Gå til innhold

Blodforgiftning av halsbetennelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har hatt halsbetennelse en stund, som gikk over til noe som ligner bihulebetennelse. Blir ikke bedre, har vært slapp og sliten veldig lenge nå, men idag har jeg bare sovet. 12 timer i natt, og 2,5 timer midt på dagen. Kunne lagt meg nedpå igjen og sovet videre om så skulle være. Jeg føler meg helt elendig. Vet ikke om jeg har feber, kanskje litt svingende - noen ganger hetetokter og noen ganger helt normalt. Er skjelven og har vondt i hele kroppen.

Fortalte dette til venninna mi som sannsynligvis smittet meg med halsbetennelsen, og hun snakket om at jeg burde komme meg til legen igjen for det kunne gå over i blodet og bli blodforgiftning! :sjokkert: Stemmer dette?! Er det noen som har hørt om det før? Trodde blodforgiftning kom av langt mer alvorlige ting enn hals- og bihulebetennelse! Og burde jeg ikke vært enda dårligere? Er så lei av å være syk nå, en blodforgiftning hadde jo bare vært toppen av kransekaka :kvalm:



Anonymous poster hash: 7bcfd...023
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke så vanlig av halsbetennelse... Men har du vert syk i over en uke synes jeg du skal kontakte legen og få antibiotika om d er bakteriellt. Har du høy feber? Og hvordan er pulsen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde dratt til lege uansett. Kan være kyssesyken også, vet veldig mange som har det nå for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar begge to!

Det er ikke så vanlig av halsbetennelse... Men har du vert syk i over en uke synes jeg du skal kontakte legen og få antibiotika om d er bakteriellt. Har du høy feber? Og hvordan er pulsen din?

Jeg var hos legen for over en uke siden, hadde CRP på 52, fikk ikke antibiotika fordi hun mente det var virus. Jeg har ikke temperaturmåler, men tror ikke jeg har voldsomt høy feber. Kanskje 39 på det meste, men det svinger veldig. Pulsen min er helt fin så lenge jeg sitter. Står jeg lenge oppreist merker jeg at det svimler for meg.

Du burde dratt til lege uansett. Kan være kyssesyken også, vet veldig mange som har det nå for tiden.

Huff, det tar jo evigheter å bli frisk fra! Blir man immun mot det om man har hatt det en gang? Det er vel utrolig smittsomt? Kjæresten min har ikke blitt syk, vi er omtrent samboere.



Anonymous poster hash: 7bcfd...023
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepsis skyldes bakterieinfeksjon i blodet. Flere bakterier kan forårsake sepsis. Bakteriene spres nesten alltid til blodet fra et opprinnelig tilholdssted i kroppen. Det kan være en stor byll (abscess); sårinfeksjon; kateter inne i blodkar; eller infeksjon i luftveier, urinveier, kjønnsorganer eller bukorgane



Anonymous poster hash: 25697...83d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde en kraftig halsbetennelse med streptokokker som etter en uke spredde seg til infeksjon i bihulene, stemmebåndet og øynene. Da var jeg skikkelig dårlig og jeg sov mesteparten av dagen. Jeg var våken for å gå på toalettet og spise... Hadde en CRP på over 200, så jeg fikk antibiotika. Jeg har ikke inntrykket av at det er så vanlig med blodforgiftning ved halsbetennelse (jeg har hatt min runde med dem og aldri hørt om det), men jeg tror at man vil merke symptomer på det - noe annet enn at man er trøtt og sliten.

Jeg syns uansett at du skal ta kontakt med legen din for en ny vurdering dersom du ikke føler at det har blitt bedre. Har du fremdeles vondt i halsen eller er du bare slapp og trøtt? Sykdom kan henge i lenge etter - jeg trengte en uke på å komme i form igjen etter å ha vært syk i over to uker. :)

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en kraftig halsbetennelse med streptokokker som etter en uke spredde seg til infeksjon i bihulene, stemmebåndet og øynene. Da var jeg skikkelig dårlig og jeg sov mesteparten av dagen. Jeg var våken for å gå på toalettet og spise... Hadde en CRP på over 200, så jeg fikk antibiotika. Jeg har ikke inntrykket av at det er så vanlig med blodforgiftning ved halsbetennelse (jeg har hatt min runde med dem og aldri hørt om det), men jeg tror at man vil merke symptomer på det - noe annet enn at man er trøtt og sliten.

Jeg syns uansett at du skal ta kontakt med legen din for en ny vurdering dersom du ikke føler at det har blitt bedre. Har du fremdeles vondt i halsen eller er du bare slapp og trøtt? Sykdom kan henge i lenge etter - jeg trengte en uke på å komme i form igjen etter å ha vært syk i over to uker. :)

Jeg har ikke vondt i halsen lenger, men er tett i bihulene, og generelt slapp, sliten, og kaster opp. Sover hele tiden.

Anonymous poster hash: 7bcfd...023

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde reist til legevakta jeg. Best å være på den sikre siden. Som noen har nevnt, så kan det også være kyssesyken, da kan man føle seg helt elendig etter halsbetennelsen.

Anonymous poster hash: 7a4d1...1f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man ha feber for å ha kyssesyken? Jeg går rundt å føler at jeg brygger på noe. Ble syk med forkjølelse for to mnd siden, og ble nesten frisk for en mnd siden. Etter det har jeg mer eller mindre gått å hanglet og følt at jeg brygger på noe.

Anonymous poster hash: ed118...921

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man ha feber for å ha kyssesyken? Jeg går rundt å føler at jeg brygger på noe. Ble syk med forkjølelse for to mnd siden, og ble nesten frisk for en mnd siden. Etter det har jeg mer eller mindre gått å hanglet og følt at jeg brygger på noe.

Anonymous poster hash: ed118...921

Min eldste var syk med halsbetennelse i en uke, deretter frisk, men veldig slapp og sov mye. 3 måneder siden nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste var syk med halsbetennelse i en uke, deretter frisk, men veldig slapp og sov mye. 3 måneder siden nå.

Mener du fortsatt slapp? Synes det er lenge å gå i to mnd...

Anonymous poster hash: ed118...921

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man ha feber for å ha kyssesyken? Jeg går rundt å føler at jeg brygger på noe. Ble syk med forkjølelse for to mnd siden, og ble nesten frisk for en mnd siden. Etter det har jeg mer eller mindre gått å hanglet og følt at jeg brygger på noe.

Anonymous poster hash: ed118...921

Jeg tror ikke jeg hadde feber da jeg hadde kyssesyken(men målte ikke, så vet ikke). Derimot så var jeg veldig slapp veldig lenge.

Anonymous poster hash: 7a4d1...1f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener du fortsatt slapp? Synes det er lenge å gå i to mnd...

Anonymous poster hash: ed118...921

Ja, hun er fortsatt slapp, men det er litt vanskelig å definere sover mye ut fra en 16åring med sommerferie, hehe. Men venter uansett på nye blodprøvesvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hun er fortsatt slapp, men det er litt vanskelig å definere sover mye ut fra en 16åring med sommerferie, hehe. Men venter uansett på nye blodprøvesvar.

Skal prøve å ikke kuppe hele tråden; men mente legen det var ok å teste på nytt? Jeg går ALDRI til legen, og vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til at jeg fortsatt ikke er i toppstand. Tenker at legen kanskje bare tror det er psykisk?

Anonymous poster hash: ed118...921

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve å ikke kuppe hele tråden; men mente legen det var ok å teste på nytt? Jeg går ALDRI til legen, og vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til at jeg fortsatt ikke er i toppstand. Tenker at legen kanskje bare tror det er psykisk?

Anonymous poster hash: ed118...921

Iom at hun har forhøyede verdier på lever/milt, så trenger hun nye prøver etter 3 og 6 mnd. Eller, trenger og trenger, når det gjelder trening så bør de ha gått ned, så legen ville selvsagt teste på nytt. Skulle bare mangle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ring fastlegen og få deg en ny time for sikkerhets skyld.



Anonymous poster hash: 9fbca...3c3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepsis fra halsbetennelse er ikke så vanlig, men kan jo skje. Men da hadde du vært mye dårligere og det hadde slått ut med en høyere CRP.

Mer sannsynlig er kyssesyken eller rett og slett et virus som er hard for kroppen å blir kvitt. Men lurt å gå til legen igjen for å være sikker.



Anonymous poster hash: 504a7...6e2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde reist til legevakta jeg. Best å være på den sikre siden. Som noen har nevnt, så kan det også være kyssesyken, da kan man føle seg helt elendig etter halsbetennelsen.

Anonymous poster hash: 7a4d1...1f1

Man går til fastlegen, IKKE legevakten.

Anonymous poster hash: f3cc9...08e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...