AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #1 Skrevet 8. august 2014 Hei. Jeg en kvinne på 31 år som har diagnosen paranoid schizofreni. Det jeg lurer på i den forbindelse er om det finnes noen andre ut der i dette forumet som har denne diagnosen? Eller kjenner noe med denne diagnosen? Jeg er i gang med utdanning og har et ønske om å jobbe fast full jobb. Er det noen som har erfaring med dette og denne diagnosen? Anonymous poster hash: 9421e...b01
Gjest Ketchupjenta Skrevet 8. august 2014 #2 Skrevet 8. august 2014 Min bror. Men Familien min er uengie i at det er det han har. Vi tror at han har blitt litt mentalt syk av Cannabis. Han er avhengi, og har blitt veldig nervøs og fått angst pga dette. Det har vist seg gang på gang at når han ikke har røykt på en stund, så oppfører han seg mye mer ¨normalt¨.
marthanord Skrevet 8. august 2014 #3 Skrevet 8. august 2014 Åkei. Det var trist å høre. Er han i jobb?
Heart Skrevet 8. august 2014 #4 Skrevet 8. august 2014 Jeg har både familiemedlemmer og et par bekjente som har denne diagnosen. Mitt inntrykk er at det er mulig å fungere OK med en slik sykdom, hvis man ikke er for sterkt plaget av vrangforestillinger og/eller bruker medisiner som fungerer bra. Det ser dessverre ut til at man fort kan miste all selvinnsikt pga. sykdommen, og hvis man da ikke tar anbefalte medisiner fordi man tror det er unødvendig (evt. at legen deltar i en innbilt sammensvergelse), eller kanskje mener at man ikke er syk i det hele tatt, kan det fort gå veldig galt. Vi har ett slikt tilfelle i familien, og det er bare trist å se hvilket elendig liv vedkommende har laget for seg selv. Hva slags jobb du bør satse på, kommer an på hvor mye plager du har og hvordan du mestrer sykdommen i hverdagen. Tar du medisiner?
AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #5 Skrevet 8. august 2014 Ja jeg tar medisiner og legen sier at det går veldig bra med meg. Jeg er så heldig at jeg får til å studere og ønsker å jobbe 100 % når jeg er ferdig meg studiene. Men jeg ser ikke for meg å få barn. Anonymous poster hash: 9421e...b01 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #6 Skrevet 8. august 2014 Hei. Jeg en kvinne på 31 år som har diagnosen paranoid schizofreni. Det jeg lurer på i den forbindelse er om det finnes noen andre ut der i dette forumet som har denne diagnosen? Eller kjenner noe med denne diagnosen? Jeg er i gang med utdanning og har et ønske om å jobbe fast full jobb. Er det noen som har erfaring med dette og denne diagnosen? Anonymous poster hash: 9421e...b01 Har et familiemedlem med denne diagnosen. Han er ufør, men det betyr selvsagt ikke at du trenger å bli det. Det finnes vel mange grader av diagnosen? Han går på medisiner, og lever et helt fint liv.Anonymous poster hash: cb2be...62e 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #7 Skrevet 8. august 2014 Hei. Jeg en kvinne på 31 år som har diagnosen paranoid schizofreni. Det jeg lurer på i den forbindelse er om det finnes noen andre ut der i dette forumet som har denne diagnosen? Eller kjenner noe med denne diagnosen? Jeg er i gang med utdanning og har et ønske om å jobbe fast full jobb. Er det noen som har erfaring med dette og denne diagnosen? Anonymous poster hash: 9421e...b01 Hei. Jeg har en sønn på 20 som er under utredning nå. Han har trolig samme diagnose. Gir litt håp å høre at det går bra med deg og at du er under utdanning. Hvor gammel var du når du ble syk? Har det tatt lang tid å bli fortrolig med diagnosen og godta at dette er noe som er livsvarig?Anonymous poster hash: 810ba...e7a
AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #8 Skrevet 8. august 2014 Min bror. Men Familien min er uengie i at det er det han har. Vi tror at han har blitt litt mentalt syk av Cannabis. Han er avhengi, og har blitt veldig nervøs og fått angst pga dette. Det har vist seg gang på gang at når han ikke har røykt på en stund, så oppfører han seg mye mer ¨normalt¨. Det kan være en rusutløst psykose han har da? Men jeg tror nok at ekspertene vet hva de snakker om. Er han ikke tvangsmedisinert? Til meg sa de at man kan medisinere på tvang selv om det er en rusutløst psykose DERSOM rusen gjør at han blir så veldig veldig syk av det.. Så det finnes muligheter. . Anonymous poster hash: 810ba...e7a
Gjest Vevila Skrevet 8. august 2014 #9 Skrevet 8. august 2014 (endret) For å svare på HI så kjenner jeg ingen med diagnosen, men har en mor med en del av den samme problematikken og hun er uføretrygdet. Hun har en somatisk lidelse i tillegg som gjør det vanskeligere å være i arbeid. Ellers har hun gått litt på skole og jobbet på enkelte plasser som tiltak. Hun er de siste årene blitt mye bedre og føler endelig at ting begynner å gli litt lettere, så det er alltid håp for bedring selv om man er godt opp i årene. Lykke til TS Endret 9. august 2014 av Vevila
Norbertine Skrevet 9. august 2014 #10 Skrevet 9. august 2014 (endret) Tråden er ryddet for avsporinger. Alice i Eventyrland, mod Endret 9. august 2014 av Alice i Eventyrland
Rakel Skrevet 11. august 2014 #11 Skrevet 11. august 2014 (endret) Min bror hadde denne diagnosen, dessverre ble han sterkt medisinert på tvang og hadde en uheldig livsstil så han døde bare 43 år gammel. Dessverre er dette ikke uvanlig fant jeg ut i ettertid, jeg fant også ut mye annet som overrasket meg og som jeg skulle ønske vi hadde kunnskap om tidligere. Deler litt av dette med dere: De antipsykotiske medisinene som brukes er svært inngripende negativt både på den fysiske og den psykiske helsen ved lang tids bruk. På et eller annet punkt vil de gå over til å skade den fysiske helsen uten at det er noen retningslinjer for observasjon eller konkrete tiltak for å forhindre dette. --- Det vil oftest bare gis ytterligere medisinering. Nylig kom en studie fra Finland som også tyder på et større tap av hjernemasse ved bruk av disse medisinene. Jeg vet godt at flere kan oppleve en større livskvalitet med bruk av medisiner i rett dose og type. Da er det en vurderingssak. Det kan jo være like skadelig å måtte gå gjennom flere innleggelser, søvnproblemer, uro o.l over tid. Dette er heller ikke bra for helsen og kan hos noen også føre til farlige situasjoner. Men følg bare med på hva som skjer slik at du får tatt reelle valg for deg selv, ikke bare "go with the flow"! Han som driver denne organisasjonen: http://hviteorn.no/ har diagnosen schizofreni og har gått gjennom flere psykoser uten medisiner. Les gjerne om hans erfaringer, vet også han har forelesninger på youtube. Uansett hva man har behov for, medisinering i kortere eller lengre tid eller uten, så tror jeg det er viktig å ikke bli sløvet ned eller være passiv. Det er viktig å ta tak i interesser og ta et grep om livet på best mulig måte. Struktur er viktig, faste rammer og faste aktiviteter samt mennesker som støtter opp og bare er der jevnlig. Livsstil er en stor utfordring, flere lever uheldig og flere dør tidligere enn andre hovedsaklig av hjerte-kar sykdom. Derfor er det viktigere for dem enn andre å være aktiv og spise sunt. Det forskes på om det kan være en systemsykdom som muligens kan angripe organene.. hjertet, hjerne. Slå opp Ole andreassen og les hva han har funnet ut, han har nylig identifisert flere gener som er koblet til utvikling av Schizofreni. http://www.bbc.com/news/health-28401693 Kostholdet viktig, omega 3 og B3 (niacin) les om ortomolikylær medisin. Les hva Dr. Reicher (Karl Ludvig Reichelt) forteller. Det er snakk om 4% av mennesker med Schizofreni som kan ha en proteinintoleranse. Det koster ikke mye å sjekke det ut før man starter på sterk medisinering, eventuelt i en nedtrapping: http://www.npif.no/ Dette kan du diskutere med din psykiater. Til slutt anbefaler jeg å sjekke ut behandlingsmetoder i utlandet: Finland, England og USA f,eks. der det er andre metoder som brukes enn kun medisinering slik som i Norge. F,eks: http://www.earthhouse.org/index.html Og følge med på forskningen: http://www.schres-journal.com/ Stå på, lykke til! Endret 11. august 2014 av Rakel 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #12 Skrevet 11. august 2014 Hei. Jeg en kvinne på 31 år som har diagnosen paranoid schizofreni. Det jeg lurer på i den forbindelse er om det finnes noen andre ut der i dette forumet som har denne diagnosen? Eller kjenner noe med denne diagnosen? Jeg er i gang med utdanning og har et ønske om å jobbe fast full jobb. Er det noen som har erfaring med dette og denne diagnosen? Anonymous poster hash: 9421e...b01 Les gjerne boken "I morgen var jeg alltid en løve" En jente som hadde schizofreni har skrevet den boken. Hun forteller om hvordan det er og om hvordan hun ble behandlet. Hun er nå utdannet psykolog. Anonymous poster hash: bb257...892 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå