Gå til innhold

Mange møbler, liten plass

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannen startet vår samboerkarriere i en kjempestor, leid enebolig (virkelig langt ute på landet, dette var det eneste tilbudet vi fant som var overkommelig i pris og standard). Både mine og hans foreldre så dette som en gylden mulighet til å selv kvitte seg med møbler og gi dem til oss (ikke arvestykker som er verdt noe, altså). Furumøbler fra 80-tallet som er så holdbare at de sikkert vil vare ut vår levetid. Vi startet blant annet med 4 (!) senger, de to enkeltsengene vi hadde fra barndomshjemmet, i tillegg til to dobbeltsenger. I tillegg fikk vi 10 000 i arv fra min mormor, som nylig hadde gått bort, til å kjøpe møbler. Og så fikk vi noe til bryllupet. Som unge, nyetablerte var vi kjempeglade for dette, altså.

Noen år etter måtte vi flytte, på grunn av jobb, til et mindre rekkehus. Vi gikk fra 200 til 100 kvadratmeter boareal, og merket allerede da at vi slet med overmøblering. Det er fullt og trangt her, men det har jo gått bra.

Vi har bodd her i 10 år, men nå må vi flytte igjen. Denne gangen til Oslo. Vi har ikke kjempegod økonomi, og vet at vi må gå betydelig ned i boligstørrelse enda en gang. 60 kvadratmeter er trolig maks.

Og da vil det virkelig ikke være plass til 4 senger, både kjøkkenbord og spisestuebord, 2 skrivebord (fra barndomshjemmet, de også) osv.

Så, hva gjør vi med møblene? Begge foreldreparene vil omtrent gå i hjerteinfarkt hvis vi kaster dem. De kan selv ikke ta dem tilbake, da de har overfylte hus selv, og ser etter mer lettstelte leiligheter. Salg er de også mot, og jeg kan vel ikke tenke meg at det er så lett å selge 30 år gamle senger eller reoler i furu...

Så, hva gjør man med møbler som er gitt som gaver og arv? Må vi leie en container og mellomlagre alt i mange år?

Anonymous poster hash: 2a012...1f0
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hehe, skjønner dere godt. Har noe av det samme problemet selv.

Kan møblene doneres til en veldeding organisasjon? Det fraktes jo trailerlass med klær, leker og kjøkkenutstyr til barnehjem og fattige familier i Øst-Europa, kanskje dere finner en organisasjon som trenger møbler også?

Anonymous poster hash: 37837...378
Skrevet

Høgg dem opp og fyr med dem.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hehe, skjønner dere godt. Har noe av det samme problemet selv.

Kan møblene doneres til en veldeding organisasjon? Det fraktes jo trailerlass med klær, leker og kjøkkenutstyr til barnehjem og fattige familier i Øst-Europa, kanskje dere finner en organisasjon som trenger møbler også?

Veldig god tanke, men hovedproblemet er nok at vi ønsker å kvitte oss med tingene, uansett hvordan vi gjør det. Eneste mulighet de hadde syntes var grei, var nok at de gikk videre i arv til neste generasjon - men jeg kan ikke se for meg noen av våre unge nieser/nevøer ta imot dette til sitt første hjem.

AnonymBruker
Skrevet

Nå gjorde jeg bare et raskt googlesøk, og fant dette. Jeg vil tippe det er en organisasjon som kommer og henter ting på døra, så dere trenger ikke organisere frakt til organisasjonens lager selv.

http://www.vikanhjelpe.com/V%C3%A5reaktiviteter%20%20%20%20

Jeg vet ikke hvor de holder til, men det kan tenkes dere finner noe lignende der dere bor?

Dekketøy (kopper og kar), møbler og andre ting som er stuet bort, vil gjøre hverdagen lettere for andre.

Hvis du ønsker å gi bort større artikler, for eksempel møbler, setter vi pris på om du sender oss en mail. Da kan vi lettere planlegge innsamlingen.

AnonymBruker
Skrevet

Veldig god tanke, men hovedproblemet er nok at vi ønsker å kvitte oss med tingene, uansett hvordan vi gjør det. Eneste mulighet de hadde syntes var grei, var nok at de gikk videre i arv til neste generasjon - men jeg kan ikke se for meg noen av våre unge nieser/nevøer ta imot dette til sitt første hjem.

Vil det bli mer greit for dem om du forteller hvor glade barnehjemsbarna i Ukraina blir for de nye sengene kanskje - så de forstår at møblene blir satt pris på? Vis dem at slike møbler gis bort gratis på finn, så de ser at det har ingen hensikt å skulle spare dem til neste generasjon.

AnonymBruker
Skrevet

Vil det bli mer greit for dem om du forteller hvor glade barnehjemsbarna i Ukraina blir for de nye sengene kanskje - så de forstår at møblene blir satt pris på? Vis dem at slike møbler gis bort gratis på finn, så de ser at det har ingen hensikt å skulle spare dem til neste generasjon.

Problemet er at vi ikke lengre er glade for tingene hvis vi ønsker å gi dem bort.

Det eneste vi til nå har kvitta oss med, er en sofa fra 1967. Det var en dyp flenge gjennom hele ryggen slik at stoppen tøt ut og den var virkelig ugrei å sitte i. Likevel gikk svigerfar opp i fistel da han så vi hadde kjøpt ny.

AnonymBruker
Skrevet

Ingen burde forvente at noen beholder furumøbler i 2014! Det er grusomt stygt. Jeg sier at dere bør gi dem bort med GOD samvittighet, foreldrene deres må da forstå at dere ikke har plass til så mange møbler på 60 kvm! I tillegg er det viktig å ha det fint rundt seg, og det får man ikke med furumøbler.

Anonymous poster hash: 6c93b...7dd
AnonymBruker
Skrevet

Problemet er at vi ikke lengre er glade for tingene hvis vi ønsker å gi dem bort.

Det eneste vi til nå har kvitta oss med, er en sofa fra 1967. Det var en dyp flenge gjennom hele ryggen slik at stoppen tøt ut og den var virkelig ugrei å sitte i. Likevel gikk svigerfar opp i fistel da han så vi hadde kjøpt ny.

Dere har min dypeste medfølelse.

Mine svigerforeldre kan ikke fatte og begripe at vi har kastet alle de flotte barneklærne vi fikk fra dem. De var flekkete, utvasket, ihjelbleket og hullete, men vi var visstnok veldig utakknemlige da vi valgte å la klærne gå i søpla. De hadde ligget på et loft i 20-30 år og hadde blitt brukt av mange unger, men i svigerfamiliens øyne var de fortsatt som nye. Og fortsatt er det mange lignende problemer som gjenstår her.

Jeg ser ingen løsning enn at dere gir bort møblene dersom de er brukandes og lar familien rase fra seg.

Lykke til, å kvitte seg med ting mot familiens vilje er lettere enn det høres ut som.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere har min dypeste medfølelse.

Mine svigerforeldre kan ikke fatte og begripe at vi har kastet alle de flotte barneklærne vi fikk fra dem. De var flekkete, utvasket, ihjelbleket og hullete, men vi var visstnok veldig utakknemlige da vi valgte å la klærne gå i søpla. De hadde ligget på et loft i 20-30 år og hadde blitt brukt av mange unger, men i svigerfamiliens øyne var de fortsatt som nye. Og fortsatt er det mange lignende problemer som gjenstår her.

Jeg ser ingen løsning enn at dere gir bort møblene dersom de er brukandes og lar familien rase fra seg.

Lykke til, å kvitte seg med ting mot familiens vilje er lettere enn det høres ut som.

Medfølelse tilbake til dere! Klær er jo enda verre på denne måten.

Skrevet

La dem betale for at dere setter dem på lager. Alternativt at dem blar opp noen mill slik at dere kan kjøpe stor leilighet i Oslo.

AnonymBruker
Skrevet

La dem betale for at dere setter dem på lager.

Dette er faktisk et forslag som faktisk høres rimelig OK ut, altså. At de på en måte får valget mellom at vi gir bort til veldedighet eller kaster, eller at de betaler for leie av lagerplass. Takk!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er faktisk et forslag som faktisk høres rimelig OK ut, altså. At de på en måte får valget mellom at vi gir bort til veldedighet eller kaster, eller at de betaler for leie av lagerplass. Takk!

Eller at giveren får tilbake møblene :)

Anonymous poster hash: 66ee5...d64

AnonymBruker
Skrevet

Eller at giveren får tilbake møblene :)

Anonymous poster hash: 66ee5...d64

De har dessverre ikke plass selv, heller :-(

AnonymBruker
Skrevet

Men altså dette er jo egentlig ikke noe å fundere på.

Gi beskjed om at dere faktisk ikke kan beholde alle møblene og enten så får de de tilbake eller så blir det solgt/gitt bort. Noen ganger må faktisk fornuften seire. Ikke lag problemer utav dette.

Anonymous poster hash: 5c6d1...4d5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...