Gå til innhold

Hvorfor er abort lovlig ved 12 uker?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Når hjertet begynner og slå ved 8 uker? Hvordan kan man bare kalle det en celleklump da?, er det ikke et levende vesen når det har et hjerte som slår?

Anonymous poster hash: b0e1a...9eb
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er et levende menneske fra befruktning, og helt på trynet at det i det heletatt er lov å abortere.

Hvis en mann slår en gravid dame i magen så ungen dør, får han straff for at ungen dør. Da er det et barn. Mn hvis mora ikke fikk igjen på skatten, og velger å drepe ungen sin hos legen, er det en celleklump. For idioter, såklart.

Anonymous poster hash: 0f886...89a

• Liker 1
Skrevet

Begynner ikke hjertet å slå etter 12 uker da?

Skrevet

Embryoperioden løper over de første 12 ukene. Ved ferdiggått 12.uke er det altså ikke lenger et embryo, men et foster.

Anonymous poster hash: edb21...a29

• Liker 4
Skrevet

Begynner ikke hjertet å slå etter 12 uker da?

Når fosteret er 5-6 uker, slår hjertet.

Skrevet

Embryoperioden løper over de første 12 ukene. Ved ferdiggått 12.uke er det altså ikke lenger et embryo, men et foster.Anonymous poster hash: edb21...a29

Og fra begynnelse til slutt er det et menneske, et barn, et individ og den gravides sønn eller datter.

Skrevet (endret)

Når fosteret er 5-6 uker, slår hjertet.Anonymous poster hash: 0f886...89a

ja ok så jeg var på jordet der. Men leste i den ene linken der at babyer kan føle smerte fra 12-14 uker. Kanskje det er derfor grensene er satt slik de er i dag? Endret av Mrs Smith
Skrevet

Vi får håpe KrF etterhvert får slutt på denne galskapen!

Skrevet

Jeg mener å ha lest at man kan ta abort inntil uke 16 dersom det foreligger medisinske årsaker til dette...?

Jeg synes det er synd at på en avdeling jobber man intensivt for å redde små fortidligfødte små kropper mens de på enannen avdeling velger bort livet til kropper som kunne ha vokst opp. Jeg er selv født 12 uker for tidlig, og flere av mine venner er også blitt født 16 uker for tidlig. Da begynner man å nærme seg grensen mellom liv og død i praksis. Teknologien og kunnskapen utvikles stadig.

Skrevet

Jeg mener å ha lest at man kan ta abort inntil uke 16 dersom det foreligger medisinske årsaker til dette...?

Jeg synes det er synd at på en avdeling jobber man intensivt for å redde små fortidligfødte små kropper mens de på enannen avdeling velger bort livet til kropper som kunne ha vokst opp. Jeg er selv født 12 uker for tidlig, og flere av mine venner er også blitt født 16 uker for tidlig. Da begynner man å nærme seg grensen mellom liv og død i praksis. Teknologien og kunnskapen utvikles stadig.

det er vel til uke 18 man kan ta abort hvis mor eller barns liv står i fare eller det er andre veldig gode medisinske grunner til at mor ikke kan bære frem barnet.

Anonymous poster hash: 0e8f0...63a

• Liker 1
Skrevet

det er vel til uke 18 man kan ta abort hvis mor eller barns liv står i fare eller det er andre veldig gode medisinske grunner til at mor ikke kan bære frem barnet.

Anonymous poster hash: 0e8f0...63a

Dessverre får de fleste som søker abort opptil i 18. uke godkjent, jeg har to venninner som har gjort dette fordi de ikke kom overens med barnefaren (ikke noe alvorlig, bare at de ikke ønsket barn med ham.)

Jeg vet ikke helt hva som er verst, at folk glemmer at de kan bli gravide med den de har sex med eller at staten legger opp til at man kan stoppe en graviditet i fjerde måned fordi man bare ikke ville likevel.

Skrevet (endret)

Når hjertet begynner og slå ved 8 uker? Hvordan kan man bare kalle det en celleklump da?, er det ikke et levende vesen når det har et hjerte som slår?

Hjertet er en muskel. Ikke noe annet. Det er det som er i hodet som betyr noe. Ved 12 uker er det ikke akkurat mye å skryte av.

Edit: skriveleif

Endret av Merida
  • Liker 8
Skrevet

I Norge erklæres et menneske som dødt ved ingen hjerneaktivitet, selv om hjertet slår. Altså vil man koble fra maskiner som holder kroppen i gang, og la "naturen gå sin gang" selv om dette ikke nødvendigvis skjer umiddelbart.

Denne hjerneaktiviteten kan visstnok ikke måles før fosteret er i uke 12. (her er det forskjellige kilder, noen går så langt som å mene at hjerneaktiviteten ikke er kompleks nok til å regnes som et menneske før rundt uke 25.)

Man kan jo derfor diskutere om abort helt opp mot disse ukene er "drap" eller ei, da fosteret/embryoet før dette ikke har bevissthet, kun en mulighet til å utvikle dette.

Anonymous poster hash: f3f5f...7fe
  • Liker 7
Skrevet

Husk også at fosteret i realiteten er 10 uker gammelt når svangerskapet er gått 12 uker. Siden vi regner fra siste menstruasjon, mens egget som oftest befruktes 2 uker senere.

Som det er forklart er det hjerneaktiviteten og sentralnervesystemet som telles, ikke hjertet. Å basere avgjørelser på når hjertet slår er kun føleri og tull. Det er bare en litt sær muskel. Hjernen er det som gjør oss til individer og bevisste levende vesener, og den er langt fra brukbar ved 10 uker.

Dessuten handler det om overlevelsesmuligheter - abort er fortsatt lovlig til svangerskapet har gått 12 uker, fordi det da er god margin til grensen for når man kan redde et for tidlig født barn. Dersom legevitenskapen gjør ytterligere fremskritt og klarer å redde barn som er født enda mye tidligere, er det nærliggende å tro at abortgrensen vil revurderes. Enn så lenge er et 10 uker gammelt foster (ved 12 ukers svangerskap) kun en liten parasitt med null bevissthet, minimal hjerneaktivitet og null sjanse for å overleve utenfor livmoren. Derfor er det moralsk helt greit å ta abort inntil denne grensen.

Anonymous poster hash: e6db8...1fd

• Liker 5
Skrevet

t barn er i magen i

Denne hjerneaktiviteten kan visstnok ikke måles før fosteret er i uke 12. (her er det forskjellige kilder, noen går så langt som å mene at hjerneaktiviteten ikke er kompleks nok til å regnes som et menneske før rundt uke 25.)

Anonymous poster hash: f3f5f...7fe

Så man hevder da faktisk at mine venner som erfødt 16 uker for tidlig ikke har fult tviklet hjernekapasitet? Eller utvikler hjernen seg videre i kuvøsen?

Skrevet

t barn er i magen i

Så man hevder da faktisk at mine venner som erfødt 16 uker for tidlig ikke har fult tviklet hjernekapasitet? Eller utvikler hjernen seg videre i kuvøsen?

Hjernen utvikler seg hele tiden, også hos barn som er født i uke 40, ellers så ville vi har stått stille.

Anonymous poster hash: 0b405...04d

Skrevet

t barn er i magen i

:fnise: Kjære deg da, selvfølgelig utvikler hjernen seg videre når barnet er født, enten det ligger i magen til moren, eller i kuvøsen.

Hjernen vokser til dobbel størrelse på bare et par år, og det er kjempemasse som skjer hele livet!

Anonymous poster hash: 84962...8e7

• Liker 1
Skrevet

Det er levende menneske når det er født .. :rolleyes:

Anonymous poster hash: 32957...4d6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...