Gå til innhold

Ung uføre

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg er pyskisk syk, slitt i mange år med veldig stor angst,selvmordstanker,selvskading,stemmer i hodet,depresjon og føler jeg ikke tilhører denne verden. For noen uker siden ble jeg innlagt på sandviken sykehus, var der i noen dager så ble jeg sendt over på DPS, jeg skrev meg frivelig ut derfra idag, for det ble for tøft for meg, ingen å snakke med, for de voksne hadde ikke tid. Nå står jeg på venteliste hos en psykolog.

Behandleren min nevnte for meg da jeg skrev meg ut at hun ville at jeg skulle søke om ung uføre, siden jeg ikke fungere i det daglige gjøremålene. Hva vil det si og være ung uføre? Noen som vet noe om det?

Anonymous poster hash: b1648...7e6
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Vevila
Skrevet

Ung ufør er jo et tillegg? Om du har aap mener han kanskje at du burde ha krav på dette særtillegget? Hvis hun mener uføretrygd er det nok noe du bør diskutere med henne hvordan hun tenker, det er ofte en lang prosess.

Gjest Vevila
Skrevet

Ser nå at det var behandleren du hadde på sykehuset! Da ville jeg tatt det opp med behandleren du får på DPS. :)

AnonymBruker
Skrevet

Ung ufør er jo et tillegg? Om du har aap mener han kanskje at du burde ha krav på dette særtillegget? Hvis hun mener uføretrygd er det nok noe du bør diskutere med henne hvordan hun tenker, det er ofte en lang prosess.

Skal på møte på psykriaten no på torsdag, kan høre litt mer med henne da. Blir veldig mye for meg å sitte meg inn i når jeg ikke er frisk.

• Liker 2
Gjest Blomst83
Skrevet

Som hybelkaninen sier så er ikke ung uføre et særtilegg man kan ha både på på AAP og på uføre.Kan ikke se at du svarte på spørsmålet fra hybelkaninen.Går du på AAP?Men jeg ble litt forvirra av det behandleren sa om å søke ung ufør fordi du ikke fungerer så bra i hverdagen.Dette særtillgett gjør jo ikke at noen vil fungere bedre i hverdagen.Det eneste er at inntekten blir noe høyere.

Skrevet

Litt off topic: Det var synd du følte at du ikke ble sett på DPS-avdelingen. Du skal jo få et team på tre personer som skal ha spesielt ansvar for deg. Dessverre er det mindre bemanning og flere pasienter. Tidligere trodde jeg at jeg måtte selvskade for å vise at jeg hadde det vanskelig og for at de skulle se meg, men ved de siste innleggelsene mine, har jeg erfart at jeg blir mer sett ved å snakke/skrive til personalet om det som plager meg. Håper du lar en innleggelse på DPS-avdeling få en ny sjanse om det skulle være behov for det. Det er friere på DPS-avdeling enn PAM eller en av de andre lukkede avdelingene på Sandviken...

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg er pyskisk syk, slitt i mange år med veldig stor angst,selvmordstanker,selvskading,stemmer i hodet,depresjon og føler jeg ikke tilhører denne verden. For noen uker siden ble jeg innlagt på sandviken sykehus, var der i noen dager så ble jeg sendt over på DPS, jeg skrev meg frivelig ut derfra idag, for det ble for tøft for meg, ingen å snakke med, for de voksne hadde ikke tid. Nå står jeg på venteliste hos en psykolog.

Behandleren min nevnte for meg da jeg skrev meg ut at hun ville at jeg skulle søke om ung uføre, siden jeg ikke fungere i det daglige gjøremålene. Hva vil det si og være ung uføre? Noen som vet noe om det?

I praksis vil det si at dersom du får AAP eller uføretrygd nå eller i fremtiden så vil du få høyere inntekt. For å få innvilget ung uføre må du være minst 50% ufør før du er 26 år gammel.

Da jeg fikk ung uføre tror jeg ikke at jeg gjorde noen ting. Det ble ordnet først av spesialister som hadde undersøkt meg som sendte en anbefaling til NAV og så ordnet min saksbehandler resten. Men dette er noen år siden da.

Anonymous poster hash: ab513...a7f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...