Lillemor Gull Skrevet 3. juli 2004 #21 Skrevet 3. juli 2004 Lille hadde eksem i ansiktet fra 2 månedersalder, og det ble bare verre og verre. Da han var vel 6 måneder tok vi han med, etter anbefaling fra bekjente , til homeopat. Vi fikk en vannblanding. Han ble litt bedre, og vi dro tilbake og fikk en ny blanding. Etter en liten stund ble han helt bra, og det har han nå vært i flere måneder.
Gjest Anonymous Skrevet 3. juli 2004 #22 Skrevet 3. juli 2004 Inne på nybaktmamma.com har de en kjempefin tråd om atopisk eksem. Sjekk ut den
Gjest Anonymous Skrevet 3. juli 2004 #23 Skrevet 3. juli 2004 Strutsekrem er genialt mot atopisk eksem. VIRKER!!!!!
lena24 Skrevet 4. juli 2004 #24 Skrevet 4. juli 2004 biosilk får du kjøpt hos frisøren. det er produkt fpr hele kroppen. håret også. er barnet lite putt litt av dette i badevannet, eller smørpå huden direkte. det hjelper, og lukter kjempe godt....
Psst... Skrevet 5. juli 2004 #25 Skrevet 5. juli 2004 Jeg bruker locobase og A-creme. Karbamid er et klødempende middel og skal ikke brukes når det er sår eller lignende på huden. Den bruker jeg kun når jeg merker at hun begynner å klø mye, men før utslettene slår til for fullt. Ellers virker sommer og sol positivt inn på hennes utslett, og en god og solrik sommer kan resultere i en god og lang høst uten symptomer. Jeg har brukt hydrokortison når det har sett skikkelig ille ut, men aldri utover en uke om gangen. Ellers er hun vel et litt utypisk tilfelle, for det er innsiden av lårene og magen som er verst her. Og bandasjer på den tynne huden som finnes på innsiden av lårene, resulterer ofte i at hun får sår av bandasjene. :-( Derfor er bandasjer et ikke-tema her i huset. Ellers bader jeg henne i rent vann uten noen som helst tilsetninger, da jeg har funnet ut at det fungerer best i hennes tilfelle. Og så prøver jeg å ikke kle henne for varmt da det ofte forverrer tilstanden, men det er jo ikke alltid så lett med de skiftende værtypene vi har på denne kanten av landet. Dess mindre klær, dess mindre problemer. Skulle ønske det var sommer hele året...
lille mor Skrevet 5. juli 2004 #26 Skrevet 5. juli 2004 A-creme inneholder peanøttolje så den er ikke å anbefale. Derimot brukte jeg sinksalve på min lillegutt, med gode resultater. Og selvfølgelig hydrokortison på det verste. Han hadde også kjøttkake-kjaker, stakkars små. Ellers holder jeg ham unna allergi fremkallende matvarer som, jordbær, nøtter, sitrus, tomater, skalddyr osv. Han er i dag veldig bra, (litt i knehasene og på hendene) og det skyldes den stramme oppfølgingen av mat og fuktighetskrem etter hvert bad, og ja det er anbefalt å bade de hver dag, vell og merke uten såpe. Og vær oppmerksom på katter, støv, midd osv. Og så kjøp hansker til barnet, jeg brukte slike små hvite man får kjøpt i baby-utstyrsbutikker. Veldig effektivt da de ikke får klort hull med de på. Lykke til, og gi den lille en god fra meg.
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2012 #27 Skrevet 22. juli 2012 - solarium på resept - hydrokortison - fete fuktighetskremer (vanlig lotion gir ikke nok fuktighet til tørr eksemhud) - luft på sårene - bandasjer - bakteriedrpende salver - potetmel på såret - oljer i badevannet - melk i badevannet - olivenolje på huden (gjerne blanda ut med lotion) - omega tre fettsyrer (men ikke hvis hun er allergisk mot fisk) - unngå såpe - det tørker ut huden - drikke mye vann - klippe neglene korte - vise henne hvordan hun skal klø (dra neglene nedover huden, ikke oppover for å gjøre minst mulig skade) Men sannsynligvis er dette noe hun må vokse av seg, og det kan ta mange år, desverre. Punktene over vil lindre, men ikke fjerne problemet. Si fra hvis det er noe konkret du lurer på - jeg har hatt atopisk eksem hele livet. Lurer på hvor mye melk har du i badevannet og om det lukter veldig etterpå? Bandasjer på hendene? blir ikke det veldig klamt? Har ei jente på 3 år som sliter veldig, klør som bare det. Ødelegger nattesøvnen, så hun er konstant trøtt... Veldig glad for gode råd
lovedrug Skrevet 22. juli 2012 #28 Skrevet 22. juli 2012 Unngå stress og svette ,Har vært sjikkelig plaget,men heldivis kvitt det nå. Ble ikke kvitt det før jeg ble 20 .
Sugerøret Skrevet 24. juli 2012 #30 Skrevet 24. juli 2012 - potetmel på såret - oljer i badevannet Det ville jeg ikke gjort.Det tetter igjen porer og det igjen kan trigge mer eksem Allergitesting er viktig.Finne ut hva barnet muligens reagerer på .Atopi og allergi er i samme familie. Her har canoderm 5% og ceridal fettkrem sammen gjort underverk for guttungen.Eksemfri nå i 2 år. Så fort det ikke smøres.dukker eksemet opp igjen. Hvite hansker fra apotek kan brukes, om en metter hender med MYE krem først.En kan teipe de med litt enkel bandasjeteip. Samt få en allergimedisin ala Zyrtec eller Phenergan som gjør dem søvnige og letter litt på kløen.Disse hanskene kan kokvaskes på 90grader. Om barnet ikke har vært til spesialist,burde det søkes inn med en gang. Det finnes mye der ute som kan hjelpe
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2012 #31 Skrevet 24. juli 2012 Har ikke lest alle svarene her, men vil absolutt anbefale å gå til spesialist! Få legen på helsestasjon eller fastlegen til å henvise. Datteren min ble en ny baby etter vi fikk vært hos spesialist! Allergitest viste at hun reagerte på melk (protein), egg og nøtter og dette fikk hun gjennom det jeg spiste, Jeg kuttet alt dette totalt kjørte en ganske heavy kortisonkur (kremer) og hun badet i lilla bad en periode. Hvor bor du? Jeg kan sende pm der jeg anbefaler lege dersom vi bor i nærheten av hverandre. Generelle råd som du kan prøve (og sikkert har prøvd): - olje i badet og smør henne før hun er helt tørr (hudspesialist anbefalte dette) - Jeg er fornøyd med A-derma Exomega, Locobase repair og den jeg har brukt mest i det siste er La Roche Posay (lipikar baumeAP) Anonym poster: 18a3ebe0635189e75d93a8b0f93a74ea
tinkersnuppa Skrevet 25. juli 2012 #32 Skrevet 25. juli 2012 Jeg har atopisk eksem sjøl, og to av mine tre barn har også det. Det eneste jeg har funnet som hjelper er ren Lanolin. Helst i sammenheng med kortison, men også som vedlikehold mellom kortison-periodene :-) Bare spør etter ren Lanolin på apoteket.
Lura Lotta Skrevet 25. juli 2012 #33 Skrevet 25. juli 2012 jeg hadde ordentlige kjøttsår etter å ha hatt eksem i 1 år, jeg fikk utskrevet flere salver av legen, men disse gjorde bare huden enda mer følsom. Så jeg startet en behandling som varte i 2 uker hos en homeopat i tillegg startet jeg på sinktabletter. Eksemet var borte etter den behandlingen og har aldri fått det tilbake. Jeg hadde forresten eksem på hele den ene armen, opp halsen (stort sår ved overgangen fra skulder til hals) og i halve ansiktet. Det var helt grusomt å gå på ungdomsskolen for å si det sånn
Gjest Gagaen Skrevet 25. juli 2012 #34 Skrevet 25. juli 2012 1 . gå å få tatt allergitest 2. gå til hudlege og få resept på litt sterke salver som kan ta det verste. Her trengs det tydelig en kur for å få bukt med eksemen . Min sønn var veldig plaget da han var barn . Helt fra han var født .Da sov han med votter for at han ikke skulle klore seg til blods ! Vanligvis testa de ikke for allergi før de er ca et år ( ? ) men vi forlangte å få testa han da han var noen få mnd . Da fikk vi holdt han unna det han ikke tålte. og så fikk vi god hjelp av hudlege og fikk en kur og så oppfølging derfra . Det krever masse jobb fra foreldrenes side med smøring minst morgen og kveld . Men slik er det bare .
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå