Gå til innhold

Tilfeldig vennlighet?

Fremhevede innlegg

Skrevet

hahaha moro du er. psykologi ned fra barnehagealder om overlevelse og å klare seg selv? lol haha. har ingen argumenter mot det, fordi det faktisk er helt utrolig teit å uttrykke haha. å la folk betale for maten din gjør deg ikke mindre selvstendg hahaha

Mulig jeg er overtrøtt, men du er overtrøttere. Jeg kan prøve å overbevise deg senere, men ikke før vi har fått sovet barnehagestadiet av oss. :natti:

Uansett: "Stoj jente klale sell!" :jolie:

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min tidligere samboer tilbydde seg å betale varene for en jente foran oss i køen. Bankkortet hennes fungerte ikke, og det var nok ukas hybelmiddag.

Virkelig en mann med et hjerte av gull. Trenger flere slike mennesker rundt oss. :)

Skrevet

vi lever i 2014 det vet du også, sant? da er det bra å vite at folk ikke var som da du var ung.

ville følt meg flau på menneskehetens vegne hvis du hadde stått i kassa, ikke hatt penger, tusen varer på båndet, tusen mennesker i kø, og ikke godtatt å la andre betale når de ber frivillig, fordi du ''lærte fra barnehagen av at man skal føle seg selvstendig''-bullshitt osv

ville oså blitt flau hvis jeg hodt døren oppe for deg og du sto der og sa; ''nei, det går fint'' også måttet jeg gå inn først. og med flau mener jeg på vegne av menneskeheten

Hva mener du med da jeg var ung? Jeg har da bare så vidt passert tjue (men veldig glad i gamle romaner, så språket er litt ymse)

Hvis jeg har tusen varer på båndet så sier jeg til kassadama at jeg kan pakke varene å så springe hjem å hente penger (smarte jenter har et kontantlager). Hvis jeg bare mangler litt sier jeg at noe kan legges bort.

Selvstendighet, nøysomhet og arbeidsomhet er tre viktige lutheranske idealer som står veldig sterkt i vår kultur. De er i ferd med å svekkes, men står fortsatt sterkt.

Hvis du holder døra sier jeg selvfølgelig ikke neitakk. Det er slike snikete dårlige formuleringer som gjør at jeg bør forlate kg og finne senga.

• Liker 1
Skrevet

aahaha herregud jeg ler faktisk irl. selvstendighet, nøysomhet, arbeidsomhet, blablabla tull og tøys hahahahhaha løper du serr hjem for å vhente penger haha. da jeg var un g mente jeg du lrærte i barnehagen at man sklulee gjre ditt bog datt haha

seductive er en som forstår hva høflighet faktisk er i 2014

Skrevet

Jeg blir tilbydd og gå foran i køa hvis en person har ei korg full og jeg har bare noen få ting i hendene, da smiler jeg å sier takk. Samme gjør jeg tilbake, og lar noen gå foran meg hvis jeg har mye og en person kommer bak meg med bare noen få ting.

Åpne døren for andre har jeg også gjort og la de gå først, og det har jeg også opplevd andre gjøre med meg.

Ingen baktanker med det. Bare ren høflighet.

At noen har tilbydd å betale maten min har jeg ikke opplevd heldigvis. Men nå sørger jeg for at jeg har nok penger til å betale det jeg handler også.

Har opplevd etter å ha fylt bensin at jeg har glemt igjenn bankortet mitt og det lå i ei jakkelomme hjemme. Flaut, men da var han bak kassa grei å sa jeg kunne komme tilbake senere, men trengte ikke stresse.

Hadde jeg opplevd noen som skulle betale og manglet 5-10 kr som du nevnte, så hadde jeg sikkert tilbydd meg å gi en tier jeg også.

Skrevet

Hadde aldri i verden latt noen betale for meg - går ikke i butikken med mindre jeg har penger, har dessuten alltid med meg kredittkort i tilfelle rottefelle. Jeg vil påstå at det er langt frekkere å la en ukjent betale for ukens middager fremfor å takke høflig nei. Dør og foran i kø er noe helt annet, det er vanlig høflighet.

• Liker 1
Skrevet

dere er noen uvanlige tilfeller mennesker, men men. vi lever i 2014 og da må man vel ta konsekvensene av hva man får høre på nettet,, man ber io nesten om det

Skrevet

Jeg har selv betalt for maten til andre, dog jenter som ser stressa ut hvor kortet ikke fungerer. De takker og beklager seg veldig, spesielt når jeg ser at det er flere middager de har handlet. Jeg tenker ikke noe over det, men det er vel kanskje måten jeg er oppdratt på? Ser jeg noen som sliter så vil jeg gjerne hjelpe.

For noen år tilbake så gikk jeg og en venninne ut i Oslo med nister og kaffe til uteliggerne, spurte om de ville ha en liten matbit- og det ville de og gud hvor takknemlige de ble.

For en liten stund siden stod jeg i et kryss hvor de ble lange køer fordi bilen foran virket stresset og kvelte motoren, vi stod der i typ 10min og hun fikk ikke start på bilen. Faren (sensor) min ber meg gå ut av bilen og hjelpe hun. Hun flyttet seg over til passasjersetet og jeg fikk flyttet bilen, hun ble så takknemlig at hun takket med å sende meg blomster og gavekort.

Så er vel spørsmålet hvorfor jeg prøver å lage et lite høydepunkt i dagen til folk? Fordi jeg vil. Jeg hjelper meg selv ved å hjelpe andre. Det er dog ikke noe jeg gjør hver dag, men når jeg ser noen slite og det virker som de sitter på randen av et anfall, da slår jeg gjerne til og hjelper til i situasjonen.

Skrevet

hahaha moro du er. psykologi ned fra barnehagealder om overlevelse og å klare seg selv? lol haha. har ingen argumenter mot det, fordi det faktisk er helt utrolig teit å uttrykke haha. å la folk betale for maten din gjør deg ikke mindre selvstendg hahaha

aahaha herregud jeg ler faktisk irl. selvstendighet, nøysomhet, arbeidsomhet, blablabla tull og tøys hahahahhaha løper du serr hjem for å vhente penger haha. da jeg var un g mente jeg du lrærte i barnehagen at man sklulee gjre ditt bog datt haha

seductive er en som forstår hva høflighet faktisk er i 2014

Det du driver med her et umoden hersketeknikk. Du svarer med å latterliggjøre dine motdebattanter og kommer ikke med noen gode argumenter. Vil anbefale deg å lese litt om kommunikasjon, og hvordan man kan få frem sine synspunkter og argumenter på en saklig måte, uten å måtte ty til dårlige triks, som hersketeknikk faktisk er. Ingen tar hersketeknikker på alvor, det er sånt som tenåringsjenter driver med, for å hevde seg selv, når de selv er veldig usikre.

Du nevner i hovedinnlegget at du kjøper mat til bussjåfører og bygningsarbeidere, og det mener jeg du bør slutte med. Det er selvfølgelig ment som en hyggelig gest, men det virker da som du setter deg selv over dem, de er stakkars arbeidere, og du gir dem mat fordi du synes synd på dem. De fleste bussjåfører og bygningsarbeidere liker faktisk jobben sin, de tjener ofte relativt bra ( i alle fall bygningsarbeidere), og at du driver veldedighet ovenfor dem vil virke ydmykende.

Å holde døren, la folk komme foran i køen, og andre hverdagslige ting er helt ok, men ville ikke latt andre betale maten min. For det første har jeg alltid penger på en annen konto, så jeg kan overføre til kortet, og for det andre har jeg fryser og skap fullt av mat hjemme, så det er på ingen måte krise om jeg ikke får handlet en dag. Gir selvfølgelig fra meg en tier dersom en unge foran meg i køen mangler det for å kjøpe det han skal ha, pleier også å spandere på gode venninner med dårlig råd, og folk får alltid bomme en røyk om de spør.

Var nylig i USA, og der har de en helt annen form for høflighet enn vi har her i landet. Alle hilser, spør hvordan du har det, å holde dører er en selvfølge, alle lar deg gå først - feks om en skal ut og en skal inn en dør, så vil man alltid at den andre skal gå først, her til lands ville det vært førstemann ut døra - og språket er mye høfligere, der vi er rett fram, så pakker de inn ting i høflighetsfraser. Vi har noe å lære her til lands.

• Liker 4
Skrevet

Ryddet for persondebatt og svar til dette.

Stjernesol, mod.

Skrevet

Hvor gammel er du egentlig, TS?

Å dra i butikken for å handle tusen varer med null oversikt over hva en har på konto er bare elendig planlegging og null oversikt.

Enig med det som ble nevnt over her, det er vel bare å pakke varene og dra hjem for å hente penger.

Skrevet

Ja, sant det. Å glemme ting eksisterer jo ikke lenger i 2014. Glemte det! :-)

Skrevet

Ja, sant det. Å glemme ting eksisterer jo ikke lenger i 2014. Glemte det! :-)

Å glemme lommeboka i bilen/hjemme er en ting, det kan man gjøre, men da setter de i butikken bare varene "på vent" i kassa, og du kommer tilbake senere og betaler. Å glemme at man ikke har penger på konto derimot.. Såpass kontroll på personlig økonomi bør man faktisk ha.

Skrevet

Jeg hadde forøvrig heller ikke latt noen betale varene mine.

Skrevet

Har lært og måtte respektere mennesker for særegne meninger, uansett hva de måtte være.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...