Gå til innhold

Tilfeldig vennlighet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan ville dere reagert hvis den foran dere i køen lot dere gå før h*n, eller at h*n til og med betalte for varene dine?

At noen f.eks. kjøper mat og drikke og gir det til f.eks. buss-sjåfører og anleggsarbeidere?

Eller at man ikke bare holdt døren oppe for deg, men tok et steg tilbake og lot deg gå først?

Ville dere sett på det som et forsøk for å oppnå noe, eller se det som hva det faktisk er; gratis godhet? Ville dere ikke viket en mine og tatt all høflig oppførsel som en selvfølge i dagen samfunn 2014?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å la folk komme foran i køen (ved få varer), eller holde opp døren for personen bak og la folk gå først skjer jo hele tiden.

Skjer med meg, og jeg gjør det for andre. Aldri tenkt noe over baktanker annet enn folkeskikk.

• Liker 11
Skrevet (endret)

Unødvendig godhet å betale, i så fall. Det er flere milliarder mennesker som trenger det mer enn meg.

Holde opp dører og la andre gå foran er vanlig høflighet. Men jeg setter pris på det, selvfølgelig.

Endret av Pysa
  • Liker 4
Skrevet

Merkelig hvorfor alle jeg gjør det for virker ekstremt overrasket og ikke kan få takket nok, da?

En ting er å gå først og bare slå døren hardt bakover, slik at de andre rekker å komme inn før den stenger.

En ting er å gå først og holde døren på innsiden av bygget (forutsatt den går utover sett fra innsiden), så en selv i praksis allerede er inne, men likevel lar de andre gå før en selv går.

En helt annen ting er kanskje da det jeg gjør, å åpne døren, faktisk gå skritt tilbake, og la de andre gå først.

Skrevet

Det kommer jo helt an på døren. Noen dører er det jo normalt å la de man holder for gå først.

Ellers vil jeg si det er ganske unormalt å betale for noen som står i kassen med deg. Men normalt å gi noen en tier dersom de mangler litt til kjøpesummen.

• Liker 3
Gjest incognita
Skrevet

Jeg kjøpte mange kaffe på 7-11 og delte ut til politi som sto rundt omkring i hovedstaden og passet på under terrortrusselen som nettopp var. De passer jo på meg, så jeg ville vise min takknemmlighet ved å passe på at de fikk varm kaffe. Alle ble veldig overrasket og synes det var hyggelig. :)

At noen lar meg gå foran i køen på butikken, utested, trikken osv skjer fra tid til annen, jeg smiler og takker pent men tenker ikke så veldig mye mer over det. Hadde noen tilbudt seg å betale varene mine ville jeg takket nei. Men jeg har selv betalt for andres varer en gang, det var en ung jente som sto foran meg i køen på rema og fikk "ikke godkjent" på kortet sitt. Hun handlet bare noen få ting.. Jeg sa til mannen i kassa at han bare kunne slå det sammen med mine varer. Hun takket og stoppet meg ved utgangen og spurte om kontonr mitt. Jeg ga henne det og et par dager senere hadde hun satt inn pengene.

Jeg skulle ønske at mennesker generelt var litt flinkere til å ta vare på hverandre. :)

• Liker 7
Skrevet

Jeg ville følt det veldig rart om en fremmed bak meg i køen på Kiwi plutselig betalte maten min.

• Liker 5
Skrevet

Hvis du ikke hadde penger, da?

Skrevet

Hvis du ikke hadde penger, da?

Da hadde jeg ikke gått inn på butikken for å handle in the first place. Hvem gjør vel egentlig det?

• Liker 4
Skrevet

Hvis man har glemt penger? Trodd man hadde 5 kroner ekstra på kortet enn det man hadde osv.?

Skrevet

Hvis man har glemt penger? Trodd man hadde 5 kroner ekstra på kortet enn det man hadde osv.?

Da ville jeg heller lagt til siden en vare, og betalt for resten. Jeg liker ikke at folk betaler for meg, og da hvertfall ikke fremmede.

• Liker 3
Skrevet

Da vet jeg det at hvis jeg møter på en som ikke liker vennlighet da er det deg.

• Liker 1
Skrevet

Det meste av det du nevner opplever jeg jevnlig selv, og gjør det mot andre, uten at jeg tenker noe over det. Det er normal høflighet. Akkurat som et lite smil og et takk.

Hva legger du i å betale for andre? Det er stor forskjell i å betale for en som mangler fem kroner, og for noen som tar ukeshandelen for hele familien sin.

Jeg ville ikke latt en fremmed betale for maten min. Og jeg setter stor pris på vennlighet. (Det tipper jeg Infinte også gjør.)

Skrevet

nei. det er faktisk høflighet å betale varer for andre. det ser frekt ut om en vill avslå

Skrevet

Tror du har misforstått verden bittelitt.

• Liker 3
Skrevet

I likhet med Infinite ville jeg ikke akseptert at en tilfeldig fremmed betalte for maten min. For meg er det å betale for min egen mat en viktig del av det å klare meg selv, og jeg ville heller levd på havregrøt en uke enn å la fremede betale for maten min.

Det er ikke fordi jeg ikke setter pris på vennligheten, men fordi det å ta imot penger til mat ville bety at jeg ikke var moden nok til å klare meg selv, og derfor vil det gi meg lavere selvfølelse. "Klare selv" er et viktig prinsipp vi lærer fra barnehagealder, og for veldig mange varer det livet ut. Stort sett er det et godt prinnsipp, for det oppfordrer til selvstendighet, men det kan også føre til at vi ikke mottar uvanlig vennlige gester så lett.

Hvor i tråden sier Infinite at hun mener det er frekt å betale varer for andre?

• Liker 2
Skrevet

hahaha moro du er. psykologi ned fra barnehagealder om overlevelse og å klare seg selv? lol haha. har ingen argumenter mot det, fordi det faktisk er helt utrolig teit å uttrykke haha. å la folk betale for maten din gjør deg ikke mindre selvstendg hahaha

Skrevet

Mer vanlige vennligheter som å holde oppe dører eller slippe forran i køen tar jeg i mot med et smil og et takk eller et "nei, takk, det går fint".

Jeg holder dører hvis det passer slik og jeg ser at det kommer noen bak meg. Hvi sjeg ser at det er en person bak meg som ikke har så lett for å holde døren hender det at jeg åpner døren og holder den mens de går gjennom. Det gjør jeg aldri hvis den som kommer bak ser frisk og sterk ut.

Hvis jeg skal inn en dør og møter noen i døra som skal ut går jeg til siden og slipper forbi den som skal ut. I følge min gamle lærer er noe annet uhøflig, så egentlig kan det ikke regnes med her.

Skrevet

vi lever i 2014 det vet du også, sant? da er det bra å vite at folk ikke var som da du var ung.

ville følt meg flau på menneskehetens vegne hvis du hadde stått i kassa, ikke hatt penger, tusen varer på båndet, tusen mennesker i kø, og ikke godtatt å la andre betale når de ber frivillig, fordi du ''lærte fra barnehagen av at man skal føle seg selvstendig''-bullshitt osv

ville oså blitt flau hvis jeg hodt døren oppe for deg og du sto der og sa; ''nei, det går fint'' også måttet jeg gå inn først. og med flau mener jeg på vegne av menneskeheten

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...