Gå til innhold

Adgangsbegrensede emner på et studie


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal gå et årsstudium hvor to av fagene på første semester er såkalt "adgangsbegrenset". Hva innebærer dette? Er det noe spesielt jeg må gjøre for å ha disse fagene, selv om jeg er tatt opp til studiet?

Ser på denne linken http://www.ntnu.no/studier/opptak/emneopptak, at man tydeligvis skal melde seg opp til undervisning på adgangsbegrensede emner, på Studentweb innen 1. juni. Men det er jo litt merkelig, siden fristen for å endre rekkefølge på søknaden er 1. juli, og jeg fikk ikke tilgang til Studentweb før onsdag denne uka.

Noen som kan hjelpe en uerfaren, kommende student? :)



Anonymous poster hash: 95e1b...558
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg skal gå et årsstudium hvor to av fagene på første semester er såkalt "adgangsbegrenset". Hva innebærer dette? Er det noe spesielt jeg må gjøre for å ha disse fagene, selv om jeg er tatt opp til studiet?

Ser på denne linken http://www.ntnu.no/studier/opptak/emneopptak, at man tydeligvis skal melde seg opp til undervisning på adgangsbegrensede emner, på Studentweb innen 1. juni. Men det er jo litt merkelig, siden fristen for å endre rekkefølge på søknaden er 1. juli, og jeg fikk ikke tilgang til Studentweb før onsdag denne uka.

Noen som kan hjelpe en uerfaren, kommende student? :)

Anonymous poster hash: 95e1b...558

Du tolker litt feil, denne informasjonen gjelder ikke deg.

Du sier du er tatt opp på studiet, og det betyr at disse emnene blant annet er forbeholdt til deg og de andre som er tatt opp på studiet.

Med andre ord kan ikke andre mennesker som ikke er tatt opp på dette spesifikke studiet ta disse emnene.

En del fag og emner på universitetene er nemlig åpne for andre studenter også. F.eks kan en pedagogikkstudent få tilgang til enkelte emner på psykologi.

Mens medisinstudiet er adgangsbegrenset, slik at en ingeniørstudent ikke får melde seg opp til disse fagene.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tolker litt feil, denne informasjonen gjelder ikke deg.

Du sier du er tatt opp på studiet, og det betyr at disse emnene blant annet er forbeholdt til deg og de andre som er tatt opp på studiet.

Med andre ord kan ikke andre mennesker som ikke er tatt opp på dette spesifikke studiet ta disse emnene.

En del fag og emner på universitetene er nemlig åpne for andre studenter også. F.eks kan en pedagogikkstudent få tilgang til enkelte emner på psykologi.

Mens medisinstudiet er adgangsbegrenset, slik at en ingeniørstudent ikke får melde seg opp til disse fagene.

Lykke til :)

Tusen takk for svar! Det jeg stusser litt over, er blant annet dette som de skriver på linken jeg la ved:

"Vi minner om at samtlige studenter som skal følge et adgangsbegrenset emne i høstsemesteret, MÅ melde seg til undervisning på studentweb innen fristen 1. juni. Dette gjelder også studenter som har adgangsbegrensede emner som obligatoriske i sine studieprogram."

Der ser det jo ut til at det også gjelder meg? Grunnen til at jeg la merke til dette, er at jeg ikke har mulighet til å gjennomføre godkjent undervisningmelding på to adgangsbegrensede emner, når jeg er inne på Studentweb.

TS

Anonymous poster hash: 95e1b...558

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette kan jo ikke gjelde for deg, siden du ikke fikk studieplass og tilgang til Studentweb før etter 1. juni. Enig i at det høres litt merkelig ut, men det er jo komplett umulig for deg å melde deg opp til noe når du ennå ikke vet om du skal gå studiet. Så jeg tror nok at det er som brukeren over her mener, at dette gjelder studenter som skal ta emnene selv om de ikke går studiet som du er tatt opp til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette kan jo ikke gjelde for deg, siden du ikke fikk studieplass og tilgang til Studentweb før etter 1. juni. Enig i at det høres litt merkelig ut, men det er jo komplett umulig for deg å melde deg opp til noe når du ennå ikke vet om du skal gå studiet. Så jeg tror nok at det er som brukeren over her mener, at dette gjelder studenter som skal ta emnene selv om de ikke går studiet som du er tatt opp til :)

Jeg er enig i det du skriver, men jeg blir litt urolig når jeg plutselig ser nå at det står om denne fristen. Og når jeg i tillegg ikke får til å gjennomføre obligatorisk undervisningmelding for disse to emnene på Studentweb, da det bare står "Ingen gyldige undervisningsterminer". Ett annet fag jeg skal ha på første semester, som er åpent og ikke adgangsbegrenset, hadde jeg ingen problemer med å gjennomføre obligatorisk undervisningsmelding for, der står eksamensdatoen min og alt... Synes dette er så forvirrende :(

TS

Anonymous poster hash: 95e1b...558

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ta panikken på forskudd, TS. :) Alt ordner seg og fadderene vil sikkert klare å svare dere på det. Ser ut som om de som er tatt opp til studiet nå i løpet av sommeren skal melde seg opp mellom 13-15 august, se nederst på linken du la ut:

13. august : Suppleringsopptak
13. august : Start etteranmelding til adgangsbegrensede emner
15. september : Slutt etteranmelding

:)



Anonymous poster hash: 27d9a...f56
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...