Gå til innhold

Bil midt i fotgjengerfeltet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

God dag! Jeg skulle krysse veien da en bil kjørte delvis over fotgjengerfeltet og stoppet midt i for la passerende biler kjøre forbi for å så svinge inn i traffiken. Siden dette sperret for meg måtte jeg stå og vente. Er dette lov?

Anonymous poster hash: b611e...827
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, biler har vikeplikt for gående, spesielt i overgangsfelt

Anonymous poster hash: 695c6...f71
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såfremt du ikke var på vei ut i veien og han "kuttet deg av" er det fulstendig lov. Det han derimot burde gjort var å stoppe forran fotgjengerfeltet om han visste at han skulle slippe de bilene ut, men det er kjapt å ikke tenke over slikt i farten.

Hvorfor kunne du ikke bare gå rundt bilen?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, biler har vikeplikt for gående, spesielt i overgangsfelt

Anonymous poster hash: 695c6...f71

Det finnes ingen lov som sier at en bil ikke har lov til å stoppe et øyeblikk der den delvis dekker fotgjengerfeltet.

Anonymous poster hash: 295ff...ce6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring politiet, eller tusentipset om det var en kjendis i bilen.

Anonymous poster hash: ddff7...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såfremt du ikke var på vei ut i veien og han "kuttet deg av" er det fulstendig lov. Det han derimot burde gjort var å stoppe forran fotgjengerfeltet om han visste at han skulle slippe de bilene ut, men det er kjapt å ikke tenke over slikt i farten.

Hvorfor kunne du ikke bare gå rundt bilen?

Det samme lurer jeg på. Om h*n ikke hadde en barnevogn eller noe svært med seg så hadde jeg nok bare gått rundt bilen.

Men jeg har nå blitt lært at man aldri skal stoppe på et fotgjengerfelt. Men jeg ser at det skjer ofte når det f.eks er kø.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

-Leon-, on 10 Aug 2014 - 13:04, said:

Det samme lurer jeg på. Om h*n ikke hadde en barnevogn eller noe svært med seg så hadde jeg nok bare gått rundt bilen.

Men jeg har nå blitt lært at man aldri skal stoppe på et fotgjengerfelt. Men jeg ser at det skjer ofte når det f.eks er kø.

Selvfølgelig er det strengt ulovlig å stoppe slik at bilen dekker litt av eller hele bredden på fotgjengerfeltet. Dette hindrer fotgjengerne, og dette er noe det det burde føres bedre kontroll med. Det samme gjelder kryssing av sperrelinje foran lyskryss (kryssing av sperrelinjen fører gjerne til at noe av et fotgjengerfelt også dekkes). Ingen del av bilen må krysse sperrelinjen. Om det er lov å dekke kun noen få centimeter av sperrelinjen, er jeg usikker på. Om bøtene for dette er de samme som kjøring mot rødt lys vites ikke, men dette synes rimelig. En liten kontroll i et trafikkert kryss kunne innbrakt noen tusenlapper til statskassa for minst annen hver rødlysperiode. Anonymous poster hash: 96096...277
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo dessuten ikke lov å kjøre forbi over fotgjengerfelt...

Anonymous poster hash: 2e873...de1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747

Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler)

§9.4. Kjørende skal unngå stans på gangfelt.

§17.1. Det er forbudt å stanse

d) på gangfelt eller sykkelkryssing eller nærmere enn 5 meter foran slike steder,

Jeg tror dette betyr at bilister ikke kan stanse på gangfelt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God dag! Jeg skulle krysse veien da en bil kjørte delvis over fotgjengerfeltet og stoppet midt i for la passerende biler kjøre forbi for å så svinge inn i traffiken.

Anonymous poster hash: b611e...827

Jeg er sikkert litt treg, men kan du forklare litt bedre? Hvor kom denne bilen fra, og hvorfor stoppet den for å la passerende biler kjøre forbi?

Mener du at bilen kom kjørende, svingte til siden og stanset midt i fotgjengerfeltet (for å slippe av noen/ta en telefon/etc) og deretter svingte tilbake inn i trafikken?

Isåfall, nei, absolutt ikke lovlig. Det eneste som kunne vært ok når det gjelder stans i fotgjengerfelt er hvis bilen begynte å kjøre, og så oppdaget at den måtte stoppe for kryssende fotgjengere og dermed måtte stoppe litt inne i fotgjengerfeltet for å la disse passere.

Forbikjøring i fotgjengerfelt er jo livsfarlig, så hvis det var slik jeg ser for meg burde nok denne stansende bilen fått en bot for å "tvinge" bilene bak til å kjøre forbi i fotgjengerfelt.

Endret av Tiak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sikkert litt treg, men kan du forklare litt bedre? Hvor kom denne bilen fra, og hvorfor stoppet den for å la passerende biler kjøre forbi?

Mener du at bilen kom kjørende, svingte til siden og stanset midt i fotgjengerfeltet (for å slippe av noen/ta en telefon/etc) og deretter svingte tilbake inn i trafikken?

Isåfall, nei, absolutt ikke lovlig. Det eneste som kunne vært ok når det gjelder stans i fotgjengerfelt er hvis bilen begynte å kjøre, og så oppdaget at den måtte stoppe for kryssende fotgjengere og dermed måtte stoppe litt inne i fotgjengerfeltet for å la disse passere.

Forbikjøring i fotgjengerfelt er jo livsfarlig, så hvis det var slik jeg ser for meg burde nok denne stansende bilen fått en bot for å "tvinge" bilene bak til å kjøre forbi i fotgjengerfelt.

Jeg troor det er snakk om en bil som enten skulle svinge til venstre eller skulle inn på en forkjørsvei, og derfor har vikeplikt for biler som kjører på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg troor det er snakk om en bil som enten skulle svinge til venstre eller skulle inn på en forkjørsvei, og derfor har vikeplikt for biler som kjører på veien.

Ja, det kan du ha rett i.

Isåfall dårlig planlegging fra bilens side, men ikke like kritisk. Og antakelig mulig for fotgjengeren å krysse forbi foran eller bak bilen uten utpreget risiko?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...