AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #1 Skrevet 12. august 2014 Hei Håper noen kan hjelpe meg med en liten "oversikt" over hvordan min økonomiske situasjon blir om jeg om mannen skulle skille oss? Jeg hadde aldr trodd at dette skulle bli en problemstilling for meg... Mannen i huset går rundt og surmuler og er direkte grinete for tiden. Vi har vært sammen i 13 år, og det har selvfølgelig vært en del opp og nedturer. 2 av kompisene hans har gått fra samboerne sine og lever det "glade singelliv" til det fulle. Tinder-dater og mye fyll og morro. Nå sier mannen min at "vi aldri gjør noe i sammen og at vi ikke har noe til felles". Også sier han at han ser at det går bra om man skiller seg, man kan komme ut av det "uten å dø". Så for og ikke få helt panikk vil jeg bare se om jeg kan klare meg økonomisk alene. Vi har to barn, begge går på skole og den yngste går på SFO. Jeg tjener ca 360.000,- i året. Mannen min tjener ca 650.000,- til 700.000,- i året. Leieprisene er helt hinsides all fornuft høye her i byen, men jeg kan ikke flytte pga familie, nettverk og jobb. Kan noen hjelpe meg? På forhånd takk Anonymous poster hash: 02ad2...3cc Anonymous poster hash: 02ad2...3cc
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #2 Skrevet 12. august 2014 Sett opp et budsjett, del soverom/sov på stua, ikke bruk mer enn du har. Anonymous poster hash: 5e7ce...673 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #3 Skrevet 12. august 2014 Hei Håper noen kan hjelpe meg med en liten "oversikt" over hvordan min økonomiske situasjon blir om jeg om mannen skulle skille oss? Jeg hadde aldr trodd at dette skulle bli en problemstilling for meg... Mannen i huset går rundt og surmuler og er direkte grinete for tiden. Vi har vært sammen i 13 år, og det har selvfølgelig vært en del opp og nedturer. 2 av kompisene hans har gått fra samboerne sine og lever det "glade singelliv" til det fulle. Tinder-dater og mye fyll og morro. Nå sier mannen min at "vi aldri gjør noe i sammen og at vi ikke har noe til felles". Også sier han at han ser at det går bra om man skiller seg, man kan komme ut av det "uten å dø". Så for og ikke få helt panikk vil jeg bare se om jeg kan klare meg økonomisk alene. Vi har to barn, begge går på skole og den yngste går på SFO. Jeg tjener ca 360.000,- i året. Mannen min tjener ca 650.000,- til 700.000,- i året. Leieprisene er helt hinsides all fornuft høye her i byen, men jeg kan ikke flytte pga familie, nettverk og jobb. Kan noen hjelpe meg? På forhånd takk Anonymous poster hash: 02ad2...3cc Anonymous poster hash: 02ad2...3cc Kan du skrive opp et budsjett og poste her, med alle faste utgifter og alle andre nødvendige utgifter, så er det lettere å gi eksakte råd. Har du bl.a mulighet for å leie ut rom? Evt be om avdragsfrihetfor en periode dersom du har huslån? Hvor mye skal du evt betale ut din mann med, i forbindelse med husværet? Anonymous poster hash: f890e...645
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #4 Skrevet 12. august 2014 Kan du skrive opp et budsjett og poste her, med alle faste utgifter og alle andre nødvendige utgifter, så er det lettere å gi eksakte råd. Har du bl.a mulighet for å leie ut rom? Evt be om avdragsfrihetfor en periode dersom du har huslån? Hvor mye skal du evt betale ut din mann med, i forbindelse med husværet? Anonymous poster hash: f890e...645 Huff jeg ser jo at jeg ikke kom med særlig mange opplysninger, jeg er så stresset at jeg ikke klarer å tenke helt klart Jeg kan ikke kjøpe ut mannen min, vet ikke om det er aktuelt for han å kjøpe meg ut heller. Så jeg må belage meg på å leie leilighet. Og leieprisene er så stive at jeg kanskje kan finne en leilighet med ett soversom til 12-14.000kr. Andre faste utgifter: Strøm ca 1000kr Forsikring, vet ikke hva jeg må regne med her da vi har alle forsikringene sammen. Transport, busskort ca 800kr. Mat ca 4000kr Telefon ca 300kr Sfo ca 2500kr (evt dele 50/50 med mannen) Tv/internett ? Klær og utstyr til barna ca 500kr i gjennomsnitt Tror det skulle være alt... Er det fortsatt slik at man får en ekstra barnetrygd? Hvordan skatteklasse havner jeg i? Takk for at du tar deg bryet Anonymous poster hash: 02ad2...3cc
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2014 #5 Skrevet 12. august 2014 Han vil bli singel pga kameratene hans er det og bruker Tinder???? 3
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #6 Skrevet 12. august 2014 Huff jeg ser jo at jeg ikke kom med særlig mange opplysninger, jeg er så stresset at jeg ikke klarer å tenke helt klart Jeg kan ikke kjøpe ut mannen min, vet ikke om det er aktuelt for han å kjøpe meg ut heller. Så jeg må belage meg på å leie leilighet. Og leieprisene er så stive at jeg kanskje kan finne en leilighet med ett soversom til 12-14.000kr. Andre faste utgifter: Strøm ca 1000kr Forsikring, vet ikke hva jeg må regne med her da vi har alle forsikringene sammen. Transport, busskort ca 800kr. Mat ca 4000kr Telefon ca 300kr Sfo ca 2500kr (evt dele 50/50 med mannen) Tv/internett ? Klær og utstyr til barna ca 500kr i gjennomsnitt Tror det skulle være alt... Er det fortsatt slik at man får en ekstra barnetrygd? Hvordan skatteklasse havner jeg i? Takk for at du tar deg bryet Anonymous poster hash: 02ad2...3cc " Nytt særfradrag for enslige forsørgere – gjelder fra inntektsåret 2013 Enslige forsørgere skal fra og med 2013 ikke lenger liknes i skatteklasse 2, men i skatteklasse 1. I stedet gis det et særfradrag i alminnelig inntekt for skattytere som bor alene med omsorg for barn under 18 år. Særfradrag for enslige forsørgere gjelder fra inntektsåret 2013. Enslige forsørgere som tidligere har fått skatteklasse 2 på sitt skattekort, får skatteklasse 1. Hvem har krav på særfradraget? Særfradraget gjelder deg som forsørger ett eller flere barn under 18 år, og som er ugift, skilt, separert, enke/enkemann og ikke lever med samboer på varig basis. Du har rett til særfradrag hvis NAV anser deg som en reell enslig forsørger, og du har mottatt utvidet barnetrygd fra NAV etter barnetrygdloven § 9 i løpet av inntektsåret. Barnetrygd gis for barn under 18 år. Du får altså ikke særfradrag om du kun forsørger ungdom som har fylt 18 år. Utvidet barnetrygd gis til enslige forsørgere og er barnetrygd for ett barn mer enn forsørgeren faktisk bor sammen med. Hvis du har vært samboer over 12 måneder, får barn med samboer eller gifter deg, opphører retten din til utvidet barnetrygd. Du finner mer informasjon om hvem som har krav på utvidet barnetrygd på nav.no. Hvor mye fradrag har du krav på? For 2013 er særfradraget 3 930 kroner per måned. Fullt fradrag utgjør 47 160 kroner per år. Du får fradrag for samme antall måneder som du har vært enslig forsørger og mottatt utvidet barnetrygd for, i inntektsåret. Hvis du har avtalt delt bosted for barnet/barna med den andre forelderen, og derfor mottar delt utvidet barnetrygd fra NAV, får du særfradrag med halv månedssats. En intern avtale mellom foreldre om deling av særfradraget i tilfeller der utvidet barnetrygd utbetales kun til den ene, fører ikke til at vi deler særfradraget ved skatteberegningen. Særfradrag med halv sats forutsetter at utvidet barnetrygd er delt ved utbetalingen fra NAV. For 2014 er særfradraget 4 067 kroner per måned." http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/Fradrag/Andre-fradrag/Nytt-sarfradrag-for-enslige-forsorgere--gjelder-fra-inntektsaret-2013/ Anonymous poster hash: f890e...645
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #7 Skrevet 12. august 2014 Huff jeg ser jo at jeg ikke kom med særlig mange opplysninger, jeg er så stresset at jeg ikke klarer å tenke helt klart Jeg kan ikke kjøpe ut mannen min, vet ikke om det er aktuelt for han å kjøpe meg ut heller. Så jeg må belage meg på å leie leilighet. Og leieprisene er så stive at jeg kanskje kan finne en leilighet med ett soversom til 12-14.000kr. Andre faste utgifter: Strøm ca 1000kr Forsikring, vet ikke hva jeg må regne med her da vi har alle forsikringene sammen. Transport, busskort ca 800kr. Mat ca 4000kr Telefon ca 300kr Sfo ca 2500kr (evt dele 50/50 med mannen) Tv/internett ? Klær og utstyr til barna ca 500kr i gjennomsnitt Tror det skulle være alt... Er det fortsatt slik at man får en ekstra barnetrygd? Hvordan skatteklasse havner jeg i? Takk for at du tar deg bryet Anonymous poster hash: 02ad2...3cc Hvor mye har du netto utbetalt pr mnd? Skal dere ha delt omsorg (ha barna annenhver uke)? Angående å betale ut hverandre; skal han beholde boligen uten å betale ut deg, eller er det bare slik at han må vente med det? Du kan også få snakket med rådgiver på NAV angående økonomisk rådgivning, info om regler i forhold til barnetrygd m.m. Hvor mye av boligen er nedbetalt? Anonymous poster hash: f890e...645
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #8 Skrevet 12. august 2014 Han vil bli singel pga kameratene hans er det og bruker Tinder???? Han sier at vi aldri gjør noe sammen, og at vi ikke har noe til felles lengere. At vi har vokst fra hverandre. Og forholdet vårt har nok ikke vært verdens beste bestandig, men det har blitt betydelig verre etter at kompis nr 2 også har valgt å gå fra samboeren sin... Jeg mener at vi skylder oss selv og barna at vi prøver å finne ut av det uten å gå fra hverandre. Han har forresten ikke sagt at han vil at vi skal gå fra hverandre, men jeg vil roe meg selv ned litt med å se at det kan fungere økonomisk uten han også... Anonymous poster hash: 02ad2...3cc
emilia12 Skrevet 12. august 2014 #9 Skrevet 12. august 2014 Trist situasjon ts:-( håper han kommer til fornuft. Att kompiser er single kan nok friste litt, men en voksen mann bør tenke lenger.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #10 Skrevet 12. august 2014 Hvor mye har du netto utbetalt pr mnd? Skal dere ha delt omsorg (ha barna annenhver uke)? Angående å betale ut hverandre; skal han beholde boligen uten å betale ut deg, eller er det bare slik at han må vente med det? Du kan også få snakket med rådgiver på NAV angående økonomisk rådgivning, info om regler i forhold til barnetrygd m.m. Hvor mye av boligen er nedbetalt? Anonymous poster hash: f890e...645 Jeg har ca 21 300,- utbetalt. Jeg regner med at det vil bli 50/50 ja. Jeg tror egentlig at boligen blir solgt også deler vi overskuddet. Vi har ikke betalt ned så mye på lånet da vi har refinansiert nylig. Vi måtte ha mer lån for å fikse dreneringen på huset. Boligprisene har økt en del i det siste, så er vi riktig heldige sitter vi igjen med 1 000 000,-, altså 500 000,- hver. Anonymous poster hash: 02ad2...3cc
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #11 Skrevet 12. august 2014 Trist situasjon ts:-( håper han kommer til fornuft. Att kompiser er single kan nok friste litt, men en voksen mann bør tenke lenger. Takk Jeg håper også det! Han er en voksen og godt utdannet mann, så jeg håper at han tar til fornuft... Han burde være fornuftig og tenke lengere ja! Anonymous poster hash: 02ad2...3cc
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #12 Skrevet 12. august 2014 Jeg har ca 21 300,- utbetalt. Jeg regner med at det vil bli 50/50 ja. Jeg tror egentlig at boligen blir solgt også deler vi overskuddet. Vi har ikke betalt ned så mye på lånet da vi har refinansiert nylig. Vi måtte ha mer lån for å fikse dreneringen på huset. Boligprisene har økt en del i det siste, så er vi riktig heldige sitter vi igjen med 1 000 000,-, altså 500 000,- hver. Anonymous poster hash: 02ad2...3cc Hei! Det ser ut som om du vil greie deg bra, når du vil få særfradrag og utvidet barnetrygd (se innlegg 6) Fint at det er såpass mye penger du har tilgode ved hussalg, da det er fint med tanke på boligkjøp i fremtiden og bufferkonto. Anonymous poster hash: f890e...645
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #13 Skrevet 12. august 2014 " Nytt særfradrag for enslige forsørgere – gjelder fra inntektsåret 2013 Enslige forsørgere skal fra og med 2013 ikke lenger liknes i skatteklasse 2, men i skatteklasse 1. I stedet gis det et særfradrag i alminnelig inntekt for skattytere som bor alene med omsorg for barn under 18 år. Særfradrag for enslige forsørgere gjelder fra inntektsåret 2013. Enslige forsørgere som tidligere har fått skatteklasse 2 på sitt skattekort, får skatteklasse 1. Hvem har krav på særfradraget? Særfradraget gjelder deg som forsørger ett eller flere barn under 18 år, og som er ugift, skilt, separert, enke/enkemann og ikke lever med samboer på varig basis. Du har rett til særfradrag hvis NAV anser deg som en reell enslig forsørger, og du har mottatt utvidet barnetrygd fra NAV etter barnetrygdloven § 9 i løpet av inntektsåret. Barnetrygd gis for barn under 18 år. Du får altså ikke særfradrag om du kun forsørger ungdom som har fylt 18 år. Utvidet barnetrygd gis til enslige forsørgere og er barnetrygd for ett barn mer enn forsørgeren faktisk bor sammen med. Hvis du har vært samboer over 12 måneder, får barn med samboer eller gifter deg, opphører retten din til utvidet barnetrygd. Du finner mer informasjon om hvem som har krav på utvidet barnetrygd på nav.no. Hvor mye fradrag har du krav på? For 2013 er særfradraget 3 930 kroner per måned. Fullt fradrag utgjør 47 160 kroner per år. Du får fradrag for samme antall måneder som du har vært enslig forsørger og mottatt utvidet barnetrygd for, i inntektsåret. Hvis du har avtalt delt bosted for barnet/barna med den andre forelderen, og derfor mottar delt utvidet barnetrygd fra NAV, får du særfradrag med halv månedssats. En intern avtale mellom foreldre om deling av særfradraget i tilfeller der utvidet barnetrygd utbetales kun til den ene, fører ikke til at vi deler særfradraget ved skatteberegningen. Særfradrag med halv sats forutsetter at utvidet barnetrygd er delt ved utbetalingen fra NAV. For 2014 er særfradraget 4 067 kroner per måned." http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/Fradrag/Andre-fradrag/Nytt-sarfradrag-for-enslige-forsorgere--gjelder-fra-inntektsaret-2013/ Anonymous poster hash: f890e...645 Tusen takk! Dette hjalp veldig! Anonymous poster hash: 02ad2...3cc
Luckiness Skrevet 12. august 2014 #14 Skrevet 12. august 2014 Han sier at vi aldri gjør noe sammen, og at vi ikke har noe til felles lengere. At vi har vokst fra hverandre. Og forholdet vårt har nok ikke vært verdens beste bestandig, men det har blitt betydelig verre etter at kompis nr 2 også har valgt å gå fra samboeren sin... Jeg mener at vi skylder oss selv og barna at vi prøver å finne ut av det uten å gå fra hverandre. Han har forresten ikke sagt at han vil at vi skal gå fra hverandre, men jeg vil roe meg selv ned litt med å se at det kan fungere økonomisk uten han også... Anonymous poster hash: 02ad2...3cc Hva med å snakke med ham om hva han savner og hva du savner? Kanskje kan dere prøve på å finne på kjekke ting sammen uten barna oftere? Og hvorfor har dere vokst fra hverandre? På grunn av at dere finner på mindre nå enn før sammen? Har begge blitt "kjedeligere"? Kanskje gnisten har forsvunnet fordi dere lever et kjedelig liv hvor dere ikke pleier forholdet innimellom? Dagene bare går forbi? Om han ikke er villig til å prøve å endre på ting, finne på ting, prate med deg om hva som har forandret seg osv, så er det nok ikke noe vits i å holde på ham.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #15 Skrevet 12. august 2014 Hei! Det ser ut som om du vil greie deg bra, når du vil få særfradrag og utvidet barnetrygd (se innlegg 6) Fint at det er såpass mye penger du har tilgode ved hussalg, da det er fint med tanke på boligkjøp i fremtiden og bufferkonto. Anonymous poster hash: f890e...645 Takk for beroligende ord Ja jeg håper at vi blir sittende med en slik sum hver, det vil hjelpe enormt ved et evt nytt boligkjøp. Men aller helst håper jeg at han slår disse tankene fra seg slik at jeg kan glemme hele greia!! Anonymous poster hash: 02ad2...3cc
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #16 Skrevet 12. august 2014 Tusen takk! Dette hjalp veldig! Anonymous poster hash: 02ad2...3cc Takk for hyggelig tilbakemelding! Det er positivt, fornuftig og flott av deg at du på forhånd planlegger hvordan økonomien blir, slik som du gjør nå ved å poste her og spørre om råd, og sette deg inn i det Klem og Lykke til! Anonymous poster hash: f890e...645
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #17 Skrevet 12. august 2014 Takk for beroligende ord Ja jeg håper at vi blir sittende med en slik sum hver, det vil hjelpe enormt ved et evt nytt boligkjøp. Men aller helst håper jeg at han slår disse tankene fra seg slik at jeg kan glemme hele greia!! Anonymous poster hash: 02ad2...3cc Kan dere evt ta noen møter hos familierådgivningskontor, og/ eller sammen bli enige om noen grep dere kan gjøre for å bedre forholdet? Anonymous poster hash: f890e...645
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #18 Skrevet 12. august 2014 Er du gift eller samboer? Står hus, bil osv. På dere begge eller bare på den ene? Har du egenkapital og mulighet for å betjene lån, kan du få startlån fra kommunen til å kjøpe en nøktern bolig. Så er det jo og et spørsmål om dere klarer å bli enige om å dele eller må bruke penger på advokater og kanskje må til Retten for å få delt.Anonymous poster hash: 2c1ec...f63
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #19 Skrevet 12. august 2014 Hva med å snakke med ham om hva han savner og hva du savner? Kanskje kan dere prøve på å finne på kjekke ting sammen uten barna oftere? Og hvorfor har dere vokst fra hverandre? På grunn av at dere finner på mindre nå enn før sammen? Har begge blitt "kjedeligere"? Kanskje gnisten har forsvunnet fordi dere lever et kjedelig liv hvor dere ikke pleier forholdet innimellom? Dagene bare går forbi? Om han ikke er villig til å prøve å endre på ting, finne på ting, prate med deg om hva som har forandret seg osv, så er det nok ikke noe vits i å holde på ham. Vi er nok ikke flinke nok til å gjøre ting uten barna. Og du har veldig rett i det at vi lever et "kjedelig liv" det dagene bare går forbi. Han sier at vi har vokst fra hverandre, men jeg har egentlig ikke fått noe forklaring på hva han mener med det. Jeg er overhodet ikke uskyldig i dette "kjedelige" livet, så jeg burde egentlig foreslå noe "spekt" slik at han blir positivt overrasket!! Med begge i full jobb, 2 unger og alt det som følger med så blir det liksom så lite tid til slike ting, det blir jo mest hverdager. Jeg synes ikke det er så ille jeg da, men må kanskje ta meg litt i nakken for å kjempe for forholdet. Takk Anonymous poster hash: 02ad2...3cc
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #20 Skrevet 12. august 2014 Takk for hyggelig tilbakemelding! Det er positivt, fornuftig og flott av deg at du på forhånd planlegger hvordan økonomien blir, slik som du gjør nå ved å poste her og spørre om råd, og sette deg inn i det Klem og Lykke til! Anonymous poster hash: f890e...645 Så snill du er som sier det! Jeg var litt redd for at det skulle virke som om jeg gav opp for lett. Men det er jo ikke det dette handler om, og takk for at du så det Anonymous poster hash: 02ad2...3cc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå