Gå til innhold

Arbeidsgiver godtar ikke sykemelding


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Fikk sykemeldig av legen igår, der hun hadde vurdert at det var ingen mulighet for tilrettelegging av arbeid, og at null aktivitet er mulig. Leverte sykemeldingen til arbeidsgiver, og fikk senere melding om at han ikke godtar sykemeldingen. Dro på kontoret og han sa at han ikke har råd til å betale ut sykepenger til meg og lønn til den som vikarierer for meg. Han var skikkelig ufin og hele opplevelsen var grusom. Han krevde til og med å få være med meg inn til legen. Virkelig presset meg til å skulle komme på jobb igjen, ved stille ubehagelige spørsmål og betvilte min sykdom.

Dro opp til legen igjen, som ikke hadde opplevd noe lignende før, og måtte ringe kommuneoverlegen for tips. Hun kunne forresten fortelle at min arbeidsgiver hadde rindt henne og krevde innsyn i min helsetilstand. Kommuneoverlegen er en skikkelig dust, som nekter folk sykemelding uansett om de ligger med lungebetennelse eller går gravid med 9(!) cm åpning. Han omgjorde sykemeldingen min til en avventende sykemelding, og jeg er med andre ord nødt å gå på jobb igjen imorgen.

Er dette lovlig?



Anonymous poster hash: 404c8...e28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her må du bare forsvare deg selv om du faktisk har behov for sykemelding. Arbeidsgiver kan selvsagt ikke få innsyn i din journal uten ditt samtykke. Hva med å få videre til fylkeslegen?

På sikt ville jeg vurdert denne arbeidsplassen. Om sjefen lager så store problemer med folk som trenger sykemelding er det ikke noe vits i å jobbe der. At han ikke har råd er ikke ditt problem, det er han som arbeidsgiver som som har høyere lønn for jobben med å finne løsninger for backup. At han må betale sykelønn i arbeidsgiverperiode må han gjøre på lik linje med alle andre arbeidsgivere i Norge!



Anonymous poster hash: 3bab9...aec
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare 10 dager igjen å jobbe der, og sykemeldingen er ut arbeidsperioden så er i utgangspunktet ferdig der. Har sagt meg villig til å dra å ihvertfall prøve, men at jeg går dersom jeg føler at jeg ikke klarer mer. Føler ikke noe for å hjelpe han ut av knipa med tanke på hvordan han oppfører seg, er utrolig lite voksent å presse og "utnytte" unge ansatte på den måten som har gjør. Det jeg reagerer på, er hvordan han kan få seg til å ringe legen min og kreve informasjon, og hvordan legen faktisk endrer sykemeldingen på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du organisert? Hvis du er det må du kontakte de med en gang, dette vil de reagere STERKT på!!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et familiemedlem av meg har ei venninne som jobber i LO, som mente at jeg har en god sak dersom jeg velger å "kjempe" den. Er dessverre ikke organisert, men kommer til å melde meg inn for å unngå dritt som dette i framtiden! I tillegg har arbedsgiver dratt andre ansatte inn i dette som nå har full informasjon om hele saken, og ikke er særlig hyggelig mot meg lenger, deriblandt en av mine nærmeste familiemedlemmer som jobber på samme arbeidsplass. Føler meg rimelig nedkjørt nå! Glad det snart er over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan du jobbe da? Eller hva kommer til å skje i morgen?



Anonymous poster hash: 6a87a...803
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et familiemedlem av meg har ei venninne som jobber i LO, som mente at jeg har en god sak dersom jeg velger å "kjempe" den. Er dessverre ikke organisert, men kommer til å melde meg inn for å unngå dritt som dette i framtiden! I tillegg har arbedsgiver dratt andre ansatte inn i dette som nå har full informasjon om hele saken, og ikke er særlig hyggelig mot meg lenger, deriblandt en av mine nærmeste familiemedlemmer som jobber på samme arbeidsplass. Føler meg rimelig nedkjørt nå! Glad det snart er over.

Hvorfor gjør du ikke noe da?

Anonymous poster hash: 271ef...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat dette har jeg opplevd også, lurer nesten på om det er samme sted og sjef. Jeg sa opp på dagen da han nektet å godta sykemeldingen og jeg fikk ny sykemelding ut oppsigelsestiden. Han ringte å forlangte at jeg kom på jobb, hele arbeidsplassen gikk vist til grunne fordi jeg ikke kom... Selfølgelig kom jeg ikke på jobb da jeg viste at jeg hadde alt på det rene. Er så glad for at jeg aldri skal tilbake dit, var grusomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet egentlig ikke hva mulighetene mine er? Hadde et telefonmøte nå med legen, som mener at jeg er nødt å prøve siden "arbeidsgiver er så ivrig på å tilpasse". Hjalp ikke uansett hva jeg sa til henne. Eneste grunnen til at arbeidsgiver absolutt vil tilpasse er fordi han ikke vil betale sykepenger. Gruer meg til å dra på jobb når man føler seg så lite verdt der. Trenger riktignok ikke dra dit før på mandag for å prøve noen timer, tenker at jeg kommer til å si at jeg ikke klarer mer og så starte på den opprinnelige sykemeldingen.

Føler med deg Mortifera, det er virkelig ikke noe trivelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kinkig situasjon, men ja, arbeidsgiver har lov til å bestride en sykemelding.

Men dette må han da gjøre ovenfor NAV, og det blir (såvidt jeg vet) NAV sin lege som avgjør om du er 'syk nok'...

I tillegg kommer dette punktet om tilrettelegging.

Dersom det ikke er prøvd tilrettelegging er det ofte 'mest riktig' med en avventende sykemelding.

Men hvor riktig det var av kommunelegen å gjøre om din sykemelding? Det synes jeg du bør ringe fylkeslegens kontor om.

Det samme ifht spørsmålet om sjefens 'innsynsrett' i din sykdom (og hans fremgangsmåte - og kommunelegens reaksjon)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud - du sender sykemeldingen til NAV og driter fullstendig i å møte opp -samt at du aldri setter din fot på denne arbeidplassen ever igjen. Er det verste jeg har hørt!! Ikke la arbeidsgiver få viljen sin - da gjør vedkommende det bare videre på andre ansatte - altså bryter norsk lov. Er du for syk til å jobbe, så ER du det..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer veldig på hva slags jobb det er, hvorfor du sykmeldes og hvordan arbeidsgiver tenker å "tilpasse" det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad for å høre at jeg ikke er den eneste som synes dette er merkelig. Kan sende pm om hvorfor hvilken jobb og grunn til sykemeldig, i tilfelle noen kollegar skulle lese her inne. Regner med at det også vil kunne brukes mot meg slik ting blir gjort om dagen. I en privat setting har jeg nevnt til det nevnte familiemedlemmet på samme arbeidsplass, at jeg ikke trives så godt i jobben. Dette har familiemedlemmet fortalt videre til arbeidsgiver, som mener det er grunn til at sykemeldingen er ugyldig fordi jeg ønsker å "skulke".

Har ikke vært sykemeldt før, så har null erfaring med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er det merkeligste jeg har hørt. Jeg reagerer sterkt på at sjefen din har ringt legen din for å prøve å få informasjon om din helsetilstand. Han har ikke krav på å få vite hvorfor du er sykemeldt.

Organiser deg fort som fy, å organisasjonen hjelper deg med en gang. Du trenger ikke engang å snakke med denne sjefen noe mer, men overlat til organisasjonen å stå for kommunikasjon med arbeidsgiver.



Anonymous poster hash: ee1e0...e59
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fylkeslegen har ikke noe i denne saken å gjøre. Dette er en sak mellom legen, den sykemeldte, nav og arbeidsgiver.

Kommunelege kan heller ikke overprøve sykemeldende leges medisinsk faglige vurdering mht sykemelding. Men kommunelegen kan rådgi sykemeldnede lege mht at nav mener de aller fleste skal være på arbeidsplassen og ikke hjemme uten aktivitet.

Faktisk kan arbeidsgiver kreve og få innsyn i arbeidstakers helsetilstand og grunn til sykemelding. Dette trenger arbeidsgiver for å kunne tilrettelegge arbeidet på arbeidsplassen.

I dag skal det og mye til for å få 100 % sykemelding og bare gå hjemme. De fleste har langt bedre av å være i en eller annen form for aktivitet på arbeidsplassen enn å være

hjemme.

Her er flere ting som skurrer.

Men uansett, fordelen med å være fagorganisert er at man har noen andre enn et nettforum å henvende seg til når man trenger hjelp mht arbeidsplassen!

Anonymous poster hash: 8edf6...b38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kan man gjøre med at sykemeldingen ble omgjort fra 100% til avventende? Legen vurderte meg først til 100% sykemeldt med ingen mulighet for tilrettelegging, og når arbeidsgiver presset igjennom en telefonsamtale med henne, omgjorde hun den til avventende, og sa likevel at hun stod fast ved sin beslutning.



Anonymous poster hash: 404c8...e28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat dette har jeg opplevd også, lurer nesten på om det er samme sted og sjef. Jeg sa opp på dagen da han nektet å godta sykemeldingen og jeg fikk ny sykemelding ut oppsigelsestiden. Han ringte å forlangte at jeg kom på jobb, hele arbeidsplassen gikk vist til grunne fordi jeg ikke kom... Selfølgelig kom jeg ikke på jobb da jeg viste at jeg hadde alt på det rene. Er så glad for at jeg aldri skal tilbake dit, var grusomt!

Akkurat som meg, har fått nøyaktig samme beskjed, det er helt sinnsykt at de får holde på slik.

Anonymous poster hash: 908da...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontaktet arbeidstilsynet nå, noe arbeidsgiver er klar over. Har ikke hørt noe fra han, enda han skulle ringe i dag tidlig.



Anonymous poster hash: 404c8...e28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...