Gå til innhold

Hvilken yrker gir høy status i dagens samfunn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg selv starter sivilingeniør utdanningen ved NTNU nå til høsten, men føler at spesielt leger har et høy status blant folk i dag, hva mener dere. For min del er det ikke imponerende å studere juss, odontologi, alt med økonomi osv. Men jeg blir særlig imponert når noen sier de studerer medisin. Si deres meninger folkens? :);):)

Anonymous poster hash: 098ed...223

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle de nevnte i innlegget ditt, etter min mening.

Anonymous poster hash: bba06...27b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo dyktige og mindre dyktige innenfor ethvert yrke. De jeg ser opp til er generelt mennesker som er veldig intelligente og velformulerte. Dvs. en forfatter med suksess, en god advokat, en god politiker (dem er det riktignok få av..).

Ser ikke veldig på leger som mennesker med mye status. Ja det er en god jobb, men en god og stabil inntekt men jeg synes det er overhypet rett og slett pga. hvor vanskelig det er å komme inn på medisin i Oslo (uten at gode karakterer fra vgs. sier mye om en person). Det er også sjelden jeg synes medisinstudenter imponerer på det personlige plan, de fleste jeg kjenner er puggehester.



Anonymous poster hash: dc3bf...2c2
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Flaxie

Alle studier som har opp mot, eller over 6 i snitt for å komme inn, har høy status etter min mening. Bl.a medisin, odontologi, ernæring, psykologi, veterinær, nanoteknologi og arkitekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle studier med høye opptakskrav og høy lønn.



Anonymous poster hash: 585f9...fe1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt feil innstilling, jeg synes det er beundringsverdig å studere til noe lavstatus og underbetalt fordi du ønsker å hjelpe..



Anonymous poster hash: 9110a...084
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tannlege? Nei, heh, det er folk som liker å plage andre. Det er ikke en gang en ekte lege, så hvorfor de kaller seg "lege" skjønner jeg ikke. Jeg trodde leger bare var de som avla den hippokratiske ed?

Ernæring, psykolog, veterinær... Nei, ingen statusyrker det heller. Går mest ut på å lure penger fra folk.

Advokat er vel nok så status fortsatt? Det og de fleste yrker som har med penger å gjøre.



Anonymous poster hash: abb0b...2ac
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

som innlegg #3 sier, yrket sier meg egentlig lite, det er personen jeg respekterer. Jeg kjenner en håndfull personer som har bygget sine egne firma opp fra bunnen uten utdannelse. Disse er noen av de smarteste og de jeg respekterer mest av de jeg kjenner, selvom de driver innenfor "enkle" bransjer.

På den andre siden jobber jeg som ingeniør og har mange sivingkollegaer jeg har null respekt for, og sånn er det i alle lag.

Jeg respekterer holdinger, vilje og evne til å yte og gjennomføre.



Anonymous poster hash: b6db5...9e5
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Flaxie

Da liker vel legen å plage også da? Og sykepleieren som setter sprøyter? Tannleger ønsker å hjelpe like mye som alle andre i helsesektoren. Tannlege kan jo tenkes som å være en spesialisering innen medisin, akkurat som barnelege, kardiolog ++. En vanlig lege har ikke snøring på hva som skjer i munnen, så jeg mener at man kan si at tannleger er spesialiserte "leger" innenfor munnhulen. Du går ikke til legen din hvis du har vondt i en tann. Tenk 5 år på et så lite område vs. legestudiet som er 1 år lenger på hele kroppen. De fortjener "lege" i tittelen sin etter min mening.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det statusen du er ute etter bør du endre fokus før du begynner på skolen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det statusen du er ute etter bør du endre fokus før du begynner på skolen

Ts: er ikke ute etter status. Valgte utdanning etter interesse. Dumt er det heller ikke at ingeniører er en av de som tjener mest ;)

Anonymous poster hash: 098ed...223

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts: er ikke ute etter status. Valgte utdanning etter interesse. Dumt er det heller ikke at ingeniører er en av de som tjener mest ;)

Anonymous poster hash: 098ed...223

jeg kjenner igjen holdningen din fra andre som gikk i klassen min på siving. snakker ned om andre studieretninger uten å engang ha startet på eget studie, snakker om lønn uten å ha jobb. felles for alle var at de ramlet av studiet temmelig fort. Ingeniører ligger desverre ikke i kategorien "mest lønn" heller "god lønn"

Anonymous poster hash: b6db5...9e5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker ikke og legger ikke vekt på status innen utdanning og jobb. Så en sivilingeniør og en butikkansatt har like mye "status" i mine øyne. Bryr meg mer om personligheter :)



Anonymous poster hash: 97ce1...4d8
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjenner igjen holdningen din fra andre som gikk i klassen min på siving. snakker ned om andre studieretninger uten å engang ha startet på eget studie, snakker om lønn uten å ha jobb. felles for alle var at de ramlet av studiet temmelig fort. Ingeniører ligger desverre ikke i kategorien "mest lønn" heller "god lønn"

Anonymous poster hash: b6db5...9e5

Som sivilingeniør bør du vite at det kommer at på retningen man tar . Svada kan du holde for deg selv!!!!

Anonymous poster hash: 098ed...223

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke siv. ingeniør eller økonomi er så høystatus. Det blir for mange som studerer det samme. Økonomer blir å få det vanskelig med å finne relevante jobber etter endt studie.



Anonymous poster hash: 97ce1...4d8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når man påstår at ingeniører ikke tjener godt blir det latterlig. En treårig bachelor som jobber innenfor olja, tjener mer enn 600 000. Og det er bare bachelor. Har endel bekjente som tjener opp mot 8-9 hundretusen. Jeg håper du ikke bruke deg selv som kilde AB. ;)

Latterlig ts

Endret av hjelpme4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jurister og økonomer setter jeg høyere enn leger, da jeg generelt setter helsesektoren lavt...

Anonymous poster hash: 227ab...a12

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jurister og økonomer setter jeg høyere enn leger, da jeg generelt setter helsesektoren lavt...

Anonymous poster hash: 227ab...a12

Uh, okei...?

Anonymous poster hash: bba06...27b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktigere at man er blant de dyktigste i sitt felt enn at man har en bestemt utdanning i min bok. Er man blant Norges beste kokker så har man høy status selv om det å ha gått kokkelinjen på VGS ikke gir status.



Anonymous poster hash: 13e1b...3a8
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...