AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #1 Skrevet 6. august 2014 Jeg har vært tilhenger av lavkarbo i et par år nå, men har nå funnet ut at det ikke er det beste for helsen min. Jeg hadde kuttet ut frukt, grovt brød og knekkebrød, fullkornsris, pasta, poteter, etc. Jeg er normalvektig (i den nedre skalaen), har alltid vært slank og har ikke vært plaget med helsen min. Kolestrolverdiene mine har alltid vært normale, men for to uker siden målte jeg kolestrol hos legen min og hadde svært høyt kolestrol. Beskjeden jeg fikk var at jeg hadde for høyt fettinntak, noe som naturlig nok har økt kolestrolet mitt og at jeg er i fare for å utvikle diabetes 2. Legen informerte meg også om at dette var vanlig og at flere pasienter har hatt samme erfaring. Jeg er som nevnt normalvektig og gikk ned 3 kg da jeg begynte med lavkarbo. Det er ingen tvil om at lavkarbo er svært effektivt når det gjelder vektnedgang, men at det er sunt for kroppen i lengden, er svært tvilsomt. Jeg er trist og føler meg tåpelig ettersom jeg helt ukritisk har begynt med et kosthold som ikke er bra for meg. Jeg har lest ørten artiklet om emnet, bestilt beker og spist "rent og sunt", noe jeg heller ikke har gjort: "Derfor er lavkarbo ofte ikke naturlig: - Lavkarboforkjempere sier at lavkarbo er naturlig mat. Neppe! La oss se hvordan matvarer som fisk, kylling, egg, svinekjøtt og storfekjøtt produseres: - Oppdrettslaks (unntatt økologisk lak) spiser 50% korn og mais, med ulike fôrtilsetningsstoffer. Nei, det står ikke «oppdrettslaks» på innpakningen – all laks er fra oppdrett, bortsett fra når det står «villfanget» - Sommer 2013 kom Helsedirektoratet med presisering om kostrådet om fisk. Grunnet store mengder miljøgifter i fet fisk blir unge kvinner advart mot å spise fet fisk mer enn to ganger per uke. - Kyllinger og kalkuner spiser svært unaturlig. De spiser kraftfôr, noe som er miks av soyamel, mais og annet korn (neppe spelt – men «ny» hvete). I tillegg spiser de antibiotikumet Narasin, for at de ikke skal dø grunnet det høye smittepresset i deres unaturlige miljø - Kuer spiser mer enn halvparten kraftfôr, dvs. miks av soya og bl.a. hvete, og omtrent 30 % er høy og grass - Griser spiser nesten utelukkende kraftfôr, og da er det mest korn (inkludert hvete, ja!) - Dagens husdyr lever i et unaturlig miljø med svært lite naturlig sollys og mosjon, og har både annerledes stoffskifte og mye større prosent fett i kjøttet." "Store mengder kjøtt, fisk og egg er neppe naturlig: For de fleste av oss er det ikke naturlig å spise store mengder kjøtt, og kjøttet og fisken vi har tilgang på i dag er i all hovedsak jordbruksprodukter. Selv ikke villfanget fisk er upåvirket av industrisamfunnet. Vårt arvemateriale har også tilpasset seg jordbruk ved f.eks. at mange mennesker i nordlige områder er i stand til å fordøye melkesukker i voksen alder. Det er derfor vanskelig å konkludere med at kostholdet til steinaldermennesket er det optimalet for dagens mennesker. Et annet problem er at vi ikke vet hva som er et naturlig kosthold for mennesket. Det ikke er så godt å vite hva kostholdet til steinaldermennesket var. Uansett kan steinaldermenneskets kosthold være preget av å velge det som er tilgjengelig og gir mest kalorier (overlevelsestrategi), heller enn hva som er sunnest. Homo sapiens i steinalderen hadde også en helt annen livsstil og kaloriforbruk enn det vi har i dag." Jeg vet ikke helt hva jeg vil fram til med dette innlegget, er bare lei og sjokkert. Vet at det finnes mennesker som er fornøyd med lavkarbo-kostholdet sitt og som har gått ned i vekt - noe som er bra, men hvis det fører til at kolestrolverdiene øker og fører til andre helseproblemer, så er det ikke lenger bra. Jeg har nå sluttet med lavkarbo og begynt å spise sunt og variert. Kroppen protesterte litt i begynnelse, men det har blitt en del bedre nå. Jeg føler meg mer opplagt, appetitten min har ikke økt, det går bedre med treningen og jeg føler meg mett på en litt bedre måte etter å ha inntatt mer karbo. I dag spiser jeg fullkornspasta, poteter, havregryn, knekkebrød og grovt brød i blant, korn, mat med grovt mel, etc. Noen andre her med lignende erfaring med dette omstridte kostholdet? Flere av temaene som har vært og er omstridt, har jeg trodd 100% på og ikke tatt de som motsier alvorlig. Jeg er lei meg fordi jeg har brukt mye tid på å forsvare et kosthold som har negative effekter for helsen min. Beklager. En bra artikkel om emnet: http://erdetsunt.wordpress.com/2013/11/24/hva-er-galt-med-lavkarbo/ Et par til her: http://www.kk.no/livsstil/lavkarbo-kan-gi-skyh%C3%B8yt-kolesterol-24752 http://www.vg.no/forbruker/helse/mat/ny-studie-lavkarbo-farlig-for-hjertet/a/10051245/ Anonymous poster hash: f0812...938 12
miramis Skrevet 6. august 2014 #2 Skrevet 6. august 2014 Nytter desverre ikke å snakke vett i lavkarberne. De går uansett ikke inn i denne dietten for å være sunne, men for å "gå ned i vekt uten å bli sulten". 17
AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #3 Skrevet 7. august 2014 Nytter desverre ikke å snakke vett i lavkarberne. De går uansett ikke inn i denne dietten for å være sunne, men for å "gå ned i vekt uten å bli sulten". Jeg tror problemet er at en tar alt en leser for god fisk og på flere lavkarbo-fora deler folk gode erfaringer - og ja, jeg hadde gode erfaringer jeg også, trodde jeg i hvert fall, men nå som jeg har begynt å spise grovt brød, fullkorspasta, frukt og havre har jeg følt meg annerledes i kroppen. Jeg presterer bedre føler jeg, og jeg forstår ikke hvorfor jeg valgte å kutte ut essensielle matvarer når jeg aldri har hatt problemer med disse matvarene. På nettet føler jeg alle snakker varmt om lavkarbo, men i virkeligheten - altså i kontakt med helsevesenet og ernæringsfysologer i familien, er de ikke like begeistret, og tydeligvis gjelder dette mange seriøse forskningsmiljøer. En lærer så lenge en lever, jeg er bare lei meg for at dette har gått utover helsen min, og for at jeg sluttet å spise sunne og gode produkter som frukt, rotgrønnsaker, peanøtter, linser, bønner, osv. (Ser at det ble en del skrivefeil og dårlige forumleringer i hovedinnlegget, gikk litt fort i svingene da jeg skrev innlegget). Anonymous poster hash: f0812...938 3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #4 Skrevet 7. august 2014 Takk TS. Problemet er at alt for mange er ukritiske trend-nisser som sluker alt av nye fads. Det sier seg selv at et kosthold der man pøser på med fett er unaturlig og usunt. Dessuten er det neppe særlig sunt å overdrive inntak av proteiner heller. Og det man alltid her på forumet leser som spesifikke slankeråd, er at man må spise fett for å bli mett. Snakk om placebo. Fett metter svært lite i forhold til mye annen mat. Anonymous poster hash: 5d970...005 5
AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #5 Skrevet 7. august 2014 Forresten TS, sånn ca hvilken alder er du? Bare interessert siden legen din mener du allerede har tatt skade av ditt kosthold. Anonymous poster hash: 5d970...005 1
Bettina82 Skrevet 7. august 2014 #6 Skrevet 7. august 2014 Høres ut som problemet ditt ikke bare er at du har vært på lavkarbo, men også høy fett! Kjenner jeg blir litt frustrert når "alle" antar at man spiser masse fett bare man spiser lite karbohydrater. Man kan fint være på ett lavkarbo kosthold og spiser f.eks linser til middag istedenfor poteter og spise en frukt i ett balansert måltid ellers. Lavkarbokost betyr ikke å leve livet sitt i ketose! 5
Gjest Artistina Skrevet 7. august 2014 #7 Skrevet 7. august 2014 (endret) Høres ut som problemet ditt ikke bare er at du har vært på lavkarbo, men også høy fett! Kjenner jeg blir litt frustrert når "alle" antar at man spiser masse fett bare man spiser lite karbohydrater. Man kan fint være på ett lavkarbo kosthold og spiser f.eks linser til middag istedenfor poteter og spise en frukt i ett balansert måltid ellers. Lavkarbokost betyr ikke å leve livet sitt i ketose! Er så enig med deg. Jeg har fulgt Fedon Lindberg sine anbefalinger i årevis. Han sverger til kost i balanse. Lavt innhold av karbohydrater, men også fornuftig anvendelse av sunt fett. Kall en spade for en spade. Endret 7. august 2014 av Artistina 5
amare Skrevet 7. august 2014 #8 Skrevet 7. august 2014 takk for en liten oppvåkning og fra nå skal jeg prøve å bare finne økologisk kjøtt, takk for påminnelsen for det også det er jo så lett å glemme når man først skal handle...
Popc0rn Skrevet 7. august 2014 #9 Skrevet 7. august 2014 Den bloggen der er jeg skeptisk til når de nekter å fortelle noe om hvem de er og hvilken bakgrunn de har. Det ble til og med spurt og de ville ikke svare. Og KK og VG? Come on, du vet vel bedre enn å stole blindt på dem? Jeg må bare le av påstanden om at lavkarbo ikke er naturlig eller sunn fordi kjøttet masseproduseres med korn og soya. I alle fall når alternativet ser ut til å være å spise korn og soya selv? Men lavkarbo ser ofte på kvaliteten og ikke bare kvantiteten. Altså ikke bare hvor mye fett / proteiner / karbohydrater det inneholder, men at maten er av god kvalitet. I alle fall de som spiser lavkarbo som et kosthold og ikke bare en kortvarig diett. Altså de som er opptatt av helse og ikke bare vekt. Her er noen kilder jeg stoler mye mer på enn de du ga: Et svar til studen VG-artikkelen din skriver om fra en svensk lege (Dr Andreas Eenfeldt): http://www.kostdoktorn.se/mossig-fettskrack-pa-dn-debatt Kolesterol-tag'en til en hjerteleges blogg (Dr Espen Rostrup): http://espenrostrup.com/tag/kolesterol/ Og så er det interessant at Time Magazine har gått ut og sagt at fett ikke er farlig. og 5:2-diettens far Dr Michael Mosley sier dette: "I was wrong - we should be feasting on FAT" 5
Supraspinatus Skrevet 7. august 2014 #10 Skrevet 7. august 2014 (endret) Jeg føler du bommer litt. Det er mye kritikk man kan komme med til enkelte som gir lavkarboråd. Som f.eks. at mange som spiser lavkarbo tror at de kan bake seg kaker, kjeks og annet "godteri" bare det er lavkarbo-godkjent, inneholder mye fett og kunstig søtning i stedet for sukker. Eller at man spiser mandelmel, fiberhusk og stevia i så og si alt man lager. - Høyt kolesterol er ikke en årsak til diabetes type 2. Diabetes type 2 er en sykdom der kroppen ikke responderer riktig på insulin slik at kroppen produserer mye insulin selv om det ikke har virkning. Eller at kroppen produserer for lite insulin. Da kan blodsukkeret bli farlig høyt. Fett i kostholdet øker ikke blodsukkeret. Det er kun leveren som kan øke blodsukkeret, eller kosten. Se forøvrig linken min under om hyperrespondere. - Avhengig av hvordan legen din har testet deg er det ikke sikkert at ditt "skyhøye" kolesterol (som du ikke oppgir tallene på?) betyr at du er i risikosonen for HKS. En skiller på store lipoproteiner og mindre lipoproteiner både etter tetthet, volum og masse. Dette gjør at tidligere teorier som bare begrenset seg til en av delene lett kan male en type som "farlig" uten at dette nødvendigvis er tilfelle. En god innføring i lipoproteiner på norsk finner du her: http://fitnessbloggen.no/en-menneskelig-forklaring-av-diett-kolesterol-og-lipoproteiner/ eller her: http://espenrostrup.com/vitenskap-og-kosthold/minikurs-i-lipoproteiner/ -Det finnes også tilfeller der fett i kostholdet får unormale utslag. Disse kalles også hyperrespondere. Se hva Lege Espen Rostrup skriver: http://espenrostrup.com/innforing-i-balansert-lavkarbodiett/hoyt-kolesterol-pa-lavkarbo/ - Kosthold der du spiser mye mer enn du trenger, uansett om det er lavkarbo eller ikke, vil øke risikoen for livsstilsykdommer. Dersom du overspiser konsekvent så må du likevel overvåke kostholdet. Siden du er normalvektig regner jeg med dette ikke er tilfelle. - Hvis du begynte med lavkarbo ukritisk, så er jo det like dumt å avfeie det like ukritisk. Du går tilbake til et kosthold med mye karbohydrater - men er det bedre? Hva med kjøttet. Skal du bli vegetarianer? - Når det gjelder kjøttproduksjon er jeg hjertens enig med deg at en må slutte å fôre dyrene kraftfor fra soya. Beitedyr er naturlig oppvokst til å spise gress, busker og vekster. Griser og kyllinger er tilpasset å spise rester fra mennesker, både korn, frø, kjøtt, innsekter, grønnsaker, osv. Moderne husdyr er dessuten ikke veldig naturlige. De genetisk valgt ut gjennom mange år tilpasset våre behov. Ville kuer har ikke naturlig melk utenom når de har kalver. Når det gjelder laks så vet jeg ikke hvor jeg skal begynne en gang. En skitten bransje med alt for liten gjennomsiktighet og alt for stor politisk påvirkning. Disse tingene er jo ikke argumenter mot lavkarbo. Det er argumenter for å spise mer økologisk mat. Og det er jeg enig med deg i. Spis så mye økologisk du kan. Det hjelper ikke å bytte ut kjøttet med soya og hemp-protein og tro at du blir noe sunnere. Den eneste grunnen til at vegetarianere fremstår som sunnere er fordi de spiser mye mer grønnsaker. Noe som også er vesentlig i et godt lavkarbokosthold. Avslutningsvis vil jeg si at kosthold er noe som en bør tilpasse. Selv lever jeg etter mer lavkarbo og paleoprinsipper dersom man skal sette en merkelapp på kostholdet. Men jeg utelukker ikke karbohydrater. Som aktiv person så har jeg et svært bevisst forhold til hvordan karbohydrater påvirker prestasjonene og følger prinsipper som at en skal "fortjene karbohydratene". Jeg anbefaler deg å sette deg inn i litt om tradisjonskost. Det er tuftet på verdier om økologisk jordbruk, gjenbruk, utnyttelse, og lagring(fermentering) av mat. Det kan være et bidrag til et sunnere kosthold. Hvis du tør å lytte på en som spiser "lavkarbo" da. Endret 7. august 2014 av Supraspinatus 11
Supraspinatus Skrevet 7. august 2014 #11 Skrevet 7. august 2014 Og et tips til alle andre i tråden. Oversikt over hvor man kan finne økologisk mat. Der i blant kjøtt: http://www.renmat.no/okoguide.aspx 10
AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #12 Skrevet 7. august 2014 Høres ut som problemet ditt ikke bare er at du har vært på lavkarbo, men også høy fett! Kjenner jeg blir litt frustrert når "alle" antar at man spiser masse fett bare man spiser lite karbohydrater. Man kan fint være på ett lavkarbo kosthold og spiser f.eks linser til middag istedenfor poteter og spise en frukt i ett balansert måltid ellers. Lavkarbokost betyr ikke å leve livet sitt i ketose! Dette er vel ikke så merkelig når LCHF blir framstilt som den eneste "riktige" lavkarbofilosofien? Og uansett hvilken retning du følger på lavkarbo, så må 60-90% av kostholdt være fett. Anonymous poster hash: 6f76a...d29 1
Gjest Nanne70 Skrevet 7. august 2014 #13 Skrevet 7. august 2014 Dette er vel ikke så merkelig når LCHF blir framstilt som den eneste "riktige" lavkarbofilosofien? Og uansett hvilken retning du følger på lavkarbo, så må 60-90% av kostholdt være fett. Anonymous poster hash: 6f76a...d29 Men ikke hvilket fett som helst! De som har ordentlige kunnskaper om lavkarbo/LCHF understreker jo betydningen av riktig type fett og kvaliteten på dette fettet. Jeg har, den tiden jeg har spist lavkarbo, stort sett fått oppfatningen av at det beste fettet kommer fra Extra Virgin kokosolje, olivenolje og raps, økologisk smør og fett fra dyr som har fått naturlig fôr og ikke kraftfor etc. Man blir rådet til å begrense inntaket av slikt som f.eks. melkeprodukter og bacon. Bortsett fra helt ekstrem LCHF (som nærmest er NCHF), er det anbefalt å spise mye grønnsaker og ganske mye bær, i tillegg til proteiner og fett. At man legger om kostholdet uten å sette seg skikkelig inn i hva det innebærer, er neppe kostholdet sin feil. For ordens skyld spiser jeg ikke lenger direkte lavkarbo, men karbohydratredusert, mest av praktiske årsaker siden mannen min ikke ønsker (eller behøver) å legge om til lavkarbo. Jeg har fortsatt like stor tro på vitenskapen bak lavkarbo, og er overbevist om at et kosthold med mindre (raske) karbohydrater og mer naturlig mat er bedre for de fleste.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #14 Skrevet 7. august 2014 Jeg føler du bommer litt. Det er mye kritikk man kan komme med til enkelte som gir lavkarboråd. Som f.eks. at mange som spiser lavkarbo tror at de kan bake seg kaker, kjeks og annet "godteri" bare det er lavkarbo-godkjent, inneholder mye fett og kunstig søtning i stedet for sukker. Eller at man spiser mandelmel, fiberhusk og stevia i så og si alt man lager. - Høyt kolesterol er ikke en årsak til diabetes type 2. Diabetes type 2 er en sykdom der kroppen ikke responderer riktig på insulin slik at kroppen produserer mye insulin selv om det ikke har virkning. Eller at kroppen produserer for lite insulin. Da kan blodsukkeret bli farlig høyt. Fett i kostholdet øker ikke blodsukkeret. Det er kun leveren som kan øke blodsukkeret, eller kosten. Se forøvrig linken min under om hyperrespondere. - Avhengig av hvordan legen din har testet deg er det ikke sikkert at ditt "skyhøye" kolesterol (som du ikke oppgir tallene på?) betyr at du er i risikosonen for HKS. En skiller på store lipoproteiner og mindre lipoproteiner både etter tetthet, volum og masse. Dette gjør at tidligere teorier som bare begrenset seg til en av delene lett kan male en type som "farlig" uten at dette nødvendigvis er tilfelle. En god innføring i lipoproteiner på norsk finner du her: http://fitnessbloggen.no/en-menneskelig-forklaring-av-diett-kolesterol-og-lipoproteiner/ eller her: http://espenrostrup.com/vitenskap-og-kosthold/minikurs-i-lipoproteiner/ -Det finnes også tilfeller der fett i kostholdet får unormale utslag. Disse kalles også hyperrespondere. Se hva Lege Espen Rostrup skriver: http://espenrostrup.com/innforing-i-balansert-lavkarbodiett/hoyt-kolesterol-pa-lavkarbo/ - Kosthold der du spiser mye mer enn du trenger, uansett om det er lavkarbo eller ikke, vil øke risikoen for livsstilsykdommer. Dersom du overspiser konsekvent så må du likevel overvåke kostholdet. Siden du er normalvektig regner jeg med dette ikke er tilfelle. - Hvis du begynte med lavkarbo ukritisk, så er jo det like dumt å avfeie det like ukritisk. Du går tilbake til et kosthold med mye karbohydrater - men er det bedre? Hva med kjøttet. Skal du bli vegetarianer? - Når det gjelder kjøttproduksjon er jeg hjertens enig med deg at en må slutte å fôre dyrene kraftfor fra soya. Beitedyr er naturlig oppvokst til å spise gress, busker og vekster. Griser og kyllinger er tilpasset å spise rester fra mennesker, både korn, frø, kjøtt, innsekter, grønnsaker, osv. Moderne husdyr er dessuten ikke veldig naturlige. De genetisk valgt ut gjennom mange år tilpasset våre behov. Ville kuer har ikke naturlig melk utenom når de har kalver. Når det gjelder laks så vet jeg ikke hvor jeg skal begynne en gang. En skitten bransje med alt for liten gjennomsiktighet og alt for stor politisk påvirkning. Disse tingene er jo ikke argumenter mot lavkarbo. Det er argumenter for å spise mer økologisk mat. Og det er jeg enig med deg i. Spis så mye økologisk du kan. Det hjelper ikke å bytte ut kjøttet med soya og hemp-protein og tro at du blir noe sunnere. Den eneste grunnen til at vegetarianere fremstår som sunnere er fordi de spiser mye mer grønnsaker. Noe som også er vesentlig i et godt lavkarbokosthold. Avslutningsvis vil jeg si at kosthold er noe som en bør tilpasse. Selv lever jeg etter mer lavkarbo og paleoprinsipper dersom man skal sette en merkelapp på kostholdet. Men jeg utelukker ikke karbohydrater. Som aktiv person så har jeg et svært bevisst forhold til hvordan karbohydrater påvirker prestasjonene og følger prinsipper som at en skal "fortjene karbohydratene". Jeg anbefaler deg å sette deg inn i litt om tradisjonskost. Det er tuftet på verdier om økologisk jordbruk, gjenbruk, utnyttelse, og lagring(fermentering) av mat. Det kan være et bidrag til et sunnere kosthold. Hvis du tør å lytte på en som spiser "lavkarbo" da. Høyt kolesterol i seg selv er ikke direkte skyld i diabetes type 2. Lav-karbokosthold bestående av mye animalsk protein og fett er derimot assosiert med større risiko for utvikling av type 2 diabetes. http://ajcn.nutrition.org/content/93/4/844.abstract?ijkey=4c9349f1ee2380c78995839dc3bf09b3cca471bc&keytype2=tf_ipsecsha Anonymous poster hash: a25d7...0ad 1
Popc0rn Skrevet 7. august 2014 #15 Skrevet 7. august 2014 Høyt kolesterol i seg selv er ikke direkte skyld i diabetes type 2. Lav-karbokosthold bestående av mye animalsk protein og fett er derimot assosiert med større risiko for utvikling av type 2 diabetes. http://ajcn.nutrition.org/content/93/4/844.abstract?ijkey=4c9349f1ee2380c78995839dc3bf09b3cca471bc&keytype2=tf_ipsecsha Anonymous poster hash: a25d7...0ad Har du i det hele tatt lest dataene? Dette kaller de lavkarbo: 37.3% kh 21.5% protein 38.6% fett Dette var av den "ekstreme" gruppa deres, Q5. "Lavkarbo'en" deres var altså 37,3% karbohydrat. Som altså vil si ca 190g karbohydrat hvis man spiser 2000 kcal. Og det var dobbelt så mange røykere "lavkarbogruppa" som høykarbogruppa, de trimmet betydelig mindre og hadde høyere familiehistorie med diabetes2. Så hva kan vi lære av denne? Punkt 1, ikke stol blindt på "resultatene" av studiene. Punkt 2, dette er ikke lavkarbo en gang, så skal du kritisere lavkarbo får du komme med en studie som ser på lavkarbo. 4
AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #16 Skrevet 7. august 2014 Noen andre her med lignende erfaring med dette omstridte kostholdet? Flere av temaene som har vært og er omstridt, har jeg trodd 100% på og ikke tatt de som motsier alvorlig. Jeg er lei meg fordi jeg har brukt mye tid på å forsvare et kosthold som har negative effekter for helsen min. Beklager. Dette er min erfaring: Jeg er ikke lavkarboskeptiker som sådan, selv om lavkarbo ikke passer for meg, og ja, jeg har prøvd! Det jeg er skeptisk til, er enkelte av de mest ekstreme påstandene som kommer fra lavkarbofanatikere. Altså ikke alle som spiser lavkarbo, men fanatikerne. Det er disse som mener dette er det eneste riktige for alle, og at karbohydrater er årsaken til "alle" sykdommer i denne verden, og at lavkarbo kurerer "alt". Men ingen av disse kan/vil forklare hvorfor mange mennesker som spiser lavkarbo ikke blir kvitt sine sykdommer. En annen påstand fra de mest ekstreme fanatikerne, er at lavkarbo er vektregulerende, og at man kan spise ubegrenset uten å gå opp i vekt, og også spise lite, men samtidig gå opp i vekt om en er undervektig. (Jo, enkelte påstår dette!) Jeg må også legge til at jeg har opplevd et dødsfall i nærfamilie, hvor legene knyttet dødsfallet direkte til høyt fettinntak over lang tid. (Mannen gikk på lavkarbo i 30 år før han døde, nesten 60 år gammel). Dette forteller meg at han ikke var av dem som tålte høyt fettinntak, selv om andre har en langt høyere toleransegrense, og siden jeg har samme tilstand som han, er sannsynligheten stor for at jeg har samme lave toleranse. Jeg understreker at jeg ikke er lavkarbomotstander, men lavkarbo passer ikke for meg! Anonymous poster hash: 299ad...333 Anonymous poster hash: 4e118...64b 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #17 Skrevet 7. august 2014 For meg og i mine øyne har Fedon Lindberg den mest fornuftige kostholdsfilosofien. Det er stor forskjell på lavkarbo og lavkarbo. Anonymous poster hash: ea9d0...90d 3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #18 Skrevet 7. august 2014 Aksepterer ikke at andre har andre meninger. Hei, Lars Kristian! Jeg føler du bommer litt. Det er mye kritikk man kan komme med til enkelte som gir lavkarboråd. Som f.eks. at mange som spiser lavkarbo tror at de kan bake seg kaker, kjeks og annet "godteri" bare det er lavkarbo-godkjent, inneholder mye fett og kunstig søtning i stedet for sukker. Eller at man spiser mandelmel, fiberhusk og stevia i så og si alt man lager. - Høyt kolesterol er ikke en årsak til diabetes type 2. Diabetes type 2 er en sykdom der kroppen ikke responderer riktig på insulin slik at kroppen produserer mye insulin selv om det ikke har virkning. Eller at kroppen produserer for lite insulin. Da kan blodsukkeret bli farlig høyt. Fett i kostholdet øker ikke blodsukkeret. Det er kun leveren som kan øke blodsukkeret, eller kosten. Se forøvrig linken min under om hyperrespondere. - Avhengig av hvordan legen din har testet deg er det ikke sikkert at ditt "skyhøye" kolesterol (som du ikke oppgir tallene på?) betyr at du er i risikosonen for HKS. En skiller på store lipoproteiner og mindre lipoproteiner både etter tetthet, volum og masse. Dette gjør at tidligere teorier som bare begrenset seg til en av delene lett kan male en type som "farlig" uten at dette nødvendigvis er tilfelle. En god innføring i lipoproteiner på norsk finner du her: http://fitnessbloggen.no/en-menneskelig-forklaring-av-diett-kolesterol-og-lipoproteiner/ eller her: http://espenrostrup.com/vitenskap-og-kosthold/minikurs-i-lipoproteiner/ -Det finnes også tilfeller der fett i kostholdet får unormale utslag. Disse kalles også hyperrespondere. Se hva Lege Espen Rostrup skriver: http://espenrostrup.com/innforing-i-balansert-lavkarbodiett/hoyt-kolesterol-pa-lavkarbo/ - Kosthold der du spiser mye mer enn du trenger, uansett om det er lavkarbo eller ikke, vil øke risikoen for livsstilsykdommer. Dersom du overspiser konsekvent så må du likevel overvåke kostholdet. Siden du er normalvektig regner jeg med dette ikke er tilfelle. - Hvis du begynte med lavkarbo ukritisk, så er jo det like dumt å avfeie det like ukritisk. Du går tilbake til et kosthold med mye karbohydrater - men er det bedre? Hva med kjøttet. Skal du bli vegetarianer? - Når det gjelder kjøttproduksjon er jeg hjertens enig med deg at en må slutte å fôre dyrene kraftfor fra soya. Beitedyr er naturlig oppvokst til å spise gress, busker og vekster. Griser og kyllinger er tilpasset å spise rester fra mennesker, både korn, frø, kjøtt, innsekter, grønnsaker, osv. Moderne husdyr er dessuten ikke veldig naturlige. De genetisk valgt ut gjennom mange år tilpasset våre behov. Ville kuer har ikke naturlig melk utenom når de har kalver. Når det gjelder laks så vet jeg ikke hvor jeg skal begynne en gang. En skitten bransje med alt for liten gjennomsiktighet og alt for stor politisk påvirkning. Disse tingene er jo ikke argumenter mot lavkarbo. Det er argumenter for å spise mer økologisk mat. Og det er jeg enig med deg i. Spis så mye økologisk du kan. Det hjelper ikke å bytte ut kjøttet med soya og hemp-protein og tro at du blir noe sunnere. Den eneste grunnen til at vegetarianere fremstår som sunnere er fordi de spiser mye mer grønnsaker. Noe som også er vesentlig i et godt lavkarbokosthold. Avslutningsvis vil jeg si at kosthold er noe som en bør tilpasse. Selv lever jeg etter mer lavkarbo og paleoprinsipper dersom man skal sette en merkelapp på kostholdet. Men jeg utelukker ikke karbohydrater. Som aktiv person så har jeg et svært bevisst forhold til hvordan karbohydrater påvirker prestasjonene og følger prinsipper som at en skal "fortjene karbohydratene". Jeg anbefaler deg å sette deg inn i litt om tradisjonskost. Det er tuftet på verdier om økologisk jordbruk, gjenbruk, utnyttelse, og lagring(fermentering) av mat. Det kan være et bidrag til et sunnere kosthold. Hvis du tør å lytte på en som spiser "lavkarbo" da. Anonymous poster hash: 3cbb4...ab5 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #19 Skrevet 7. august 2014 Aksepterer ikke at andre har andre meninger. Anonymous poster hash: 3cbb4...ab5 Sunnhet er ikke snakk om meninger. Sunnhet er fakta. 1 + 1 = 2 uansett hvem du spør, så lenge de ikke er så dumme at de tror det er 4 eller hjernevasket til å tro at det er 5. Anonymous poster hash: 5f112...da1 2
Supraspinatus Skrevet 7. august 2014 #20 Skrevet 7. august 2014 Høyt kolesterol i seg selv er ikke direkte skyld i diabetes type 2. Lav-karbokosthold bestående av mye animalsk protein og fett er derimot assosiert med større risiko for utvikling av type 2 diabetes. http://ajcn.nutrition.org/content/93/4/844.abstract?ijkey=4c9349f1ee2380c78995839dc3bf09b3cca471bc&keytype2=tf_ipsecsha Anonymous poster hash: a25d7...0ad Hvis du ser på metastudier i stedet for enkeltstudier så ser du et litt annet bilde. Espen Rostrup skrev en artikkel om dette i juni: http://espenrostrup.com/2014/06/25/kostholdsanbefalinger-utfordres-av-ny-stor-metaanalyse/ Det går også an å lese om rødt kjøtt virkelig øker risiko for diabetes hos Chris Kresser: http://chriskresser.com/does-red-meat-cause-inflammation-and-impaired-glucose-metabolism Og så videre. Aksepterer ikke at andre har andre meninger. Hei, Lars Kristian!Anonymous poster hash: 3cbb4...ab5 Hvis du hinter til at jeg er mannen til fotballfrue så tar du nok dessverre feil. Jeg aksepterer at andre har andre meninger og jeg serverer mine. Jeg påpekte det jeg mener er logiske brister hos TS' argumentering mot lavkarbo generelt. At TS' lavkarbo ikke var det riktige for TS stemmer nok sikkert. Siden TS ikke skriver akkurat hva som ble spist og i hvilke mengder er det umulig for oss å gjøre noe annet enn å stole på de argumentene TS kommer med. For meg fremstår det som et "blast from the past" etter den siste tids medieoppslag rundt lavkarbo. En må jo også erkjenne at strenge lavkarbodietter, og følgerne av dem, fort kan få et anstrengt og unødvendig restriktivt forhold til grønnsaker. Det finnes også altfor mange snarveier til lavkarbo som ulike barer, kaker, osv. I tillegg er det dessverre en del som glemmer at det er proteininntak som er det viktigste i slankedietter. De tror gjerne at de skal bli mett med lite proteiner så lenge de drikker baconfett. (Nå var det litt flåsete, for baconfett er faktisk nærmere olivenolje i sammensetning enn smør.) Debatten er tydeligvis like polarisert som den alltid har vært. Og det er litt trist at en alltid må merke dietter som enten sunn eller usunn. Eller god eller dårlig. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå