Gå til innhold

Husredd, tør ikke sove!

Fremhevede innlegg

Gjest Awzm me
Skrevet

Trenger noen trøstende ord, er hjemme i en uke, familien min er på ferie, og alle mine venner og min kjæreste er borte, har ingen jeg kan spørre om å komme til meg.

Har allerede vært alene siden lørdag, og den første natten gikk det greit, etter hvert begynte jeg å tenke at det var mennesker utenfor, som så inn i vinduene, så spøkelser og alt mulig, og nå tenker jeg på at det faktisk er mennesker inne i huset, selv om det sikkert er helt absurd. Nå er det verre enn alle de forrige nettene, og fremdeles en del igjen.

Føler jeg hører lyder på kjøkkenet og i stuen, og blir paranoid, som at jeg ikke kan huske at jeg åpnet verandadøren i går, nesten sikker på at jeg ikke gjorde det, likevel var den åpen.

Jeg ligger på rommet nå, og tenker at det kanskje er noen bak skapene, tør ikke se. Skjer bare om kveldene, og slik skjer hver gang jeg jeg blir alene i flere dager. Noen som har det likt? Hater dette, hater å være redd og føle meg utrygg. Måtte til og med flytte marsvinet inn på rommet for trøst...

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest snoopy_93
Skrevet

Jeg har det slik!
Mamma og pappa er på ferie og jeg tar turen innom av og til pga katten. Så når kvelden er ankommet synes jeg at jeg hører ting fra kjøkkenet, ser skikkelser i spisestua.. Når jeg har lagt meg hender det at jeg blir helt "psyko" i tankene. Syns jeg hører folk rett utenfor og at folk prøver å bryte seg inn og sånt. Fryktelig ekkelt!

MEN, nå har bestevenninna mi sett en skikkelse gå att og fram på rommet til mamma og pappa om natta da. + at de bor i et hus som snart er hundre år gammelt.

Så jeg føler med deg!

AnonymBruker
Skrevet

Hehe, husker min bror var husredd når han var liten, så pappa kom ofte hjem fra seinvakt med at han stod ute i bæl-mørket i hagen i stedet for å være inne i huset :fnise: Moren min er fremdeles husredd og hun er snart 60:P

Men hjelper det å ha på litt lys eller lyd kanskje?:) Ellers så får du bare prøve å tenke logisk; du vet jo at det ikke er noen der:)

Anonymous poster hash: 98c82...6ec
Gjest Awzm me
Skrevet

Jeg har det slik!

Mamma og pappa er på ferie og jeg tar turen innom av og til pga katten. Så når kvelden er ankommet synes jeg at jeg hører ting fra kjøkkenet, ser skikkelser i spisestua.. Når jeg har lagt meg hender det at jeg blir helt "psyko" i tankene. Syns jeg hører folk rett utenfor og at folk prøver å bryte seg inn og sånt. Fryktelig ekkelt!

MEN, nå har bestevenninna mi sett en skikkelse gå att og fram på rommet til mamma og pappa om natta da. + at de bor i et hus som snart er hundre år gammelt.

Så jeg føler med deg!

Ekkelt!! Tenker ofte på alt jeg har sett av skrekkfilmer og spøkelsesfilmer, ser også for meg at det står noen der hver gang jeg åpner en dør, bare. Ufattelig tåpelig av meg ..

Hehe, husker min bror var husredd når han var liten, så pappa kom ofte hjem fra seinvakt med at han stod ute i bæl-mørket i hagen i stedet for å være inne i huset :fnise: Moren min er fremdeles husredd og hun er snart 60:P

Men hjelper det å ha på litt lys eller lyd kanskje? :) Ellers så får du bare prøve å tenke logisk; du vet jo at det ikke er noen der:)

Anonymous poster hash: 98c82...6ec

Har døren på vidt gap, og lys i gangen.. Hører på musikk på headphones, men hører lyder fra stuen gjennom det "/ Klarer faktisk ikke tenke logisk nå, jeg blir tatt fra all fornuft når jeg blir så redd..

Og ja, har faktisk en venn jeg kan ringe, men kjenner jeg han rett så hadde han kommet å banket på vinduet bare for å være drittsekk, så tar ikke sjansen på det, takler ikke det nå, haha

Skrevet

Gjør "home alone" trikset og lag en masse pappmennesker som kjører rundt på bilbaner og det som er. ;)

Skrevet

Jeg kan være sånn i blant også. :fnise: Beste da er å sove på sofaen med tven lavt på og kanskje et lite lys.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan være sånn i blant også. :fnise: Beste da er å sove på sofaen med tven lavt på og kanskje et lite lys.

Enig i denne ;)

Ha lyset på overalt der du ferdes mest i huset, og iallfall i de rommene du er mest redd. Sov gjerne på sofaen med tvn på. Jeg blir alltid mest redd når jeg går inn på soverommet, da begynner tankene å komme og jeg freaker meg selv helt ut.

Anonymous poster hash: 76283...a2f

Gjest Awzm me
Skrevet

Gjør "home alone" trikset og lag en masse pappmennesker som kjører rundt på bilbaner og det som er. ;)

Hahaha, da hadde jeg sluppet å føle meg alene iallefall :laugh:

Ja, gjorde sånn før, men vi har jo det gigantiske vinduet i stuen rett ved siden av sofaen, alltid tenkt at noen stirrer inn det vinduet, eller at om jeg sover der så kommer jeg til å våkne av at noen står der klistret inn til vinduet :haar:

Skrevet (endret)

Du må innse at her er det du som er din verste fiende, ikke eventuelle spøkelser, eller folk utenfor vinduet. Jeg skal ikke påstå at det aldri kommer til å skje noe - innbrudd kan for så vidt skje hvor som helst - men det er langt mer slitsomt å gå rundt og engste seg over tid enn om det mot formodning skulle oppstå noen traumatiske minutter hvor du må ringe politiet for å avverge innbruddsforsøk.

Ta gjerne noen enkle forholdsregler. Sjekk at du har låst dører og lukket vinduer. La noen lys stå på om det får deg til å føle deg bedre. En annen ting som kan hjelpe er å ha "112" tastet klart på mobilen, så er det bare å trykke ring hvis noe skulle skje. Om det skulle finnes spøkelser der så kan de uansett ikke gjøre deg noe. Å være redd gjør det ikke mindre sannsynlig at noe kommer til å skje, og det hjelper deg heller ikke med å håndtere en eventuell situasjon som oppstår bedre, så det er egentlig bare fullstendig bortkastet energi.

Stol på at du kommer til å våkne hvis det skjer noe, og at du instinktivt vet hva du skal gjøre. Du må prøve å møte katastrofetankene med sunn fornuft. Når du merker at du begynner å bli i overkant engstelig, kjenn på de vonde følelsene og "diskuter" med deg selv. Om frykten skriker at du må se ut av vinduet for 10. gang iløpet av 20 minutter så kan den fornuftige delen av deg svare "Nei, ærlig talt, det er faktisk ikke nødvendig. Det kommer bare til å fore angsten mer". Om du hører en lyd - f.eks knirking i trappen - tenk på alle de andre gangene du har hørt lyder og fått panikk, hvor det har vist seg at det ikke var noe annet enn vanlige huslyder.

Pusteøvelser kan være fint. Jeg har brukt "pustefirkant", hvor du ser for deg en firkant, for så å puste langsomt inn langs to linjer og langsomt ut langs de to neste. Gjenta til du føler deg roligere. Unngå gjerne koffeinholdige drikker - spesielt mot slutten av dagen. De kan øke stresset voldsomt. Det samme gjelder for mye sukker.

Frykten kommer ikke automatisk til å forsvinne selv om du gjør dette, men den kan bli mer håndterbar. På sikt kan du til og med komme så langt at du føler deg trygg. Det er forståelig at du er redd, og det skal du absolutt ikke skamme deg over, men det er mye greiere å være litt redd og jobbe med det enn å være fullstendig nervevrak, gang etter gang, uten at det egentlig var grunn til bekymring. Du er tøffere enn du tror - du må bare jobbe med å overbevise deg selv om det. Tilbakefall betyr ikke at du har feilet, men hvert minutt, time eller dag hvor du føler deg litt bedre enn du gjorde før er en seier :)

Endret av Antlers
Gjest Awzm me
Skrevet

Du må innse at her er det du som er din verste fiende, ikke eventuelle spøkelser, eller folk utenfor vinduet. Jeg skal ikke påstå at det aldri kommer til å skje noe - innbrudd kan for så vidt skje hvor som helst - men det er langt mer slitsomt å gå rundt og engste seg over tid enn om det mot formodning skulle oppstå noen traumatiske minutter hvor du må ringe politiet for å avverge innbruddsforsøk.

Ta gjerne noen enkle forholdsregler. Sjekk at du har låst dører og lukket vinduer. La noen lys stå på om det får deg til å føle deg bedre. En annen ting som kan hjelpe er å ha "112" tastet klart på mobilen, så er det bare å trykke ring hvis noe skulle skje. Om det skulle finnes spøkelser der så kan de uansett ikke gjøre deg noe. Å være redd gjør det ikke mindre sannsynlig at noe kommer til å skje, og det hjelper deg heller ikke med å håndtere en eventuell situasjon som oppstår bedre, så det er egentlig bare fullstendig bortkastet energi.

Stol på at du kommer til å våkne hvis det skjer noe, og at du instinktivt vet hva du skal gjøre. Du må prøve å møte katastrofetankene med sunn fornuft. Når du merker at du begynner å bli i overkant engstelig, kjenn på de vonde følelsene og "diskuter" med deg selv. Om frykten skriker at du må se ut av vinduet for 10. gang iløpet av 20 minutter så kan den fornuftige delen av deg svare "Nei, ærlig talt, det er faktisk ikke nødvendig. Det kommer bare til å fore angsten mer". Om du hører en lyd - f.eks knirking i trappen - tenk på alle de andre gangene du har hørt lyder og fått panikk, hvor det har vist seg at det ikke var noe annet enn vanlige huslyder.

Pusteøvelser kan være fint. Jeg har brukt "pustefirkant", hvor du ser for deg en firkant, for så å puste langsomt inn langs to linjer og langsomt ut langs de to neste. Gjenta til du føler deg roligere. Unngå gjerne koffeinholdige drikker - spesielt mot slutten av dagen. De kan øke stresset voldsomt. Det samme gjelder for mye sukker.

Frykten kommer ikke automatisk til å forsvinne selv om du gjør dette, men den kan bli mer håndterbar. På sikt kan du til og med komme så langt at du føler deg trygg. Det er forståelig at du er redd, og det skal du absolutt ikke skamme deg over, men det er mye greiere å være litt redd og jobbe med det, enn å være fullstendig nervevrak, gang etter gang, uten at det egentlig var grunn til bekymring. Du er tøffere enn du tror - du må bare jobbe med å overbevise deg selv om det. Tilbakefall betyr ikke at du har feilet, men hvert minutt, time eller dag hvor du føler deg litt bedre enn du gjorde før er en seier :)

Takk for et godt svar!

Hjelper å være litt her på kg. Nå har jeg endelig blitt for trett til å orke å bry meg om det skulle stått et spøkelse rett foran meg, men må nok komme tilbake i morgen før jeg legger meg og se på svaret ditt så jeg kan roe meg litt ned igjen :blomst:

Skrevet

Håper du får en god natts søvn :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...