Gå til innhold

"Tidsklemma" - eksisterer den ? Sjekk selv !

Anbefalte innlegg

Gjest Coolaid
Skrevet (endret)

Min mening er nei, det gjør den ikke.

Hører til stadighet om tidsklemma og alt foreldre skal rekke med tanke på jobb, kjøring av barn og annet.... Jeg mener det er tull. Du har ikke mindre eller mer tid enn noen andre. Du bare prioriterer den annerledes.

Alle har like mange timer i døgnet og man får ny tid hver dag. Dessuten er ikke "tidsklemma" noe som oppstår utenfor vår kontroll. Det er ikke en kraft eller noe som plutselig oppstår i livene våre. Man velger selv hva man velger av aktiviteter til ungene, velger å kjøre dem rundt på, velger å si ja til osv. Det er altså prioriteringer det handler om.

Du kan sjekke dette selv om du vil. Skriv "24" øverst på et ark, så trekker man fra den tiden man bruker på de tingene man MÅ absolutt gjøre hver dag. Som feks reise til og fra jobb, lage middag, handle, spise frokost, dusje osv. Alt annet som man ikke strengt tatt "må skal ikke stå på regnestykket.

De fleste vil se at det er mange timer igjen til hva som helst.

Hva er ditt regnestykke ?

Endret av Coolaid
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

06:00: Stå opp, dusje, vekke unger, få alle frokost, på med klær.

07:15: Kjøre hjemmefra. Levere i barnehagen klokken 07:25. Videre til jobb.

08:00 - 16:00: Jobb.

16:00: Dra fra jobb, hente i barnehagen 16:20.

16:45: Vel hjemme. Varmer raskt opp middag som ble laget ferdig kvelden før. Middag klokken 17:00.

17:30: Tur på lekeplassen/leke hjemme med barn/høre om hvordan dagen har vært.

18:45: På med pysjen. Spise en brødskive pluss et glass melk. Ringe til bestemor og høre om hun har hatt en fin dag.

19:20: Pusse tenner, vaske ansikt, i seng. Lese bok/synge nattasang. Lyset slukkes ca klokken 19:45.

20:00: Lage middag til dagen etter.

20:30/20:45: En times husarbeid. Støvsuge, vaske, rydde.

21:45: Ser en TV-serie.

22:30: Dautrøtt, kryper til sengs.

Helgene fylles opp med storhandel for kommende uke, tur til dyreparken, besøk hos/av venner eller besteforeldre, så er det påan igjen med ny uke...

Dagen kunne godt inneholdt flere timer formin del.

Anonymous poster hash: 75f86...d16

• Liker 8
Skrevet

TS, har du barn?

• Liker 3
Skrevet

13.30: Stå opp, dusje, pusse tenner. Ingen frokost.

14.30 - 21.00 (ish): Jobbe.

21.00 - 21.45: Spise noe junk mens jeg ser en doku eller noe.

21.45 - 05.30: Playstation, KG, rusmisbruk, film, serier

+ noen sporadiske arbeidsoppdrag her og der og litt forberedelse i forhold til det. Noen helger forsvinner derfor, og noen arbeidsdager bli lengre, men stort sett har jeg veeeeeeldig mye fritid.

• Liker 3
Gjest Newbitch
Skrevet

13.30: Stå opp, dusje, pusse tenner. Ingen frokost.

14.30 - 21.00 (ish): Jobbe.

21.00 - 21.45: Spise noe junk mens jeg ser en doku eller noe.

21.45 - 05.30: Playstation, KG, rusmisbruk, film, serier

+ noen sporadiske arbeidsoppdrag her og der og litt forberedelse i forhold til det. Noen helger forsvinner derfor, og noen arbeidsdager bli lengre, men stort sett har jeg veeeeeeldig mye fritid.

Da skulker du jobb nå

• Liker 2
Gjest Coolaid
Skrevet
Batteri, on 07 Aug 2014 - 18:14, said:

TS, har du barn?

Jeg har to barn og har vært gjennom småbarnsperiodene med begge. Vi foreldre har valgt å leve på en litt annen måte en det mange andre har med tanke på hva vi bruker tid på. Hvorfor lurer du ?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to barn og har vært gjennom småbarnsperiodene med begge. Vi foreldre har valgt å leve på en litt annen måte en det mange andre har med tanke på hva vi bruker tid på. Hvorfor lurer du ?

Fortell gjerne hvordan din/deres dag i småbarnsperioden så ut.

• Liker 2
Gjest Coolaid
Skrevet (endret)
AnonymBruker, on 07 Aug 2014 - 16:46, said:

06:00: Stå opp, dusje, vekke unger, få alle frokost, på med klær.

07:15: Kjøre hjemmefra. Levere i barnehagen klokken 07:25. Videre til jobb.

08:00 - 16:00: Jobb.

16:00: Dra fra jobb, hente i barnehagen 16:20.

16:45: Vel hjemme. Varmer raskt opp middag som ble laget ferdig kvelden før. Middag klokken 17:00.

17:30: Tur på lekeplassen/leke hjemme med barn/høre om hvordan dagen har vært.

18:45: På med pysjen. Spise en brødskive pluss et glass melk. Ringe til bestemor og høre om hun har hatt en fin dag.

19:20: Pusse tenner, vaske ansikt, i seng. Lese bok/synge nattasang. Lyset slukkes ca klokken 19:45.

20:00: Lage middag til dagen etter.

20:30/20:45: En times husarbeid. Støvsuge, vaske, rydde.

21:45: Ser en TV-serie.

22:30: Dautrøtt, kryper til sengs.

Helgene fylles opp med storhandel for kommende uke, tur til dyreparken, besøk hos/av venner eller besteforeldre, så er det påan igjen med ny uke...

Dagen kunne godt inneholdt flere timer formin del.

Mener du at du har det travelt ? Er du fornøyd med livet ? Er du enslig mor ?Hvor gammel er ungene dine?

Og du tanken bak regnestykket var at du skulle skrive opp alle tingene du absolutt må gjøre.. det gjorde vel ikke du ? Du startet med 24 timer og endte opp med ....?

Endret av Coolaid
Gjest New_Girl
Skrevet

Når vi kommer hjem fra jobb og er ferdig med middagen så har vi omtrent to timer til rådighet før det er leggetid. Det er ikke akkurat mange timene.

Jeg har ikke følt på noe tidsklemme enda, for hun er såpass liten enda. Men jeg tenker at når hun blir litt eldre og er med på ulike aktiviteter etter skole at tiden fort blir fylt opp, selv om leggetider da forskyves litt. Hvis man i tillegg har egne interesser man har lyst til å drive med så kan jeg godt forstå denne "tidsklemma".

Ja, selvfølgelig handler det om prioriteringer. Men hvis man bare skal fylle dagene med ting man "må" gjøre, så blir det fort et kjedelig liv.

Løsningen må vel være å ikke være med på absolutt alt. Ungene må ikke både spille håndball og fotball og samtidig være med i korps.

• Liker 1
Gjest Coolaid
Skrevet
AnonymBruker, on 07 Aug 2014 - 18:36, said:

Når vi kommer hjem fra jobb og er ferdig med middagen så har vi omtrent to timer til rådighet før det er leggetid. Det er ikke akkurat mange timene.

Jeg har ikke følt på noe tidsklemme enda, for hun er såpass liten enda. Men jeg tenker at når hun blir litt eldre og er med på ulike aktiviteter etter skole at tiden fort blir fylt opp, selv om leggetider da forskyves litt. Hvis man i tillegg har egne interesser man har lyst til å drive med så kan jeg godt forstå denne "tidsklemma".

Ja, selvfølgelig handler det om prioriteringer. Men hvis man bare skal fylle dagene med ting man "må" gjøre, så blir det fort et kjedelig liv.

Løsningen må vel være å ikke være med på absolutt alt. Ungene må ikke både spille håndball og fotball og samtidig være med i korps.

Jeg mener ikke at vi skal kun fylle livene våre med de tingene vi absolutt må gjøre. Jeg mener at vi skal tilrettelegge for å gjøre det stikk motsatte. Å fylle livene våre med det som gir oss overskudd, glede og livslyst. Egentlig er det få ting vi absolutt må gjøre. Spesielt om man er to foreldre.

"Løsningen" som du beskriver er jeg 100% enig i.

Gjest New_Girl
Skrevet

Jeg mener ikke at vi skal kun fylle livene våre med de tingene vi absolutt må gjøre. Jeg mener at vi skal tilrettelegge for å gjøre det stikk motsatte. Å fylle livene våre med det som gir oss overskudd, glede og livslyst. Egentlig er det få ting vi absolutt må gjøre. Spesielt om man er to foreldre.

"Løsningen" som du beskriver er jeg 100% enig i.

Men man må på jobb, spise middag og sove. Og har man barn så er det ikke mange timene mellom middag og soving. Men da er jeg enig at man skal prøve å fylle disse timene med ting som gir oss glede. Husarbeid og handling og andre sånne kjedelige ting kan man jo bytte på å gjøre dersom man er to. For eksempel ta annenhver uke, så kan den andre prioritere det "gøye". Og i helgene(og etter at barnet har lagt seg) kan man gjøre ting sammen.

Men jeg tror dette er lettere å se når man står på utsiden. Står man midt oppi det, er det nok lett å havne i "tidsklemma", fordi man ikke ser løsninger, bare masse som skulle ha vært gjort, og lite tid å gjøre det på.

Gjest Coolaid
Skrevet
AnonymBruker, on 07 Aug 2014 - 18:36, said:

Akkurat det er veldig mange år siden. I grove trekk så bestemte vi oss for å klare oss med mindre inntekt og heller ha mer tid sammen som familie. Derfor var den ene av oss mye hjemme med barna i en periode. Den andre hadde dårlig lønn i 100% stilling. Vi prioriterte bort det økonomiske mot å ha tid med barna. Etter hvert så jobbet vi begge to, brukte barnehage og sfo, og var bevisst på hvordan vi brukte tiden vår. Vi kuttet ut alt vi egentlig ikke hadde så lyst til å bruke tid på, og brukte mer tid på det som vi selv syns var verdifullt. Tidsklemma har vi aldri opplevd.

Gjest Coolaid
Skrevet (endret)

I vår tid er det blitt så populært å si at man har det så travelt. Har man det travelt så er man vellykket og det er sånn det skal være. Vi trenger ikke ha det så innmari travelt om vi selv ikke ønsker det. Man kan gå ned i stilling og ha en fridag ekstra - klare seg med mindre penger, ha en billigere bil og mindre lån, mindre hus osv osv...Ungene kan gå til fritidsaktiviteter, eller samkjøre med andre, eller ikke gå på fritidsaktiviteter. Det er mange muligheter.

Endret av Coolaid
Skrevet

Litt enig med begge leire. Klart man har mye å gjøre! Husarbeid og jobb krever sitt. Så må man også gjøre ting som gir en glede og overskudd, og for noen kan jo det innebære mange aktiviteter.

Prioritere bort det økonomiske har ikke alle mulighet til. Vi må ha et sted å bo, og det er ikke gratis, akkurat.

AnonymBruker
Skrevet

Litt rart og. Man skal ha så store og flotte hjem, men man bare sover der. For hele dagen og ettermiddagen er man jo borte. Barn i dag bare sover hjemme, så er de ellers i barnehagen og sfo til 16.30-17. Noen barn er også i bhg til 18.00. Så hvor kommer kvalitetstiden inn her? Synes synd på hele verdens barn som blir dratt opp klokka 06.00 og kjørt avgårde til en barnehage og ikke hentet igjen før 16-17. Det er galskap. Men alle skal jo være med på alt. Det ser man bare på sytinga når ferien kommer. Om man ikke har råd til sydentur til gullungene så er man fattig og udugelig foreldre. For telturer og ferier på hytte i fjell, skog og sjø teller ikke som skikkelig ferie.

Nei verden er blitt steike hakkende gal. Voksne jobber seg ihjel for å karre til seg store hus, biler, egenpleie, opplevelser og ferieturer. Og barna betaler prisen!!!

Anonymous poster hash: 07cfc...86b
  • Liker 6
Skrevet

Har jeg tid til å se tv, så har jeg ikke tidsklemme. En måte å fokusere på det gøye, kan også være å bruke én times lønn på vaskehjelp, og så bruker man vasketiden til å bake boller med ungene osv.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Sove: ca. 7 timer

Jobbe: gjennomsnittlig 9 timer

Reise til/fra jobb: 30 min

Handle: 20 min (gjennomsnitt, handler ikke hver dag)

Lage og spise middag: 1 time

Trene: 1 time

24-(7+9+0,5+0,33+1+1)= ca. 5 timer til overs

Passer godt med følelsen, har ca. 3 timer med barna før de er i seng og 2 timer etter deres leggetid for oss selv. Føler ikke at vi er i noen tidsklemme, men vi er flinke til samarbeide og få ting gjort, slik at vi har tid til å hygge oss sammen.

Anonymous poster hash: 355c7...284
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I tillegg bør man ta tiden man bruker på nettet i fritiden. En time går utrolig fort, altså! De aller færreste ville nok hatt noen tidsklemme dersom de kuttet ned på nett-tid og TV-tid.

Anonymous poster hash: 02314...0af

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

10: Stå opp, stelle meg bittelitt, gi hundene mat
10.15: Lufte hund (varierer etter hvor mye tid jeg har)
10.30: Dusje og stelle meg ordentlig
11.00: Sminke meg om jeg har tid
11.30: Kjøre til jobb
12.00-14.00: Jobbe
14.30: Hjemme, lager klar middag
15.00-16.30: Jobbe hjemme
16.30: Middag
17.00: Rydde om det trengs, handle hvis det trengs
17.30: Sove (kronisk syk og fungerer ikke uten en lur på dagen)
19.00: Forskjellig (besøk, avtaler, noen ganger jobb, tv serier eller andre ting)
22.30: Lage kvelds og spise
23.15: Jobbe
02.00: Lufte hund
03.00: Sove

Anonymous poster hash: b40fc...612

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...