AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #1 Skrevet 12. august 2014 Jeg sliter med sosial angst. Og en sjelden gang, la oss si ett par ganger i mnd, må jeg ha noe som kan roe ned nervene fordi jeg skal gjøre noe spesielt. En bestemt oppgave. Hittill har jeg brukt å drikke alkohol for å greie dette. Har ellers et moderat alkoholforbruk. Sjelden jeg drikker utenom de gangene jeg trenger å ro ned nervene. Noen som har erfaring med medikamenter for å roe ned nervene? Alkohol er nemlig ikke bra. Man blir jo dårlig av det etterpå. Tips til type medikament som passer best for meg? Tror dere fastlegen enkelt kan skrive ut disse? Er nemlig ikke interessert i misbruk. Anonymous poster hash: ab594...ae9
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #2 Skrevet 12. august 2014 Dette er en legesak å vurdere og å finne ut av. Alkohol bør du ligge unna.Anonymous poster hash: 920f6...5e0 3
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #3 Skrevet 12. august 2014 Dette er en legesak å vurdere og å finne ut av. Alkohol bør du ligge unna.Anonymous poster hash: 920f6...5e0 det vet jeg da. Men jeg hadde vært interessert i å vite andres erfaringer med konkrete medikament. Legesaken kommer senere. Og siden leger sjelden bruker disse medikamentene selv så vet de jo igrunn ikke følt dette på kroppen. Anonymous poster hash: ab594...ae9
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #4 Skrevet 12. august 2014 ddet vet jeg da. Men jeg hadde vært interessert i å vite andres erfaringer med konkrete medikament. Legesaken kommer senere. Og siden leger sjelden bruker disse medikamentene selv så vet de jo igrunn ikke følt dette på kroppen. Anonymous poster hash: ab594...ae9 Andres erfaringer er ikke nødvendigvis gyldige for deg. Du kan ikke finne "det beste" medikamentet uten hjelp fra en lege. Andres erfaringer helt uten verdi, fordi alle responderer forskjellig. At legen ikke bruker dette selv er et idiotargument. Du bør fremlegge dette veldig forsiktig, for allerede her begynner jeg å få en følelse av at du tenker rus. Hvis legen din oppfatter det på samme måte får du ingen verdens ting. Du kan ikke bruke andres erfaringer, men du kan bruke legens kompetanse. Mer er det egentlig ikke å si. Det kan være du får en mengde råd her, men de har ingen verdi. De fleste her har ikke kompetanse, og mye som skrives i slike tråder som dette er feil og farlig.Anonymous poster hash: 0f94f...22d 2
Gjest Skrevet 12. august 2014 #5 Skrevet 12. august 2014 Jeg synes ikke det blir riktig at du skal få vite hvordan andre opplever en spesiell medisin. Effekt og bivirkning er individuelt fra person til person. Dette er en sak du må ta opp med fastlegen din som kjenner deg. Fortell h*n om at du har dempet "nervene" med alkohol. Det må du slutte helt med om du får et angstdempende medikament. Lykke til! 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #6 Skrevet 12. august 2014 Typisk å skulle komme med moraliserende pekefinger. Så enkelt! At dere mener jeg ikke skal vite er jeg ikke interessert. Er interessert i å vite andre brukeres erfaringer, ikke deres moralfinger. Spar dere. Så om det kunne være flere her inne som kunne fortelle om sine erfaringer med angstdempende medisiner? Dere andre som vil diskutere noe annet får bare ligge unna tråden. Anonymous poster hash: ab594...ae9 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #7 Skrevet 12. august 2014 Dersom noen her sier at x og y medisin virker veldig godt på meg, hvordan er da planen din å femlegge ditt ønske om medisin til lege? Eller skal du ut på det sorte markedet og skaffe x og y piller? Og, forresten du, det heter ikke "nerver" i 2014, nerver hadde man tidlig i forrige årtusen.Anonymous poster hash: 920f6...5e0
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #8 Skrevet 12. august 2014 Det sier jo seg selv at det blir helt feil å gå til legen og spørre etter spesifikke medikamenter. Ofte må man prøve seg frem også, det som passer for meg er ikke sikkert passer for deg. For min del var det høyeste dose av helt vanlig antidepressiva som tok kjempemye av angsten. Blir helt overrasket når jeg tenker tilbake på hvor stor forskjellen er. Jeg var også deprimert. Så første stopp blir lege uansett hvordan du vrir og vender på det. Anonymous poster hash: 8c0c8...eb2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #9 Skrevet 12. august 2014 Dersom noen her sier at x og y medisin virker veldig godt på meg, hvordan er da planen din å femlegge ditt ønske om medisin til lege? Eller skal du ut på det sorte markedet og skaffe x og y piller? Og, forresten du, det heter ikke "nerver" i 2014, nerver hadde man tidlig i forrige årtusen.Anonymous poster hash: 920f6...5e0 Har ingen planer om å kjøpe ulovlig nei. Nerver? Beklager, så sier vi angst. Vil bare hvordan disse medisinene fysisk virker på kroppen. Hvor lenge de varer, blir man søvnig eller slapp, får man en bakrus, lett å bli avhengig. Slike ting. Hva er de mest vanlige medikamentene for å demp angst i en time eller to. Har dere prøvd noen som virket bedre enn andre? Dårlige erfaringer? Ikke ulovlig å snakke om brukererfaringer. Anonymous poster hash: ab594...ae9 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #10 Skrevet 12. august 2014 Det finnes ikke gode medisiner mot angst. De medisinene som demper angsten mest er vanedannende og du bør ligge unna de så lenge du strever med angst over tid. Går man på disse medisinene over tid får man ikke bare et avhengighetsproblem, angsten forsterkes av det også. Beste behandling er derfor enten kortvarig målrettet psykologisk behandling eller jobbe med det over tid i en psykoterapi. Anonymous poster hash: d0e05...e48
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #11 Skrevet 12. august 2014 (endret) Jeg tør ikke røre alkohol nettopp fordi jeg slapper litt vel mye av. Kan fort bli for godt. Snakk med legen din, se om dere finner en god løsning. Kan være at antidepressiva kan virke på deg Men jobben må du gjøre fra innsiden.Anonymous poster hash: 6918c...da7 Endret 16. august 2014 av Bond
Gjest iGirl Skrevet 12. august 2014 #12 Skrevet 12. august 2014 det vet jeg da. Men jeg hadde vært interessert i å vite andres erfaringer med konkrete medikament. Legesaken kommer senere. Og siden leger sjelden bruker disse medikamentene selv så vet de jo igrunn ikke følt dette på kroppen. Anonymous poster hash: ab594...ae9 lol
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #13 Skrevet 12. august 2014 Typisk å skulle komme med moraliserende pekefinger. Så enkelt! At dere mener jeg ikke skal vite er jeg ikke interessert. Er interessert i å vite andre brukeres erfaringer, ikke deres moralfinger. Spar dere.Så om det kunne være flere her inne som kunne fortelle om sine erfaringer med angstdempende medisiner?Dere andre som vil diskutere noe annet får bare ligge unna tråden. Anonymous poster hash: ab594...ae9 Dette handler hverken om moral eller pekefingre, men om å sikre deg en forsvarlig behandling. Andres erfaringer har ingen btydning for ditt forløp, og nærmere informasjon om virkemåte og egenskaper kan du lese om når du har fått et medikament forskrevet, så slipper du å leke farmasøyt. Det er uansett veldig lett å feiloppfatte og misforstå om man ikke har noen fagkunnskap. Den beste måten å ikke få noen resept på med slike medisiner, er å komme til legen med en konkret bestilling. Det er legen som har kompetanse til å finne ut hva som fungerer for deg. Du begynner i feil ende, og risikerer bare å skape problemer for deg selv. Dette er og blir en legevurdering.Anonymous poster hash: 0f94f...22d 3
Ellam Skrevet 14. august 2014 #14 Skrevet 14. august 2014 På doktor online, forum psykiatri, kan du spørre psykiater gratis, og andre om medisiner og angst:) 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2014 #16 Skrevet 14. august 2014 Synes det var mye tullesvar i tråden, og mange som ikke svarer på TS's spørsmål. Jeg følger med her i tråden fordi jeg er i samme båt, og jeg vil ikke drikke meg til motet med alt jeg gjør. Så jeg synes det er bedre at TS har bestemt seg for å prøve andre medikamenter. Men, snakk helst med legen din, de har bedre oversikt over hva som er der ute. Får du anbefalt a, b eller c, så kan du søke litt rundt om erfaringer på disse og velge den som du synes er best. Får du kun ett forslag så kan du jo se litt rundt etter erfaringer på det også. Jeg tror det er lettere enn å spørre andre hva andre har brukt, for de er kanskje blitt anbefalt på grunnlag av noe som ikke relevant for deg Skal sies at jeg har prøvd "lykkepiller" som skulle fungere mot angst og depressjon, men alt ble bare verre. FIkk panikkangst uten grunn. Har det mye bedre uten, selv om jeg skulle ønske jeg fant noe annet som vil fungere. Men vær obs på at du kan få bieffekter som ikke så mange andre har, osv. Og at det kan bli verre. Sånne medikamenter er ganske "skummelt" fordi man reagerer ulikt. I tillegg kan man bli avhengig. Som sagt, du burde snakke med legen din Anonymous poster hash: 10650...0bb
Contempt Skrevet 14. august 2014 #17 Skrevet 14. august 2014 Det finnes ikke noe "beste medikament for nerver". Det er prøving, og eventuelt feiling, i regi av lege som må til. Om legen foreslår et medikament, så kan du spørre om bivirkningene. Du kan også søke opp informasjonen i Felleskatalogen. Der står det svart på hvitt hvilke bivirkninger som er mest vanlige bl.a.. Erfaringene til et så lite utvalg som er på dette forumet er til liten nytte for deg. Så du må snakke med legen din om det. 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2014 #18 Skrevet 15. august 2014 Er legen som bestemmer hva du kan få, ikke vi eller du.Anonymous poster hash: 9efea...023
AnonymBruker Skrevet 15. august 2014 #19 Skrevet 15. august 2014 (endret) Pasienter som har bestemt seg for visse medikamenter eller behandlingsformer på forhånd, f. eks. ved å lese om andres erfaringer på nettet, må man bruke veldig mye tid på å forklare overfor hvorfor de ikke nødvendigvis har rett, eller hvorfor den behandlingen de tror er det eneste saliggjørende ikke vil ha den effekten de tror. Enkelte kan ha et nesten fanatisk forhold til dette, og anse legen som inkompetent fordi de ikke får det som de vil. Om pasienten kommer med et ønske om å få best mulig hjelp, uten å ha hengt seg opp i misforståelser, får man en mye bedre kommunikasjon om hvilken behandling som skal benyttes, hvilke medikamenter man skal bruke, og hvordan ting vil forløpe, og man slipper at de begynner å løpe rundt blant et utall forskjellige leger for å prøve å få det som de vil. Behandlingen kommer fortere i gang, og man får bedre kontinuitet.Anonymous poster hash: 0f94f...22d Endret 16. august 2014 av Bond 1
Gjest Bond Skrevet 16. august 2014 #20 Skrevet 16. august 2014 Kjære ts, Jeg stenger denne tråden med henvisning til retningslinjene på Kropp og Helse forumet: Diskusjon rundt dosering av medisiner og "medisintips" slettes. Kvinneguiden har ikke nødvendig kompetanse til å luke ut potensielt farlige råd og tips, og vi vil derfor ha en nulltoleranse på dette. Erfaringer knyttet til medisinbruk, som ikke går på diskusjon av dosering og "tipsing" kan ved noen tilfeller bli stående, dette blir vurdert av moderatorene fra gang til gang. Er man usikker på noe i forhold til medikamenter/dosering kan man konferere med felleskatalogen, eller aller best; ta kontakt med apotek eller lege. Tråden er også ryddet for medisintips Bond, adm
Fremhevede innlegg