AnonymBruker Skrevet 4. august 2014 #1 Skrevet 4. august 2014 Blir litt nysgjerrig på hvordan andre gjør dette, for når jeg sorterer slik jeg ble lært det, så blir det liksom ikke nok til å fylle en halv maskin såpass, med mindre jeg skitner ut alle klærne jeg eier. Nå har ikke jeg så fryktelig mye klær da, har 5 sånne "ikea-skuffer" med klær, så kommer jo sko og jakker utenom. Nå tenker jeg jo ikke på dere som har små barn, men dere som er enslig eller bare 2 voksne. Hvordan gjør dere det? Anonymous poster hash: 3cdf0...6ec
Gjest Allergikeren Skrevet 4. august 2014 #2 Skrevet 4. august 2014 Jeg gjør det slik: - Ullprogram; ull, silke og dongeriplagg. Prøver å ha bh'er der også, siden de aller helst skal håndvaskes, men nå på sommeren skjer det ikke. - 40 grader, som igjen deles inn i mørkt og lyst. Her er det stort sett plagg med mye kunststoff som jeg ikke tør å vaske på 60 - 60 grader, også her i mørkt og lyst. Sengeklær, håndklær pluss kluter, undertøy og alt av klær med 80-100% bomull. Undertøy og klær vaskes ofte sammen, og håndklær/kluter og sengeklær for seg. - 90 grader; håndklær, vaskekluter og bomullsklær som har lagt fuktige litt lenger enn de burde. "Mellomnyanser" vaskes sammen med mørkere plagg, men jeg prøver å unngå å blande røde eller gule toner med blå og grønne. Rødt, rosa og oransj går bedre sammen, samme med blått og grønt. Rødt og blått sammen blir fort lilla, det har jeg prøvd Grått går ofte litt om hverandre, siden de grå klærne vi har, som regel hverken farger av eller tar til seg farge. Blir det halve maskiner av noe, sorterer jeg etter farge først og fremst. Så mørke sengeklær og mørke håndklær, eller mørke håndklær og mørke vanlige klær kombineres dersom det blir mest praktisk. Blir det flere tekstiler/temperaturtoleranser i samme maskin, vasker jeg etter de plaggene som tåler minst. Har jeg f.eks. ullklær som er viktigst å få rene, slenger jeg oppi noe treningsklær eller noe, og vasker alt på ullprogram og med Milo. Samboer sorterer stort sett bare i mørkt 40 grader og lyst 40 grader. Derfor tar jeg som regel klesvasken, siden jeg har en del ullklær jeg absolutt ikke vil ha ødelagt i vask.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2014 #3 Skrevet 4. august 2014 Jeg har dessverre mer klær enn jeg trenger, så jeg sorterer i ull, finvask, 30 grader, 60 grader, en sjelden gang 90 grader, og innenfor disse fordeler jeg i lyst og mørkt. Tar også som regel helt hvite ting for seg selv. Så er det bare å vente til det blir nok av en type tøy til at maskinen blir passe full. Men om du har lite klær, så gjør du allerede miljøet en tjeneste ved å ikke kjøpe haugevis av klær du egentlig ikke trenger, så da kan du sikkert vaske klærne litt oftere Bruk kortprogram på maskinen på vanlige klær som ikke blir direkte skitne, så sparer du litt strøm (og slitasje). Anonymous poster hash: 01cf3...12b
AnonymBruker Skrevet 4. august 2014 #4 Skrevet 4. august 2014 Hvite klær Ull Mørk 40 Lys 40 Håndduker, kjøkkenkluter Sengetøy Bæsjekluter (har bleiebarn) Så har jeg av og til en finvask eller vask av ytterjakker Anonymous poster hash: ed2a0...117
AnonymBruker Skrevet 4. august 2014 #5 Skrevet 4. august 2014 Jeg har dessverre mer klær enn jeg trenger, så jeg sorterer i ull, finvask, 30 grader, 60 grader, en sjelden gang 90 grader, og innenfor disse fordeler jeg i lyst og mørkt. Tar også som regel helt hvite ting for seg selv. Så er det bare å vente til det blir nok av en type tøy til at maskinen blir passe full. Men om du har lite klær, så gjør du allerede miljøet en tjeneste ved å ikke kjøpe haugevis av klær du egentlig ikke trenger, så da kan du sikkert vaske klærne litt oftere Bruk kortprogram på maskinen på vanlige klær som ikke blir direkte skitne, så sparer du litt strøm (og slitasje). Anonymous poster hash: 01cf3...12b Hehe, ja, sparer vel kanskje miljøet litt, og bruker ofte sånne kort-program, men synes det er litt ekkelt å må bruke kort program på undertøy og sokker f.eks. Jeg har så lite BH'er så må vaskes ofte og slites sikkert like fort, og da blir det ofte litt sånn lettvint løsninger, har tilogmed sett meg nødt til å vaske for hånd med sånn biotex-greier. Er jo greit en gang i blant men... ja. Tett før jeg må holde meg hjemme i helgene for å få vakset BH'ene mine, for hjemme kan jeg gå uten BH:P Anonymous poster hash: 3cdf0...6ec
Orchideae Skrevet 4. august 2014 #6 Skrevet 4. august 2014 (endret) 40 grader farget=vanlig farget tøy. 40 grader hvitt=vanlig hvitt tøy 60(90 om det er lenge siden sist., bra for maskina) grader farget eller lyst. =håndklær, sengetøy, undertøy, sokker, kluter(oftest på 90) 30 grader ullvask. Med mann som trener flere ganger per uke og snart toåring som spiser selv og søler på oss og seg selv og går i barnehage går maskina daglig.. Har alltid fulle maskiner. Endret 4. august 2014 av Orchideae
AnonymBruker Skrevet 4. august 2014 #7 Skrevet 4. august 2014 Blir litt nysgjerrig på hvordan andre gjør dette, for når jeg sorterer slik jeg ble lært det, så blir det liksom ikke nok til å fylle en halv maskin såpass, med mindre jeg skitner ut alle klærne jeg eier. Nå har ikke jeg så fryktelig mye klær da, har 5 sånne "ikea-skuffer" med klær, så kommer jo sko og jakker utenom. Nå tenker jeg jo ikke på dere som har små barn, men dere som er enslig eller bare 2 voksne. Hvordan gjør dere det? Anonymous poster hash: 3cdf0...6ec Ull (30 eller 40 grader) Silke (30 eller 40 grader) Finvask 30 grader Finvask 40 grader Bomull lyst tøy 60 grader Bomull lyst tøy 90 grader (sengetøy. Hånduker og undertøy sammen. kjøkkenkluter alene. Andre tuer og kluter (til gulvvask m.m.) alene) Bomull kulørt (sterke farger) 60 grader Noen ganger vasker jeg Finvask sammen med ull, for å få full maskin (men bruker da milo). Anonymous poster hash: f5ac7...d71
AnonymBruker Skrevet 4. august 2014 #8 Skrevet 4. august 2014 Ull (30 eller 40 grader) Silke (30 eller 40 grader) Finvask 30 grader Finvask 40 grader Bomull lyst tøy 60 grader Bomull lyst tøy 90 grader (sengetøy. Hånduker og undertøy sammen. kjøkkenkluter alene. Andre tuer og kluter (til gulvvask m.m.) alene) Bomull kulørt (sterke farger) 60 grader Noen ganger vasker jeg Finvask sammen med ull, for å få full maskin (men bruker da milo). Anonymous poster hash: f5ac7...d71 Ps. Etter at klær med sterke farger ikke evt farger av lengre, kan jeg godt vaske f.eks bomullstøy med hvite, lyse og sterke fareger i samme maskin på 60 grader. Lin vasker jeg også sammen med bomull, da lin også skal vaskes på 60 grader. Bomullsklær kan også vaskes sammen med sengetøy for å få full maskin. Anonymous poster hash: f5ac7...d71
AnonymBruker Skrevet 4. august 2014 #9 Skrevet 4. august 2014 Ull Undertøy (60) Sengetøy, håndklær, kluter (90) Lyst (30/40) Mørkt (30/40)Anonymous poster hash: b1157...10c
AnonymBruker Skrevet 4. august 2014 #10 Skrevet 4. august 2014 Hehe, ja, sparer vel kanskje miljøet litt, og bruker ofte sånne kort-program, men synes det er litt ekkelt å må bruke kort program på undertøy og sokker f.eks. Jeg har så lite BH'er så må vaskes ofte og slites sikkert like fort, og da blir det ofte litt sånn lettvint løsninger, har tilogmed sett meg nødt til å vaske for hånd med sånn biotex-greier. Er jo greit en gang i blant men... ja. Tett før jeg må holde meg hjemme i helgene for å få vakset BH'ene mine, for hjemme kan jeg gå uten BH:P Anonymous poster hash: 3cdf0...6ec Kan du ikke investere i flere BHer på salg? Anonymous poster hash: f5ac7...d71
AnonymBruker Skrevet 4. august 2014 #11 Skrevet 4. august 2014 Bher + penere undertøy Undertøy Ullundertøy+ullgensere Penere ull (Kashmir ol) Silke Skjorter Penere plagg Treningstøy Vaskemopper+kluter ol Hånkler Bomull Syntetisk Jeans Og alt dette sorteres igjen i lyst og mørkt. Anonymous poster hash: 3c1c6...1b1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2014 #12 Skrevet 4. august 2014 Kan du ikke investere i flere BHer på salg? Anonymous poster hash: f5ac7...d71 Begynt på en medisin(som jeg må ta resten av livet) som gjør at jeg går ned i vekt, allerede krympet ut av 2 bh'er, så vil vente til vekten stabiliserer seg før jeg kjøper nytt. Virker i alle fall som om mange sorterer høvelig likt som jeg gjør, så antar jeg bare har lite klær:P Verste er at det har vært verre, MYE verre, så tenkte at nå begynte det vel å bli brukbart siden jeg ikke savnet noe Anonymous poster hash: 3cdf0...6ec
Gjest Artistina Skrevet 5. august 2014 #13 Skrevet 5. august 2014 Jeg har to skittentøydunker: Finvask Kokevask Har for det meste mørke klær og alt dette går på 40 grader. Dersom jeg har noe hvitt inni der så tar jeg det for seg selv .. men jeg bruker lite hvite klær. På kokevask går alle håndklær, sengetøy, kluter og lyst undertøy. Har ikke så mye tøy i ull, men i såfall så sorterer jeg det ut med en gang og vasker enten for hånd eller alene i maskinen.
Gjest Timber Skrevet 5. august 2014 #14 Skrevet 5. august 2014 Ull + fleece Treningstøy (puttes i maskina med en gang jeg kommer hjem fra trening før jeg hopper i dusjen) Uniformsbukser/turbukser/jakker som ikke vaskes med såpe 40 grader 60 grader (som oftest delt opp i sengetøy og håndduker/kluter, men det handler om plass i maskinenen) Så unngår jeg å kjøpe hvite og røde klær, for jeg gidder ikke å vaske for seg. Ja, og så penklær den ene gangen i året jeg bruker det.
Djungelvrål Skrevet 5. august 2014 #15 Skrevet 5. august 2014 Hvitvask 60, undertøy, og håndklær Mørkvask 60 undertøy og håndklær Finvask lys 30-40 Finvask mørk 30-40 Sengetøy 60-90
Djungelvrål Skrevet 5. august 2014 #16 Skrevet 5. august 2014 Bher + penere undertøy Undertøy Ullundertøy+ullgensere Penere ull (Kashmir ol) Silke Skjorter Penere plagg Treningstøy Vaskemopper+kluter ol Hånkler Bomull Syntetisk Jeans Og alt dette sorteres igjen i lyst og mørkt.Anonymous poster hash: 3c1c6...1b1 Så du har 26 klessorteringer?
Arlea Skrevet 5. august 2014 #17 Skrevet 5. august 2014 Sorterer etter lyst og mørkt, og deretter etter temperatur (40/60). Vil si at 90% av alt jeg vasker sorteres såppas grovt. Innimellom så dukker det opp finere plagg som jeg vasker på skåneprogram 30 grader og sporadisk vaskes også sengetøy, kluter, håndklær osv på kokvask, men vasker ofte med ting som ikke tåler det, så det spørs helt hvor mye jeg har.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #18 Skrevet 5. august 2014 Ull Undertøy (60) Sengetøy, håndklær, kluter (90) Lyst (30/40) Mørkt (30/40)Anonymous poster hash: b1157...10c Samme her.Anonymous poster hash: c4395...b3d
Gjest Funky Punk Skrevet 5. august 2014 #19 Skrevet 5. august 2014 60 grader hvit 60 grader farget Truser, kluter, håndklær osv går på 60 eller 95
Gjest lillelarve Skrevet 5. august 2014 #20 Skrevet 5. august 2014 (endret) Jeg deler det inn i lyse klær, mørke klær og fargede klær (som regel slenger jeg de inn sammen med de mørke, om ikke det er noe helt nytt der som kan legge fra seg farge). Fine, tynne klær som lett kan krympes, bli nuppete eller ødelegges har jeg på finvask (som regel 30 grader). Klær som jumpere, t-skjorter, enkelte bukser og av og til sokker fordi sokkene mine ofte krymper på 60 grader vasker jeg på 40 grader. Om det står 40 grader på klærne, vasker jeg de på 40. Om de er veldig skitne tar jeg to runder på 40 grader. Sengetøy har jeg som regel på mellom 60 og 95 grader, mens vaskekluter og håndklær har jeg på 95 grader. Det er noe jeg har lært av min mor som er utdannet renholder og kan om hygiene og generell renhold. Ofte er jeg ikke så nøye når jeg vet at det går bra med klærne, men når klær er nytt vasker jeg de etter boka. Vaskekluter og håndklær vasker jeg på 95 grader uansett for å fjerne alt av bakterier. Edit: forresten; jeg vasker BH-er for hånd. Sånn. nå er jeg ferdig skrevet Endret 5. august 2014 av lillelarve
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå