Capricorn Skrevet 7. august 2014 #1 Skrevet 7. august 2014 Nå blir jeg sprø her snart. I utgangspunktet veide jeg for mye. For så "dum" at jeg sluttet å røyke. La på meg enda mer. Hadde ferie nå og la på meg litt til. Nå må jeg ned i vekt! Har aldri veid så mye. Jeg har snart ikke klær som passer. Føler meg dårlig og sliten. Jeg følte meg faktisk mye bedre da jeg veide 15 kilo midre og røyka 20 om dagen! Det er ikke tull! Da kunne jeg løpe opp trappene på jobben. Det tror jeg ikke jeg orker nå. Jeg har kommet til et punkt hvor jeg gir litt opp merker jeg. Begynner å gi litt F. Da ser jeg for meg at jeg ender opp med kropp ala Slankekrigen, osv Jeg har slanket meg tidligere og da spist lavkarbo. I sommer har det vært øl, potetløv og grillmat. VELDIG høykarbo. Jo mer jeg leser om slanking og trening jo mer forvirret blir jeg. "Spis sånn", "tren Sånn", "Nei, ikke spis og tren sånn. Gjør det sånn" Ja, jeg har vært så smart at jeg sluttet å røyke. Flink har jeg vært. Det må jeg si, men hvor sunt er det å veie 15-20 kilo for mye? Nå har jeg dager hvor jeg vurderer å røyke igjen. Det er sykt å tenke sånn, men som sagt har jeg aldri følt meg i verre form. Den uka her har jeg tatt meg sammen litt. I går spiste jeg knekkebrød med skinke til frokost, tunfisk med cottagecheese til lunsj, grilla kylling med salat til middag. Gresk yogurt til mellommåltid på ettermiddagen. Dette er sikkert for lite. Jeg var veldig sulten. Problemet er at jeg blir ekstremt sulten! Helt desperat! Så sulten at magen verker. Sikkert fordi jeg har stappet i meg for mye i ferien. Skulle så ønske jeg kunne holde meg slank, men allikevel kose meg uten å overspise. Jeg klarer ikke helt å stoppe når jeg får åpnet potetløvposen Dette har blitt mye verre etter røykslutt. Jeg er 173 høy og veier nå 82.5. Da kommer spørsmålene til dere slanke: Hvordan klarer dere å holde vekta? Jeg ser da dere sitte med en øl, potetløv og godteri. Hva spiser du en vanlig dag? Hva spiser du i helgene? Skeier du ut og hvor mye skeier du ut? Hvor mye beveger du deg? Går du opp etter en ferie?
spinster Skrevet 7. august 2014 #2 Skrevet 7. august 2014 Hvordan klarer dere å holde vekta? Jeg ser da dere sitte med en øl, potetløv og godteri. Hva spiser du en vanlig dag? Hva spiser du i helgene? Skeier du ut og hvor mye skeier du ut? Hvor mye beveger du deg? Går du opp etter en ferie? Hvordan klarer dere å holde vekta? Jeg ser da dere sitte med en øl, potetløv og godteri. Jeg er i mye aktivitet (trener daglig), og utskeielsene er unntaket, ikke regel Jeg har dager i blant der jeg spiser for mye: En hel pose ostepopp, kake fordi noen har bursdag, for stor middag, generelt mye mat, sjokoladekick - jeg tror ikke jeg overspiser ekstremt, men det er noen dager med mer mat og høyere kaloriinntak enn andre. Men tingen er at dette er unntaket. Det er maks 1 av 7 dager som er sånn, egentlig sjeldnere. Også er det ofte sånn at "kosespisingen" skjer når jeg er sosial. Er jeg invitert på fest, så koser jeg med vin og nøler ikke med å smake på det som serveres. Fest er kos. I hverdagen er jeg sunnere Hva spiser du en vanlig dag? Et sted mellom 1500-2000 kalorier. Vanlig mat, faste måltider (frokost-lunsj-middag-kveldsmat). Jeg teller ikke kalorier detaljert, men jeg har en viss peiling og oversikt. Jeg unngår også småspising. Kjøper du nøtter i løsvekt for eksempel, kan du fort få i deg uhorvelig mye kalorier! Jeg spiser heller ikke sjokolade/godteri på hverdagene. Spiser jeg stor lunsj, blir det en lett/liten middag. Og omvendt.Hva spiser du i helgene? Det samme. Eller så skeier jeg ut, og spiser ostepopp i stedet for middag. Eller bestiller take-away. Skeier du ut og hvor mye skeier du ut? Som sagt, ja. Å skeie ut for meg betyr for eksempel en pose ostepop og kanskje en pose smågodt også i løpet av en kveld - men da hopper jeg gjerne over middagen. Eller det betyr å spise stor middag (3 stykker av peppes pizza for eksempel. Med dressing på). Hvor mye beveger du deg? Generelt mye (trener daglig og går mye), pluss at jeg har høy forbrenning, så jeg får nok mye "gratis" der. Går du opp etter en ferie? Sjelden. I juleferien kan jeg gå opp 1-2 kg, men det kommer av igjen med en gang hverdagen er tilbake.
spinster Skrevet 7. august 2014 #3 Skrevet 7. august 2014 PS: Det høres ut som du kanskje er litt for ekstrem når du slanker deg? Hvis man spiser altfor lite, blir det fort en ond sirkel der man får spisekick, overspiser, får dårlig samvittighet og så videre. Altfor lite mat er ingen god løsning. Den gyldne middelvei er ikke så dumt. Gjøre små grep som til sammen fører til positiv endring: Gå trappen i stedet for heisen. Dropp den ekstra sjokoladen etter lunsj. Velg lettmelk i stedet for helmelk. Og så videre Balanse er tingen. Men ikke alltid så lett nei...
AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #4 Skrevet 7. august 2014 Hvordan klarer dere å holde vekta? Jeg ser da dere sitte med en øl, potetløv og godteri. Hva spiser du en vanlig dag? Hva spiser du i helgene? Skeier du ut og hvor mye skeier du ut? Hvor mye beveger du deg? Går du opp etter en ferie? Det er snakk om å moderere seg. Når jeg skeier ut behøver jeg ikke å spise en hel pose potetgull og en hel 200g sjokoladeplate. Det går fint å legge bort resten, selv om jeg har skjønt at det er mange som ikke klarer dette. Vanligvis spiser jeg mellom 2000 og 3000 kcal avhengig av treningsmengde. Vanlig sunn mat men holder inntaket av sukker på et minimum og begrenser inntaket av karbo de dagene jeg ikke trener. Helgene er stort sett samme som hverdagene, men med tidligere omtalte utskeielse som jeg prøver å legge til fredag eller lørdag. Trener 4-5 dager i uken så er relativt mye i bevegelse, men har en stillesittende jobb. Avhenger av ferie, men dersom det er en "rolig" ferie med lite bevegelse kan det være at jeg går litt opp i vekt. Da er det for min del "bare" å begrense inntaket noe en periode så er jeg tilbake til der jeg var. Det er uansett ikke snakk om mer en et par kilo dersom det er en vanlig ferie på 2-3 uker. Er grenser for hvor mye man klarer å legge på seg på kort tid. Anonymous poster hash: 695a2...80f
AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #5 Skrevet 7. august 2014 Jeg trener ikke, sitter mye i ro på PC'n, så jeg spiser sikkert mindre enn de fleste her. 160cm, 50kg Hva spiser du en vanlig dag? Dersom jeg ikke har vært aktiv på en stund, så spiser jeg som regel et hovedmåltid, en middag. Tar noe lite utenom, litt nøtter, et glass soyamelk eller to. Noe av dette har nok kcal til å dekke et frokostmåltid eller så, tenker jeg. Drikker mye te, kaffi eller kakao. Er jeg mer aktiv: to middager. Er nesten ikke noe sukker i kostholdet mitt, spiser ikke mye frukt heller. Er sjelden jeg tilsetter sukker i drikker eller mat. Er nok ikke så mye fett i kostholdet heller. Jeg er veganer. Spiser ikke kornsorter. Spiser grønnsaker, bønner, linser, alger, nøtter, soya, frukt innimellom, ris Drikker te, kaffi, kakao (kjøper rent kakaopulver som jeg blander med vann), av og til juice. Hva spiser du i helgene? Rundt 250g potetgull, men dette metter så mye at det erstatter et måltid. Drikker og noe vin. Skeier du ut og hvor mye skeier du ut? Skeie ut er når jeg vet jeg har spist for mye og dårlig en dag eller to sammenhengende. Skjer kanskje en gang i måneden, eller annenhver måned. Men det er noe jeg prøver å unngå for jeg blir dårlig en uke i etterkant. Hvor mye beveger du deg? Når jeg er på jobb blir det raskt en del gåing. Går du opp etter en ferie? Tror jeg lett kunne gjort det, men nei tror ikke det. Anonymous poster hash: ca088...a85
heiduderborte Skrevet 7. august 2014 #6 Skrevet 7. august 2014 176, 54 kg Går masse. Spiser sjokolade, og sukkerfri brus (nesten daglig) Ingen kjøtt, lite egg og melk Grønnsaker og frukt går det mest i (masse erter) Aldri fritert mat (noen ganger chips og pomfri) 1 ts olje ved steking Noen dager spiser jeg veldig lite, mens andre dager ekstremt mye, som en berg og dalbane. Sliter litt der. Hvis jeg skal ned i vekt så består det av å spise ca 100 kcal per 3 time. Anbefaler ingen ting her, ettersom det er lite sunt. Men sånn er nå jeg. Og jeg blir ikke mett av 100 kcal fordi jeg er tynn..
AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #7 Skrevet 7. august 2014 165, 56 kg. Alfa omega for å holde vekten etter slanking er å trene. Til og med i ferier. Trener fast 3-4 ganger i uka, jogging, 6-7 km hver gang. Mand-tors holder jeg meg til max 1500 kcalorier per dag, sånn at jeg får et kaloriundersudd så jeg kan skeie ut så mye jeg vil fre-søn. Da blir det endel vin, øl, potetgull, smågodt, loff, etc. På grunn av treningen så har jeg sjelden lyst på noe søtt om kveldene i hverdagen, men skeier ut i sosiale lag. I tillegg holder jeg meg langt unna kaloriholdige drikke, aldri melk eller annen drikke med kalorier, foruten øl eller vin. Dette har holdt meg slank i 8 år nå. Kan legge på meg 1 kg i en og annen ferie, men det forsvinner så fort hverdagsregime er tilbake igjen. Anonymous poster hash: cd3b5...6a8
Lillesiren Skrevet 7. august 2014 #8 Skrevet 7. august 2014 (endret) Nå blir jeg sprø her snart. I utgangspunktet veide jeg for mye. For så "dum" at jeg sluttet å røyke. La på meg enda mer. Hadde ferie nå og la på meg litt til. Nå må jeg ned i vekt! Har aldri veid så mye. Jeg har snart ikke klær som passer. Føler meg dårlig og sliten. Jeg følte meg faktisk mye bedre da jeg veide 15 kilo midre og røyka 20 om dagen! Det er ikke tull! Da kunne jeg løpe opp trappene på jobben. Det tror jeg ikke jeg orker nå. Jeg har kommet til et punkt hvor jeg gir litt opp merker jeg. Begynner å gi litt F. Da ser jeg for meg at jeg ender opp med kropp ala Slankekrigen, osv Jeg har slanket meg tidligere og da spist lavkarbo. I sommer har det vært øl, potetløv og grillmat. VELDIG høykarbo. Jo mer jeg leser om slanking og trening jo mer forvirret blir jeg. "Spis sånn", "tren Sånn", "Nei, ikke spis og tren sånn. Gjør det sånn" Ja, jeg har vært så smart at jeg sluttet å røyke. Flink har jeg vært. Det må jeg si, men hvor sunt er det å veie 15-20 kilo for mye? Nå har jeg dager hvor jeg vurderer å røyke igjen. Det er sykt å tenke sånn, men som sagt har jeg aldri følt meg i verre form. Den uka her har jeg tatt meg sammen litt. I går spiste jeg knekkebrød med skinke til frokost, tunfisk med cottagecheese til lunsj, grilla kylling med salat til middag. Gresk yogurt til mellommåltid på ettermiddagen. Dette er sikkert for lite. Jeg var veldig sulten. Problemet er at jeg blir ekstremt sulten! Helt desperat! Så sulten at magen verker. Sikkert fordi jeg har stappet i meg for mye i ferien. Skulle så ønske jeg kunne holde meg slank, men allikevel kose meg uten å overspise. Jeg klarer ikke helt å stoppe når jeg får åpnet potetløvposen Dette har blitt mye verre etter røykslutt. Jeg er 173 høy og veier nå 82.5. Da kommer spørsmålene til dere slanke: Hvordan klarer dere å holde vekta? Jeg ser da dere sitte med en øl, potetløv og godteri. Hva spiser du en vanlig dag? Hva spiser du i helgene? Skeier du ut og hvor mye skeier du ut? Hvor mye beveger du deg? Går du opp etter en ferie? Hvordan klarer dere å holde vekta? Jeg ser da dere sitte med en øl, potetløv og godteri. Kort oppsummert: Hva jeg spiser nulles ut av hva jeg forbrenner. Faktisk er det ikke verre enn det. Jeg kan godt drikke øl (vin) og spise godteri, men kanskje jeg i hverdagen ligger bittelitt i minus, så det godteriet ikke gjør noe utslag? Hva spiser du en vanlig dag? Frokost: Vaniljekesam, cottage cheese og jordbær har jeg spist hele sommeren. NAM:) Lunsj: Veldig dårlig på å ta med mat på jobb, så det blir ofte club sandwich eller baconpølse på Narvesen:p Middag: Dette varierer veldig. Alt fra laksesalat til indisk. Helt vanlige type middager. Spiser aldri noe fritert da, mest fordi jeg ikke liker det. Eventuell kvelds: knekkebrød med brie, tomatsuppe, alt etter hva jeg har lyst på Hva spiser du i helgene? Frokost: Egg & bacon. Lunsj: Varierer Middag: Nachos, biff med noe digg tilbehør, lasagne etc. Kveldskos: Smågodt, is, hva enn jeg har lyst på Skeier du ut og hvor mye skeier du ut? Jeg skeier ut ja, men prøver stort sett å holde det til helgene. Nå er ikke jeg typisk dessertmenneske. Foretrekker heller en skikkelig god middag fremfor skikkelig god dessert:) Hvor mye beveger du deg? Jeg går til og fra buss, trakker litt rundt i korridorer på jobb, trener styrke 1-2 ganger i uken + spinning 1-2 ganger i uken. I sommer har det også blitt noen lengre sykkelturer utendørs på ca. 5 mil. Går du opp etter en ferie? Hm, nei ikke noe særlig egentlig. Kanskje et kilo? Vet ikke, veier meg veldig sjeldent, men ligger på en relativt stabil vekt egentlig:) For meg virker det mest som om du forsøker å finne en god unnskyldning for å begynne å røyke igjen. Jeg røkte også tidligere, sluttet for 7 år siden og la ikke på meg et gram. Så lenge du ikke forsøker å erstatte røyken med mat er det ingen grunn til å gå opp i vekt. Anbefaler deg å lese boken Endelig ikke-røyker av Allan Carr, det var den som gjorde det så enkelt å slutte for min del:) Savner aldri røyken og tenker omtrent aldri på at jeg faktisk røykte fast før:) Endret 7. august 2014 av Lillesiren
Apis Skrevet 7. august 2014 #9 Skrevet 7. august 2014 Du må gjøre det enkelt, kutte sjokolade, snop og brus, i alle fall i ukedagene, så øke aktivitetsnivået Fokusere på vanlig norsk kost, gi beng i alle fancy slankekurer
AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #10 Skrevet 7. august 2014 Da kommer spørsmålene til dere slanke: Hvordan klarer dere å holde vekta? Jeg ser da dere sitte med en øl, potetløv og godteri. Hva spiser du en vanlig dag? Hva spiser du i helgene? Skeier du ut og hvor mye skeier du ut? Hvor mye beveger du deg? Går du opp etter en ferie? Å holde vekta er enkelt. Drit i alle tåpelige slanketriks, dietter og pulverkurer. Mat er ren matematikk. Dersom du i løpet av en normaldag spiser flere kalorier enn du forbrenner så går du opp i vekt. Spiser du like mange forblir du der du er, og spiser du færre enn du forbrenner går du ned. Enkelt og greit. Ikke noe hokuspokkus. Du kan spise hva pokker du vil, så lenge lengde inn ikke overgår mengde ut. Ingen grunn til å unngå yndlingsretten. Ingen grunn til å spise den ekle lettmajonesen. Eg helt vanlig dag spiser jeg ingenting til frokost. Jeg er gretten, sur og har ett mål om morgenen: å komme meg på jobb så raskt som tenkelig mulig. Av og til tar jeg med en smoothie eller noe søtt, fett bakverk av typen croissant/kanelbolle. Til lunsj spiser jeg en porsjon middagsrester. Og så spiser jeg noe snack hjemme før jeg spiser en porsjon middag, gjerne pasta eller moussaka eller taco og jeg er ikke glad i salater, så det spiser jeg ikke, men ovnsbakte grønnsaker går det mye av. Til dette drikker jeg mye juice. Og så spiser jeg kveldsmat sent på kvelden (gjerne ennå mere middagsrester). Sum summarum spiser jeg rundt 1800-2200 kalorier i løpet av en dag. Jeg teller dem ikke, men jeg holder en jevn vekt (+/- 2 kg i løpet av året) og vet at jeg spiser akkurat passe av erfaring. Jeg går aldri sulten, med mindre jeg er matlei og ikke gidder lage mat. Jeg seier aldri ut. Kostholdet mitt inneholder akkurat det jeg vil spise, akkurat når jeg vil spise det. Får jeg lyst på potetgull mandag så blir det potetgull mandag. Men (og dette er rimelig viktig) jeg spiser over gjennomsnittet mye frukt og grønt, fordi jeg er over gjennomsnittet glad i det. Jeg kan heller ikke forfra ferdigmat, alt jeg lager er hjemmelaget, og det meste av kjøtt er magert. Så en normalmiddag inneholder maks 100g kjøtt, og jeg spiser gjerne vegetar 1-7 dager i uka. Ikke fordi jeg må, men fordi det er sunt, godt og får meg til å føle meg proppfull av energi. Pølser og ting som tyter av fett blir jeg rett og slett uggen og uopplagt av. Jeg trener i perioder, men trening påvirker ikke vekta (da passer jeg nemlig på å spise mer). Ren kontroll med at mengde kalorier inn=ut er eneste veien dit. Og husk at å slanke seg ikke betyr å sulte. Du skal spise mye kål og gulrot i løpet av dagen før du går opp i vekt. Så mye faktisk, at du går ned i vekt.Anonymous poster hash: 86c1c...688
AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #11 Skrevet 7. august 2014 Jeg er 168 og veier 51 kg. Har en veldig aktiv jobb, som gjør at jeg løper rundt på beina i 7-8 timer om dagen. Jeg er veldig opptatt av hva jeg spiser, men også at jeg spiser når jeg er sulten. Jeg spiser ikke godteri, med unntak av noen lørdager. Jeg er veldig glad i middager og god mat, så jeg lager gjerne noe spesiell mat til lørdagsgodt i stedet for godteri Jeg spiser egg, salat, brokkoli, gulrøtter, eple, masse bær, avokado ++. Hvis jeg f.eks. skal lage pastasalat, så veier jeg alltid pastaen før jeg koker den. Pleier å ligge mellom 30-40 gram fullkorspasta. På den måten så vet jeg hvor mye jeg får i meg, uten at det blir fråtsing. 30 gram pasta ser veldig lite ut, men når du blander den med mye sunne grønnsaker, så blir det mer enn nok. Jeg er veldig glad i sunn mat. Storhandler en dag i uken, og da ser ukesmenyen gjerne slik ut: - Grønnsakssuppe (Jeg eeelsker dette. Med kålrabi, brokkoli, potet, buljong, gulrøtter. Noen ganger steker jeg sopp og har oppi. Noen ganger mager kjøttpølse, og noen gang stekt svinekjøtt eller hjemmelagede kjøttboller.) - Wok med kylling/svinekjøtt - Laksesalat med mango, masse grønt, pepper, avokado+ alt du liker - Fullkorn pitabrød med kjøttdeig og hjemmelaget tomatsaus. Begrens inntaket med brødet. Jeg spiser alltid ett brød, også fyller jeg på hvis jeg er mer sulten med salat og kjøtt. Jeg blir fort mett da. - Hjemmelaget tomatsuppe med buljong, melk, egg også liker jeg å ha noe kjøtt ved siden av. Gjerne også hjemmelagede, grove hvitløksbaguetter også. - Lørdag er kosedag med mat for meg. Vi spiser ofte biff, lasagne, hjemmelaget pizza osv. - Søndag har vi god tid, og da liker samboer å være med å velge mat. Hamburger trenger ikke være usunt. Vi lager burger av karbonadedeig, med mye salat (både på og ved siden av), med Hatting sine grove hamburgerbrød. Av og til råsteker vi poteter og har ved siden av. Jeg ligger på rundt 1500 kalorier om dagen. Man må bare begrense inntaket, så kan man spise hva man vil. Velg det groveste du finner, lag smoothies, spis frukt. Jeg pleier alltid å blande inn litt ekstra fett i kosten min. Som avokado, nøtter, laks osv Da merker jeg at jeg er mett lenger. Det er lett når du kommer inni det. Dropp småspisingen på usunne ting, og vær opptatt av hva du putter i deg. Er det smaksprøver på kaker inne i en butikk? Ikke kjøp. Storhandle en gang i uken! Det er ufattelig smart. Pengesparende, og du får planlagt maten din, så ingen fristelser som ligger rundt. Skal du ha lørdagsgodt, men handler på mandag, så kjøper du godteriet på lørdagen. Ellers er sannsynligheten mye større for at du spiser det opp tidligere i uka, for så kjøpe nytt på lørdagen. Vær streng med deg selv, og drikk mye vann. Du kommer til å merke forskjell på kroppen og energinivået fort. Jeg har også en regel om at jeg ikke skal spise et måltid uten noe som helst av frukt, grønt eller bær Da får jeg i meg vitaminer og mineraler + magefyll. Det er så mye god, sunn mat der ute, så å spise konstant usunt er egentlig bare idiotisk. Lykke til Anonymous poster hash: 34af0...b9f
AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #12 Skrevet 7. august 2014 Hvordan klarer dere å holde vekta? Jeg ser da dere sitte med en øl, potetløv og godteri. Jeg spiser riktig rett og slett, spiser det kroppen trenger og gjerne litt mer, og spiser potetgull eller litt sjokolade i helgene. Jeg går på en spesiell diett pga sykdom som holdes i sjakk av dette. Hva spiser du en vanlig dag? Jeg vil faktisk ikke svare her siden jeg går på et spesielt kosthold, men det er frokost, lunsj, mellommåltid, middag og kvelds. Hva spiser du i helgene? Samme som i ukedagene, men kanskje pizza/lasagne og noe ekstra godt til dessert, eller litt potetgull. Skeier du ut og hvor mye skeier du ut? Sjeldent, pga spesielle dietten min. Hvor mye beveger du deg? Prøver å trene 3-4 dager i uka, da blir det lengre økter, eller holde meg i bevegelse kanskje 30 min pr dag, men det er selvsagt stillesittende perioder for meg også pga studier. Går du opp etter en ferie? Nei. Og igjen, det er pga kostholdet som er riktig. Lykke til ts, jeg tror du klarer dette! Dette med at alle sier ulike ting er sunt - du må rett og slett finne noe som funker for deg og ikke høre på alt av råd, da blir det for mye. Anonymous poster hash: 0c905...6bc
Kladd Skrevet 7. august 2014 #13 Skrevet 7. august 2014 Hvordan klarer dere å holde vekta? Jeg ser da dere sitte med en øl, potetløv og godteri. Om jeg drikker øl og spiser snop, tar jeg det igjen ved å spise en lettere middag, droppe kveldsmaten eller noe annet. Spiser jeg is feks. så ser jeg på det som et mellommåltid, slik at det ikke kommer i tillegg til alt det vanlige. Dessuten begrenser jeg meg: jeg spiser kun en liten skål potetgull og kanskje et par-tre striper sjokolade. Jeg momser ikke i meg en stor sjokoladeplate på en kveld. Dessuten prøver jeg å velge en av delene: Enten dessert eller potetgull til filmen, ikke begge deler. Hva spiser du en vanlig dag? 1-2 brødskiver/havregrøt med frukt til frokost 2 knekkebrød med hvitost + frukt/grønnsak til lunsj Youghurt/frukt/CC/nøtter til mellommåltid Kylling/fisk med massse grønnsaker til middag. Spiser vegetarisk middag 1-2 dager i uka. Stort sett en dag i uka med pasta og en dag med pizza eller taco. Hva spiser du i helgene? Stort sett det samme som ellers, men med lørdagsgodt og dessert på søndag. Drikker litt øl/vin og prioriterer det over masse mat. Skeier du ut og hvor mye skeier du ut? "Skeier ut" ganske ofte, men som sagt, jeg "tar det igjen" på noe annet. I sommer har jeg spist is sikkert annen hver dag. Hvor mye beveger du deg? Jeg løper ca 3 ganger i uka + en dag styrke. Går til jobben. Går du opp etter en ferie? I ferien kan jeg godt gå opp rundt en kilo, men har ikke gjort det i denne sommerferien hvor jeg har vært veldig aktiv.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #14 Skrevet 7. august 2014 Hvordan klarer dere å holde vekta? Jeg ser da dere sitte med en øl, potetløv og godteri. Jeg tror rett og slett jeg er for lat til å spise. Står valget mellom sult og matlaging velger jeg ofte det enkleste, sult. Hvis jeg spiser mye potetgull og godteri går det ut over appetitten slik at jeg spiser mindre til middag eller kanskje dropper middagen. Tidligere drakk jeg 1,5 l Cola daglig. Nå har jeg trappet ned til et par bokser i uka (redd for tennene, ikke vekta). Gikk ned noen kg på det. Hva spiser du en vanlig dag? Akkurat nok til verken gå opp eller ned. Middagen er av og til det eneste måltidet om dagen, men til gjengjeld stort. Blir uvel av mat tidlig, så lunsj/frokost spises (hvis det spises) i tidsrommet kl. 10 - 15. Jeg merker også at de gangene jeg spiser tidlig (mellom kl. 6-8) kjenner jeg mer sult utover dagen fram til lunsj. Spiser jeg ikke frokost kan jeg godt klare meg fram til middag på kvelden. Det første måltidet kan være rester fra gårsdagens middag, havregrøt med sukker og kanel, hvetebakst, brødskiver, omelett, nudler, pommes frites, cornflakes osv. Hvis jeg ikke orker å lage mat spiser jeg sjokolade, nøtter eller potetgull. Spiser mye norsk tradisjonskost, typ kjøtt og poteter, eller enkle løsninger som taco, pizza, wok. Indisk eller thai om vi bestiller mat. Jeg er veldig imponert over alle som klarer å spise 4-5 måltider hver dag + mellommåltider. Hvordan har folk tid og energi til det? Hva spiser du i helgene? Første måltid ved 12 - 14-tida: F.eks. speilegg/eggerøre, bacon, tomatbønner, pølser og brød. Middag på kvelden 20-tida. Samme som ellers i uka. Skeier du ut og hvor mye skeier du ut? Jeg skeier ut ved å bruke mer penger på mat enn det jeg vanligvis gjør. Som å kjøpe et fint stykke kjøtt på den litt dyrere butikken, bestille mat eller spise ute. Å skeie ut har for meg ingenting å gjøre med og spise mer mat eller usunn mat. Hvor mye beveger du deg? Alt for lite. Har vært hjemmesittende student det siste året. Noen uker er jeg ikke utafor døra engang. Har en del trapper i huset da. Teller det? Går du opp etter en ferie? Nei. Ender ofte opp med å spise mye godteri og lite mat om jeg har fri. Anonymous poster hash: bad42...835 1
miaw Skrevet 7. august 2014 #15 Skrevet 7. august 2014 (endret) Jeg synes du høres litt streng med deg selv. Det du skal er å forandre hele livsstilen din, og det er søren meg ikke enkelt i dagens samfunn. Med fristelser i butikken, sosiale settinger, reklame osv, og muligheten til å disponere bil eller kollektiv. Mange av oss har stillesittende jobber også. Rart at folk blir overvektige? Nei! Jeg tror ikke vi "normalvektige" kan forestille oss hvor vanskelig det kan være å bli kvitt kiloene. Men har du vurdert å skaffet hjelp utenfra? Melde deg på grete roede kurs eller skaffe deg PT. Vet om flere som har fått utrolige resultat pga deres hjelp. Hvordan klarer dere å holde vekta? -det tror jeg nok er fordi at selv om jeg spiser det jeg vil, så spiser jeg ikke mer enn det som er bra for meg. Har vent meg til å spise lite og ofte, så blir fort kvalm om jeg fråtser. Hva spiser du en vanlig dag? Frokost; rundstykke og sjokolademelk/kaffe latte. Tunfisk/makrell i tomat/avokado og ost er påleggsfavoritter. Lunsj; masse svart kaffe. En double 0 youghurt (kokkos er favoritten) og knekkebrød. Middag; elsker fisk. Middagsfavoritter er kokt torsk m. Potetstappe/ hjemmelaget fiskegrateng/ laks teriyaki. Kveldskos; av og til bare chailatte med helmelk, er ofte mett fra middagen. Av og til noen saltekjeks med kremost. Hva spiser du i helgene? Akkurat det jeg vil. Godteri, chips, masse øl, take away mat...akkurat det jeg vil. Hvor ofte skeier du ut? Jeg skeier vel egentlig ut ganske ofte. Men jeg tror jeg holder vekta fordi jeg fra før ikke ligger så høyt kalorimessig så det går greit. Hvor mye beveger du deg? Ganske mye. Selv om jeg hater å trene på treningsstudio så liker jeg å være ute. Går mye på fjellet når jeg er på stedet jeg er fra. Har en aktiv jobb og ikke minst så har jeg ikke busskort. Noe som vil si at jeg går mye. Velger også trapper foran heis. Går du opp etter ferie? Ja pleier det. Men det stabiliserer seg når hverdagen er tilbake. Endret 7. august 2014 av miaw
Erazor Skrevet 7. august 2014 #16 Skrevet 7. august 2014 Et tips er at det kan være hensiktsmessig for deg om du henvender deg til dem som har vært overvektig, men som har klart å gå ned i vekt og deretter holde den nye vekten. Om man har vært overvektig og har gått ned i vekt, vil man for eksempel måtte spise mindre for å holde vekten enn en person som har hatt stabil vekt hele tiden. Derfor er det nettopp det å holde vekten etter at man har gått ned som er den største utfordringen. Så til spørsmålene dine: Hvordan klarer dere å holde vekta? Jeg ser da dere sitte med en øl, potetløv og godteri.Begrensninger. Alkohol, potetgull, godteri og usunn mat generelt er stort sett forbeholdt en dag i uken, og inntas gjerne i en sosial setting. Dermed ser det kanskje ut til at man er mer usunn enn man egentlig er til daglig. Hva spiser du en vanlig dag?Frokost, relativt stor lunsj og to mindre måltider, eventuelt en liten middag i stedet for det ene. Lunsjen blir ofte «middag» av praktiske årsaker (arbeidstider og trening). Hva spiser du i helgene?Lørdag spiser jeg akkurat det jeg vil. Søndag er som en vanlig dag, bortsett fra at stor lunsj byttes ut med middag. Skeier du ut og hvor mye skeier du ut?Lørdag har jeg ingen føringer ut over hva jeg klarer å få i meg. Når man har et restriktivt inntak resten av uken, er det imidlertid begrenset hva man orker å spise. Hvor mye beveger du deg?Trener hver dag. Går du opp etter en ferie?Har ikke vekt, sjekker kun nå og da på treningssenteret. Trener uansett hver dag hele året, uavhengig av hvor jeg er i verden. Vekten i seg selv betyr mindre, bruker klær som et mål på hvordan det står til. Begynner de å stramme på feile steder, så er det et dårlig tegn. For øvrig er det ikke nødvendigvis negativt om jeg går opp i vekt, jeg trener såpass mye at ekstra vekt neppe vil være fett, men muskler - og det har jeg ikke noe imot.
Gjest Runforit Skrevet 7. august 2014 #17 Skrevet 7. august 2014 Hva spiser du en vanlig dag? 3 store måltider:Frokost, lunsj og middag. De består av godt med proteiner, fett og karbohydrater som er trege med lav GI(bønner, kikerter, linser, grønnsaker etc). Er ikke alltid det et behov for mellommåltid og kvelds, men de er små og består gjerne av litt nøtter, proteinpannekaker, omelett etc. Hva spiser du i helgene? Spiser helt likt i helgene, men lager gjerne en litt bedre middag(bedre tid til å kokkelere) og på kvelden blir det gjerne noe bakst som godis(vafler, pannekaker, cookies etc) eller litt mørk sjokoalde) Spiser ikke smågodt eller chips og drikker ikke brus. Drikke hovedsakelig vann og te. Skeier du ut og hvor mye skeier du ut? Spiser som sagt likt hverdag som helg som helligdag. Har ikke noe behov for å overspise noe. Er det noe jeg vil ha og liker så forsyner jeg meg og smaker, men har ikke behov for å spise en haug av den aktuelle tingen bare fordi det er tilgjengelig. Kan nevne at når jeg er syk så sklir det vanlige kostholdet ut, men da er det bare om å få i meg noe mat av et eller annet kroppen tillater meg å spise. Om jeg vil ha kokossorbeis eller lakrisbåter så spiser jeg det om alternativet er å ikke spise noe i det hele tatt. Hvor mye beveger du deg? Jeg jogget 6-7 dager i uka i snitt 3-4 mil i uka. Går du opp etter en ferie? Nei, mine ferier består som oftest av opplevelser der jeg farter rundt som Speedy Gonzales med klatring, dykking, svømming, masse sightseeing. Går som oftest litt ned i ferier.
kanelsnurr Skrevet 7. august 2014 #18 Skrevet 7. august 2014 Hvordan klarer dere å holde vekta? Jeg ser da dere sitte med en øl, potetløv og godteri. Du ser meg gjerne spise det ja, men for meg er det noe som hører med i sosiale situasjoner. Jeg kan ikke huske å noen gang ha spist potetgull, brus o.l. i en situasjon der jeg var helt alene. Det er også veldig sjeldent vi spiser sånt når det bare er meg og samboern (unntaket er vel tursjokoladen når vi er i fjellet...). Er ikke egentlig noe bevisst valg å være så "asketisk," det bare blir sånn. Vi er nok begge to mer glad i middag enn dessert, om vi skal kose oss ekstra en lørdag så blir det heller med en god biff enn med smågodt. Øl og vin til maten forekommer, men ingen mengder. Tror også at valgene våre i stor grad henger sammen med handlevaner. Om det er noe i huset, f.eks. at det finnes rester av kake/godis som er kjøpt inn pga besøk, så blir det jo alltid spist opp. Men i hverdagen så blir det bare ikke kjøpt inn. Vi begrenser oss til å handle et par ganger i uka, og holder oss til handlelista som regel. Blir da sjeldent kjøpt snop om det ikke er noe spesielt. Føler ikke det er noe problem å gå forbi godishylla på butikken, den frister liksom ikke spesielt, mens frukten ofte ser innbydende ut (er nok heldig der). Hva spiser du en vanlig dag? Knekkebrød eller havregrøt til frokost, Brømat til lunsj (matpakke). Av og til "dagens" i kantina, om jeg skal sitte lenge. Spiser ofte to lunsjer, så har stor matpakke (6-skiver) Middag varierer, alt fra torsk og poteter til taco. Prøver å spise kjøttfritt en dag i uka, og bruker ofte tipsene til kjøttfri mandag. Kveldsmat blir en brødskive eller middagsrester (eller ingenting, når middagen er seint, noe den ofte blir.) Tenker aldri spesielt på kcal, og har aldri telt dem. Ingen spesielle ting jeg holder meg unna, men kjøper alltid grovt brød (aldri loff). Tar smør på brødskiva med 100% god samvittighet! Hva spiser du i helgene? Samme som ellers, men lager ofte bedre middag når jeg har bedre tid. Skeier du ut og hvor mye skeier du ut? Skeier ut i sosiale sammenhenger der det er naturlig, f.eks. øl når jeg er ute med venner, smågodt på filmkveld o.l.. Kanskje 1 gang i uka, kanskje sjeldnere. Er ikke så bevisst på det, noen uker er man ute 3 ganger, andre ganger kan det gå en måned der det sosiale bare er skravling over en te-kopp. Er veldig glad i øl da, men velger kvalitet over kvantitet. Om jeg drikker er det for smaken, ikke for å bli full. Hvor mye beveger du deg? Trener 3-4 ganger i løpet av uka. Er ellers veldig glad i friluftsliv, så er ofte på tur i skogen, eller reiser på fjellet i helgene. Sitter ellers for mye stille, både med studier og jobb. Går du opp etter en ferie? Nei. Er som regel mer aktiv i ferien eller ellers, for da har jeg tid til det. Velger også som regel fjellet over sydenferie!
AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #19 Skrevet 7. august 2014 Hvordan klarer dere å holde vekta? Jeg ser da dere sitte med en øl, potetløv og godteri. Mengder, mengder, mengder. Det handler om hvor mye/lite man spiser av ting. Hva spiser du en vanlig dag? Middag (ca 1 stor potet, 3 fiskepuddingskiver etc/1 taco) Hva spiser du i helgene? Det samme som ellers Skeier du ut og hvor mye skeier du ut? Spiser det jeg vil når jeg vil. Men istedenfor å kjøpe 200 gram sjokolade, kjøper jeg en liten. Hvor mye beveger du deg? Ikke så veldig mye (har ME). Går du opp etter en ferie? Nei, som regel ned. Anonymous poster hash: c886d...d56
AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #20 Skrevet 7. august 2014 Glemte å skrive på at jeg spiser kvelds også. 1-2 skiver. Anonymous poster hash: c886d...d56
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå