Gå til innhold

Empati

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om empati kan læres? Jeg tenker på mennesker som ikke har empati for dyr, først og fremst. Jeg leste engang at mennesker uten empati har en hjerneskade, men kan empati trenes opp på et akseptabelt nivå?

Anonymous poster hash: 438ec...0d6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lurer på om empati kan læres? Jeg tenker på mennesker som ikke har empati for dyr, først og fremst. Jeg leste engang at mennesker uten empati har en hjerneskade, men kan empati trenes opp på et akseptabelt nivå?

Nei, men de kan lære seg å leve som om de hadde empati, altså sympati.

Anonymous poster hash: d4885...d86

Skrevet

Jeg tror du her pirker bort i en helt annen diskusjon siden du dro inn dyr som poeng. Dette handler ikke egentlig om empati eller ikke, men hvordan man vurderer dyr i forhold til mennesker.

Mange idag tillegger dyr en posisjon tilsvarende mennesker, og ser på dyr som mennesker med andre utseende. Fra denne vinkelen blir naturligvis behandlingen av dyr tillagt mye større større vekt. For meg er en ku 800 kg bigmac kledd i en sofa, og en hund er en leke som ikke trenger batteri; jeg tillegger ingen av dem en posisjon som kan konkurere med ett barn f.eks.

Dette vil helt naturlig skape konflikter. En person som Lars Monsen som har ett næremset avhengighetsforhold til hundene sine og som sikkert ville kasta ut dama før han gikk på bekostning av dem, har naturlig nok ett helt annet forhold til sine dyr enn meg som synes hunden min er veldig hyggelig å ha og kose med, men ikke noe mer.

Problemet oppstår først og fremst når man kommer i konflikter med stor grad av kunnskapsløshet, og folk begynner å tillegge dyr menneskelige egenskaper uten å ta innover seg at dyr faktisk ikke er mennesker.

• Liker 2
Skrevet

Nei, men de kan lære seg å leve som om de hadde empati, altså sympati.

Men, vil da sympatien være ektefølt eller mer tillært?

Skrevet

Halv times lang dokumentar, men gir deg svaret på det du lurer på, TS.

Anonymous poster hash: 584bf...c10
Skrevet

Både Empati og Sympati er tillært. Man har ingen egentlig naturlig empati eller sympati, det er en funksjon vi utvikler i sosialiseringen med andre.

• Liker 1
Skrevet

Tillært..

• Liker 1
Skrevet

Som sagt, får du tid, se dokumentaren. Den gir deg mye å tygge på og reflektere over.

Anonymous poster hash: 584bf...c10
Skrevet

Både Empati og Sympati er tillært. Man har ingen egentlig naturlig empati eller sympati, det er en funksjon vi utvikler i sosialiseringen med andre.

Feil. Hvordan forklarer du at i en søskenflokk utvikler én psykopatiske trekk, men ingen av de andre? Empati er noe du er født med. Miljø vil påvirke, men er du født UTEN empati så kan du ikke lære deg dette.

Anonymous poster hash: deac8...773

• Liker 1
Gjest Malanthor
Skrevet

Jeg tror du her pirker bort i en helt annen diskusjon siden du dro inn dyr som poeng. Dette handler ikke egentlig om empati eller ikke, men hvordan man vurderer dyr i forhold til mennesker.

Mange idag tillegger dyr en posisjon tilsvarende mennesker, og ser på dyr som mennesker med andre utseende. Fra denne vinkelen blir naturligvis behandlingen av dyr tillagt mye større større vekt. For meg er en ku 800 kg bigmac kledd i en sofa, og en hund er en leke som ikke trenger batteri; jeg tillegger ingen av dem en posisjon som kan konkurere med ett barn f.eks.

Dette vil helt naturlig skape konflikter. En person som Lars Monsen som har ett næremset avhengighetsforhold til hundene sine og som sikkert ville kasta ut dama før han gikk på bekostning av dem, har naturlig nok ett helt annet forhold til sine dyr enn meg som synes hunden min er veldig hyggelig å ha og kose med, men ikke noe mer.

Problemet oppstår først og fremst når man kommer i konflikter med stor grad av kunnskapsløshet, og folk begynner å tillegge dyr menneskelige egenskaper uten å ta innover seg at dyr faktisk ikke er mennesker.

Så du mener at når mennesker tilegger dyrene sine bortimot like stor verdi som mennesker så er det snakk om kunnskapsløshet?

Jeg lurer konkret på hva in your humble opinion som gjør mennesker mere verdt enn dyr? Er det intellektet vårt? Potensialet vårt? At vi er top of the food chain?

• Liker 2
Skrevet

Empati er et av de mest misbrukte ordene jeg vet om, drittlei av at folk bruker det i hytt og pine.

Anonymous poster hash: 0a5c0...89f
  • Liker 1
Skrevet

Empati er et av de mest misbrukte ordene jeg vet om, drittlei av at folk bruker det i hytt og pine.

Anonymous poster hash: 0a5c0...89f

Og som et synonym for "sympati". Empati er en egenskap/evne og ikke en følelse, og kan dermed misbrukes. Det er det terrorkampanjer baserer sin suksess på, å forstå hva folk er redde for og bruke det imot dem.

• Liker 1
Skrevet

For meg er en ku 800 kg bigmac kledd i en sofa, og en hund er en leke som ikke trenger batteri;

Jeg forsøker å lese det du skriver med et åpent sinn, her. Men hallo i luken.

Det er forskjell på en leke og en hund. Om du må se på ting på denne merkelige og urealistiske måten her for å ikke sidestille dyr og mennesker, så er det bare ureflektert og kjedelig lesestoff.

Om du klarer å se på et menneske som et menneske, så klarer du vel å se på et dyr som nettopp det - et dyr.

Anonymous poster hash: 053de...6fe

• Liker 4
Skrevet (endret)

Dyrearter får stadig mindre plass på jorda og vi spiser mer ku og produserer mer menneske enn det vi egentlig har godt av. Det er ikke bare menneskene som er viktig i et globalt perspektiv. Jeg lurer på hva som gjør menneskene på jorden viktigere enn dyr. Er det fordi du er veldig følelsesstyrt mot din egen art? Det er naturlig at du vil oppleve et sterkere bånd til din egen art som du har dannet en kultur med og lever i industri med, kanskje har vært med på å skape. Men følelsene dine for din egen art gjør ikke andre arter på jorden til mindre viktige batterier av den grunn. Det betyr bare at du er mer følelsesmessig og biologisk knyttet til din egen art.

Hvis du ser på hvordan mennesket fikk sitt liv og sammenligner det med hvordan dyreartene utviklet seg og fikk sitt liv, ser du at begge artene er et liv på jorda. Problemer som er menneskeskapt betyr at vi har mulighet til å utvikle ting i positive retninger. "it feels so good to be lost in the right direction"...

Vi har ikke bare empatiske oppgaver å ta oss av når det kommer til dyr, naturpanelet er en viktig del av hele økosystemet og menneskeheten. Det bør være en naturlig del av oss å utvikle oss mot de mer positive retningene i forhold til andre arter og annet liv, i stedet for de negative retningene.

Endret av Nouvelle
  • Liker 1
Skrevet

Så du mener at når mennesker tilegger dyrene sine bortimot like stor verdi som mennesker så er det snakk om kunnskapsløshet?

Jeg lurer konkret på hva in your humble opinion som gjør mennesker mere verdt enn dyr? Er det intellektet vårt? Potensialet vårt? At vi er top of the food chain?

Nei, jeg mener du kan tillegge dyr like stor VERDI som ett menneske; det er ett verdivalg. Men det er kunnskapsløst å tro at dyr ER mennesker og at reaksjoner som ser mennesklig ut er ett uttrykk for dette.

For mitt verdivalg er det enkelt at vi er top of the food chain, men det er en annen diskusjon.

Skrevet

Jeg forsøker å lese det du skriver med et åpent sinn, her. Men hallo i luken.

Det er forskjell på en leke og en hund. Om du må se på ting på denne merkelige og urealistiske måten her for å ikke sidestille dyr og mennesker, så er det bare ureflektert og kjedelig lesestoff.

Om du klarer å se på et menneske som et menneske, så klarer du vel å se på et dyr som nettopp det - et dyr.

Det var en spissing.

Jeg prøver og sette ett motpunkt til alle de som ser på dyr som deres likemenn. Jeg respekterer deres syn, men det er ikke mitt, og jeg krever respekt på at ikke alle har ett dypt emosjonelt forhold til dyr.

Så ja, jeg ser på dyr som dyr, på lik linje som jeg ser planter som planter.

Skrevet

Feil. Hvordan forklarer du at i en søskenflokk utvikler én psykopatiske trekk, men ingen av de andre? Empati er noe du er født med. Miljø vil påvirke, men er du født UTEN empati så kan du ikke lære deg dette.

Anonymous poster hash: deac8...773

Fordi læring ikke fungerer slik. Du kan ikke forvente at hvis du gir en ensartet gruppe ensartet stimuli så vil du få ensartet reaksjon. Det er instinkt, og DET er medfødt.

Læring er indiviuelt.

Skrevet

Dette vil helt naturlig skape konflikter.

Druid: Beklager, men jeg har vansker med å forstå hvordan du kom frem til denne konklusjonen.

• Liker 3
Skrevet

Mennesker: slutt å se på dyr som mennesker med et annet utseende. ?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...