. Er det du som skal inn eller er du pårørende?



Anonymous poster hash: d386b...0ed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel si det sånn at jeg er en veldig bekymret bekjent :( Han bruker heroin og har en kjæreste som gjør det samme. Hun var akkurat på avrusning, men var der tydeldigvis bare i 2 uker (det kan da ikke være tilstrekkelig? :( ) og nå ruser de seg igjen, sammen :( Veldig komplisert når de er 2 stk.. Når den ene "slutter" så sprekker h*n pga den andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eller, egentlig er de rimelig "altetende" virker det som... Skyter heroin, amfetamin og diverse piller :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De burde ikke være i et forhold, og de burde avruses hver for seg. Men det er det som er det vanskelige.

Anonymous poster hash: f7fd8...595

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet litt på rusklinikk. De fleste måtte ha sluttet når de kom dit, de fikk ikke lov til å ruse seg. Men noen fikk lov til å trappe ned med medikamenter, det kom litt ann på opplegget de hadde.

De aller fleste var der frivillig, noen på tvang. De måtte ha vært på klinikken i noen uker før de fikk gå ut, først sammen med andre også etterhvert alene. Først på området rundt også etterhvert "hvor de vil". Det var obligatoriske urinprøver hver gang de hadde vært ute. Og det var urinprøver innimellom, av enten alle eller noen.

Alt var strengt, faste rutiner og rammer. De hadde gruppetimer og individuelle timer med personalet. Alle måtte være med på alle aktiviteter, det var mye fysisk aktivitet.

De var der som regel 6-12 mnd. De på tvang kunne gå over på frivillig, men også skrive seg ut (og da gikk det som regel ikke bra).

Det aller, aller fleste hadde en psykiatrisk sykdom ved siden av rusproblemet, så denne måtte også behandles.



Anonymous poster hash: 9af54...ea2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar AB :) Da skjønner jeg ikke helt hvorfor vedkommende bar var i 2 uker, så rett ut.. Må ha skrevet seg ut selv :(

Er det heldigere å sende de litt vekk på avrusning, sånn at de ikke har det gamle "miljøet" rundt seg bare de går ut døra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tingeling~, on 14 Aug 2014 - 10:47, said:

Takk for svar AB :) Da skjønner jeg ikke helt hvorfor vedkommende bar var i 2 uker, så rett ut.. Må ha skrevet seg ut selv :(

Er det heldigere å sende de litt vekk på avrusning, sånn at de ikke har det gamle "miljøet" rundt seg bare de går ut døra?

Det er lett å komme seg hjem tilbake til det gamle miljøet hvor enn man er langt hjemmefra. Et par påvirker hverandre. Jeg vet om par som ikke har hatt kontakt under opphold på rusklinikk. De var fortsatt sammen og hun ble raskere ferdig med behandling enn han. De var på to forskjellige steder. Hans (og også hennes) bekymring var at de kunne trigge hverandres sug etter rus.

Noen steder er avrusning kun to uker.

Et opphold på en institusjon varer som regel i tre måneder og opp til over ett år med påfølgende ettervern, gjerne i en boenhet. Anonymous poster hash: 9cad6...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar AB :) Da skjønner jeg ikke helt hvorfor vedkommende bar var i 2 uker, så rett ut.. Må ha skrevet seg ut selv :(

Er det heldigere å sende de litt vekk på avrusning, sånn at de ikke har det gamle "miljøet" rundt seg bare de går ut døra?

Vedkommende var vel på avrusing på sykehus, tenker jeg, og ikke på en rusklinikk. Da er det vanlig med en eller to uker. Man får ingen videre behandling etter avrusing på sykehusom dette ikke er avtalt på forhånd eller man får plass i løpet av avrusingen.

Jeg har vært på avrusing to ganger på sykehus før jeg dro videre til rusbehandling, en gang i en uke og en gang i to. Dette fordi jeg var ærlig om at jeg ikke kom til å la være å ruse meg før jeg møtte til rusbehandlingen.

Anonymous poster hash: 1f9fa...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvorfan det fungerer for rusmidler? Er det "åpent" så man kan gå fritt ut og inn? Vanlig å være der i noen uker, eller flere mnd? :)

Noen er på avrusing på sykehus før de møter til rusbehandling. På sykehus er dørene ut låst og man overvåkes når man er ute og røyker. Man får heller ikke gå eller komme fritt, det er gjerne slik at personalet går turer med en gruppe innlagte og tar en tur til butikken slik at folk får kjøpt røyk, godteri osv.

Er man i rusbehandling er det vanlig å være alt fra seks uker til ett år, avhengig av hvor man er innlagt. Der jeg var forrige gang var det meningen jeg skulle være i minst seks måneder, kanskje mer. Den klinikken jeg var på før det var jeg på i tolv uker og gjennomførte da deres program for behandling, som tok tolv uker hvis man ikke ble holdt igjen i noen av fasene. Noen var i basisprogrammet mange ganger på rad før de fikk gå videre. Dette vurderes individuelt av behandlerne på klinikkene.

Anonymous poster hash: 1f9fa...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser at jeg glemte å skrive litt om hvordan avrusing foregår.

Avruses man ved sykehus møter man opp til helsesjekk og da vurderer de også behovet for medisinering, avhengig av hva du har ruset deg på og hvor mye du har brukt. For alkohol får man krampedempende medisiner siden abstinensene kan være ganske voldsomme, man får også medisiner som reduserer tankekjøret. Er man avhengig av medisiner trappes man ned på disse og nedtrappingen går over lengre tid. Er man avhengig av opiater får man gjerne Subutex eller Metadon i kombinasjon med andre medisiner.

De fleste opiatavhengige jeg har møtt på avrusing på sykehus ser på disse oppholdene som oppfetingsopphold, altså at de får lagt på seg noen kilo og kommet til hektene før de forsvinner ut på gata for å ruse seg igjen. Det er altså søvn, mat og hvile de er der for, ikke nødvendigvis avrusing for å bli rusfri for godt. De som skal videre til institusjon er nok litt mer motiverte.



Anonymous poster hash: 1f9fa...9b5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at jeg glemte å skrive litt om hvordan avrusing foregår. Avruses man ved sykehus møter man opp til helsesjekk og da vurderer de også behovet for medisinering, avhengig av hva du har ruset deg på og hvor mye du har brukt. For alkohol får man krampedempende medisiner siden abstinensene kan være ganske voldsomme, man får også medisiner som reduserer tankekjøret. Er man avhengig av medisiner trappes man ned på disse og nedtrappingen går over lengre tid. Er man avhengig av opiater får man gjerne Subutex eller Metadon i kombinasjon med andre medisiner. De fleste opiatavhengige jeg har møtt på avrusing på sykehus ser på disse oppholdene som oppfetingsopphold, altså at de får lagt på seg noen kilo og kommet til hektene før de forsvinner ut på gata for å ruse seg igjen. Det er altså søvn, mat og hvile de er der for, ikke nødvendigvis avrusing for å bli rusfri for godt. De som skal videre til institusjon er nok litt mer motiverte. Anonymous poster hash: 1f9fa...9b5

Tusen takk for interessante svar :) Hvordan utbytte føler du at du fikk fra avrusingen? Er du rusfri nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for interessante svar :) Hvordan utbytte føler du at du fikk fra avrusingen? Er du rusfri nå?

Avrusing er ikke rusbehandling, viktig å få frem dette. Avrusingen gjorde bare at jeg ikke hadde fysiske symptomer på russug, men den virkelige behandlingen for rusproblemet fikk jeg på klinikkene.

Avrusingen er første steg, kan du si, og det er derfor jeg nevner de opiatavhengige (eller avhengig av sentralstimulerende, blandingsmisbrukere osv) jeg har møtt på avrusing som anser det som et hvileopphold for å få søvn og mat og komme seg til hektene igjen. For disse er ikke avrusingen første steg. Jeg har truffet mange alkoholikere og som har det på samme måte. De tørker opp litt i avrusing, så er det ut og i gang igjen.

Jeg er ikke rusfri nå, men det er fordi jeg avbrøt forrige opphold på klinikk. Etter mitt første opphold var jeg rusfri en kort periode, men siden jeg ikke fulgte opp behandlingen slik jeg burde ha gjort endte jeg med å begynne å ruse meg igjen. Jeg skal antageligvis inn til et tredje opphold i løpet av høsten.

Anonymous poster hash: 1f9fa...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Åh, det visste jeg ikke. Så avrusing er de 1-2-3 ukene man er i første omgang i den første tiden med abstinenser?

Kan jeg spørre hvilket stoff du bruker? Er det misbrukere av heroin/pille/alkohol sammen på disse stedene? Hva skal til for å legges inn på tvang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på avgiftning som gjerne er 2-3 uker og behandling som er 3-12 mnd.

Høres ut som din bekjent har vært til avgiftning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, det visste jeg ikke. Så avrusing er de 1-2-3 ukene man er i første omgang i den første tiden med abstinenser?

Kan jeg spørre hvilket stoff du bruker? Er det misbrukere av heroin/pille/alkohol sammen på disse stedene? Hva skal til for å legges inn på tvang?

Ja, det kan du gjerne si, avrusingen er kun for å få bukt med de verste abstinenssymptomene mens rusbehandlingen kommer etterpå. På avgiftingen kan man møte alle mulige slags misbrukere, det var ingen inndeling sånn sett der jeg var. Dette kommer også an på kapasiteten til avdelingene. Jeg har aldri møtt noen som var innlagt på tvang annet enn at jeg vet om at gravide kan bli det.

Jeg bruker det meste utenom piller og løsemidler, men nå holder jeg meg til hasj og alkohol.

Anonymous poster hash: 1f9fa...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på avgiftning som gjerne er 2-3 uker og behandling som er 3-12 mnd.

Høres ut som din bekjent har vært til avgiftning.

Jepp, du sa det på en bedre måte enn mine lange utledninger :)

Anonymous poster hash: 1f9fa...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...