AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #1 Skrevet 7. august 2014 Jeg har Cøliaki, kaseinintolleranse, eggallergi, fruktosemalabsorpsjon, er allergisk mot en del nøtter og jeg reagerer tidvis på fisk (vet ikke hvilke arter enda). Jeg spiser få grønnsaker om gangen og kun de med lavest fruktoseinnhold da jeg ikke ønsker å pøse på med tonnevis med dekstrose til middag. Jeg fikk diagnosen fruktosemalabsorpsjon for omtrent et år siden og før det spiste jeg tilnærmet vegetarisk fordi jeg rett og slett ikke liker smaken av kjøtt. Hverken svin, kylling eller elg passer min gane, men jeg har ikke stort valg enn å begynne og like det. De andre begrensningene har jeg hatt i mange år, så de er jeg vant med. Jeg sliter med å lære meg at middag er kjøtt pluss ris med bittelitt grønnsaker, jeg er vant til å tenke grønnsaker pluss eventuelt noe kjøtt/fisk. Jeg ønsker tips til hvordan jeg kan bli vant til å spise kjøtt uten å blande det ut med grønnsaker. Ønsker også tips til middger som passer min diett. (Jeg har vært hos ernæringsfysiolog, men hun kunne ikke hjelpe.)Anonymous poster hash: 3bd73...fb2
Gjest Solsmil Skrevet 7. august 2014 #2 Skrevet 7. august 2014 Oioioi... Hva er det du tåler da? Jeg har og ganske begrenset kosthold, og for meg hjalp det veldig å sette opp en liste med absolutt alle matvarene jeg kunne komme på som jeg tålte. Og deretter ta utgangspunkt i det. Altså fokusere først på det jeg tålte framfor det jeg ikke tålte. Viste seg at det var lettere å være litt kreativ da. Lykke til:)
AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #3 Skrevet 7. august 2014 Jeg kan ikke skrive alt jeg tåler her inne, det ville bli en fryktelig lang liste. Anonymous poster hash: 3bd73...fb2 1
Adhara Skrevet 7. august 2014 #4 Skrevet 7. august 2014 Jeg kan ikke skrive alt jeg tåler her inne, det ville bli en fryktelig lang liste. Anonymous poster hash: 3bd73...fb2 Da gjør du det ikke enkelt å hjelpe deg altså. 5
AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #5 Skrevet 7. august 2014 Jeg har jo skrevet hva jeg ikke tåler. Anonymous poster hash: 3bd73...fb2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #7 Skrevet 12. august 2014 Ingen som har tips? Anonymous poster hash: 3bd73...fb2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #8 Skrevet 12. august 2014 Jeg har jo skrevet hva jeg ikke tåler.Anonymous poster hash: 3bd73...fb2 Mange vil ikke kunne komme med tips rett og slett fordi de ikke vet hva kaseinintolleranse og fruktosemalabsorpsjon er. Du gidder ikke å komme med en liste over hva slags varer du tåler - fordi det tar tid? Du kan i hvert fall ikke forvente at folk skal bruke sin tid på å lese seg opp på alle disse allergiene og komme med råd til deg. Dette er et forum med vanlige mennesker, og ikke kun for leger og ernæringsspesialister. Anonymous poster hash: 2bd33...75a 9
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #9 Skrevet 12. august 2014 Mange vil ikke kunne komme med tips rett og slett fordi de ikke vet hva kaseinintolleranse og fruktosemalabsorpsjon er. Du gidder ikke å komme med en liste over hva slags varer du tåler - fordi det tar tid? Du kan i hvert fall ikke forvente at folk skal bruke sin tid på å lese seg opp på alle disse allergiene og komme med råd til deg. Dette er et forum med vanlige mennesker, og ikke kun for leger og ernæringsspesialister. Anonymous poster hash: 2bd33...75a Det ville jo bli en fryktelig lang liste, det er jo mye enklere å lese den korte listen over det jeg ikke tåler. Skjønner at ikke vanlige folk kan svare, men jeg har sett i andre tråder at det er flere her inne som har forskjellige allergier eller intoleranser, og det er vel helst disse som trykker seg inn i slike tråder. Anonymous poster hash: 3bd73...fb2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #10 Skrevet 12. august 2014 Det ville jo bli en fryktelig lang liste, det er jo mye enklere å lese den korte listen over det jeg ikke tåler. Skjønner at ikke vanlige folk kan svare, men jeg har sett i andre tråder at det er flere her inne som har forskjellige allergier eller intoleranser, og det er vel helst disse som trykker seg inn i slike tråder.Anonymous poster hash: 3bd73...fb2 Kan du forklare hva det innebærer å ha kaseinintolleranse og fruktosemalabsorpsjon? Betyr det at du ikke tåler melkeprodukter og fruktsukker? Det er fint at du har ramset opp alt det som du ikke tåler, men om du skan skrive listen over det du ikke tåler punktvis, blir det lettere for meg å få oversikten, i hvertfall, og kanskje også for andre Jeg kan godt komme med forslag etter at du har forklart de 2 ordene over Anonymous poster hash: 797d9...6e4 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #11 Skrevet 12. august 2014 Jeg har Cøliaki, kaseinintolleranse, eggallergi, fruktosemalabsorpsjon, er allergisk mot en del nøtter og jeg reagerer tidvis på fisk (vet ikke hvilke arter enda). Jeg spiser få grønnsaker om gangen og kun de med lavest fruktoseinnhold da jeg ikke ønsker å pøse på med tonnevis med dekstrose til middag. Jeg fikk diagnosen fruktosemalabsorpsjon for omtrent et år siden og før det spiste jeg tilnærmet vegetarisk fordi jeg rett og slett ikke liker smaken av kjøtt. Hverken svin, kylling eller elg passer min gane, men jeg har ikke stort valg enn å begynne og like det. De andre begrensningene har jeg hatt i mange år, så de er jeg vant med. Jeg sliter med å lære meg at middag er kjøtt pluss ris med bittelitt grønnsaker, jeg er vant til å tenke grønnsaker pluss eventuelt noe kjøtt/fisk. Jeg ønsker tips til hvordan jeg kan bli vant til å spise kjøtt uten å blande det ut med grønnsaker. Ønsker også tips til middger som passer min diett. (Jeg har vært hos ernæringsfysiolog, men hun kunne ikke hjelpe.)Anonymous poster hash: 3bd73...fb2 Kan du spise potetmos? Stekt rogn i skiver og med potetmos ved siden av og dampede grønnsaker er nydelig. Sitrondråper på rogna, om du tåler det Anonymous poster hash: 797d9...6e4
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #12 Skrevet 12. august 2014 Jeg har Cøliaki, kaseinintolleranse, eggallergi, fruktosemalabsorpsjon, er allergisk mot en del nøtter og jeg reagerer tidvis på fisk (vet ikke hvilke arter enda). Jeg spiser få grønnsaker om gangen og kun de med lavest fruktoseinnhold da jeg ikke ønsker å pøse på med tonnevis med dekstrose til middag. Jeg fikk diagnosen fruktosemalabsorpsjon for omtrent et år siden og før det spiste jeg tilnærmet vegetarisk fordi jeg rett og slett ikke liker smaken av kjøtt. Hverken svin, kylling eller elg passer min gane, men jeg har ikke stort valg enn å begynne og like det. De andre begrensningene har jeg hatt i mange år, så de er jeg vant med. Jeg sliter med å lære meg at middag er kjøtt pluss ris med bittelitt grønnsaker, jeg er vant til å tenke grønnsaker pluss eventuelt noe kjøtt/fisk. Jeg ønsker tips til hvordan jeg kan bli vant til å spise kjøtt uten å blande det ut med grønnsaker. Ønsker også tips til middger som passer min diett. (Jeg har vært hos ernæringsfysiolog, men hun kunne ikke hjelpe.)Anonymous poster hash: 3bd73...fb2 Kyllingfileter med ris og grønnsaker, Wok-et kylling, grønnsaker og kokt ris ved siden av. Helstekt kalkun (fryses ned i porsjoner) smaker himmelskt kaldt som pålegg (med salt og pepper på) eller oppvarmet med ønsket tilbehør (grønnsaker, potet/ annet og grønnsaker) Anonymous poster hash: 797d9...6e4 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2014 #13 Skrevet 12. august 2014 Jeg har Cøliaki, kaseinintolleranse, eggallergi, fruktosemalabsorpsjon, er allergisk mot en del nøtter og jeg reagerer tidvis på fisk (vet ikke hvilke arter enda). Jeg spiser få grønnsaker om gangen og kun de med lavest fruktoseinnhold da jeg ikke ønsker å pøse på med tonnevis med dekstrose til middag. Jeg fikk diagnosen fruktosemalabsorpsjon for omtrent et år siden og før det spiste jeg tilnærmet vegetarisk fordi jeg rett og slett ikke liker smaken av kjøtt. Hverken svin, kylling eller elg passer min gane, men jeg har ikke stort valg enn å begynne og like det. De andre begrensningene har jeg hatt i mange år, så de er jeg vant med. Jeg sliter med å lære meg at middag er kjøtt pluss ris med bittelitt grønnsaker, jeg er vant til å tenke grønnsaker pluss eventuelt noe kjøtt/fisk. Jeg ønsker tips til hvordan jeg kan bli vant til å spise kjøtt uten å blande det ut med grønnsaker. Ønsker også tips til middger som passer min diett. (Jeg har vært hos ernæringsfysiolog, men hun kunne ikke hjelpe.)Anonymous poster hash: 3bd73...fb2 Hei Beklager at jeg foreslo kylling. Jeg fikk ikke med meg at kylling ikke passet for deg (Jeg trenger nok en oversiktlig liste, for å greie å komme med gode forslag) Anonymous poster hash: 797d9...6e4
Akvarium85 Skrevet 12. august 2014 #14 Skrevet 12. august 2014 Ta kontakt med en ernæringsTERAPEUT, f.eks er Jens Veiersted (i Oslo, han kan sikkert tipse deg om andre terapeuter i andre deler av landet hvis det blir langt unna) helt utrolig dyktig, og kan sannsynligvis hjelpe deg. Du trenger ikke bare middagstips, du trenger å reparere den ødelagte tarmen din, så du kan begynne å spise ting igjen, og det kan ikke en ernæringsfysiolog hjelpe deg med. Det er hjelp å få, jeg har vært der selv! 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2014 #15 Skrevet 14. august 2014 Kan du forklare hva det innebærer å ha kaseinintolleranse og fruktosemalabsorpsjon?Betyr det at du ikke tåler melkeprodukter og fruktsukker?Det er fint at du har ramset opp alt det som du ikke tåler, men om du skan skrive listen over det du ikke tåler punktvis, blir det lettere for meg å få oversikten, i hvertfall, og kanskje også for andreJeg kan godt komme med forslag etter at du har forklart de 2 ordene over Anonymous poster hash: 797d9...6e4 Alt av melkeprodukter (også laktsoefrie) er helt utelukket. Jeg bruker sojamelk, -yoghurt (naturell) og -smør. Jeg kan ikke spise noen ferdigprodukter. Heller ikke glutenfrie fordi jeg ikke tåler hvetestivelse. Kan absolutt ikke spise egg og nøtter. Grønnsaker og frukt med høyt innhold av fruktose bør jeg ikke spise. Tomat er utelukket. Inntil jeg har fått avklart hva jeg reagerer på holder jeg meg unne fisk og skalldyr. Fruktosemalabsorpsjon vil si at jeg helst spiser de minst søte grønnsakene, og jeg må et lavt fruktoseinntak pr. dag. Hvis jeg vil spise en søt grønnsak må jeg balansere fruktosen i grønnsaken med dekstrose/druesukker. Farin er halvparten fruktose, halvparten dekstrose. Anonymous poster hash: 3bd73...fb2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2014 #16 Skrevet 14. august 2014 Kyllingfileter med ris og grønnsaker,Wok-et kylling, grønnsaker og kokt ris ved siden av.Helstekt kalkun (fryses ned i porsjoner) smaker himmelskt kaldt som pålegg (med salt og pepper på) eller oppvarmet med ønsket tilbehør (grønnsaker, potet/ annet og grønnsaker) Anonymous poster hash: 797d9...6e4 Takk! Kylling går fint altså, jeg må bare venne meg til smaken av det. Anonymous poster hash: 3bd73...fb2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2014 #17 Skrevet 14. august 2014 Ta kontakt med en ernæringsTERAPEUT, f.eks er Jens Veiersted (i Oslo, han kan sikkert tipse deg om andre terapeuter i andre deler av landet hvis det blir langt unna) helt utrolig dyktig, og kan sannsynligvis hjelpe deg. Du trenger ikke bare middagstips, du trenger å reparere den ødelagte tarmen din, så du kan begynne å spise ting igjen, og det kan ikke en ernæringsfysiolog hjelpe deg med. Det er hjelp å få, jeg har vært der selv! Takk for tips. Jeg skjønner ikke helt hva han kan hjelpe med. Cøliaki, allergi og melkeintoleranse har jeg hatt hele livet (selvom jeg ikke fikk diagnose før jeg var tenåring). Fruktosemalabsorpsjonen har jeg muligens fått fordi jeg har spist altfor mye frukt og grønnsaker (ifølge indremedisiner). Anonymous poster hash: 3bd73...fb2
charactouy Skrevet 14. august 2014 #18 Skrevet 14. august 2014 Jeg er veldig glad i ovnsbakt kylling. Fileten legges i en ildfast form med litt fett under og dekkes med alufolie. Jeg bruker gjerne chili og hvitløk på. Koteletter blir også veldig godt på den måten. Tilbehør kan varieres i det uendelige, og mange grønnsaker passer også godt til å bake sammen med kjøttet. Litt ekstra fett eller en skvett vann blir en god sjy som du kan ha på risen
Gjest Runforit Skrevet 14. august 2014 #19 Skrevet 14. august 2014 Ingridsblogg.no Erstatt alt av melkevarer med kokosmelk, soyaprodukter etc. Soyamel, kokosmel, mandelmel etc er knallgodt å bake med(bruk fiberhusk for å binde deigen)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå