BHelland Skrevet 10. august 2014 #1 Skrevet 10. august 2014 (endret) Hei! Vi ønsker å gifte oss til neste år, men ønsker ikke et bryllup i regi av kirken, men et borgerlig bryllup. Men hvordan er det med velse da? Har prøvd å google det litt, men klarer ikke helt å finne ut noe særlig mer enn at det går an - men ingenting om hvordan. - Må man på tinghuset og gjøre det først og så ta en "liksom"-vielse i hagen? - Kan hvem-som-helst tilegne seg retten til å vie? Vi skal ha vielsen litt uti distriktet - ca. en time fra Bergen, og ser da for meg at det kan blir vanskelig å få en evt. dommer ut dit... Er heller ikke i Bergen Kommune, så vet ikke helt hvordan det funker. (Er i Fusa kommune, hvis det hjelper noen ) Er det noen som har gjennomført et bryllup utenfor kirken som har noen ideer? Kommer sikkert til å spørre om MYE mer fremover - er jo sykt mye som må planlegges de neste mnd! Endret 10. august 2014 av BHelland
masekopp Skrevet 10. august 2014 #2 Skrevet 10. august 2014 Human-Etisk forbund eller humanistforbundet? Les dette før du bestemmer deg:http://humanistforbundet.no/hufo_hef.php
BHelland Skrevet 10. august 2014 Forfatter #3 Skrevet 10. august 2014 Takk for svar Jeg ser der at humanistforbundet kanskje kunne vært en idé, men ser at ikke-medlemmer tidligst kan bestille vigsel 60 dager i forkant - og stå mye is i magen har ikke jeg til at jeg klarer å vente så lenge med å vite at det er i boks :-P Foreløpig er vi begge medlemmer i statskirken, men jeg har planer om å melde meg ut. Ønsker heller ikke melde meg inn i noe nytt trossamfunn (men det får være en diskusjon for en annen dag ). Kanskje det er mulig å melde seg inn i forbundet nå, og melde seg ut etter bryllupet? ...Føler ikke at det blir helt riktig heller :/ Skal ikke være lett!! Er jo selvsagt litt sta i tillegg :-P
masekopp Skrevet 10. august 2014 #4 Skrevet 10. august 2014 Takk for svar Jeg ser der at humanistforbundet kanskje kunne vært en idé, men ser at ikke-medlemmer tidligst kan bestille vigsel 60 dager i forkant - og stå mye is i magen har ikke jeg til at jeg klarer å vente så lenge med å vite at det er i boks :-P Foreløpig er vi begge medlemmer i statskirken, men jeg har planer om å melde meg ut. Ønsker heller ikke melde meg inn i noe nytt trossamfunn (men det får være en diskusjon for en annen dag ). Kanskje det er mulig å melde seg inn i forbundet nå, og melde seg ut etter bryllupet? ...Føler ikke at det blir helt riktig heller :/ Skal ikke være lett!! Er jo selvsagt litt sta i tillegg :-P Det er jo ikke et trossamfunn i den forstand. De har jo ikke noen "tro" i den graf human-etisk har. Jeg ville bare meldt meg inn og meldt meg ut igjen etter vigselen isåfall. Det koster jo ingenting heller, man kan velge mellom å gi penger til unicef eller dyrevernalliansen når man melder seg inn, men det betaler man ikke selv liksom (de gjør vel det antar jeg). Ikke vet jeg. Leste iallefall på nettavisen at dommere ikke vier på lørdager, og jeg innbiller meg at jeg leste at de ikke reiser for å vie heller. Litt usikker her.
BHelland Skrevet 11. august 2014 Forfatter #5 Skrevet 11. august 2014 Er sant det. Kan virke som at det er det beste alternativet Jeg leste og en plass at de skulle slutte med vielser på lørdager, og det er jo litt kjipt... Men tusen takk for hjelpen Da har jeg sjansen til å komme meg litt videre i planleggingsprosessen:)
Gjest Ciegus Skrevet 11. august 2014 #6 Skrevet 11. august 2014 Et tredje alternativ er Unitarforbundet. 1
mrs.Kiara Skrevet 11. august 2014 #7 Skrevet 11. august 2014 Vi ble viet av Unitarforbundet i hagen hjemme. Det ble en drømmevielse der vi hadde full regi å blandet sammen det kristne med det borgelige slik vi ønsket. Vil på det sterkeste anbefalle Sunniva videre til andre brudepar.
melatonin Skrevet 11. august 2014 #8 Skrevet 11. august 2014 Vi skal ha Kjell(kaller segKjellemann) i fra unitarforbundet! Har hørt han er en herlig fyr, og vi kan være med å redigere vielsen slik vi vil ha den! Gleder meg masse til å møte han! Vi skal ha vielsen i en hage, og finvær er bestilt!!!
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #9 Skrevet 12. august 2014 Unitardforbundet skal vie oss! Utrolig flinke oghyggelige folk som skeddersyr hele opplegget !! Vi gleder oss😊😊Anonymous poster hash: 2d6ea...d34
stortsettglad Skrevet 12. august 2014 #10 Skrevet 12. august 2014 Jeg og mannen giftet oss med vigsler fra HEF, og vi fikk absolutt forme vielsen akkurat slik vi ønsket. Det eneste vi måtte legge plass til var en tale fra vigsleren, og det må man vel regne med uansett hvordan man vies?? Talen var basert på et lengre møte hvor hun stilte mye spørsmål og ble kjent med oss, og den føltes veldig personlig. Vi ble sammen med vigsler enige om hvor i seremonien talen skulle være, og hun ga tips om rekkefølge i forhold til innslagene vi ønsket. De setter riktignok krav om at det ikke skal være religiøse innslag i vielsen, men det får jeg uansett ikke inntrykk av at TS er interessert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå