Gå til innhold

Noen studenter her inne?


Martine.S

Anbefalte innlegg

Jeg tenker på og bli student neste år, men det står litt på økonomien.

Jeg har Datteren min 60/40 med faren, så jeg er på papret alenemor, selvom han ikke har henne så mye mindre enn meg. Jeg har allerede mottat overgangsstønad i 3 år.

Jeg har nå en 100% jobb jeg tjener greit i (får betalt regninger og har råd til litt annet i tillegg)

Jeg tenker at jeg vil ta påbygg som deltisstudie så jeg kan jobbe ved siden av, men når jeg skal på høyskole blir det fulltidsstudie. clear.png:)

Mitt spørsmål er hvor mye inntekt i form av Stipend/lån får dere(på fulltidsstudie)? Har dere jobb ved siden av? Har man evt krav på noe fra nav i tillegg?

Jeg har heller ingen samboer/kjæreste så det er ingen og dele de faste utgiftene med clear.png;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan søke om å få beholde overgangsstødnaden din to år ekstra, men det vil jo ikke hjelpe så lenge. Det er avhengig av at det er nødvendig utdannelse, så om du sier opp en 100% fast jobb, vil du antagelig ikke få det godkjent.



Anonymous poster hash: a5d21...2e7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får bare ca 8500 kr i stipend pr. mnd, alenemor eller ei. Så du er da nødt til å jobbe ved siden av. Avhengig av hvilket studie du ønsker å begynne på så burde det gå greit å ha en jobb ved siden av. På studiet jeg går er det 0 obligatorisk utenom eksamen, så jeg kunne egentlig hatt en fulltidsjobb ved siden av og lest på kveldene.

Man har ikke krav på noe ekstra fra nav. Student er noe man velger å bli, så da må man også ha en plan for økonomien.

Får du bostøtte? Det kan man få som student når man har barn.

Leier du? Vil det bli billigere for deg å leie studentblig? De har familieleiligheter og som alenemor troor jeg du går foran i køen.

Stønad til barnetilsyn tror jeg du fremdeles kan få, samt ekstra barnetrygd.

Sette deg ned og finn gode løsninger så ordner det seg kanskje :)



Anonymous poster hash: b00a6...8b5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker på og bli student neste år, men det står litt på økonomien.

Jeg har Datteren min 60/40 med faren, så jeg er på papret alenemor, selvom han ikke har henne så mye mindre enn meg. Jeg har allerede mottat overgangsstønad i 3 år.

Jeg har nå en 100% jobb jeg tjener greit i (får betalt regninger og har råd til litt annet i tillegg)

Jeg tenker at jeg vil ta påbygg som deltisstudie så jeg kan jobbe ved siden av, men når jeg skal på høyskole blir det fulltidsstudie. clear.png:)

Mitt spørsmål er hvor mye inntekt i form av Stipend/lån får dere(på fulltidsstudie)? Har dere jobb ved siden av? Har man evt krav på noe fra nav i tillegg?

Jeg har heller ingen samboer/kjæreste så det er ingen og dele de faste utgiftene med clear.png;)

Min mann kunne godt tenkt seg videre utdanning, men i vår livssituasjon med tanke på å betale barnehageplass for to barn, betale to biler som vi er avhengige av pga lang reisevei til jobb og barnehage etc så har vi ikke råd til at han kan gjøre det akkurat nå. Ikke forventer vi ekstra penger fra staten heller selvsagt, og kan ikke se at du som alenemor heller skal få det. Det er ikke en selvfølge at samboende foreldre har råd til utdanning senere i livet heller.

Anonymous poster hash: 5d775...5ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får det samme fra lånekassen som hvilken som helst student, pluss forsørgerstipend på overkant av 1500 i mnd.

Stønad til barnetilsyn på 64% vil du få fra NAV så lenge du er under jobb eller utdanning.

Du kan få bostøtte om du oppfyller vilkårene for det.

Du vil beholde den utvidede barnetrygden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er begge studenter og får ca. 8500 i mnd. fra Lånekassen. Vi må jobbe litt ved siden av og vi får bostøtte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk 8500,- pr mnd fra lånekassen + farsbidrag, bostøtte, 64% i barnetilsyn og barnetrygd. Alt i alt fikk jeg ca. 15 000 i mnd. Nå fikk jeg bare minstesatsen i farsbidrag, så den er jo ganske individuell. Jeg vet ikke helt hva du får ettersom dere har en slik deling da jeg var 100 % aleneforsørger for datteren min. :)

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg hadde aleneomsorgen for sønnen sin da hun studerte. Tror hun fikk noe med 15 000 i mnd som beskrevet over av LatersBaby.

Hun hadde sønnen i barnehagen fra man-fre, og hadde så hun klarte seg. Ikke råd til å sløse, men hun og sønnen hadde det bra. Blir vel som studenter som kan jobbe litt ved siden av studiene og klarer seg ok.



Anonymous poster hash: 88c91...33d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg hadde aleneomsorgen for sønnen sin da hun studerte. Tror hun fikk noe med 15 000 i mnd som beskrevet over av LatersBaby.

Hun hadde sønnen i barnehagen fra man-fre, og hadde så hun klarte seg. Ikke råd til å sløse, men hun og sønnen hadde det bra. Blir vel som studenter som kan jobbe litt ved siden av studiene og klarer seg ok.

Anonymous poster hash: 88c91...33d

Vi er en familie på tre, hvor både far og jeg er fulltidsstudenter. Vi får 16.440,- per måned totalt, og klarer oss akkurat på det - så da burde en voksen med ett barn klare seg med over 15.000,-

Anonymous poster hash: d243f...cf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...