Gå til innhold

Melde datter til modellbyrå

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter på 14. Hun er lang, slank, veltrent og et har et pent utseende. Jeg har fått høre fra mange at hun sikkert kan bli fotomodell. Jeg ser jo at hun har noe spesielt og når hun er sminket er hun vakker og ser eldre ut enn hun er. Til vanlig er hun ikke opptatt av utseende og er nok ikke av de som blir regnet som penest av de jevnaldrene. Hun er en stille og rolig jente. Jeg lurer på om jeg skal sende noen bilder av henne til et modellbyrå hvis hun selv vil. Jeg har ikke tatt dette opp med henne da jeg synes at det er vanskelig å vite hva jeg skal gjøre. Jeg tenker at om hun har det som skal til så kunne det vært morsomt for henne å få prøve seg som modell hvis hun har det som skal til. (hadde vært fint om det kunne komme noe positivt ut av lengden hennes som hun ikke alltid har vært glad for).

Jeg har ikke snakket med noen andre om det da jeg synes at det også er vanskelig. Jeg synes også at dette er vanskelig å forhold til hennes to søstre som ikke har "dette ekstra", men er vanlige søte jenter. Kan de bli sjalu?

Jeg håper at noen av dere kan hjelpe meg å finne ut hva jeg skal gjøre? Er dette rette alder eller bør vi vente? Har noen av dere erfaring fra dette, både på godt og vondt? Hvis vi kommer så langt, hvilket modellbyrå anbefaler dere? Vi bor i Osloområdet.

Anonymous poster hash: bfd42...f37
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Personlig ville jeg latt være hvis hun ikke har vist snev av interesse for dette selv.

• Liker 22
Skrevet

Jeg syns ikke du skal foreslå dette for henne.

Om dette er noe hun selv ønsker så vil hun med tiden komme til deg å spørre om det er greit. La henne selv oppdage om dette er noe som tiltaler henne. Og da kan dere ta praten, og vurdere, om dette er noe for henne.

Skrevet

Har ei venninne som har jobbet fulltid som modell i flere år. Etter hva hun forteller ville jeg aldri latt en 14åring komme inn i det miljøet.

• Liker 3
Gjest New_Girl
Skrevet

Jeg syns hun er alt for ung, og dersom hun ikke viser interesse for det selv så ville jeg latt det ligge.

• Liker 1
Skrevet

Selv om Top Model er laget for å skape tv så viser det jo til at modellyrket ikke bare er å se pen ut, man må for det første VILLE det selv, og for det andre er det en belastning på selvtilliten osv. Hun kunne sikkert kommet seg opp og frem med dette, men da bør hun ønske det selv. 14 er en sårbar alder, og skal man på denne tiden få påpekt utseendet sitt osv av andre kan det gjøre mye med selvbildet.

Skrevet

Ville ventet til hun evt tok opp dette selv. Ikke noe jeg ville oppfordret til.

Skrevet

Dette må hun selv få bestemme.

Modellbransjen er veldig krevende og tøff, og gir mange et uheldig forhold til kropp og utseende..

Anonymous poster hash: b7850...ab3

• Liker 3
Skrevet

Har ei venninne som har jobbet fulltid som modell i flere år. Etter hva hun forteller ville jeg aldri latt en 14åring komme inn i det miljøet.

Enig. Det er dårlig foreldreskap rett og slett.

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor i all verden vil du introdusere henne for en verden som kun fokuserer på det ytre, på et sykt kroppsideal, og et konstant press rundt hvordan man skal se ut? Hvorfor ikke heller fokusere på hennes indre kvaliteter, og hvordan hun kan utvikle seg som menneske?

Aldri i verden om jeg ville kastet barnet mitt inn i noe så kynisk som modellbransjen.

Anonymous poster hash: 9a5d3...d19
  • Liker 7
Skrevet

Ikke gjør det. Hvertfall ikke før hun selv kommer med ønsket. Si heller ikke til henne at du vil sende henne til modellbyrået da dette vil legge press på henne.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg har mange venninner som er modeller og det er ikke noe jeg noensinne synes foreldre burde få barna inn i.

Det finnes selvsagt de som har fått noe ut av det. De hadde et par år med reising, tjene noen penger og treffe nye mennesker. Men det som kjennetegner dem var a) de var ferdig utviklet og nesten voksne da de begynte, og b) de holdt på et par år, og gikk så tilbake til å studere og leve et normalt liv.

Modellbransjen vil ha dem unge. Ikke bare fordi det er et ekstremt fokus på ungdom i bransjen, men fordi de skal "formes" av bransjen. Du kan ikke påvirke en 19åring like mye som du kan påvirke en 14 åring.

Jeg anbefaler på det sterkeste at du ser dokumentaren "Girl Model". Den ligger på Netflix, kan ellers finnes på nett. Det er en av de bedre dokumentarene jeg har sett, den er usminket og veldig god.

Dersom hun blir eldre og uttrykker et behov for dette på egen hånd vet jeg ikke hvor mye du skal (eller kan) stritte imot, men det er ikke noen tanker jeg synes det er ok at du setter i hennes hode.

Jeg synes ikke du er en dårlig forelder bare for å tenke tanken, men jeg mener personlig at det er visse ideer som får modre til å gjore dette - et slags behov for å leve ut fantasier gjennom barna. Det er ikke baby pageants, men det er i samme nabolag.

Endret av Marie90
  • Liker 5
Gjest Artistina
Skrevet

Min søster ble "oppdaget" på gaten da hun var 14. Min mor nektet henne å hoppe på modell-karusellen den gang.

At en mor skal ta initiativ til noe sånt er for meg helt uforståelig. Hva er hensikten, liksom?

• Liker 5
Skrevet

Man er pinadø ikke interessert i å ha ungene i nærheten av de menneskene.

• Liker 2
Skrevet

Enig med samtlige skeptikere. Som mor, ville jeg nok også vært redd for hva det ville medført av ulykke dersom (når) datteren kanskje fikk rundere former og plutselig ble sett på som ubrukelig. Hvilken selvfølelse gir det en ung jente i oppveksten? Hvorfor sende henne inn i et miljø som er manisk opptatt av kropp og vekt når det ikke er nødvendig og hun ikke har tenkt på det selv en gang?

Anonymous poster hash: b8e95...377

• Liker 1
Skrevet

Råder deg til å ikke gjøre det. Jeg ble ødelagt av den bransjen.

Anonymous poster hash: 8e2b0...59a

• Liker 3
Skrevet

Hvis hun selv har lyst og yttrer et ønske om det så er det jo greit nok, men jeg ville aldri foreslått det. Hvilke 'positive ting' tenker du hun kan få ut av dette? At hun kan bli mer komfortabel med høyden sin? Dette er jo en bransje som er kjent for å være superkritisk til jenters utseende. Man må ha sterk psyke for å tåle det. Det er ikke noe som bygger en ung jentes selvtillit...

• Liker 1
Skrevet

Har en sønn på 10 år som har fått flere tilbud om å være modell, for kataloger og en gang forside på Foreldre&Barn. Jeg har takket pent for komplimentet og takket nei til tilbudet selv om det egentlig var helt uskyldig. Han er en veldig pen og fotogen gutt, men hvis han selv vil dele utseendet sitt med et stort publikum så skal han få avgjøre det helt selv etter han er myndig, før den tid er det uaktuelt. Tviler sterkt på at det blir aktuelt siden han er typisk gutt og ikke bryr seg om utseendet. Det samme hadde jeg ment dersom jeg hadde en datter, synes ikke man skal lære barn at utseendet er viktig. Jobber man som modell blir det plutselig viktigst av alt.

Anonymous poster hash: b4af3...2ac
  • Liker 4
Skrevet

Jeg ville ikke gjort det. Hva mener du teller for at dette er en bra ting, tenker du?

• Liker 2
Skrevet

TS her: Takk for alle tilbakemeldingene. Her var det mye negativt.

Det er en grunn til at jeg luftet tankene mine her da jeg er veldig skeptisk til dette. Hun har ytret ønske om dette, men det har ikke vært noe mas og ingen ting vi har diskutert.

Jeg ser ikke for meg at hun skulle få en karriere som modell, men at det kunne være gøy, en morsom opplevelse, at hun hun kunne få noen småjobber og kunne tjene litt penger. Noen annen deltidsjobb er jeg ikke interessert i at hun skaffer seg da hun ikke har tid eller kapasitet til det. Jeg tenkte også at dette kunne bygge opp selvtilliten hennes, men ser jo også at det kanskje kan gjøre det motsatte.

Hun er flink på skolen og har ambisjoner for studier og jobb.

Jeg kommer nok ikke til å ta dette opp meg henne og legger nok saken død så får vi heller se hva framtiden vil bringe.

Anonymous poster hash: bfd42...f37
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...