Snuskerullen Skrevet 7. august 2014 #1 Skrevet 7. august 2014 Jeg drikker for mye. Går glatt ned et par flasker rødvin pr. kveld. Legen min er bekymret, havnet på sykehus for et halvt år siden med magesår og akutt leversvikt. Jeg klarte å holde meg edru i en mnd. etter det, men dro på tur til Danmark og havnet utpå igjen. Vet selvfølgelig at dette er fryktelig farlig for meg, men jeg klarer ikke slutte. Har sjekket ut div. behandlingssteder, men enten må man betale bortimot kr. 100.000,- for behandling av egne penger (penger jeg ikke har!!!), eller la seg innlemme i det offentlige, som man da risikerer å både miste førerkort og det som er... Har i tillegg en samboer som ikke akkurat hjelper til - han drikker stort sett øl, men går gjerne med 5-8 halvlitere på en hverdag. Er det noen som kan gi meg råd her??? 1
lillemeg90 Skrevet 7. august 2014 #2 Skrevet 7. august 2014 (endret) Heisann! Det er tøfft å innrømme at man har alkoholproblemer, så du er tøff som går dette steget:) Du skriver at du glatt drikker to flasker rødvin per kveld, hvor lenge er det siden dette begynte og vet du hvorfor? Var det noe som utløste det? Begynte det som bare kos? Det er mange flere som sliter med avhengighetsproblemer enn det man tror. Mange tenker at de som er avhengige er de typiske alkoholikerene som vi har vokst opp med at sitter i parken. Dette er de færreste, de fleste er mennesker i jobb og med familier som drikker for mye. Helsen din er viktig,nog jeg ser du skriver at du vet det ikke er bra for helsen din. Det at du likevel har vanskligheter for å ikke drikke viser at du trenger nok hjelp fra andre til å løse dette problemet. Jeg forstår det er vanskelig å gå til det offentlige, men det er dessverre en naturlig konsekvens at man kanksje blir fratatt førerkortet for en periode. Men deg er virkelig verdt det om du kan få et annet liv i etterkant! Det høres foresten ut som at samboeren din kunne trengt samme hjelpen.. Hvor i landet bor du? Klem Endret 7. august 2014 av lillemeg90 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #3 Skrevet 7. august 2014 Har du jobb ts? Jeg står midt oppi det samme nå, men som pårørende til samboer som er alkoholiker. Han har jobbet på samme sted i noen og tjue år, å arbeidsplassen hans har forsikringer som dekker behandling. Arbeidsgiver er også lovpålagt å hjelpe den ansatte. For etpar dager siden var vi til en uforpliktende samtale på et behandlingssenter, å samboer fikk vite at vi pårørende krever dette av han nå. Jeg er igrunnen veldig spent, for samboer har lovet at han idag skal ta en prat med bedriftsheletjenesten og fortelle om problemet, å da kan han legges inn til behandling idag eller imorgen. Det virker jo som at du allerede har innrømmet problemet ditt - iallefall overfor legen din. Men jeg lurer på denne legen din, har ikke h*n noe tilbud eller forslag og komme med? Må man gå via det offentlige, er det dessverre lang ventetid før man kommer til behandling. Ettervernet er heller ikke det samme som privat. Anonymous poster hash: 16d14...8e4
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #4 Skrevet 10. august 2014 Kontakt fastlegen din og be om hjelp. Du kan søkes inn på behandling der du bor, og du kan få medisiner som gjør at du blir dårlig dersom du drikker alkohol. I tillegg vil du i et behandlingsopplegg ha mulighet for at noen snakker med samboeren din, slik at han støtter deg fremfor å gjøre situasjonen vanskeligere. Vedr. førerkort så plikter alle behandlere å melde fra om det er uforsvarlig at noen innehar førerkort, enten permanent eller midlertidig, uavhengig om det er offentlig eller privat behandlingsinstitusjon. Anonymous poster hash: d08c2...5e3 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #5 Skrevet 10. august 2014 Jeg drikker for mye. Går glatt ned et par flasker rødvin pr. kveld. Legen min er bekymret, havnet på sykehus for et halvt år siden med magesår og akutt leversvikt. Jeg klarte å holde meg edru i en mnd. etter det, men dro på tur til Danmark og havnet utpå igjen. Vet selvfølgelig at dette er fryktelig farlig for meg, men jeg klarer ikke slutte. Har sjekket ut div. behandlingssteder, men enten må man betale bortimot kr. 100.000,- for behandling av egne penger (penger jeg ikke har!!!), eller la seg innlemme i det offentlige, som man da risikerer å både miste førerkort og det som er... Har i tillegg en samboer som ikke akkurat hjelper til - han drikker stort sett øl, men går gjerne med 5-8 halvlitere på en hverdag. Er det noen som kan gi meg råd her??? Førerkortet får du jo tilbake når du har levert rene prøver i 6 måneder, så det er ikke den største krisen. Det viktigste for deg er å reparere kropp og sinn. Anonymous poster hash: 89677...486
Snuskerullen Skrevet 10. august 2014 Forfatter #6 Skrevet 10. august 2014 Takk for alle svar. Jeg bor på et lite sted hvor man er helt avhengig av førerkort. Uten mulighet for å kjøre bil, blir jeg helt isolert. Jeg har aldri kjørt i fylla, men vet at hvis man innrømmer ovenfor helsevesenet at man drikker for mye, trekker de sine (feil) konklusjoner. Skal til fastlegen neste uke - skal prøve å manne meg opp til å diskutere med ham hva vi evt. kan gjøre. Jeg er lei av å ha "suget" etter alkohol - ikke fordi jeg vil ruse meg, men det får meg til å slappe av. Jeg jobber deltid, og merker jo at de dagene før jeg har fri, er det lettere å ta seg noen glass ekstra. Jobben min innebærer presisjon og nøyaktighet, så hvis jeg skal på jobb, begrenser det inntaket. Lillemeg90: Har ikke lyst til å annonsere hvor jeg bor. Send meg PM.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #7 Skrevet 12. august 2014 Takk for alle svar. Jeg bor på et lite sted hvor man er helt avhengig av førerkort. Uten mulighet for å kjøre bil, blir jeg helt isolert. Jeg har aldri kjørt i fylla, men vet at hvis man innrømmer ovenfor helsevesenet at man drikker for mye, trekker de sine (feil) konklusjoner. De er pliktige til å melde dette videre. Og helt ærlig, hva er problemet? Så blir du uten førerkort ett års tid mens du blir edru, det er da en mye mindre krise enn at du drikker deg i hjel. Anonymous poster hash: 89677...486
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #8 Skrevet 12. august 2014 Bra at du har innrømmet det. Det er få som gjør det dessverre. Beste medisin mot sug er turer i skog og mark. Når du er sliten får du en god følelse i kroppen som gjør at du mister lysten. Anonymous poster hash: 2562c...0b6
Gjest pluviophile Skrevet 12. august 2014 #9 Skrevet 12. august 2014 Du er utrolig tøff som har kommet så langt at du innrømmer det - ikke bare for deg selv, men også for andre (selv om det kanskje bare er som anonym på nettet). Da er du kommet langt på vei allerede! Det er nok mange som har kjent på hvor kort veien er fra å kose seg med et glass eller to - etterhvert tre -stadig oftere. Man kjenner at det går greit, egentlig. Helt til den dagen du merker at du blir stresset av tanken på en kveld uten vin. Jeg har selv kjent på suget, og måtte en stund ha sovepiller for å klare å sove uten alkohol. Fysisk trening - skogturer og yoga - hjalp for meg. Spikermatte og rolig musikk for å kunne fokusere på noe annet når jeg skulle sove. Vil samboeren din slutte? Hvis ikke er det ikke lett for deg å gå gjennom en nedtrapping mens han sitter og drikker rett foran deg...
AnonymBruker Skrevet 13. august 2014 #10 Skrevet 13. august 2014 Moren min var innlagt flere ganger til behandling for alkoholmisbruk og det var aldri noen som tok førerkortet fra henne, så tror ikke det er automatikk i at det skjer. Gikk gjennom fastlegen. Anonymous poster hash: c7207...21d
Adhara Skrevet 13. august 2014 #11 Skrevet 13. august 2014 Tråden er ryddet for oppfordring til brudd på norsk lov, samt svar til dette. Irrlys, mod.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå