Gå til innhold

Adhd. får ikke hjelp.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nevropsykologen som skulle utrede meg for adhd fortalte meg at ut i fra testene, slo jeg ganske mye ut på de som hadde med selve adhd'en å gjøre. Der lå jeg veldig under gjennomsnittet for hva som er "normalt".

Siden jeg lå litt under gjennomsnittet på andre tester, som ikke nødvendigvis har noe med adhd å gjøre, som korttidshukommelsen, vil han ikke hjelpe meg før om ett helt år! Da vil han teste meg på nytt og se utviklinga..

Jeg starter på skolen nå. Han sa jeg kom til å slite ut i fra hva han så på resultatet av testene jeg tok. Likevel nekter han å gjøre noe mer med meg.

Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre nå. Jeg sliter så mye med konentrasjonen og fokuset at jeg er redd hele skolegangen min går til helvete. Alle andre sier det bare er å jobbe hardt så går det bra. Ja, selvfølgelig kommer jeg til å jobbe rumpa av meg dette året, men med tanke på at jeg må ta alle fag på sonans som privatist, uten noen som helst form for rettigheter eller hjelp/tilrettelegging, synes jeg det er vanskelig. Han sa indirekte at jeg har adhd/alle tegn til adhd, men han nekter å sette det på "papiret" eller hjelpe meg på noen som helst måte.

Jeg er veldig rådløs. Vurderer å oppsøke en annen nevropsykolog, men vet ikke helt om det kommer noe godt ut av dette. Vet ikke hva praksisen på sonans er, om rådgivere der kan hjelpe meg med undervisningsmetoder osv.. Jeg aner ikke. Har noen råd eller gode tips til meg? skal flytte til en helt annen by, burde jeg oppsøke annen hjelp?

Anonymous poster hash: eedcc...fcd
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du tar styring over deg selv og eget liv, du klarer det du vil klare-det merker jeg på deg.

Lykke til, ha tro :blomst:

Anonymous poster hash: cbe25...809
Gjest Blomst83
Skrevet

Det er ikke uvanlig at pasienter oppsøker enn annen lege hvis de føler de trenger en second opinion.Har du pratet med legen din om dette?Hva tenker i såfall h*n?

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke uvanlig at pasienter oppsøker enn annen lege hvis de føler de trenger en second opinion.Har du pratet med legen din om dette?Hva tenker i såfall h*n?

Nei ikke fastlegen min. Hun har ferie og jeg har flyttet innen hun er tilbake. Venter på den endelige sluttrapporten i posten, så får vel se hva nevropsykologen skriver i den .. tror jeg sjekker litt rundt om noen kan enten kjøre en ny test på meg eller henvise meg til noen som kan hjelpe meg på en eller annen måte. Regner med at fastlegen min kommer til å ringe meg når hun får sluttrapporten etter ferien også, så får høre med hun over tlf hva hu tenker også. Føler uansett at hun har gjort sitt da hun henviste meg til han jeg var hos, og hun stoler kanskje blindt på han og at jeg må vente et år.. Men jeg aner ikke.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

For en udugelig nevropsykolog! Fikk diagnosen min av en nevropsykolog jeg og, og har absolutt dårlig korttishukommelae, fikk diagnosen der og da. Måtte ikke se det an, herregud du har jo slitt lenge nok! Håper virkelig at fastlegen ditt og syns at nevropsykologen gjorde en dårlig jobb og henviser deg til noen ndre. Eller du kan gå privat, som selvfølgelig koster litt.

Når jeg ble utredet for adhd så brøt DPS innkallingafristen sommde selv hadde satt så jeg klagde til Helfo og fikk time uka etter hos en privat klinikk, og jeg betalte vanlig DPS-pris og DPS måtte betale mellomlegget. Så vet ikke hva provat koster, men de var kjempe dyktige og har avtaler med nevorpsykologer og psykiatere (som kan starte ritalinbehandling) som jobber der ved behov. Om du ikke få annen hjelp og bor enten i Oslo, Lillestrøm eller Bodø så anbefaler jeg Ressursklinikken. Ressursklinikken.no Om du ikke bor i nærheten så prø å finn ut om det finnes noe lignende der du bor. Om du tar med deg papirene fra tidligere utredning slipper du kanskje så mange timer.

Uansett hva du gjør, lykke til! :hug:

Anonymous poster hash: 83921...51d

Skrevet

Jeg ville bedt om å bli henvist et annet sted. Det haster jo med tanke på at du skal ta utdanning! Vanskelig å kjempe mot konsentrasjonsproblemer og dårlig korttidshukommelse, samtidig som du skal studere!

Hadde du disse symptomene som barn?

AnonymBruker
Skrevet

Du kan be om en second opinion, men vent og se er ingen uvanlig utredningsmetode, selv om alle her inne tror ting skal skje med en gang, *knips med fingrene* så er du i behandling og frisk. Fordi om du hadde fått diagnosen i dag så betyr jo ikke det at du nødvendigvis hadde fått hverken behandling eller vært frisk til skolegang om en uke. Sonans har forresten ingen plikt for tilrettelegging, men hvis du jobber strukturert så klarer du deg nok.

Anonymous poster hash: 89ef0...67d
AnonymBruker
Skrevet

Er det mulighet for å klage på dette? Klart man ikke blir bra igjen på dagen selvom man får diagnose (evt medisiner), men det hjelper at mølla bare er igang. Har selv adhd og akkurat det med å ikke vite når ting skal skje eller vente på at en lang prosess skal settes igang (som utredning, vurdering av medisinering osv) er et helvete.

Jeg sliter også med å få hjelp, men har fått diagnose og medisiner. Føler jeg trenger hjelp utover dette i form av samtaler, men det får jeg ikke. Føler jeg bare fikk A-preparatet kastet etter meg mens de smalt igjen døra bak meg. Suger å bli utredet i voksen alder. Det virker som om de tror at man ikke har behov for hjelp og at man klarer seg fint selv fordi man er voksen. Barn og ungdom får mye bedre tilbud. Veldig bra det altså, men når man får diagnose i voksen alder burde det jo være forståelig at man har en del å bearbeide etter å ha levd i uvisshet hele livet sitt

Anonymous poster hash: 9c9ed...7ca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange svar!

Har ikke fullført skolen, derfor sonans. Har alltid sliti på skolen, spesielt med det teoretiske. Ble sjekket for dysleksi da jeg var liten, og mamma prøvde også å utrede meg for adhd da jeg var i barneskolealder, men helsesøster hadde sagt at jeg ikke var gæren nok, faktisk...

Mamma har mange eksempler fra da jeg var liten noe nevropsykologen ikke var særlig interessert i.

Har prøvd å ta opp studiekompetansa i to år nå, og merker at dette er umulig for meg, så håper jeg får noe ut av sonans. Men ja, en diagnose hadde ikke forandra så mye, men det kunne gitt meg kanskje noe av hjelpa jeg trenger, blant annet flere studieteknikk kurs her i byen for studenter med adhd!

Handler mye om at jeg vil ha en endelig oppklaring. Og ett år er for mye å vente for meg nå. Har kniven litt på strupen og med tanke på at jeg nå har tatt på meg masse i stipend og lån, og må klare å bestå for å få noe omgjort til stipend. Er mange faktorer som spiller inn, og ja, jeg har planer om å jobbe strukturert og fokusert, men det har jeg veldig vanskelig for når jeg ikke aner hvordan jeg gjør det.

Ts

Skrevet

Må du ha diagnosen på papiret for å ta disse kursene? Eller kan du ta de likevel? Kanskje nevrologen kan skrive et skriv om at du er under utredning, og høyst sannsynlig har det.

Rart at ikke nevrologen brydde seg om symptomene du hadde i barndommen. Trodde det var ganske vesentlig!

Og du trenger ikke være "gærn" for å ha ADHD :-P

AnonymBruker
Skrevet

Må du ha diagnosen på papiret for å ta disse kursene? Eller kan du ta de likevel? Kanskje nevrologen kan skrive et skriv om at du er under utredning, og høyst sannsynlig har det.

Rart at ikke nevrologen brydde seg om symptomene du hadde i barndommen. Trodde det var ganske vesentlig!

Og du trenger ikke være "gærn" for å ha ADHD :-P

Er ikke helt sikker, men jeg skal sjekke det opp under skolestart. Høre litt med rådgiver osv hva jeg burde gjøre. :) De har sikkert vært borti noe av dette før.

Nei, jeg vet, men denne helsesøteren hadde vel sett en annen gutt i klassen med Adhd, og han var gaaaanske gærn, så om hun sammenliknet oss eller noe vet jeg ikke... Nå er forsåvidt jenter med adhd mye vanskeligere å oppdage da de ikke er så utagerende som gutter.

Men får se hva jeg gjør. Venter på sluttrapporten i posten og ser hva han skriver der. Stikker til en privat klinikk her i byen og hører hva de mener jeg burde gjøre, og prater med rådgiver. Får håpe jeg kan få litt hjelp:)

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...