Gjest miss_sara Skrevet 10. august 2014 #1 Skrevet 10. august 2014 Jeg har alltid hatt et trangt spiserør, men de siste månedene føler jeg at det har blitt enda verre. Jeg tygger godt og svelger, men mye av maten "setter seg fast" på en måte. Jeg kan aldri spise uten å ha væske til stedet, fordi da føler jeg at jeg blir kvelt og får ikke puste. Er et utrolig slitsomt problem. Noen som har erfaring med dette og vet om noe lurt som kan gjøres?
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #2 Skrevet 10. august 2014 Jeg har alltid hatt et trangt spiserør, men de siste månedene føler jeg at det har blitt enda verre. Jeg tygger godt og svelger, men mye av maten "setter seg fast" på en måte. Jeg kan aldri spise uten å ha væske til stedet, fordi da føler jeg at jeg blir kvelt og får ikke puste. Er et utrolig slitsomt problem. Noen som har erfaring med dette og vet om noe lurt som kan gjøres? Har du snakket med lege om dette og blitt undersøkt og utredet, tidligere og/ eller nå når det har blitt verre? Spiserøret kan ogs stramme seg sammen pga angst Anonymous poster hash: e3512...f14
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #3 Skrevet 10. august 2014 Jeg har en venninne med samme problem, ettersom hva jeg forstår så er det ikke noe som kan gjøres, ikke i hennes tilfelle iallfall, må bare leve med det. Stakkar, hun brulkr sykt lang tid på å spise, 30 på en brødskive stakkar... Anonymous poster hash: a95a6...dcb
Gjest miss_sara Skrevet 10. august 2014 #4 Skrevet 10. august 2014 Har du snakket med lege om dette og blitt undersøkt og utredet, tidligere og/ eller nå når det har blitt verre? Spiserøret kan ogs stramme seg sammen pga angst Anonymous poster hash: e3512...f14 Oi, det var en intressant ting du sa angående angst... Fordi jeg har hatt angst i mange år. Har snakket med lege tidligere og jeg fikk beskjed fra henne om at det var trangt og hvis det ble verre skulle jeg gi beskjed. Men vil helst ikke gå så langt som kirurgi...
Gjest miss_sara Skrevet 10. august 2014 #5 Skrevet 10. august 2014 Jeg har en venninne med samme problem, ettersom hva jeg forstår så er det ikke noe som kan gjøres, ikke i hennes tilfelle iallfall, må bare leve med det. Stakkar, hun brulkr sykt lang tid på å spise, 30 på en brødskive stakkar... Anonymous poster hash: a95a6...dcb Huff, det er ikke godt... Det blir ikke til at en nyter maten, fordi det blir bare et ork og noe man gruer seg til.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #6 Skrevet 10. august 2014 Oi, det var en intressant ting du sa angående angst... Fordi jeg har hatt angst i mange år. Har snakket med lege tidligere og jeg fikk beskjed fra henne om at det var trangt og hvis det ble verre skulle jeg gi beskjed. Men vil helst ikke gå så langt som kirurgi... Jeg synes at det er lurt om du snakker med den legen. Det er ikke sikkert at operasjon blir aktuelt. Uansett er det viktig å bli undersøkt. Angående operasjon, så er det du selv som avgjør om du ønsker eller ikke ønsker å ta i mot et evt tilbud om operasjon. Fortell også den legen om angsten som du har. Dersom noe av trangheten i spiserøret skyldes angst, så kunne du blitt bedre av behandling av psykolog og/ eller medisiner. Er du anspent når du spiser? Jeg ønsker deg god bedring og lykke til! Anonymous poster hash: e3512...f14
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #7 Skrevet 10. august 2014 Jeg har alltid hatt et trangt spiserør, men de siste månedene føler jeg at det har blitt enda verre. Jeg tygger godt og svelger, men mye av maten "setter seg fast" på en måte. Jeg kan aldri spise uten å ha væske til stedet, fordi da føler jeg at jeg blir kvelt og får ikke puste. Er et utrolig slitsomt problem. Noen som har erfaring med dette og vet om noe lurt som kan gjøres? Mange har forskjellige problemer med svelging av mat, der angst er årsaken (eller medvirkende årsak) http://www.dagbladet.no/2011/11/17/magasinet/hypokonder/angst/psykisk_helse/god_torsdag/19057980/ Psykiater Ingvard Wilhelmsen har også skrevet Livet er et usikkert prosjekt, som er en bok som man kan bruke som egenterapi mot forskjellige angstplager og depresjon. Anonymous poster hash: e3512...f14
Gjest miss_sara Skrevet 11. august 2014 #8 Skrevet 11. august 2014 Jeg synes at det er lurt om du snakker med den legen. Det er ikke sikkert at operasjon blir aktuelt. Uansett er det viktig å bli undersøkt. Angående operasjon, så er det du selv som avgjør om du ønsker eller ikke ønsker å ta i mot et evt tilbud om operasjon. Fortell også den legen om angsten som du har. Dersom noe av trangheten i spiserøret skyldes angst, så kunne du blitt bedre av behandling av psykolog og/ eller medisiner. Er du anspent når du spiser? Jeg ønsker deg god bedring og lykke til! Anonymous poster hash: e3512...f14 Legen vet om angsten, men nevnte ikke noe om at det kunne ha en sammenheng. Jeg skal spørre om det kan være en av grunnene. Jeg går hos psykolog når det gjelder angsten, kanskje jeg burde høre om medisiner kan være aktuelt i forhold til det. Er ikke anspent når jeg spiser, i hvert fall ikke hvis jeg er alene. Tusen takk for hjelpene ord/tips
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #9 Skrevet 11. august 2014 Legen vet om angsten, men nevnte ikke noe om at det kunne ha en sammenheng. Jeg skal spørre om det kan være en av grunnene. Jeg går hos psykolog når det gjelder angsten, kanskje jeg burde høre om medisiner kan være aktuelt i forhold til det. Er ikke anspent når jeg spiser, i hvert fall ikke hvis jeg er alene. Tusen takk for hjelpene ord/tips Takk for hyggelig tilbakemeding! Betyr det at du er anspent av og til når du spiser og ikke er alene, så er det lurt at du nevner dette også til legen og til psykologen, slik at du får best mulig hjelp. Anonymous poster hash: e3512...f14
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #10 Skrevet 11. august 2014 Legen vet om angsten, men nevnte ikke noe om at det kunne ha en sammenheng. Jeg skal spørre om det kan være en av grunnene. Jeg går hos psykolog når det gjelder angsten, kanskje jeg burde høre om medisiner kan være aktuelt i forhold til det. Er ikke anspent når jeg spiser, i hvert fall ikke hvis jeg er alene. Tusen takk for hjelpene ord/tips Det er lurt at du gjør det. Anonymous poster hash: e3512...f14
Djungelvrål Skrevet 11. august 2014 #11 Skrevet 11. august 2014 Nei, tror ikke det er så mange leger her på KG.
Gjest miss_sara Skrevet 11. august 2014 #12 Skrevet 11. august 2014 Nei, tror ikke det er så mange leger her på KG. Spurte jeg etter en lege? Jeg lurte på om det var noen er som hadde erfaring med dette og kunne gi noen råd.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #13 Skrevet 11. august 2014 Oi, det var en intressant ting du sa angående angst... Fordi jeg har hatt angst i mange år. Har snakket med lege tidligere og jeg fikk beskjed fra henne om at det var trangt og hvis det ble verre skulle jeg gi beskjed. Men vil helst ikke gå så langt som kirurgi... Har du vært til gastroskopi og fått påvist trangt spiserør? Eller er dette selvdiagnostisert? Hadde tilsvarende problem og ble sendt til gastroskopi, finn påvist betennelse nederst i spiserøret. Behandles med tabletter som gjør problemet mye mindre.Anonymous poster hash: 42e6f...090
Gjest miss_sara Skrevet 11. august 2014 #14 Skrevet 11. august 2014 Har du vært til gastroskopi og fått påvist trangt spiserør? Eller er dette selvdiagnostisert? Hadde tilsvarende problem og ble sendt til gastroskopi, finn påvist betennelse nederst i spiserøret. Behandles med tabletter som gjør problemet mye mindre.Anonymous poster hash: 42e6f...090 Jeg var hos legen som ga meg beskjed om at jeg hadde trangt spiserør, og hun ville at jeg skulle komme tilbake hvis det ble verre. Da ville hun henvise meg videre, så kan jo hende det er det hun hadde henvist meg til da.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå