AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #1 Skrevet 12. august 2014 Jeg var på visning i går kveld, spurte eiendomsmegleren om det er forskjøpsrett på leiligheten. Hun sa at den har vært ute og fristen gikk ut enten i dag eller i går, tror jeg sa hun. I dag ga jeg en bud, og vi endte opp med å bli 3 personer i budkrigen. Vi gikk endel opp i prisen i forhold til angitte prisen på boligen. Også ringer hun meg og sier at selgeren kan selge deg boligen til angitte prisen, men leiligheten har ikke blitt vist til de på boretslaget, og at jeg må vente til slutten av denne måneden. Da jeg sa at hun hadde sagt at den har vært ute før, sa hun at hun trodde det ja. Også sa hun at nå værende eier vil ikke forlate leiligheten før 01.10. og at det er så klart vanlig. Jeg måte si ok eller ikke ok med en gang, for ellers hun kunne gå videre til den andre som hadde gitt bud før meg. Jeg hadde veldig lyst på leiligheten, men føler meg egentlig litt lurt her. Hva synes du ? Anonymous poster hash: 196c9...3b6
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #2 Skrevet 12. august 2014 Jeg vet ingenting om borettslag og forkjøpsrett, men angående overtakelsesdato er det helt opp til selger. Anonymous poster hash: 72ea2...d87 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #3 Skrevet 12. august 2014 For å være ærlig nå så roter du veldig med skrivingen din og jeg skjønner egentlig ikke hva du spør om. Om man må takke ja til boligen der og da? Ja. Om forkjøpsretten har vært? Det får du se på OBOS eller det borettslaget det gjelder sin hjemmeside. Om utflytting den 1. oktober er lovlig i dette tilfellet? ja. Om eier må ha godkjenning fra borettslaget før han selger? Anonymous poster hash: 47c9b...9f1 3
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #4 Skrevet 12. august 2014 Du kan takke ja til boligen på høyeste bud, for så å "miste" den ved at noen har forkjøpsrett som avklares i slutten av måneden ja. Var det det du lurte på? Anonymous poster hash: 47c9b...9f1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #5 Skrevet 12. august 2014 Dersom du vinner budrunden må du vente til forkjøpsfristen er gått ut før du vet om leiligheten er din. Hvis noen andre har forkjøpsrett så mister du den, hvis ikke er den din. Selger bestemmer overtakelsesdato og kan sette krav om at kjøper godtar dette før han godtar budet ditt. 01.10 høres ut som en helt normal frist, halvannen måned frem i tid. Og ja, megler kan be om at svarer der og da, og sier du ja er svaret ditt bindene. Anonymous poster hash: 5569d...4c8 6
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #6 Skrevet 12. august 2014 Det er boligbyggelaget som håndterer forkjøpsrett. Reglene der kan variere litt fra de ulike borettslag og boligbyggellag. Slik jeg forstår det du har skrevet har leiligheten blitt lyst ut på forkjøpsrett, og noen har meldt seg. For å melde seg må man være medlem i boligbyggelaget som er forretningsfører for det aktuelle brl. Derfor er det en fordel med medlemskap når man skal kjøpe og med ansinitet. Det jeg forstår på deg er at boligen har vært utlyst noen har meldt seg, og de ønsker i tillegg å se boligen før de bestemmer seg for om de vil tre inn i budet. Selger får samme pris som budrunden har stoppet på, enten han selger til deg eller til disse som har meldt forkjøpsrett. Men vanligvis må de som trer inn i forkjøpsrett gå på visning når det er visning for alle, og avgjøre rimelig kjapt om de vil tre inn i budet eller la budvinner kjøpe. Du får gå inn på boligbyggelagets sider og lese det som står der om forkjøpsrett. Min personlige mening er at det er uholdbart at du skal gå og vente i flere uker på om du får kjøpe eller om de med best ansinitet får tre inn i budet. Du kan og ringe og snakke med de som styrer med forkjøpsrett i det aktuelle boligbyggelaget.Anonymous poster hash: 69054...9ab
Aqila Skrevet 13. august 2014 #7 Skrevet 13. august 2014 De budene du gir er bindende, MEN når du gir bud så kan du gi budet en frist f.eks. 15-30 min eller mer selvfølgelig. Pleier å jeg å gjøre og funker kjempe bra. Det gir på en måte litt tidspress til selger også 1
Aldrisur Skrevet 13. august 2014 #8 Skrevet 13. august 2014 Dersom du vinner budrunden må du vente til forkjøpsfristen er gått ut før du vet om leiligheten er din. Hvis noen andre har forkjøpsrett så mister du den, hvis ikke er den din. Selger bestemmer overtakelsesdato og kan sette krav om at kjøper godtar dette før han godtar budet ditt. 01.10 høres ut som en helt normal frist, halvannen måned frem i tid. Og ja, megler kan be om at svarer der og da, og sier du ja er svaret ditt bindene. Anonymous poster hash: 5569d...4c8 Som jeg skulle sagt det selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå