Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inne på sidene til Høyskolen i Nord-Trøndelag kan vi lese dette:

Utdannings- og forskningsdepartementet (UFD) sender ut på høring ulike forslag om skjerpede krav for opptak til allmennlærerutdanningen.

I brevet presenteres tre hovedmodeller for karakterkrav:

* Minimumskrav til karakter i norsk og matematikk fra videregående opplæring – krav om karakteren 4, eventuelt karakteren 3 i begge disse fagene

* Minimumskrav til poengsum fra videregående opplæring – krav om minimum 40, eventuelt 35 skolepoeng for opptak

* En kombinasjon av karakterkrav i norsk og matematikk og skolepoeng fra videregående opplæring – krav om karakteren 3 i norsk og matematikk og minimum 40, eventuelt 35 skolepoeng

Hvis et minimumskrav om karakteren 4 i norsk og matematikk ble innført, ville kun ca 30 prosent av dagens søkere kommet inn på utdanningen på landsbasis.

Her er høringsbrevet fra UFD (.pdf-fil)

Hva mener dere som den siste delen av dette sitatet, at kun 30% av dagens søkere ville sluppet igjennom nåløyet om en innførte disse kravene? :o

Bør det ikke finnes et vist minstenivå på de som skal utdanne barna våre...?

Å ha 4 i norsk og matematikk fra videregående for lærerstudenter burde da vel ha vært et minimum!!!!

*er sjokkert*

Videoannonse
Annonse
Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Ikke helt enig. Det som er viktig er at man har en kvalitet på utdanningen. Dersom man skal ta noen grep, bør det være hvor vanskelig det skal være for å bestå fag på lærerhøgskolen.

Man har flere eksempler hvor folk har skjerpet seg, eller klart seg mye bedre ved høyere utdanning. Jeg ser ikke noe grunn til å holde folk ute, dersom det er ledige studieplasser.

Skrevet
Dersom man skal ta noen grep, bør det være hvor vanskelig det skal være for å bestå fag på lærerhøgskolen.

Er det for lett, eller for vanskelig å bestå fag da, mener du?

Skrevet

Ja, jeg er enig.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Har ikke peiling...men jeg mener hvis man er bekymret for den faglige kvaliteten til lærerne bør man vurdere dette i stede for om man for 4 eller 3 i norsk.

En kammerat har gått på lærerhøgskolen. Han har ikke spesielt gode karakterer fra vgs., men han er dyktig med barn og flink til å lære bort. Jeg tror han klarer seg fint som musikk- og gymlærer. Så karakterer, ihvertfall ikke fra vgs. skole, tror jeg ikke er det viktigste.

Skrevet

Jeg synes at karakteren 4 er dårlig da, men det er sikkert bare meg :oops:

Og med 3 så hadde jeg ikke "turt" å søke meg inn på lærerskolen engang - for hva har jeg å "tilby" av kunnskaper da?

*tenker høyt*

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

hehe..takk, jeg fikk 4 i norsk. Men så søkte jeg meg ikke på lærerhøgskolen heller da ;)

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Men jeg kan tilføye at jeg aldri har hatt bruk for norsken jeg lærte på vgs. Makan til sprøyt av et pensum. Hva i h.... gjorde gammelnorsk i det pensumet der? Og hva skal en barneskolelærer med den udugelige "kunnskapen" vi fikk i norsktimene på vgs?

Skrevet

Norsken på videregående danner jo grunnlaget for norsken på lærerutdanningen.

Om en var sikker på at alle hadde de nødvendige forkunnskapene, så slapp de å bruke tid på slike "unødvendigheter" på høyskolene, og heller kunne konsentrere seg om mer viktige ting

Skrevet

4 er ingen dårlig karakter, det er over gjennomsnittet. Men vi snakker om noen som skal lære videre disse kunnskapene, og da bør jo vedkommende kunne de ganske godt selv.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet
Norsken på videregående danner jo grunnlaget for norsken på lærerutdanningen.

Du trenger ikke den kunnskapen som lærer i grunnskolen.Jeg satt hele tiden og lurte på hvorfor vi ikke hadde mer relevante ting i norsken, som f.eks jobbsøknader i stede for å sitte å pugge gammalnorske gloser.

Skrevet

Burde det ikke være sånn at læreren skal kunne NOE mer enn elevene da?

Eller er det nok at lærerene kan grunnskolepensum?

Allmenlærere kan også undervise på videregående (om jeg ikke husker helt feil)

Gjest Devil's Spawn
Skrevet
Allmenlærere kan også undervise på videregående (om jeg ikke husker helt feil)

Du må ha et grunnfag i tilleg. F.eks hvis du skal undervise i engelsk på vgs., må du ha 30 studiepoeng i engelsk i tillegg.

Skrevet

Ok, da tok jeg feil da :wink:

(Vet bare at det gjøres slik her jeg bor, men det er vel kanskje i mangel på lærere)

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Ja, det er jo som kjent et problem med for få lærere. Så det kan hende at det praktiseres sånn enkelte steder. Kanskje derfor er det viktig at vi har flest mulig utdannede lærere, og ikke bare studenter med karakter 6 ;). Men enig at det må være en viss kvalitet over det faglige hos lærerne.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg er helt FOR at kravet for å komme inn på lærerutdanningen skal bli høyere.

Clea

Skrevet

Det har vært lett å komme inn på lærerskolen de siste årene, men de fleste lærere ute i arbeidslivet nå søkte seg til skolen da det var vanskeligere å komme inn. Jeg husker at snittet var over 5 på alle lærerskolene i landet da jeg var ferdig med videregående.

Sånt går i bølger, mye pga. at årkullene er forskjellige i størrelse.

Skrevet

Det bør iallfall ikke være slik som det er nå - satt på spissen "Jeg kom ikke inn på noe annet, men lærerhøgskolen kom jeg inn på, så da blir jeg lærer" Jeg er HELT enig med deg Chiquita: det bør absolutt være minstekrav til lærerne som skal utdanne barna våre. Nivået på lærerhøgskolen i matematikk er til tider katastrofalt lavt. Blir du allmennlærer, kan du i teorien undervise i matte opp til 10. klasse selv om du er dårlig i matte - og ja - det kreves ekstra studiepoeng. Men mange steder her i landet er det få lærekrefter å ta av, og lærere underviser i fag de egentlig ikke er kompetente i. Dette er tragisk! Ja til minimumskarakter fra videregående!!

Skrevet

Jeg er - for en gangs skyld- enig med Clemet i at opptakskravene for å komme inn på lærerhøyskoler må skjerpes! Det er helt latterlig at lærere kan risikere å faktisk ha dårligere karakterer enn elevene sine.

Som norsklærer på barneskolen har du et stort ansvar når alle elevene skal lære å lese og skrive. Dessuten sliter mange elever med grammatikk og rettskriving, og da bør man som lærer ha et minimum av ymse regler inne selv.

På videregående skole er pensum i norsk ganske så omfattende - jeg ser det kritiseres mot noe av innholdet i pensum - men like fullt skal du ha ganske god peil på hva du driver med som lærer der...

Jeg synes ikke 3 er bra nok - 4 burde være et minimum.

Men - det er viktig med egnethet som lærer, også da! :) Ser at det blir poengtert, også. Poenget er vel bare at man må være like god på begge deler; faglig sterk - og en god pedagog!!!

Ja takk; begge deler!! :hoppe:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...