Gå til innhold

Hvilken kaninrase burde jeg velge?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lenge hatt lyst på kanin, men er usikker på hvilken rase som passer best for meg.

Jeg er ute etter en kosekanin/selskapskanin, er viktig for meg at den er rolig og kosete. Har tenkt på hermelin, men har lest at de har rykte for å være aggressive og vanskelige å temme? Noen andre raser som hadde passet meg bedre?

Takk for alle svar som måtte komme :)

Anonymous poster hash: aa9ac...5f8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spør fordi jeg håper det er noen her inne som har kunnskap om ulike kaninraser da jeg ikke har dette selv, og jeg vil jo velge en kanin som passer min livsstil best og som jeg kan gi ett best mulig liv :)

- TS

Gjest Belle âme
Skrevet

Fransk vedder <3

Ellers så finnes det jo mange kosete blandinger hos dyrebeskyttelsen og sånt :)

AnonymBruker
Skrevet

Ingen! Kaniner er masse søl og og sånt. Du tar på deg mer enn hva du vil!

Anonymous poster hash: 86d93...216
Skrevet

Mange kaniner som kunne passe. Vedere er veldig populære som selsskapskaniner. Selv har jeg angoraer, men de krever en god del mer stell enn "vanlige" kaniner. Dog er de selsskapssyke som få og veldig glad i kos og oppmerksomhet. Trenger å bli klippet hver 3 eller 4 måned, avhengig av hvilken type. Du finner en del info om kaninraser om du går inn på norsk kanin avlforening eller kanin.org.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dvergvedder

Anonymous poster hash: 10097...d6c

AnonymBruker
Skrevet

Kaniner er IKKE kosedyr! De skal ikke være for kos, de liker ikke bli løftet eller holdt. Velg deg en kosebamse i stedet du kan kose med enn et levende dyr

Anonymous poster hash: ca628...63c
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kaniner er IKKE kosedyr! De skal ikke være for kos, de liker ikke bli løftet eller holdt. Velg deg en kosebamse i stedet du kan kose med enn et levende dyr

Anonymous poster hash: ca628...63c

Bla bla, bullshit, mange kaniner elsker kos og hopper frivillig opp på fanget. Du kan lite om kaniner ser jeg..

Anonymous poster hash: 10097...d6c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Som kaninoppdretter vil jeg anbefale deg dvergvedder. Noe større rase enn denne blir for de fleste for kronglete som kosekanin, dessuten er dvergvedder den kaninen som regnes som mest kosete og som oftest blir solgt som kosekanin. De er veldig bedagelige og kosete dyr.
Hermelin som du nevner er litt mindre i str. men ikke å anbefale som kosekanin. De er litt mer sprettende og energirikere enn overnevnte rase. Det er en flott kanin, men blir sjeldent valgt som kosekanin.

Anonymous poster hash: 96bfa...ea2
  • Liker 1
Gjest Vevila
Skrevet

Dvergvedder :rodmer: De er generelt sett lette og temme og veldig sosiale.

Skrevet

Det er også min erfaring at dvergveddere er blide og koselige, de er dessuten sosiale og trygge, dvs ikke så nervøse av seg

Skrevet

Jeg fikk 2 dvergveddere når jeg var 6 år, de levde i over ti år! De var kjempekosete, kunne ligge i fanget mitt å bli kost i flere timer, så skaffet jeg meg en kanin som var blanding av dvergvedder og løvehode, jeg måtte gi henne bort for jeg klarte aldri å temme henne og hun trengte mer plass enn jeg kunne tilby, hun ble sendt til en bondegård der hun fikk hoppe å grave så mye hun ville ihvertfall:) så dvergvedder er nok veien å gå;)

• Liker 2
Gjest stian86
Skrevet

Dvergvedder. Hadde en som liten gutt. Snill gutt som ble faktisk 10 år. Bare gode minner om den :-)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil anbefale deg å adoptere voksen kanin fra Dyrebeskyttelsen. Da vet du hva slags kanin du får. Kaninunger kan forandre seg veldig når de vokser til, mens med en voksen kanin er stabil og forutsigbar. Du bør også ikke bare adoptere en, men to. Kaniner har det best sammen med andre kaniner.

Du bør også være klar over at kaniner er et dyr som er svært misforstått. De har det ikke bra alene, de bør ikke bo i bur, og de trenger mye tålmodighet og å bli møtt på egne premisser for å bli sosiale dyr som trives med mennesker. De fleste kaniner liker dårlig å sitte på fanget for eksempel.

Anbefaler deg å lese deg godt opp hva det innebærer å ha kanin før du vurderer å anskaffe deg en. Kan anbefale f.eks. denne bloggen: http://maritemilie.com

Anonymous poster hash: dfdfd...e07

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De som har store ører vel.. Burde vel ikke være så vanskelig?:)

Anonymous poster hash: 20d19...d88

Skrevet

Kaniner er IKKE kosedyr! De skal ikke være for kos, de liker ikke bli løftet eller holdt. Velg deg en kosebamse i stedet du kan kose med enn et levende dyr Anonymous poster hash: ca628...63c

Det der hadde ikke Dvergvedder frøkna mi fått med seg.

Hun elsket å bli koset med, og hadde fast plass på fanget til pappa når han så på tv

Hennes høyhets krav der var å bli klødd på hode, og sluttet du uten hennes godkjenning kunne du forvente deg ett lite nyp i låret for å minne deg på at du forsømmet tjenesten din...hehehe :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en hermelinblanding og den er kjempe tam, men jeg har holdt på med den veldig mye for at den skulle bli så tam :) Før du skaffer deg kanin ville jeg skaffet meg "Den Store Kaninboken" for å få nok kunnskap om disse fantastiske dyrene jeg lærte meg en ting eller to iallefall :)

Når det kommer til rase er min erfaring (har hatt kaniner i snart 10 år) at gutter er enklere å "få til", hunnene jeg har hatt har blitt aggressive og bitt selv om jeg holdt mye på med dem. Og det hjelper ikke hvor kosete rasen "skal" være om man ikke holder på med dem :)

Anonymous poster hash: 136d3...b5c
Skrevet

Jeg hadde verdens snilleste hermelin da jeg var yngre. Han var snill dagen lang, og fulgte etter meg løs ute. Men jeg har hørt at en del hermeliner kan være litt aggressive og gretne, så isåfall anbefaler jeg deg en dvergvedder som de andre her. :)

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle gode svar. Skal sjekke ut maritemilie.com og tror valget havner på en dvergvedder gutt :) Tusen takk for alle tips :D

AnonymBruker
Skrevet

Dette med hermelin og aggressivitet stemmer jo ikke.

Husker jeg satt med denne oppfatningen også, basert på det jeg hadde hørt. Inntil jeg snakket med en oppdretter av hermelin og vi skaffet oss en hermelin.

Alle kaniner blir ville og kanskje også litt hissige hvis de bare plasseres i et bur og ikke blir sosialisert hverken med andre eller mennesker. Det som er viktig er at kaninen, uansett rase, blir holdt mye på med av eierne fra den er født. Da får man en kanin som er fortrolig med oss, og som både kan kose og være rolig i fanget. Har til og med sett en hermelinkanin som har sleiket eierne i ansiktet.

Noe av det største problemet med kaninhold er foreldre som kjøper kanin til barna. De første ukene er de helt oppslukt i dem og koser og styrer med dem hele dagen. Før de til slutt blir mer og mer lei, og etter 2-3 måneder er de mye mindre sammen med dem, og foreldrene overtar mer og mer stellet, og det ender ofte opp med at de bare sitter der i et bur for seg selv, og får mat og vann et par gang i døgnet. Hvem hadde ikke blitt hissig av slikt?

Anonymous poster hash: 05889...d75

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...