Gå til innhold

Vernepleier


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, har komt inn på vernestudiet, som snart starter opp! :)

Har noen spørsmål til dere som enten er vernepleiere, eller som går på skolen!

Hvor mye innsats må man legge i studiene? Er det noe fritid overhodet? Tungt? Vanskelig å få god karakter osv? Ligger på 4 i snitt etter to år på yrkesfag og påbygg, kommer jeg til å greie meg? Hva er de vanskeligeste fagene osv?

Hvor har man praksisperiodene? Får man velge dette selv? Eller er det bestemte steder man har praksis? Såfall, hvilke praksissteder har man? :)

Hvor vil du jobbe/hvor jobber du? Er det vanskelig å få jobb? Hvilke oppgaver har du som feks. en hjelpepleier ikke har? :)



Anonymous poster hash: ea4a9...b21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei :)

Jeg har gått vernepleier ett år, så kan jo svare på hvordan jeg hadde det på der jeg gikk:P

Man må legge inn innsats i studiene ja, hvis du skal få gode karakterer og hvis du vil gå videre på skole etterpå. Det er jo tungt for det er så mye på en gang. Det er forskjellige emner, og innenfor disse emnene er det arbeidskrav og hvis du består disse kravene kan du gå opp til eksamen:)

Og oppe på dette igjen er det praksis på skolen, som sengereiing, sårstell osv, og man må lese til eksamen. Dette høres mye ut, men du får mye hjelp på veien og du får også en gruppe hvor dere hjelper hverandre. Du kommer sikkert til å klare deg fint. Jeg gikk også påbygg og syntes det var verre:P Men er også vanskelig å sammenligne pga det er så forskjell på videregående og høyskole:)

Også vet jeg jo ikke hvor flink du er på skolen. kanskje du tar alt veldig lett :P

Når det gjelder praksis kunne jeg sette opp en ønskeliste på 3 steder, men det måtte være et bestemt sted.( husker ikke akkurat hva det henter nå:/) og det var den eneste praksisen det første året (9 uker) og neste praksis er sykehjem og siste kan du velge mer.

Man lærer mye og man kan lett få jobb etter skolen på forskjellige steder i helsesektoren :)

Husk at dette er ikke likt alle steder, men regner med at de fleste skolene har litt det samme:P Håper det var noe til hjelp:P



Anonymous poster hash: 5302c...77f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Jeg har gått vernepleier ett år, så kan jo svare på hvordan jeg hadde det på der jeg gikk:P

Man må legge inn innsats i studiene ja, hvis du skal få gode karakterer og hvis du vil gå videre på skole etterpå. Det er jo tungt for det er så mye på en gang. Det er forskjellige emner, og innenfor disse emnene er det arbeidskrav og hvis du består disse kravene kan du gå opp til eksamen:)

Og oppe på dette igjen er det praksis på skolen, som sengereiing, sårstell osv, og man må lese til eksamen. Dette høres mye ut, men du får mye hjelp på veien og du får også en gruppe hvor dere hjelper hverandre. Du kommer sikkert til å klare deg fint. Jeg gikk også påbygg og syntes det var verre:P Men er også vanskelig å sammenligne pga det er så forskjell på videregående og høyskole:)

Også vet jeg jo ikke hvor flink du er på skolen. kanskje du tar alt veldig lett :P

Når det gjelder praksis kunne jeg sette opp en ønskeliste på 3 steder, men det måtte være et bestemt sted.( husker ikke akkurat hva det henter nå:/) og det var den eneste praksisen det første året (9 uker) og neste praksis er sykehjem og siste kan du velge mer.

Man lærer mye og man kan lett få jobb etter skolen på forskjellige steder i helsesektoren :)

Husk at dette er ikke likt alle steder, men regner med at de fleste skolene har litt det samme:P Håper det var noe til hjelp:P

Anonymous poster hash: 5302c...77f

Tusen takk for svar! Var mye til hjelp! :) Slik som sengereing osv, hadde vi jo på helsefag på vgs, så er nok en fordel å ha gått de to årene der tror jeg. :) Hørtes veldig gøy ut! Tusen takk igjen!

Anonymous poster hash: ea4a9...b21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare minne om at det er viktig å prøve å oppnå C i snitt. Grensen for mange mastere ligger her. Det er kanskje vanskelig å tanke At du skal det en gang, men plutselig får du lyst, og da er det greit å ha mulighet :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...