Gå til innhold

Ovn som steker sent, what to do?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Flyttet inn i et hus med integrert Whirlpool stekeovn, og har nå begynt å bake litt. Merket ganske tidlig at ovnen brukte usedvanlig lengre tid på å steke forskjellige matvarer, spesielt varmluftfunksjonen er "treg". Prøvde meg på en kake i rund form, som skal stekes på over/under varme, 180 grader i ca 45 minutter. Det tok meg langt over en time!

Senere lagde jeg 1-2-3 brownies, og den var så vidt stekt da klokka ringte etter 40 minutter. Den stekte først på 170 grader, jeg kjørte ovnen opp på 200 grader og lot den stå i 15(!) minutter til. Den ble perfekt til brownies å være, helt bløt inni.

Da lurer jeg fælt på om jeg skal la kakene stå i lenger, eller kjøre opp varmen? Var utrolig heldig med den ene kaka, selv om jeg tok den ut flere ganger for å se om den var gjennomstekt falt den ikke ned! :danse:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville økt temperaturen. Det er forskjellig fra ovn til ovn, selv om 200 grader burde være 200 grader uansett hvilken ovn man har... Jeg må senke temperaturen på ovnen jeg har nå, hvis jeg bruker samme temperaturer som i den forrige blir alt svidd. Man blir vant til det etter innkjøringsperioden :)

Skrevet

Enig med Thorn. I tillegg må du forsikre deg om at ovnen er forvarmet før du setter inn kaka, det er ikke like lett å se på moderne ovner som på de enkle gammeldagse.

Skrevet

Har du sjelket hvor mange grader det er i ovnen da?

Anonymous poster hash: 4e7e6...e3d

Skrevet

Kjøp deg et termometer som tåler høy varme og test om temperaturen er riktig. Termostaten kan være feil. Sjekk også at alle elementene virker. På min stekeovn har bunnelementet gått i stykker og da klarer ikke ovnen å holde temperaturen den lover. Selv på varmluft.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...