AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #1 Skrevet 7. august 2014 Min datter har fortalt at en gutt i barnehagen flere ganger har puttet fingeren i rumpa på henne selv om hun ikke vil. Hun har ikke turt å fortelle det til noen forvhun ville ikke at denne gutten skulle bli lei seg. Han har også stukket fingeren i tissen hennes. Jeg har jo snakket med henne om dette, og at hun kan fortelle en voksen om noen gjør ting mot henne som hun ikke vil, og at ingen skal stikke noe i rumpa hennes osv, men lurer på om jeg skal ta det opp med barnehagen? Vet jo at det er normalt at de utforsker osv, men liker ikke at ting blir stukket inn og at det mot hennes vilje Anonymous poster hash: 3edf1...df5 1
Gjest Magdalene Skrevet 7. august 2014 #2 Skrevet 7. august 2014 Selvsagt skal du ta det opp i bhg! Hun blir gjort ting på som hun ikke vil... 11
Chiquita Skrevet 7. august 2014 #3 Skrevet 7. august 2014 JA, du må ta det opp med barnehagen. På denne måten kan de ha øynene ekstra mye åpne, både ifht situasjonen med din datter, men også ifht eventuelle andre 'utfordringer' barnet har... For HELT vanlig å utforske 'så langt' som det der - flere ganger - mot protester... Vel. Jeg hadde blitt ekstra oppmerksom... 6
minister-mio Skrevet 7. august 2014 #4 Skrevet 7. august 2014 Dette må du ta opp med barnehagen. Uten tvil. Helst i går 4
Gjest Coolaid Skrevet 7. august 2014 #5 Skrevet 7. august 2014 Jepp. Ta det opp. Så følger de ekstra med på om det er noe som pågår eller bare en engangshendelse.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #6 Skrevet 7. august 2014 Si til barnehagen at de skal være obs når barna er sammen, så ordner de opp i det. Nytter lite å kjefte på de små uten å ta dem på "fersken" Anonymous poster hash: 465b9...eee
fruBeist Skrevet 7. august 2014 #7 Skrevet 7. august 2014 En ting er å utforske, men da skal i så fall alle parter synes det er greit. Ta det opp med barnehagen fortest mulig. Be om en samtale. Dette er ikke noe å ta i garderoben ved henting/bringing. 2
Gjest Riskjeks Skrevet 7. august 2014 #8 Skrevet 7. august 2014 Dette MÅ du ta opp i barnehagen. Også for det andre barnets skyld, som kanskje selv blir utsatt for overgrep. Nesten så jeg tror det er tull - ingen som opplever at barnet deres blir fingret i barnehagen som ikke sier fra om det?
minister-mio Skrevet 7. august 2014 #9 Skrevet 7. august 2014 Si til barnehagen at de skal være obs når barna er sammen, så ordner de opp i det. Nytter lite å kjefte på de små uten å ta dem på "fersken" Anonymous poster hash: 465b9...eee Kjeft hjelper lite uansett. Worst case her er jo at gutten som gjør dette er utsatt for noe selv 2
fruBeist Skrevet 7. august 2014 #10 Skrevet 7. august 2014 (endret) Tipper uansett at det ikke er snakk om fingre helt inn i kroppsåpninger, men innafor sprekken foran og bak. For et lite barn er det "inn i rompa". Det er jo på ingen måte greit når barnet finner det plagsomt, men slikt lager neppe store fysiske skader (om man ser vekk i fra baselusker på barnefingre) Endret 7. august 2014 av fruBeist 3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #11 Skrevet 7. august 2014 Snakk med ledelsen, og sett av tid til en samtale, ikke bare i "forbiparten". Anonymous poster hash: 44e6c...175 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #12 Skrevet 7. august 2014 Dette har han jo lært ett sted.. så ta det opp fort ja! Slik at de kan følge med på gutten.. Anonymous poster hash: 9003d...2c7 4
ViljaH Skrevet 7. august 2014 #13 Skrevet 7. august 2014 Det er svært viktig for begge barna å lære at hver enkelt bestemmer over egen kropp. Ingen fingre skal noe sted uten lov. Selvfølgelig skal du ta det opp med bhg, hun skal da ikke lære at slikt må man bare finne seg i. 2
Adhara Skrevet 8. august 2014 #14 Skrevet 8. august 2014 Tråden er ryddet for tullesvar. Irrlys, mod.
Ciara Skrevet 8. august 2014 #15 Skrevet 8. august 2014 Jeg blir overrasket over at du spør om dette er noe du skal ta opp. Selvfølgelig skal du det! Dette er jo et overgrep. Hun skal ikke behøve å frykte dette i barnehagen, hun skal beskyttes. Og gutten som gjør dette behøver hjelp han også. 5
AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #16 Skrevet 8. august 2014 Overgrep? Var ikke det å ta litt hardt i?Anonymous poster hash: a8fdc...ccf 1
Annie Hall Skrevet 8. august 2014 #17 Skrevet 8. august 2014 Klart du skal ta det opp. Og du må si til henne at hun bestemmer over kroppen sin, og at ingen har lov til å ta på tissen hennes om hun ikke vil det. Men husk at dette bare er en unge i andre enden også. Slett ikke sikkert at dette skyldes noe annet enn naturlig nysgjerrighet. At hun har opplevd dette som et "overgrep", betyr ikke at den andre ungen er en overgriper. Du kan jo snakke med barnehagen, og fortelle henne at du gjør det, og at du har avtalt med de voksne der at dersom det skjer igjen så skal hun si fra til en av de voksne, så skal de si fra til han at han ikke har lov til å gjøre sånn. På samme måten som du ville gjort om et barn f.eks beit dattera di eller lignende.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #18 Skrevet 8. august 2014 En ting er å utforske, men da skal i så fall alle parter synes det er greit. Så du mener: - Kan min sønn få stikke fingeren i rumpe og tiss på din datter, han vil gjerne utforske? - Ja, siden du spør så pent og det gjelder utforsking så er det greit. Enigheten er det viktigste i Norge, da er alt bra?Anonymous poster hash: cea5f...1cb 2
Ciara Skrevet 8. august 2014 #19 Skrevet 8. august 2014 Overgrep? Var ikke det å ta litt hardt i?Anonymous poster hash: a8fdc...ccf Nei, det synes jeg ikke. Jenta opplever dette (som helt klart alle ville kalt overgrep dersom det var voksne det var snakk om), hun synes det er ubehagelig og hun tør ikke si fra til voksne. Derimot mener jeg ikke at gutten er en overgriper, om jeg kan si det slik, sannsynligvis forstår han ikke alvoret i det han gjør. Men det er jo også urovekkende. 4
AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #20 Skrevet 8. august 2014 Lurer litt på hvordan dette skjer jeg. Går datteren din til stadighet rundt i barnehagen uten undertøy siden dette har skjedd flere ganger?Anonymous poster hash: 94b1f...7c6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå