Gå til innhold

Montere blålys på bil... Lovlig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!
Kjæresten min har montert på blålys i grillen på bilen sin og kjenner egentlig at jeg blir mer og mer irritert over hvor lite folk har mellom øra.

Jeg lurer på;
Er det lovlig? Hva er straffen for å bruke det?
Og; Er ikke dette j*vlig(!!!!!!) harry?

Jeg vurderer å ringe politiet på han da jeg ikke synes noe om dette. Dessuten begynner jeg snart å øvelseskjøre med den bilen selv og for meg er det totalt uaktuelt å kjøre rundt med den driten festa i bilen.

Enda et argument for å kjøpe egen bil. (Noe jeg ikke "får lov til" av han fordi HAN skal bestemme... )

Vær så snill å si at det ikke bare er jeg som er totalt skada??

Anonymous poster hash: 78421...97d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Mener du faktisk blålys som i sånne varsellys som roterer? Eller bare en list med blå led-lys?

Anonymous poster hash: 95cfd...a66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ekstra-lys som ikke er ekstra fjernlys er ikke lov. At de er blålys er bare med på å gå under enda flere paragrafer. Meget ulovlig med andre ord.

Anonymous poster hash: 2b6d7...962
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer å ringe politiet på han da jeg ikke synes noe om dette.

---

Neida, det er ikke bare deg som er totalt skada, tror nok det gjelder begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Neida, det er ikke bare deg som er totalt skada, tror nok det gjelder begge to.

Om han bruker det altså. For mitt vedkommende er det nesten skremmende da man kan bli blind på utrykningskjøretøy som er i utrykning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer litt an på hva de tar han på. Er det kun for lysene så kan han få et forelegg på 5000.

De kan klippe skilter eller gi mangelapp kanskje. Eller si fy.

Jeg synes du skal tenke deg veldig nøye om før du anmelder din egen kjæreste for noe slikt, jeg tror han nok vil se på det som et tillitsbrudd.

Det med blålys på privatbiler er jo noe man ser rett som det er i rånemiljøer osv. Det er guttestreker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kommer litt an på hva de tar han på. Er det kun for lysene så kan han få et forelegg på 5000.

De kan klippe skilter eller gi mangelapp kanskje. Eller si fy.

Jeg synes du skal tenke deg veldig nøye om før du anmelder din egen kjæreste for noe slikt, jeg tror han nok vil se på det som et tillitsbrudd.

Det med blålys på privatbiler er jo noe man ser rett som det er i rånemiljøer osv. Det er guttestreker.

Jeg har jo ikke tenkt til å anmelde han for noe. Jeg har bare liten lyst til å bli tatt selv, for noe jeg ikke har gjort/brukt.

Han er heller ingen råner, har verken råne-bil eller styla bilen her ifra til månen som mange gjør. Det er en helt vanlig bil som mamma kunne kjørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier han selv om det du mener om lysene da?

For din egen del så er det jo bare å la være å bruke bilen, eller fjerne lysene selv, så slipper du å bli tatt for det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva sier han selv om det du mener om lysene da?

For din egen del så er det jo bare å la være å bruke bilen, eller fjerne lysene selv, så slipper du å bli tatt for det.

Nei, han sier bare at "Det er ikke ulovlig så lenge bryteren ikke er inni bilen" (slik at man kan kjøre og skru de av og på)

Fjerner jeg de blir det garantert huskestue i heimen. Dette er altså mitt eneste alternativ til øvelseskjørings-bil som ikke er automatgir. Den andre bilen han har må ha motorbytte fordi noen fylte tre liter (for mye) olje på bilen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ulovlig så lenge de er montert, uansett hvor bryteren sitter.

Du får prøve å snakke mer med han, få han til å skjønne hvor viktig dette her er for deg.

Skjønner at du er frustrert over dette.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er nok ulovlig så lenge de er montert, uansett hvor bryteren sitter.

Du får prøve å snakke mer med han, få han til å skjønne hvor viktig dette her er for deg.

Skjønner at du er frustrert over dette.

Tror det slaget er tapt, egentlig.

Får spare opp litt penger å kjøpe egen bil - mot hans vilje, så kan han kjøre rundt med de harry blålysene sine og late som at han er råner. :)

Blir han tatt for dette og får en bot på flere tusen kommer verken jeg eller mora hans til å hjelpe han med å betale bota. (Hans mor står som eier på bilen og han som deleier, og hun er ikke fornøyd med de blålysene da hun vet at dersom han får en bot så blir den bare levert til henne uansett da han ikke har ordentlig inntekt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra-lys som ikke er ekstra fjernlys er ikke lov. At de er blålys er bare med på å gå under enda flere paragrafer. Meget ulovlig med andre ord.

Anonymous poster hash: 2b6d7...962

Man kan fint ha "saftblandere" og diverse på en bil såfremt det ikke benyttes aktivt på offentlig vei. Dette gjøres blant annet på biler som benyttes på diverse arrangement, eller hvor de står inntil trafikkert vei og kan varsle om å ta hensyn - ved eksempelvis veiarbeid.

Derimot er det vel ikke lov å benytte blåe slike da de er forbeholt uttrykningskjøretøy.

.

War never been so much fun :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blodharry med slike lys, og om han mener det ikke er ulovlig så kan dere ta dere en tur til politstasjonen eller vegvesnet og høre med de. Jeg tipper at han ikke vil gjøre det for innerst inne så er han en unge som ikke er gammel nok til å kjøre en bil.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Blodharry med slike lys, og om han mener det ikke er ulovlig så kan dere ta dere en tur til politstasjonen eller vegvesnet og høre med de. Jeg tipper at han ikke vil gjøre det for innerst inne så er han en unge som ikke er gammel nok til å kjøre en bil.

Jeg sendte mail til politiet i distriktet vi bor i og skrev bare at jeg lurte på om det var lovlig, hvilken straff man kan få osv og at jeg vet om en del rånere som har dette på sin bil.

Fikk som svar "Kjøretøyforskriften kapittel 28 forteller hvilke lys en bil kan ha og skal ha.

BLÅTT

VARSELLYS

12.

Bil som nyttes som utrykningskjøretøy, kan i tillegg til påbudt varsellys (jf. § 28-3 nr. 2) ha to varsellykter som gir blinkende, blått lys forover. Lyktene skal tilfredsstille kravene i § 28-3 nr. 2.1.

Merk at det kun er bil som nyttes som utrykningskjøretøy som kan ha blinkende blått lys.

Utrykningskjøretøy godkjennes enkeltvis av Statens vegvesen og får merknad om dette i vognkortet.

Det er derfor ikke tillatt å montere blått lys i privat bil.

Ulovlig montering / bruk av blålys kan medføre alt fra bøter til førerkortbeslag."

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Hei!

Kjæresten min har montert på blålys i grillen på bilen sin og kjenner egentlig at jeg blir mer og mer irritert over hvor lite folk har mellom øra.

Jeg lurer på;

Er det lovlig? Hva er straffen for å bruke det?

Og; Er ikke dette j*vlig(!!!!!!) harry?

Jeg vurderer å ringe politiet på han da jeg ikke synes noe om dette. Dessuten begynner jeg snart å øvelseskjøre med den bilen selv og for meg er det totalt uaktuelt å kjøre rundt med den driten festa i bilen.

Enda et argument for å kjøpe egen bil. (Noe jeg ikke "får lov til" av han fordi HAN skal bestemme... )

Tror det slaget er tapt, egentlig.

Får spare opp litt penger å kjøpe egen bil - mot hans vilje, så kan han kjøre rundt med de harry blålysene sine og late som at han er råner. :)

Blir han tatt for dette og får en bot på flere tusen kommer verken jeg eller mora hans til å hjelpe han med å betale bota. (Hans mor står som eier på bilen og han som deleier, og hun er ikke fornøyd med de blålysene da hun vet at dersom han får en bot så blir den bare levert til henne uansett da han ikke har ordentlig inntekt.)

:klo:

Hva i huleste er det som er så absolutt fantastisk med denne knallen da du?

Og referansen til Kjøretøyforskrifens §28 er aldeles korrekt.

Jeg rusler litt i veteranbilmiljøet og tilogmed der er det noen utfordringer med veteranbiler (type brann- eller politibiler) med blålys....

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som de andre skriver så er dette ulovlig og vil bli anmeldt ved første anledning. Garantert.

En bekjent ble stanset for 10 år siden med 2 stk blå pyntedioder (knappenålshode str) på panseret. Bittesmå trailerpyntgreier montert på vinduspylerdysene. Ikke sjangs for at noen vill tro han var politi.

Han ble anmeldt og det havnet på bordet hos en saksbehandler. 5000.- kroner ble bota.

Dette geniet har altså skjulte lamper som i tillegg blinker ?!!

Tar en råsjangs på at han kan vente seg anmeldelse og 6-8000.- i bot. Minst.

Ikke lån denne bilen, for å si det sånn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gratulerer, du har en superharry type ;) Spøk til side, hører han ikke på fornuft? Har han like harry kamerater?

Anonymous poster hash: e8a63...8f0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En annen ting er at du må slutte å la han sjefe over deg. Ta et skikkelig oppgjør og sett et støkk i ham. Du bestemmer hva slags bil du skal ha. Skulle likt og sett typen min prøve på å bestemme biltype for meg :-p

Anonymous poster hash: e8a63...8f0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En kjæreste som føler han har rett til å bestemme er nå ikke så mye å ta vare på uansett.

Anonymous poster hash: 34fe4...ac7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...