Gå til innhold

Scrapbooking


Gjest Virvar

Anbefalte innlegg

Gjest Virvar

Her er en link til en side jeg fant om scrapbooking. Men jeg synes det ser veldig avansert ut. man må jo kjøpe inn en masse med papir, og kort og knapper og dill og dall. Det blir vel en veldig tykk perm når man har så masse inni?

Men jeg fikk iallefall litt ideer.

Noen som holder på med dette, eller lignende og har ideer å dele?

*er så kreativ for tiden*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Virvar

wow! det var masse linker :)

Men, jeg lurer. Det må da bli en fryktelig dyr hobby om man må kjøpe inn alt mulig sånt dill? Det koster jo en formue. Hva lager dere selv? Hva bør man ha? Hva er basis liksom? jeg har en del tusjer og penner, og noen mønstersakser. Og så limer jeg inn i en svart album og pynter med klistremerker og sånn. Skriver ut kart av steder jeg har vært, og skriver ut artige tegninger som passer inn. Så det er vel egentlig ikke egentlig det man kaller en scrapbook. Men jeg tenkte at eg kunne hente noen ideer derfra også.

Fargede ark kunnen nok blitt fint. Men limer dere inn knapper og sånn? Og kjøper masse sånne småting? Hva bør man ha som nybegynner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrt, ja! Det skal jeg love deg.

Jeg gjør faktisk mye av det samme som deg. Bussbilletter og inngangsbilletter puttes i sånne små gjennomsiktige konvolotter med lim på baksiden. Jeg bruker mønstersaks, og leker meg litt med farget papir, hullemaskiner (mønster), stempler osv.

Skal man gå til innkjøp av ALT som finnes, blir man ruinert før man rekker å si "Scrapbook" :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Malama

Det kan fort bli dyrt ja!

Jeg har bare papir jeg da i mitt album, enn så lenge i alle fall, ikke knapper og stikkbinders og alt sånne greier man kan ha, ikke garn eller sånn. Mest fordi jeg ikke har lyst til det da.

Man MÅ ikke kjøpe masse greier, men det blir fort til det likevel.... Jeg har ikke brukt allverden av penger, men en del blir det jo etterhvert, spesielt om man lett faller for fristelesen, liker å shoppe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Virvar

Jo mer jeg kikker på de linkene - jo mer slår det meg hva det minner meg om :

lappetepper - eller quilting som heter på fint.

Hehe, noen sider ser til og med ut som om de er "sydd" med svart penn som sting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trampolina

Aaaaaaaaaaaaargh - skreiv nettopp et langt innlegg som ikke kom med her, æsj.

Men det var akkurat en sånn tråd jeg ønsket meg.

Nå har jeg vært inne på

www.heroarts.com

- og vært på learning center der, de har masse stempler, men også scrapbook-ting, og idéer og tips. Og nå er jeg ør og sliten i hodet av all engelsken, og å ikke finne svar på akkurat mine spørsmål.

Dere som har holdt på med scrapbooking en stund, velger dere/man ringpermer som dere setter ett og ett ark i etterhvert som dere blir ferdige? Sånn at det ikke blir krise hvis et ark blir totalt mislykka... Eller bruker dere/man vanlige, innbundne fotoalbum med svarte sider..?

Jeg har masse stempler, -puter, figursakser, hullmaskiner med mønster, tørr-embossing-sjablonger, hjemmelaget papir og stæsj, men kommer liksom ikke i gang med noe.. Blir så voldsomt med hele albumer liksom.. Men dere bruker fryktelig mye tid på det, eller? Jeg bruker i hvert fall mye tid når jeg lager ganske enkle kort..

Finner dere på alle deres "arbeider" helt selv, eller følger dere oppskrifter fra nettsteder, bøker etc.? (Jeg har det liksom for meg at jeg ikke skal kopiere noe, for det er u-kreativt... og gjett hva resultatet er da.. :roll: utsettelse og prestasjonsangst..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malama

fint, norsk, forum der du kan spørre om alt mulig rart: www.scrapping.no

Og jeg tror de fleste bruker løabladsystem ja, enten ringperm eller såkalt "post bound". Mange bruker plastlommer, forå unngå fingermerker på, og fordi de limer masse greier på sidene.

En hovedårsak til at jeg bruker løsblad er ialle fall irritasjonen når jeg finner igjen noen bilder... samt det at jeg da kan lage sidene i den rekkefølga inspirasjonen treffer meg, ikke den rekkefølgen bildene er tatt, om jeg vil. (mest dette med å finne igjen bilder da, det har jeg gjort to ganger på et halvt år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trampolina

Jeg kan skrive under på den anbefalingen - nå har jeg registrert meg på scrapping.no. Gjorde det av nysgjerrighet, men nå har jeg surfa så mye der at jeg nesten tror jeg skal begynne å scrappe likevel..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell hvordan det går da? Skriver du dagbok forresten? (eh! til trådstarter..eller whomever)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Scrappeguri

Å så er den jo litt nyttig også :-)

Man får limt bildene i album i stedet for å ha dem liggende i skuffen.

Jeg er enig i at man ikke trenger å kjøpe all slags dill. Men noe er jo så pent at man bare MÅ ha.. Jeg kjøper forresten alt papiret mitt hos scrapshop.no for de er billigst og sender portofritt hvis du bestiller for over 300,-

(Jeg bestilte for 300,50 :hoho: )

Hilsen Scrappeguri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wow! det var masse linker :)

Men, jeg lurer. Det må da bli en fryktelig dyr hobby om man må kjøpe inn alt mulig sånt dill? Det koster jo en formue.

I Norge er scrapbooking fryktelig dyrt ja. Det meste importeres fra USA, og jeg har nettop vært der og sett hvor latterlig billig alt sånn er der! Ca 1/6 av norsk pris kostet det meste der borte. Disse små posene med klær og småting, dere har sikkert sett dem på fotobutiker til 99 kr, de kostet ca 15 kr i USA. De som selger slikt i Norge må jo tjene rått på det! Jeg hamstret ihvertfall, måtte kjøpe en ny koffert bare for å få plass til alt scrapeutstyret! :) men nå har jeg så det holder for flere år framover også da, og det beste er jo at jeg har spart mange tusen kr, eller at jeg nå har fått kjøpt masse som jeg aldri hadde htt råd til å kjøpe ellers!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Etter å ha kikket rundt på linkene fikk jeg lyst til å begynne!

Må si at dette minner litt om skoledagbøkene mine fra ungdomsskolen og gymnaset. De ble til de grader dekorert, tegnet i, limt inn alt mulig osv.

De er tykke "kunstverk" jeg gjemmer på, utrolig morsomt å se tilbake i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...