Gå til innhold

LadyComp vs CBFM?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp sluttet på p-pillene etter mange års forbruk. I første omgang fordi samboer og jeg ønsker en liten spire, men tanken har også slått meg å prøve annen prevensjon som ikke tærer like mye på kroppen. (Kondom er uaktuelt..) Har lest litt rundt, og ser at det er mange som bruker CBFM når de prøver å bli gravide. Virker som en hendig liten sak som jeg vurderer å gå til innkjøp av. Men hva er egentlig den store forskjellen på CBFM og f.eks LadyComp? I mitt lille hode så virker det som det går ut på mye av det samme, bare at LadyCompen er litt mer avansert? Det er jo en vesentlig prisforskjell også. Noen som har litt erfaring de vil dele om disse to?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg aner ikke hva cbfm er og orker ikke google, men jeg har brukt Lady-comp i 12 år og kan absolutt anbefale det! Det positive er selvsagt at du ikke fyller kroppen med hormoner, at det er enkelt å bruke og at du kan planlegge graviditetene dine.

Bakdelen er at en del av måneden har du rødt lys, da du er fruktbar, og må passe deg for evt graviditet. Jeg brukte en stund pessar i denne fasen men det ble for mye hassle, rett og slett. så de siste årene har vi kun hoppet av i svingen... selv om jeg vet at det ikke er idiotsikkert..... Det har dog gått bra for oss de siste 8 årene og vi har myye sex (kondomer er uaktuelt i lengden når man er i fast forhold så det er blitt slik).. En "bakdel" er også at du må måle relativt jevnlig for å få så mye grønt lys som mulig. spes fra mensen og frem mot EL, slik at den kan få registrert temp.økningen din så nøyaktig og raskt som mulig. etter 2-3 dager med høy temp får du grønt lys. Det går jo raskt å måle da, 30 sek under tunga på morgenen så har du gjort det..

Da vi ville få barn, var det enkelt å plotte inn sexen etter når jeg hadde El, og vips- gravid.:) Det er fordeler og ulemper ved all prevensjon, men dette er altså det alternativet jeg er kommet til med flest positive og færrest negative sider. :)

Anonymous poster hash: 9b661...a4a
AnonymBruker
Skrevet

PS aha skjønner nå at cbfm er en sånn man tisser på testpinner for å finne eggløsning.. Jeg hørte om det før jeg kjøpte min LC og fant fort ut at det var helt uaktuelt for meg å drive og tisse på piner måned etter måned. Det må kanskje være mer forbeholdt måneder der man vil bli gravid, og ikke som noe langsiktig prevensjonsmiddel? Som sagt har jeg brukt LC i 12 år og den summen det kostet har man tjent inn temmelig fort på testpinner til cbfm eller p-piller! Min LC kostet litt over 4000 kr for 12 år siden, aner ikke prisen nå, men jeg regnet i alle fall ut da at den summen ville lønne seg i lengden sammenlignet m f.eks piller... og jeg har den end og vil nok bruke den enda noen år... (Til jeg er gammel nok til å ta skrittet og sterilisere meg)

Anonymous poster hash: 9b661...a4a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...