AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #1 Skrevet 12. august 2014 Hvis jeg får beskjed fra legen om å styre unna melkeprodukter (ikke for alltid), gjelder dette også alt som inneholder laktose? Eller har det ingen sammenheng? Biola var visst bra fikk jeg beskjed, og det er vel en del laktose i det?Anonymous poster hash: 3ada5...549
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #2 Skrevet 12. august 2014 Å styre unna melkeprodukter pleier å bety å ikke innta melk i noen som helst form. Du må lese bakpå alt du har tenkt å spise, før du putter noe som helst i munnen. Hva er sammenhengen med å styre unna melk fordi......?Anonymous poster hash: b7b51...19b
Supraspinatus Skrevet 12. august 2014 #3 Skrevet 12. august 2014 Biola er jo et melkeprodukt. Så da skal du holde deg borte fra det. Uavhengig av hvor mye laktose det er i. Fermenterte meieriprodukter inneholder som oftest mye mindre, eller ingen laktose da fermenteringsprosessen innebærer at bakteriene bruker laktosen til å lage syre. Hvis formålet med å holde seg borte fra melkeprodukter (meieriprodukter) er for å sjekke intoleranser så må du også holde deg borte fra produkter som ikkeholder melkesukker (laktose) som ikke nødvendigvis fremstår som meieriprodukter. Det være seg ferdigmat, halvfabrikata, posesauser, etc.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #4 Skrevet 12. august 2014 TS her: Hmmm hørtes veldig rart ut! Det er pga. jeg har fått en infeksjon og legen mente biola gjorde bra for magen, men at jeg kunne få mer vondt av melkeprodukter. Men da gir det altså ingen mening? Kan jeg f.eks ta noen tabletter som inneholder laktose, eller vil disse plage meg mer?Anonymous poster hash: 3ada5...549
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #5 Skrevet 12. august 2014 Var det ordet melkeprodukter han brukte er det ikke sikkert det var laktose, men kanskje melkeprotein han mente? Det kan være mye i melkeprodukter man reagerer på som ikke nødvendigvis er laktosen. Jeg har tatt laktrasetest eller hva det heter, hvor de tilfører kroppen laktose ved å drikke vann med det oppi, og stikker en i fingeren for å måle blodet. Reagerte ikke på det, men får vondt i magen av melkeprodukter likevel, så regner med at det er melkeprotein jeg reagerer på. Anonymous poster hash: 2f25d...dda
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #6 Skrevet 12. august 2014 Var det ordet melkeprodukter han brukte er det ikke sikkert det var laktose, men kanskje melkeprotein han mente? Det kan være mye i melkeprodukter man reagerer på som ikke nødvendigvis er laktosen. Jeg har tatt laktrasetest eller hva det heter, hvor de tilfører kroppen laktose ved å drikke vann med det oppi, og stikker en i fingeren for å måle blodet. Reagerte ikke på det, men får vondt i magen av melkeprodukter likevel, så regner med at det er melkeprotein jeg reagerer på.Anonymous poster hash: 2f25d...dda Hørtes ganske interessant ut! Såppas forskjell på protein og generelt melk ja. Mener å huske at legen sa melkeprodukter til meg. Anonymous poster hash: 3ada5...549
lillemeg90 Skrevet 12. august 2014 #7 Skrevet 12. august 2014 Luftveisinfeksjon? Mage/tarm infeksjon? Melk kan forverre slimproduksjonen i lungene om du har en luftveisinfeksjon. Det kan også gjør at man får mer diare:)
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #8 Skrevet 12. august 2014 Luftveisinfeksjon? Mage/tarm infeksjon? Melk kan forverre slimproduksjonen i lungene om du har en luftveisinfeksjon. Det kan også gjør at man får mer diare:) En infeksjon i magen/tarmene Så melk og laktose har ingen sammenheng?Anonymous poster hash: 3ada5...549
Supraspinatus Skrevet 12. august 2014 #9 Skrevet 12. august 2014 Infeksjon i tarmene kan forverres av nedbryting av laktose, eller fordøyelse av melkeprotein. Det finnes mange som reagerer på en, eller begge deler av det. Biola inneholder bakterier som er bra for tarmene, men det virker jo litt rart å gi en som (muligens) reagerer på melkeprodukter dette. Hva med melkesyrebakteriekulturer i tablettform? Det kan du kjøpe på helsekost. Anbefaler Udo's Choice super-8, eller biodophilus.
Guadaloupe Skrevet 12. august 2014 #10 Skrevet 12. august 2014 Laktose = melkesukker. Det finnes laktose i alle melkeprodukter(unntatt de laktosefrie ofc) og produkter som inneholder melk i norske dagligvarebutikker. Selv fermenterer jeg min egen kefir på min egen kjøkkenbenk, og under den prosessen "spiser" bakteriene opp melkesukkeret. I tillegg hvis man skal sammenligne biola som inneholder TO bakteriestammer med kefiren jeg syrner på min benk så inneholder min kefir mellom 50 og 60 bakteriestammer.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #11 Skrevet 12. august 2014 Tusen takk alle, for hjelpen! God informasjon og tips! Hørtes veldig lurt ut å fermentere sin egen kefir. Biodophilus har jeg faktisk! Skal fortsette å bruke det. Tok litt forrige uke. Det pleier å funke bra. Og er nok derfor legen ba meg styre unna melk da, pga. jeg sliter mye med diare! Anonymous poster hash: 3ada5...549
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #12 Skrevet 12. august 2014 Når vil alt bli helt bra da og det vil være trygt å få i seg melkeprodukter (uten å bli dårlig)? Kan infeksjon vare over 1 måned?Anonymous poster hash: 3ada5...549
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå