Gå til innhold

Modum Bad avd for spiseforstyrrelser

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som har vært innlagt der nylig som kan fortelle litt om opplegget? Er det mulig å få tilpasset kostliste eller er det en standardliste som ikke kan diskuteres? Jeg drikker ikke juice eller melk, spiser ikke seks skiver brød om dagen (som er standard sånne steder) og drikker ikke saft eller spiser fruktyoghurt med sukker. Jeg spiser heller ikke margarin da velger jeg heller smør og jeg spiser ikke pølser og blandingsprodukter. Vil ikke "øve" meg på det heller da kroppen min har det bedre uten.

Anonymous poster hash: 94f5e...339

Videoannonse
Annonse
Gjest Blomst83
Skrevet

Har ikke vært på Modum,men kjenner folk som har vært der og listen er ikke oppe til diskusjon.Noen den forøvrig ikke er på noen av disse behandlingstedene.Så ønsker du bedring må du nok bite i det sure eplet og godta listen.

Skrevet

Klart det går an å tilpasset spiseliste, men det er dersom det er noe du ikke tåler eller er vegetarianer. "Fordi det spiser jeg ikke" kan jeg love deg at du kommer INGEN vei med.

• Liker 2
Gjest Blomst83
Skrevet (endret)

Klart det går an å tilpasset spiseliste, men det er dersom det er noe du ikke tåler eller er vegetarianer. "Fordi det spiser jeg ikke" kan jeg love deg at du kommer INGEN vei med.

På Modum så fikk ikke venninna mi lov å være vegetarianer,men ellers så er det viktig det du fikk frem.At generelt så er det ikke fordi man ikke liker etc som gjør at man får den tilpasser

Endret av Blomst83
Skrevet

Finnes en bok om Hege som var der for flere år siden. "Gal jeg? Nei, bare litt spiseforstyrret"

Anonymous poster hash: 6ba0e...11c

Skrevet

Noen som har vært innlagt der nylig som kan fortelle litt om opplegget? Er det mulig å få tilpasset kostliste eller er det en standardliste som ikke kan diskuteres? Jeg drikker ikke juice eller melk, spiser ikke seks skiver brød om dagen (som er standard sånne steder) og drikker ikke saft eller spiser fruktyoghurt med sukker. Jeg spiser heller ikke margarin da velger jeg heller smør og jeg spiser ikke pølser og blandingsprodukter. Vil ikke "øve" meg på det heller da kroppen min har det bedre uten.

Du må nok regne med å utfodre deg selv. På slike steder er nok ikke light-produkter og fettredusert greia, her kjøres det fullfett og sukkerholdig :) For du skal tross alt bli frisk. Og det er sfen som har det bedre uten, kroppen din trenger det du unngår:)

Anonymous poster hash: a7c75...3a5

• Liker 1
Skrevet

Noen som kjenner til Modum? Gode eller dårlige erfaringer derfra?

Anonymous poster hash: 2bfc1...ed5
Skrevet

Alle kan ikke komme med hver sin liste over hva de ikke spiser og spiser. Hele ideen med kostlisten er jo at man skal lære å spise på nytt, dvs å forstå at mat ikke er farlig og at verden ikke raser sammen fordi om man ikke følger den syke dietten sin.

Anonymous poster hash: 22436...1f3
Skrevet

Jeg har ei venninne som har vært der, og der funker ganske rigid i den forstand at man ikke skal velge bort ting på bakgrunn av SFtanker - samtidig skulle man heller ikke leve slavisk etter listen hver bidige dag som atter en tvangshandling.

Det spiller ingen rolle tror jeg om du velger gresk youghurt med litt frukt og nøtter fremfor godmorgenyoughurt på daglig basis, men det er ikke OK at man nekter seg selv det/ei pølse etc en tilfeldig dag.

Poenget er å kutte ut tvangshandlinger rundt mat og trening.

De har ikke pølser eller blandingsprodukter som et poeng - men at du skal velge normal mat og faktisk takle å spise det antall kalorier(uten å fintelle kalorier) selv om det gir deg ubehag.

Venninna mi slet veldig med noen av tingene(igrunnen alt, hun var livredd for å øke i vekt), men hun gjorde virkelig innsats for å spise opp og følge opplegget. Jeg så tydelig det var skikkelig vanskelig for henne, og det kostet endel. Men likevel bestemte hun seg hver måltid for at "jo, det skal smør på/jo, jeg skal spise den brødskiva fremfor blabla" osv.

Anonymous poster hash: 7e30f...017
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke vært på Modum, men et lignende sted. Jeg tipper du får ei standardliste, og ei liste med alternativer du kan velge dersom du ikke har lyst på det som er på standardlista. Spiser du ikke farseprodukter, får du velge noe med rent kjøtt isteden. Du kan velge brun ris/ byggrynsris foran polert ris, etc. Vil du ikke ha melk/ juice, må du erstatte det med noe annet, feks en frukt eller yoghurt. Brødskiva kan erstattes med frokostblanding, etc. Altså helt alminnelige ting i norsk kosthold.

Anonymous poster hash: 64b9b...fc6
Skrevet

Jeg har vært på Modum. Jeg var der som en del av ett skoleopplegg hvor vi skulle komme fokusere på personlig vekst. Selv fokuserte jeg på å komme over en periode jeg ble mobbet. Så når jeg skulle snakke med en på disse "snakke rommene" ble jeg møtt med mye mindre forståelse enn jeg hadde håpet. Dette var altså en gammel mann som viste lite og ingen interesse eller empati. Men vi hadde en del undervisning med noen ledere på Modum. Det var veldig inspirerende og gav meg masse. Så jeg tror jeg hadde satt meg for lite inn i hva disse snakke rommene ble brukt til og hva jeg måtte forvente. Noe jeg angrer på fordi jeg veldig gjerne ville ha prøvd dette slik det skal brukes. Jeg syns du skal prøve Modum. Om det ikke var noe for deg så kommer du uansett til å lære noe av det. I tilegg har jeg hørt veldig mye bra om Modum. Det hører til historien at jeg ble inspirert til å bli interessert i phykologi der. Noe som førte til mye lesing i ettertid som igjen har lært meg å komme over mobbingen. Så man kan vel si at Modum hjalp meg.

Forøvrig er Modum en morsom bygning med mange rare ganger som det i begynnelsen er umulig å finne frem i :) hilsen jente 24

Anonymous poster hash: e5c27...8d8

Gjest Blomst83
Skrevet

Jeg har ikke vært på Modum, men et lignende sted. Jeg tipper du får ei standardliste, og ei liste med alternativer du kan velge dersom du ikke har lyst på det som er på standardlista. Spiser du ikke farseprodukter, får du velge noe med rent kjøtt isteden. Du kan velge brun ris/ byggrynsris foran polert ris, etc. Vil du ikke ha melk/ juice, må du erstatte det med noe annet, feks en frukt eller yoghurt. Brødskiva kan erstattes med frokostblanding, etc. Altså helt alminnelige ting i norsk kosthold.

Anonymous poster hash: 64b9b...fc6

Litt dum å si dette til ts hvis du ikke vet.Jeg har vært på steder hvor man får en standarliste uten mulighet til å bytte slik du skriver,så det beste er at enten så kontakter ts Modum,eller evt få svar fra noen som vet om denne muligheten finnes på modum.

Skrevet

Ts her. Det handler ikke bare om sf tanker at jeg ikke spiser fruktyoghurt, brødskiver som er som luft og margarin og drikker melk og juice. Jeg har jobbet iherdig for å spise mer det siste året og har endelig funnet et kostopplegg som funker for meg og det består av variert men ren mat som holder blodsukkeret mitt stabilt. Hvorfor skal jeg da utfordre meg på noe jeg ikke vil opprettholde. Og ja, vet at det er slik fordi ellers ville alle kommet med sin egen nei liste. Uansett synes jeg det er teit! Har vært innlagt på mange steder for sf tidligere og alle steder har vært like rigide og man får bare servert en haug med brødmat (brød som er som loff), juice, melk fruktyoghurt, saft, kjeks, næringsdrikker og mye annet som iallfall ikke er mat som gjør meg friskere. Det handler ikke bare om tanker for jeg spiser masse nå som jeg aldri spiste før som f. Eks lammekjøtt, laks, olje, nøtter, mørk sjokolade, egg og smør og mye annet. Da blir det ikke noe opphold der (er uansett ikke noe keen på det heller) for når det er som alle andre steder kommer det bare til å gjøre vondt verre.

Skrevet

Kjære trådstarter.

Jeg må dessverre stenge tråden din. Det er fordi tråden egentlig hele tiden glir over til debatt om selve symptomsbildet med SF og sykdommen din. Vi kan ikke vite om svarene eller eventuele rådene som du kanskje kan få er konstruktive for din tilstand. Jeg anebfaler på det sterkeste å ta dette opp med behandleren din, evt diskutere dette direkte med behandlingsstedet.

Jeg vil gjerne også formidle nettsiden til IKS. Her sitter det mennesker med både kompetanse og erfaring, og som kan gi deg gode og nyttige råd. Du kan også ta kontakt med Rådgivning Om Spiseforstyrrelser. De kan du kontakte på både mail og telefon. De har bred erfaring med spiserelaterte problemer, og kan være gode å snakke med når man har slike spørsmål.

mvh,

Bond, adm

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...