Gå til innhold

Atopisk eksem

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Er det noen som har tips mot atopisk eksem? Har ei lita datter på 1. år som hverken ser ut i ansikt eller på hender. Hun klør så hun holder på å bli gal, og har store, dype kjøttsår. Er så fortvilt og føler vi har prøvd "alt".

:klø: :murvegg:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Regner med at dere har snakket med lege så her kommer bare generelle tips som vi har brukt i huset her: ...og vet ikke om jeg ville gjort dette på åpne sår... :-? :roll:

Vi brukte mye A-Creme. Den kan man kjøpe på helsekost og på apotek.

Aloe Vera - krem er også veldig bra. Den lindrer også kløe godt.

Jeg har fått mange tips om AgrOsan. Har en stor tube hjemme som ikke funket hos oss, men kjenner flere som var veldig fornøyd med den!

Forskjellige ting funker i de forskjellige hjem!! :);)

Lykke til med den lille!! :) :)

Gjest GreenSky
Skrevet

- solarium på resept

- hydrokortison

- fete fuktighetskremer (vanlig lotion gir ikke nok fuktighet til tørr eksemhud)

- luft på sårene

- bandasjer

- bakteriedrpende salver

- potetmel på såret

- oljer i badevannet

- melk i badevannet

- olivenolje på huden (gjerne blanda ut med lotion)

- omega tre fettsyrer (men ikke hvis hun er allergisk mot fisk)

- unngå såpe - det tørker ut huden

- drikke mye vann

- klippe neglene korte

- vise henne hvordan hun skal klø (dra neglene nedover huden, ikke oppover for å gjøre minst mulig skade)

Men sannsynligvis er dette noe hun må vokse av seg, og det kan ta mange år, desverre. Punktene over vil lindre, men ikke fjerne problemet. Si fra hvis det er noe konkret du lurer på - jeg har hatt atopisk eksem hele livet.

Skrevet

Jeg anbefaler også å få henne allergitestet. Det kan være hun reagerer på mat som igjen gir henne utslett. f. eks. mel, fisk, egg, sitrusfrukter, melk.

Skrevet

Jeg har også god erfaring med A-creme. Da min eldste sønn var liten prøvde vi ALT av kremer, og A-creme var den som fungerte best. Olje i badevannet, og ingen såpe er en selvfølge. Jeg ville også begrenset badingen til en-to ganger i uka. Jeg smurte med krem hver morgen og kveld, og dette holdt det unna.

Det jeg også oppdaget var at gutten min reagerte på paprika. (Dette fikk jeg senere høre at er svært vanlig.)

Da jeg ammet byttet jeg ofte ut løk med paprika når jeg lagde mat, da løk kan gi luft i magen. Ikke visste jeg at jeg ga han eksem istedenfor. Det er paprika i mange av middagsglassene du får kjøpt, så det kan være en idè å prøve å unngå det i en periode.

Lykke til! Det går over med alderen

Gjest GreenSky
Skrevet

Det går over med alderen

Ikke alltid! :(

Skrevet

Sønnen vår har vært plaget med atopisk eksem siden han var 1 år gammel. Nå er han 17 år, og er fremdeles ikke kvitt det. De fleste barn vokser det av seg etterhvert. Men så er det altså noen som ikke blir kvitt det.

Vi har vært hos diverse leger og har prøvd litt av hvert av kremer og salver. Vi har til slutt havnet på dette:

A-DERMA fuktighetskrem for atopikere. Denne kan kjøpes reseptfritt på apoteket. Det er kjempeviktig at det tilføres nok fuktighet til huden. Smør helst to ganger om dagen.

FLUTIVATE salve. Dette er en kortisonsalve som må skrives ut av lege. Vi får dette hos en hudlege. Denne smører vi på de stedene som eksemen utbryter hissigst. Smører en på tidlig så blir ikke utbruddet så ille.

Ellers bruker han dusjolje og shampo for meget tørr hodebunn. Alt dette kjøpes på apoteket.

Det er ellers mye som påvirker huden hans, slik som sol, kulde, værskifte, svette, lite søvn. Alt dette gjør at utbrudd kan komme. Da gjelder det å få bukt med det før det utvikler seg.

Uansett, oppsøk en hudlege som vet hva han/hun snakker om. Almennpraktiserende leger viser seg å ha svært lite peiling på atopisk eksem. Det er iallefall vår erfaring. Som nevnt så vokser de fleste dette av seg. Håper at datteren din er en av de. :)

Skrevet

Ikke alltid! :(

:(

Nei, her er en til som har det dritet kronsik. Kunne gjerne startet en egen tråd med hvilket følger eksem får selvtilitt og alt mulig annet daglig gjøremål som å bare skjære en skive eller åpne den fuckings vanskelige skru-korken på pepsi max flasker.

Men en ting. Jeg tåler ikke alovera, karbamid eller annet stash som er ment for å hjelpe folk med hudlidelser/problemer. Jeg ville ikke stresset med å prøve mye forkjellig heller. Det hisser opp veldig mye. Om ungen har åpne sår, og de vesker, så kan bomullshansker eller whatever tørke fast i såret og det er et helvete å få dem av (tenker da på ungen!). Men, kortison hjelper. Man kan si hva man vil, men det hjelper...Sterkt er det, og om du tar hissigheten fra sårene og alt er på retur så ville jeg trappet ned på den.

Hva med å kjøpe en luftfukter? Det er ett must i ett atopisk hjem. Hva annet kan jeg tipse om. Jo, det er slik at om du finner en krem eller noe som gir fuktighet, ikke bli overrasket om ungen reagerer plutselig på den. Det er det som er så vanskelig med atopikere. Vi kan tåle ett produkt en dag, så prøver du ett annet en annen dag, og eksemen kan blomstre ut... Tenk tørt (sår), luftfuktighet og null stress. Få ungen rolig.....

...hun klør sikkert i søvne også. Da ville jeg tatt på store bomullshansker (om hun ikke har væskende sår på hendene da) og teipet dem igjen, slik at selv om hun klør, så påfører hun ikke like store skader.

Håper du ikke holder henne fast når hun er manisk og klør...men at hun kan kile henne på ryggen, vugge henne og igjen få henne rolig...

Gjest GreenSky
Skrevet

Men en ting. Jeg tåler ikke alovera, karbamid eller annet stash som er ment for å hjelpe folk med hudlidelser/problemer.

Det er sant! Ren aloevera hjelper ikke meg, det gjør faktisk huden irritert. Og jeg ble anbefalt en hudkrem en gang som het Karbaderm, tror jeg, på apoteket. Du og du. Den svei som et helvete, men jeg tenkte at det er sikkert bra, det betyr del at den funker. Men da jeg våknet dagen etterpå, hadde jeg brannsår over hele ryggen og mange, mange blemmer. AU, AU, AU! :-?

Karbamid er ullfett, såvidt jeg vet. Mange som har eksem som ikke tåler det. Og mange som ikke har eksem som heller ikke tåler det.

Skrevet

Krem med karbamid svir ja, og Aloe Vera også.

Jeg har selv hatt atopisk eksem i perioder, og fikk det først da jeg var ungdom. Jeg aner ikke hva jeg reagerer på, men det var MYE verre da jeg jobbet på sykehus, og jeg blir også verre om vinteren. Jeg har tatt masse allergitester, men får ikke utslag på noenting, så det har jeg latt være å gjøre på poden min. Men han har jo heldigvis vokst det av seg. Tror det forsvant da han var rundt 2 år.

Enkelte ganger var jeg nødt til å ty til kortisonsalve for å få det bort. Og når det først er borte, kan det forebygges med masse fukt.

Gjest *Fiona*
Skrevet

Vet ikke om det er atopisk eksem min har - men han har klødd veldig i huden siden han var liten. Det blir bedre om sommeren. Han har bittesmå nupper i huden, eller den virker litt ujevn.

Vi har prøvd calendula krem og lotion - dette har virket. Men han blir ikke helt kvitt det. Han klødde seg til blods da han var liten, det har blitt litt bedre nå, han er 4 år, men han klør fortsatt. Aloe vera hjelper ikke, a-creme virker ikke.

Han har et lite variert kosthold, så det kan være en av grunnene, men han får multivitaminer og tran for å hjelpe litt på det - men sanasol inneholder vel sitrus, og det kan vel forårsake reaksjon?

Det er fortvilende ja :(

Skrevet

*Fiona* skrev:

men sanasol inneholder vel sitrus, og det kan vel forårsake reaksjon?

Hvis det er atopisk eksem din har, så bør du holde han unna sitrus og faktisk sjokolade også. Hudlegen som sønnen min går til, vet ikke hvorfor atopikere reagerer på dette, bare at de gjør det. Han kan spise litt av dette, men helst ikke i det hele tatt hvis han er inne i en dårlig periode.

Skrevet

interessant tråd! vår eldste datter har atopisk eksem, men vet ikke hva som gjør at det blusser ut. har det kun bak kneet, samme sted som hun har molusker.

vi har fått Elocon krem til henne på resept som vi smører på så fort vi ser at eksemen kommer, og da roer den seg fort. vi bruker den ganske sjelden egentlig, kanskje noen dager i løpet av en to måneders periode. noen som har erfaring fra denne kremen? vår datter er liten, hun sier ikke så mye om saken. men da vi hadde vært på påsketur og ikke hadde med kremen blusset selvsagt eksemen ut. vi dro hjem etter et par dager uten å smøre, smurte så fort vi kom hjem og da hylte hun.... :cry: stakkars lille jenta mi....

Gjest *Fiona*
Skrevet

Jeg stakk innom apoteket igår, siden noen her nevnte A derma. Leste en brosjyre om hvordan det artet seg med atopisk eksem. Det sto røde, væskende sår, særlig ved albuer etc.

Det har aldri vært slik, han har litt nuppete ujevn hud men den er ikke rød, og det er stort sett på "store flater", altså rygg og mage. Han spiser ikke noe særlig sjokolade i det hele tatt, men får jo sanasol hver dag.

Kanskje han bare har veldig tørr hud. Jeg har kuttet ned på bad/dusj og har aldri brukt såpe.

Men den Calendula kremen har hjulpet til en viss grad. Jeg får prøve meg frem videre - jeg kjøpte ikke Aderma igår, for jeg har nettopp kjøpt ny Calendula, men jeg prøvde den og den virket veldig god, så da prøver jeg den neste gang.

Skrevet

Barn under 1 år skal ikke ha Sanasol da den inneholder sitrus, derfor fikk minstemann en annen type apoteket ( ...også daglivarer, tror jeg... :klø: )har.

Husker ikke navnet, men det var noe multivitamin-et-eller-annet... :-? :oops:

Den har fruktsmak i steden for appelsin-smak og inneholder nøyaktig det samme som Sanasolen bortsett fra sitrus.

Prøv den, lillegutt her likte den iallefall...

:) :)

Gjest *Fiona*
Skrevet

Min er 4 år, han fikk ikke sanasol før han var nærmere 3. Men takk for tipset, jeg skal videreformidle det, jeg har en venninne som bruker tran med sitron til sin lille baby...

Gjest Anonymous
Skrevet
Barn under 1 år skal ikke ha Sanasol da den inneholder sitrus, derfor fikk minstemann en annen type apoteket ( ...også daglivarer, tror jeg... :klø: )har.

Husker ikke navnet, men det var noe multivitamin-et-eller-annet... :-? :oops:

Den har fruktsmak i steden for appelsin-smak og inneholder nøyaktig det samme som Sanasolen bortsett fra sitrus.

Prøv den, lillegutt her likte den iallefall...

:) :)

Biovit

Gjest Anonymous
Skrevet

A-krem

Locobase repair

Tyrolersalve (helsekost)

Decubal

Disse fungerer veldig godt på våre atopikere.

Det er viktig å smøre ofte. Barn som blir innlagt på sykehus når de ser ut som verst, blir smørt hver 3-4 time.

Skrevet

*Fiona* skrev:

han har litt nuppete ujevn hud men den er ikke rød, og det er stort sett på "store flater", altså rygg og mage.

Sønnen min har også nuppete hud, uten at den er sår hud av den grunn.

Kanskje han bare har veldig tørr hud.

Det er nettopp dette som kjennetegner atopikere. De er ikke nødvendigvis allergiske mot noe spesielt. De er rett og slett født med for lite fett i huden, og derfor må det fuktighetkremer til hele tiden. Dette gjelder iallefall alle som ikke vokser av seg den såkalte "barne eksemen".

Gjest Anonymous
Skrevet

Datteren min hadde/har atopisk eksem, og jeg prøvde nesten alt som er nevnt her.

Så tok jeg henne med til en homeopat, der fikk jeg resept på noen urte tabletter samt at jeg skulle kjøpe c-vitaminer i bruse tabl form. Etter ca 14 dager var hun blitt nesten god. Hun gikk på dette i ca 2 mnd før vi sluttet og da var hun så og si helt god. Huden hennes var full av eksem overalt utenom i ansiktet, og hverdagen var ett helvete for henne. Nå er huden mer som svakt sandpapir på enkelte utsatte områder som jeg smører med den fantastiske A-creme, og holder fuktigheten med.

Det homeopaten skrev ut var for å hjelpe å bygge opp immunforsvaret best mulig slik at kroppen skulle takle det hun ikke tålte (ufattelig mye) bedre.

Nå får hun sanasol og tran daglig pluss A-creme som nevnt, og hun har det helt flott.

Forresten 2 år siden vi var hos homeopaten.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...