Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skal flytte. Langt. Jeg skal flytte fra eid leilighet og trygg jobb. Til eh jeg aner ikke. Men det er ihvertfall fra Trondheim til nær Kirkenes. Forhåpentligvis ett eget lite hus om jeg har råd til det.

Den første bekymringa mi er om jeg ender med å gå noen mnd uten jobb. Hva gjør man da? Det er jo forsåvidt selvpåført ettersom jeg selv velger å flytte, men finnes det noen form for støtte man kan få om man selv har sakt opp jobben sin og flytta? Arbeidsledige kan jo få noe fra NAV, men det gjelder vel neppe når man selv har sakt opp jobben for å flytte? Og jeg må jo ha jobb for å få lån fra banken til å kjøpe hus. Hvilken rekkefølge gjør man ting i? Jeg har aldri flytta over sånne avstander før (ikke siden studietida, men da var alt så mye enklere).

Den andre bekymringa er å få seg ett sted å bo. Det er ikke så mange boliger til salgs i det området jeg skal flytte til, så nøyaktig når jeg flytter avhenger av når jeg får meg ett sted å bo. Forhåpentligvis før jul, antagelig litt etter jul. Jeg kan ikke bare kjapt få meg ett sted å bo etter jeg har fått jobb. Og jeg trenger jobb for å få boliglån.

Og så, hvordan gjør man det praktisk med flytting over sånne avstander? Det er 22 timer kjøring. Jeg må selvfølgelig være i gamle leiligheta når den skal pakkes, og regner med jeg må bruke ett flyttebyra selv om det blir absurd dyrt. Men jeg må jo også være i Kirkenes når de kommer fram. Overtagelse på gamle leiligheta kan jeg sikkert få noen venner til å gjøre for meg. Alternativt selge alt jeg eier og har, men det blir vel enda dyrere.

Jeg vet ikke helt hva jeg spør om, men er det noen her som har erfaringer med å flytte langt som de vil dele?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...