AnonymBruker Skrevet 4. august 2014 #1 Del Skrevet 4. august 2014 Jeg skal ta nynorsk som privatist i høst, og MÅ ha en femmer. Verken Sonans, Akademiet eller andre privatistskoler har egne kurs i nynorsk, og jeg sliter litt med å lære meg dette på egenhånd. Jeg har en sekser i norsk hovedmål, så sliter ikke med norskfaget i seg selv, men får ikke denne karakteren over 4. Frustrerende. Tar imot tips med stor takk! Eventuelt noen som vet om en privatlærer i bergensområdet som tar imot elever? Mangler ikke på arbeidsviljen her Anonymous poster hash: 7e439...470 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2014 #2 Del Skrevet 4. august 2014 Jeg tok opp som privatist. Gikk fra en 3er til en 5er. Jeg satte av nok tid, og gikk gjennom hvert eneste ord med ordboka. Hvert eneste. Også leste jeg meg litt opp på hva de vanligste feilene er. Lykke til Anonymous poster hash: 0185f...4be 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2014 #3 Del Skrevet 4. august 2014 Jeg skjønner ikke hvorfor vi har nynorsk. Det er ingen her som snakker eller skriver på nynorsk. De som absolutt må ha nynorsk kan vel lære seg det på egen hånd? Sånn at det er valgfritt. Dette er noen som har spurt en rekke mennesker, men ingen mener vi trenger nynorsk. Anonymous poster hash: c5104...e83 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2014 #4 Del Skrevet 4. august 2014 Les nynorske tekster, eventuelt bøker? Mange britiske filmer/serier som går på NRK har nynorsk tekst. Skriv mye nynorsk og øv deg på det. Du kan for eksempel gjøre en avtale med en venninne at dere skal skrive nynorsk til hverandre, det hjelper mye. Da kan dere eventuelt rette på hverandres feil også. Anonymous poster hash: 1db95...00b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2014 #5 Del Skrevet 4. august 2014 Les mykje nynorsk og skriv mykje nynorsk. Om du er heilt uerfaren med nynorsk, kan eg tilrå boka Nynorsk på 1-2-3: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=1869383 Anonymous poster hash: cd11d...62a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2014 #6 Del Skrevet 4. august 2014 Mitt tips er å lese litt nynorsk, slik at du lærer hvordan typiske setninger settes opp. Jeg pleide alltid å gå gjennom HVERT ord med ordliste etter jeg hadde skrevet stilen ferdig, for å luke ut skrivefeil. I ordlista står ofte også eksempler på setninger med det ordet, slik at du kan få litt tips sånn sett. Anonymous poster hash: c9bf3...2cc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
suprarenalis Skrevet 4. august 2014 #7 Del Skrevet 4. august 2014 Jeg skjønner ikke hvorfor vi har nynorsk. Det er ingen her som snakker eller skriver på nynorsk. Anonymous poster hash: c5104...e83 Og med her så mener du hjemme hos deg, eller? Det er mange mennesker i Norge som skriver nynorsk. Derimot er det ingen som snakker nynorsk, da man ikke snakker skriftmål. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bustyvel Skrevet 4. august 2014 #8 Del Skrevet 4. august 2014 Les mye nynorsk! Artikler (lokalaviser på vestlandet f.eks.), bøker… 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SardintrollReturns Skrevet 4. august 2014 #9 Del Skrevet 4. august 2014 Se kveldsfilmer/serier på NRK, de tekstes ofte på nynorsk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
agg Skrevet 4. august 2014 #10 Del Skrevet 4. august 2014 Jeg liker denne godt: Nynorsk for dumskallar. Enkel og god grammatikk. Ellers er det lurt, som mange skriver, å lese mye! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2014 #11 Del Skrevet 4. august 2014 TS Takk for mange gode tips! En litt søkt idè, men jeg lurer på om sjansene mine for å få en bra karakter er bedre i Oslo enn i Bergen? Jeg vil heller konkurrere om toppkarakterene med østlendinger enn bergensere som har skrevet nynorsk hele livet. Noen som vet om privatistsensuren er lokal eller nasjonal?Anonymous poster hash: 7e439...470 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gohege Skrevet 4. august 2014 #12 Del Skrevet 4. august 2014 sprakradet.no har eget gratis nynorskkurs på nett, kanskje en ide? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2014 #13 Del Skrevet 4. august 2014 Et godt tips på eksamen er ihvertfall: Kritiser ALDRI nynorsken. Dette er noe de fleste lærere og sensorer misliker sterkt og det kan slå hardt tilbake på deg. Anonymous poster hash: d3655...49a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Seajewel Skrevet 5. august 2014 #14 Del Skrevet 5. august 2014 Les les les. Les mange nynorske bøker. Det er enkleste måten å få inn masse gratis nynorsk på. Lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tante-Sofie Skrevet 5. august 2014 #15 Del Skrevet 5. august 2014 Les mye, ja. Om du synes voksenbøker er tungt å lese på nynorsk er det mye bra barnelitteratur. F.eks. Tonje Glimmerdal og de andre bøkene til Maria Parr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tekola Skrevet 5. august 2014 #16 Del Skrevet 5. august 2014 Les og bruk nynorsk. Husk på at det ikke er som en variant av bokmål, det er faktisk et eget skriftspråk og setningene bygges tidvis opp på en annen måte. Det er det mange som driter seg ut på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Linaria Skrevet 5. august 2014 #17 Del Skrevet 5. august 2014 Jeg liker denne godt: Nynorsk for dumskallar. Enkel og god grammatikk. Ellers er det lurt, som mange skriver, å lese mye! Den skulle jeg også foreslå. Hjalp meg veldig da jeg hadde grammatikk på universitetet. Man må virkelig bare hoppe ut i det. En annen ting jeg gjorde var å skrive ALT på nynorsk fram til eksamen. Facebook-statuser, tekstmeldinger, forumposter osv. I begynnelsen er språket kanskje ikke så godt, men du venner deg til det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
super-s Skrevet 5. august 2014 #18 Del Skrevet 5. august 2014 Les bøker på nynorsk, og skriv, skriv, skriv og skriv, mens du blar opp hvert eneste ord i ordboka! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå